Gå til innhold

Reaksjon på skrivefeil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke dysleksi. Hvordan og hvorfor jeg vet det har en veldig enkel og naturlig forklaring. Og nei, jeg starter ikke datene mine med å spørre de ut om sykdomshistorikk. 😂 Men hvis dere klarer å legge bort denne delen og bare godta at jeg vet at det ikke er dysleksi- hva hadde dere gjort videre? 

Anonymkode: 25290...272

Skal forsøke 😂😂

Jeg hadde vel da sett an mannen, funnet ut om dere deler andre ting som er viktige; verdier, felles ønske/drøm for fremtid, moral osv osv. Skrivefeil i seg selv er vel aller helst bare vondt å se på/lese - men så lenge det ikke sier noe mer om personen - så ser jeg ingen grunn til at det skal diskvalifisere en mulig partner 😊

Anonymkode: 8ac2a...aba

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du vet ikke du bare antar, noe som er grunnen til at du ikke kan si hvordan du vet. Fordi du ikke vet du bare antar.

Anonymkode: 4445a...624

Jeg antar ikke. Jeg vet. Men tenker at HVORFOR og HVORDAN jeg vet det spiller en veldig liten rolle for dere. Jeg har gitt den informasjonen dere trenger for å kunne klare å svare på det jeg lurer på 😊 

Skrevet

Det er en dealbreaker for meg, ihvertfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare godta at TS vet at han ikke har dysleksi og svare på det hun spør om? Hvordan hun vet det er jo ikke poenget her! Herlighet.. 😅

For meg hadde det vært no go.

Anonymkode: 5c123...9a7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Se for dere dette: Du møter en skikkelig hyggelig mann en kveld ute på byen. Dere har samme humor, han er kjekk og virker utrolig snill. Du tenker at HAN har du lyst til å bli kjent med! Dere utveksler telefonnummer, og etter første melding ser du at han ikke kan norsk rettskriving... Her er det snakk om grove feil - orddelingsfeil, dobbel/enkel konsonant og som et eksempel ble ordet abonnement skrevet abonomang... HVA gjør du? (Mannen er norsk og har ikke dysleksi.)

Jeg har til dags dato ikke avdekket orddelingsfeil hos en date - det ser jeg mest på skilt eller i reklameaviser. Derimot kan særskrivingsfeil i profiltekst være nok til at jeg sveiper feil vei på tinder. 

Er første melding i fylla er det ok med skrivefeil. Er jeg allerede blitt begeistret er rettskriving mindre viktig. 

Jeg jobber med tekst, og er opptatt av rettskriving. Dette ville vært et stort irritasjonsmoment for meg. Men jeg tenker at om alt annet er bra, kan ikke eventuelle lese- og skrivevansker være avgjørende. 

Anonymkode: 26b62...43e

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er norsk

jeg mistenker at han er en svensk spion med forfalsket identitet!  

"abonnemang" er svensk. han prøvde å fornorske ordet, og så ble det abonomang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig er det en dealbreaker for meg 😅 Tenker automatisk at de er litt dumme (men vet at det nødvendigvis ikke er sant). De fleste har gått på skole i 13 år og da synes jeg det er ganske utrolig at det går an å ha så masse skrivefeil. Man skriver jo hele dagen. På tinder swiper jeg bevisst bort de som har skrivefeil. 

Men om en fyr hadde vært supergrei og fantastisk på alle områder ville jeg nok prøvd å overse det. Hadde kanskje unngått å tekste for mye 🤣

Anonymkode: fedea...2cb

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Se for dere dette: Du møter en skikkelig hyggelig mann en kveld ute på byen. Dere har samme humor, han er kjekk og virker utrolig snill. Du tenker at HAN har du lyst til å bli kjent med! Dere utveksler telefonnummer, og etter første melding ser du at han ikke kan norsk rettskriving... Her er det snakk om grove feil - orddelingsfeil, dobbel/enkel konsonant og som et eksempel ble ordet abonnement skrevet abonomang... HVA gjør du? (Mannen er norsk og har ikke dysleksi.)

Er det så galt da? Jeg hadde ei venninne fra første klasse og langt oppover i livet mitt, hun hadde så uttalt dysleksi og skrivefeil så det holdt. Den dag i dag er hennes skriftforming som en tredjeklassing, ordene er usammenhengende...uforståelige hvis du ikke kjenner henne og ser sammenhengene i det hun skriver. Hun kan f.eks. skrive "gamer" istedenfor gammel, eller "akhol" istedenfor alkohol. Med logopedhjelp og tilrettelagt undervisning i alle år, samt foreldre innen lærer-yrket er det jo helt utrolig. At hun har dysleksi er nå det, men oppfølging hun har fått hjemme stusser jeg litt på siden det er så dårlig. Hun leser greit, selv om lesehastigheten ikke alltid er like rask som normalt. 

Dysleksi betyr ikke nødvendigvis både lese- og skrivevansker, det kan godt være bare en av delene. 

Hva jeg gjør? Ingen verdens ting! Det er ikke min business før jeg blir godt nok kjent med vedkommende til at jeg vil "blande meg inn" i de sakene. Akkurat som jeg alltid har fundert over ovennevnte sak, men dette har vart fra vår barndom og er for sent for meg å legge meg opp i.

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg antar ikke. Jeg vet. Men tenker at HVORFOR og HVORDAN jeg vet det spiller en veldig liten rolle for dere. Jeg har gitt den informasjonen dere trenger for å kunne klare å svare på det jeg lurer på 😊 

Hvorfor spiller det en veldig liten rolle for oss? Det gir kanskje mer mening om du forteller mer. Men uansett om det gjør det eller ei..., - hvis du har problemer med å fortsette å date en bare fordi han ikke kan norsk rettskriving, så er det ikke vits i at du dater noen som helst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke fortsatt et romantisk forhold med denne mannen, nei. 

Jeg har selv avsluttet et begynnende forhold, av lignende grunner. Jeg brukte ordet «adekvat» i en setning, og fikk tilsnakk fordi jeg brukte for vanskelige ord. Takk for meg.

Anonymkode: 012b8...302

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se for dere dette: Du møter en skikkelig hyggelig mann en kveld ute på byen. Dere har samme humor, han er kjekk og virker utrolig snill. Du tenker at HAN har du lyst til å bli kjent med! HVA gjør du? Anonymkode: 25290...272

Jeg foukserer på det som er viktig for meg. Hvis vi skal bli bedre kjent så skal vi jo ikke sitte i samme sofa og skrive brev til hverandre. Er det en funklende diamant jeg har funnet, så tar jeg vare på den. Kaster ikke bort den sjansen med å henge meg opp i overfladiskheter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok ikke fortsatt et romantisk forhold med denne mannen, nei. 

Jeg har selv avsluttet et begynnende forhold, av lignende grunner. Jeg brukte ordet «adekvat» i en setning, og fikk tilsnakk fordi jeg brukte for vanskelige ord. Takk for meg.

Her er det vel oppførselen (tilsnakk) som var problemet, ikke skrivefeil? 

Skrevet (endret)

Her er det bare en løsning. Han må gå. Alle mulige veier for å ta ham av dage, er dessverre forbudt. I dette prikete samfunnet som mener alle har rett til å leve. Skal vi stoppe grove skrivefeil før århundreskiftet, må vi stoppe slike gener fra å forplante seg videre.

Få noen på toppen av en bygård til å slippe et flygel over mannen. Det er en ærerik og musikalsk bortgang. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke brydd meg om slike bagateller.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde ikke brydd meg, er jo bare en bagatell.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Her er det bare en løsning. Han må gå. Alle mulige veier for å ta ham av dage, er dessverre forbudt. I dette prikete samfunnet som mener alle har rett til å leve. Skal vi stoppe grove skrivefeil før århundreskiftet, må vi stoppe slike gener fra å forplante seg videre.

Få noen på toppen av en bygård til å slippe et flygel over mannen. Det er en ærerik og musikalsk bortgang. 

😂 Det var skikkelig satt på spissen.. Jeg mener da ikke at mannen er et dårlig menneske og at han ikke har rett til å leve! Men det er noe helt annet om man kan se for seg å være i et forhold med han.

• Liker 1
Skrevet

Er det samme feil på SMS og data? Funger autokorrektur? Er korrekturen på riktig språk? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart at samtlige kvinner ikke finner seg mann😅.

har ikke alle mennesker noe dem sliter med🤷‍♀️?

Anonymkode: 488f9...c8a

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er en språknazi selv. Jeg kjenner imidlertid nok dyslektikere til å vite at hvis man skuer personen på kun skriveferdighetene kan man gå glipp av svært hyggelige bekjentskaper. Dette vil også gjelde dersom skrivefeilene skyldes manglende skriveferdigheter som ikke er relatert til dysleksi.

Så da er spørsmålet: hva er grunnen til de manglende skriftlige fremstillingsferdighetene? Latskap? Mer praktisk enn teoretisk rettet? Finnes det en slik generell regel?

Jeg bare minner om at Elton John er dyslektiker - det er vel ingen tvil om at vi snakker om en stor kunstner og personlighet fordi om han trenger noen andre til å skrive tekstene til sine melodier?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vel oppførselen (tilsnakk) som var problemet, ikke skrivefeil? 

Jeg sa det var en lignende situasjon. Denne voksne mannen skjønte ikke ord som adekvat, infantil, digresjon, omkalfatre, men nektet meg å si definisjonen. Som han sa selv; jeg kan det jeg trenger å kunne.

Han visste ikke hva et synonym var, ei heller et pronomen, og var generelt uvitende om det meste rundt norsk grammatikk.

Da jeg attpåtil fikk en overhaling etter å ha brukt ordet adekvat, var det nok for meg. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis dette er en jeg likte og kunne blitt sammen med, skal man jo snakke sammen og ikke chatte. Ring og snakk på tlf om du synes stavingen blir for feil for deg. 

På tlf får du inntrykk av om praten går, noe som for meg er mye viktigere en å kunne stave riktig. 

Endret av kaleidoskop
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...