Gå til innhold

Min mor tar frem søvbestikket når min brors famile kommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bagatell sikkert men allikevel "et drypp" av mange som symboliserer forskjellsbehandlingen mellom min bror og meg- som gjenspeiler seg på en lang rekke områder- som alltid har vært der. Når det er gått mange år og vi er godt voksne blir det veldig tydelig å se mønsteret. Foreldrene våre og da spesielt mamma forskjellsbehandler oss.

Jeg vil ikke gå i detalj her da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. Vil bare si såpass at det er sårt å se og kanskje jeg er ekstra god på å gjennomskue ,slik som i år, vi feirer annenhver jul hos mamma og pappa og jeg stusset på at hun hadde dekket med hverdagsbestikket på julaften - Altså jeg gjør ikke noe av det men når jeg ser på bilder hvor mye mer hun gjør seg flid når min bror kommer så må jeg si jeg gjør meg mine tanker. Jeg bare blir stille og lar være å si noe. 

Hvorfor bry seg vil nok mange si men det er større og mer betydningsfulle hendelser dette egentlig dreier seg om så ble jeg påminnet det når jeg så det manglende sølvbestikket. Uansett hvordan jeg ter meg blir jeg alltid nr 2 når det gjelder ting av betydning selv om jeg er eldst.

Min mor bruker meg som sjelesørger og søppelbøtte når ting går skeis men nå har jeg bestemt meg det kan være nok. Jeg er drittlei av å bli forbigått i ethvert anliggende. Heretter blir det å holde avstand .

Anonymkode: f857c...711

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hev deg over det.

Anonymkode: c78e2...a9e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Herregud du beskrev akkurat livet mitt.. har det AKKURAT likt.. jeg eldst, bror yngst, han «poppis og viktig», jeg ikke.. 

resulterte i at jeg trakk meg unna og har vel kun pratet med hun 3-4 ganger i 2019. Føles ikke godt og jeg sliter med det, men jeg orket ikke mer. 

Anonymkode: 5df85...7b5

• Liker 12
Skrevet

Er du en enklere person enn broren din? Kan være så enkelt, at hun vet han "forventer" sølvbestikk, mens du er mer som setter pris på den gode maten/ den gode samtalen under måltidet el. Eller at hun tror dere er sånn. 

Ser det med meg selv, den ene er litt snobbete, ergo er jeg mer " på" når den kommer. Mens den andre er en enklere person, så da tar jeg ting mer rolig. Er like glad i begge barna mine, men jeg endrer litt på hvordan jeg gjør ting, ut fra hvordan de er. Slik har det vært hele livet, de er så forskjellige, at de har alltid blitt behandlet forskjellig.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Leit du må oppleve dette. Synes det er et godt råd å prøve å heve deg over det. Ikke la andre ha definisjonsmakt over deg. Aksepter at det er slik og gå videre. Ikke ødelegg forholdet deres, det skader bare deg selv.

Anonymkode: 07180...f0b

• Liker 2
Skrevet

Neste gang kan du ikke bare kommentere, helt naturlig, "Ikke noe sølvbestikk? Er det bare når bror kommer?"

Forøvrig er jeg helt på din side i å ikke la deg bli brukt som sjelesørger hvis du ikke ønsker det. Bruk den energien du har lyst til på henne. Hun kommer aldri til å endre seg.

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg Ts, men kjenner jeg blir provosert.. hvorfor muliggjør du forskjellsbehandling av barna dine? Burde ikke den som er snobbete og ekstravagant heller få seg et smekk i bakhue og en god lang alvorsprat ????????

Jeg forskjellsbehandler barna mine, ut fra hva som er viktig for den enkelte. Det handler om å se sine barn som de enkeltindividet de er. At alt skal være helt likt, hele tiden, bare fordi de er søsken, blir feil. Selv om de er søsken, er de og seg selv.

Ingen av mine barn trenger noe smekk i bakhodet, heller ingen alvorsprat om oppdekking ol. De er forskjellige, men er blitt veldig bra mennesker av de begge. Sikkert fordi de alltid er blitt behandlet individuelt, og ikke som en enhet.

• Liker 24
Skrevet
Akkurat nå, Pinkee skrev:

Jeg forskjellsbehandler barna mine, ut fra hva som er viktig for den enkelte. Det handler om å se sine barn som de enkeltindividet de er. At alt skal være helt likt, hele tiden, bare fordi de er søsken, blir feil. Selv om de er søsken, er de og seg selv.

Ingen av mine barn trenger noe smekk i bakhodet, heller ingen alvorsprat om oppdekking ol. De er forskjellige, men er blitt veldig bra mennesker av de begge. Sikkert fordi de alltid er blitt behandlet individuelt, og ikke som en enhet.

Men moren til TS har åpenbart ikke forstått hva som er viktig for den enkelte selv om hun garantert tror det selv (ellers er hun regelrett ondskapsfull).

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Sølvbestikk er jo dårligere. Men kanskje hun prøver å imponerer svigerdatter.

Anonymkode: 2b05f...444

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, NymeriaRhoynar skrev:

Men moren til TS har åpenbart ikke forstått hva som er viktig for den enkelte selv om hun garantert tror det selv (ellers er hun regelrett ondskapsfull).

Direkte ondt å skille på bestikk mellom barna, ja..

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, NymeriaRhoynar skrev:

Ja, men mest sannsynlig så er det bare at hun tror TS ikke bryr seg så mye om slike ting. Eventuelt kan det være kona til bror hun er redd for.

Mitt råd til TS er å glemme bagateller, eller så må du spørre hvorfor.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bagatell sikkert men allikevel "et drypp" av mange som symboliserer forskjellsbehandlingen mellom min bror og meg- som gjenspeiler seg på en lang rekke områder- som alltid har vært der. Når det er gått mange år og vi er godt voksne blir det veldig tydelig å se mønsteret. Foreldrene våre og da spesielt mamma forskjellsbehandler oss.

Jeg vil ikke gå i detalj her da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. Vil bare si såpass at det er sårt å se og kanskje jeg er ekstra god på å gjennomskue ,slik som i år, vi feirer annenhver jul hos mamma og pappa og jeg stusset på at hun hadde dekket med hverdagsbestikket på julaften - Altså jeg gjør ikke noe av det men når jeg ser på bilder hvor mye mer hun gjør seg flid når min bror kommer så må jeg si jeg gjør meg mine tanker. Jeg bare blir stille og lar være å si noe. 

Hvorfor bry seg vil nok mange si men det er større og mer betydningsfulle hendelser dette egentlig dreier seg om så ble jeg påminnet det når jeg så det manglende sølvbestikket. Uansett hvordan jeg ter meg blir jeg alltid nr 2 når det gjelder ting av betydning selv om jeg er eldst.

Min mor bruker meg som sjelesørger og søppelbøtte når ting går skeis men nå har jeg bestemt meg det kan være nok. Jeg er drittlei av å bli forbigått i ethvert anliggende. Heretter blir det å holde avstand .

Kan du komme med noen andre eksempler? Dette med bestikk blir så bagatellmessig at det er vanskelig å ta seriøst. Men selvsagt mulig det du skriver stemmer, at det er andre og mer graverende forhold det er snakk om som gjør at du har rett til å føle det slik du gjør.

• Liker 12
Skrevet

Om jeg bruker sølvbestikket eller ikke kommer bare an på hvor god tid jeg har hatt til forberedelser. Det tar tid å pusse sølvet. Kanskje det er en så enkelt forklaring i din mors tilfelle også? 

Det at hun bruker deg som sjelesørger og søppelbøtte bør du nok ta tak i siden det åpenbart plager deg en hel del.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Pinkee skrev:

Ja, men mest sannsynlig så er det bare at hun tror TS ikke bryr seg så mye om slike ting. Eventuelt kan det være kona til bror hun er redd for.

Mitt råd til TS er å glemme bagateller, eller så må du spørre hvorfor.

Men det er jo på en lang rekke områder-hvis jeg sier noe så er det aldri viktig eller blir oversett - så kommer min bror og sier det samme og da er det ikke måte på hvor stort det er. Hvis jeg synes noe er vakkert blir det oversett- for meg er det jo ikke så farlig med.

Jeg  sa faktisk i ordvekslingen som falt-spurte-hvilket bestikk hadde dere i fjor? Min mor;litt spak- "vi hadde visst sølvbestikket da men...……. skarpheten i stemmen min var uvanlig og fikk henne til å rykke så jeg. . i de få sekundene- så tok jeg på meg masken og bestemte meg for å ikke ødelegge kvelden. Jeg sa ikke noe men fikk vist min sanne mening allikevel.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun trodde din bror var mer overfladisk enn deg? 

Anonymkode: db1f9...662

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du komme med noen andre eksempler? Dette med bestikk blir så bagatellmessig at det er vanskelig å ta seriøst. Men selvsagt mulig det du skriver stemmer, at det er andre og mer graverende forhold det er snakk om som gjør at du har rett til å føle det slik du gjør.

Tja forskjellsbehandling over hele linja. Den som har opplevd dette skjønner hva jeg mener. Ts

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Om jeg bruker sølvbestikket eller ikke kommer bare an på hvor god tid jeg har hatt til forberedelser. Det tar tid å pusse sølvet. Kanskje det er en så enkelt forklaring i din mors tilfelle også? 

Det at hun bruker deg som sjelesørger og søppelbøtte bør du nok ta tak i siden det åpenbart plager deg en hel del.

Alt henger sammen og hun kan ikke fortsette med det så lenge jeg ikke lar henne. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner godt til dette. Min mor kommer ikke i våre bursdager (min, mann, barn) om ikke min bror kommer. Hun inviterer han med seg på restaurant stadig vekk og han får dyr julepresang og dyr bursdagsgave. Til jul fikk han 2000 kr. Det samme fikk min familie tilsammen så mulig at hun vil kompensere for det? Min bror tjener nesten 3x så mye som min mann og jeg tilsammen så det handler ikke om at han har dårlig råd. Jeg er oppvokst med at han er GUD. Det har ødelagt mye for vårt forhold. 

Anonymkode: c7dae...8e2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Pinkee skrev:

Har du spurt den som da ikke er så ekstravagant da om den synes dette er helt ok? Ellers så synes jeg du skulle det. Min mor gjorde ikke det med meg, behandlet min bror bare anderledes fordi han «er sånn« og mistet en datter i samme forbindelse etter mange år med sammenbitte tenner og falske smil. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...