AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Kan de være alene en hel arb dag? Anonymkode: b8070...69e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 Ja, det kan de! Anonymkode: e7d59...34f 18
Ulrikke Skrevet 1. januar 2020 #3 Skrevet 1. januar 2020 Det er vel ingen 10-åringer som har SFO, feks.... Så ja, selvfølgelig er de alene en hel arbeidsdag (nå forutsetter jeg at det er normalt fungerende barn vi snakker om). Har en 14-åring.hvis vi hadde bodd annerledes til måtte hun flyttet på hybel som 15-åring for å gå på videregående. Selvfølgelig kan hun være alene hjemme en hel dag nå! Vi begynte i det små fra hun var 6 år med å være alene mens vi var i butikken feks. Hennes ønske. Hun har styrt det helt selv siden da og var helt trygg alene hjemme mens vi var på jobb fra hun var 8-9. Har aldri vært noe problem. Men man kan jo ikke forlate ungen alene hjemme for første gang som 10-åring, man må ta det gradvis etter hvert som barnet modnes! 11
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 10 minutter siden, Ulrikke skrev: Det er vel ingen 10-åringer som har SFO, feks.... Så ja, selvfølgelig er de alene en hel arbeidsdag (nå forutsetter jeg at det er normalt fungerende barn vi snakker om). Har en 14-åring.hvis vi hadde bodd annerledes til måtte hun flyttet på hybel som 15-åring for å gå på videregående. Selvfølgelig kan hun være alene hjemme en hel dag nå! Vi begynte i det små fra hun var 6 år med å være alene mens vi var i butikken feks. Hennes ønske. Hun har styrt det helt selv siden da og var helt trygg alene hjemme mens vi var på jobb fra hun var 8-9. Har aldri vært noe problem. Men man kan jo ikke forlate ungen alene hjemme for første gang som 10-åring, man må ta det gradvis etter hvert som barnet modnes! Har tatt det gradvis ja. De ordner seg med mat selv. Får de besøk ringer de alltid og spør. Går på butikken selv osv.. Bare jeg som er litt hønemor. Anonymkode: b8070...69e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #5 Skrevet 1. januar 2020 Om 10 åringen hadde vært alene så ville ikke en hel arbeidsdag vært innafor, sammen med 14-åring går det nok helt fint Anonymkode: 8d7a0...98d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 Tror nok noen ringer Barnevernet om du tar sjansen på å la en 10 åring være alene hjemme så lenge. Anonymkode: ee86e...357
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om 10 åringen hadde vært alene så ville ikke en hel arbeidsdag vært innafor, sammen med 14-åring går det nok helt fint Anonymkode: 8d7a0...98d Mine barn klarte seg fint alene en hel arbeidsdag når de var ti år, og det tenker jeg alle ti-åringer burde klare (med mindre de har spesielle behov) Anonymkode: 4dced...787 17
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mine barn klarte seg fint alene en hel arbeidsdag når de var ti år, og det tenker jeg alle ti-åringer burde klare (med mindre de har spesielle behov) Anonymkode: 4dced...787 Det er din mening, min mening er ingen 10-åringer skal være alene i 8 t pluss Anonymkode: 8d7a0...98d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 Klarte meg da alene hjemme i sommerferiene da jeg var 10. (Begge foreldre jobbet.) Det var da jeg lærte å bake brød for jeg kjedet meg sånn . Anonymkode: 13dd3...64d 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #10 Skrevet 1. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er din mening, min mening er ingen 10-åringer skal være alene i 8 t pluss Anonymkode: 8d7a0...98d Hvor skal de ellers være? Barnevakt på dagtid for en normal 10-åring?? Jeg tenker at man har feilet som forelder hvis man ikke har lært opp barnet til å bli selvstendig på en del områder innen de er ti år (men for all del, jeg ser jo mange foreldre som duller rundt 12-13 åringer som om de skulle vær småbarn enda, og 20-åringer som blir behandlet som om de var 15). Anonymkode: 4dced...787 27
Ulrikke Skrevet 1. januar 2020 #12 Skrevet 1. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er din mening, min mening er ingen 10-åringer skal være alene i 8 t pluss Anonymkode: 8d7a0...98d Hvordan får man til at de IKKE er det? Hvis begge foreldre jobber fulltid? Sommerferien er lang, det er høst-, vinter-, jule- og påskeferie, det er planleggingsdager.... Med mindre man har en bestemor i nabohuset som ikke er i jobb eller noe tilsvarende så er det komplett umulig for de aller, aller fleste.... 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #13 Skrevet 1. januar 2020 Vår 9 åring var alene hjemme flere ganger. Ingen problem. Vi ordner ham mat og alt annet i forveien. Så får han lov å spille å snakke med kompisene hele dagen. På playstation da. Hvis noen kompiser kommer på besøk eller hvis han vil på besøk så ringer han å spor. Vi bør i sånn enebolig felt som er ganske tett med mange hus i alle kanter. Ringet å sjekker av å til. Går helt fint det. Og han elsker det. Anonymkode: cce1e...552 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #14 Skrevet 1. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal de ellers være? Barnevakt på dagtid for en normal 10-åring?? Jeg tenker at man har feilet som forelder hvis man ikke har lært opp barnet til å bli selvstendig på en del områder innen de er ti år (men for all del, jeg ser jo mange foreldre som duller rundt 12-13 åringer som om de skulle vær småbarn enda, og 20-åringer som blir behandlet som om de var 15). Anonymkode: 4dced...787 Jeg tenker man feiler om 10-åringer må være alene en hel dag. Handler ikke om å være selvstendig , er drittlei det argumentet Anonymkode: 8d7a0...98d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #15 Skrevet 1. januar 2020 18 minutter siden, Ulrikke skrev: Hvordan får man til at de IKKE er det? Hvis begge foreldre jobber fulltid? Sommerferien er lang, det er høst-, vinter-, jule- og påskeferie, det er planleggingsdager.... Med mindre man har en bestemor i nabohuset som ikke er i jobb eller noe tilsvarende så er det komplett umulig for de aller, aller fleste.... Ene forelderen begynner tidlig , den andre senere. Jobber kortere dag, mye man kan gjøre for å få til en løsning hvor barn skipper å være alene en hel dag Anonymkode: 8d7a0...98d 1
Husholdning1 Skrevet 1. januar 2020 #16 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker man feiler om 10-åringer må være alene en hel dag. Handler ikke om å være selvstendig , er drittlei det argumentet Anonymkode: 8d7a0...98d Man feiler selvsagt ikke om en 10-åring må være alene hjemme på dagtid. Og jo, det handler om å være selvstendig. 24
Ulrikke Skrevet 1. januar 2020 #17 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ene forelderen begynner tidlig , den andre senere. Jobber kortere dag, mye man kan gjøre for å få til en løsning hvor barn skipper å være alene en hel dag Anonymkode: 8d7a0...98d Det fungerer sikkert der hvor begge foreldre har veldig fleksibel arbeidstid, turnus, fleksitid, kontorarbeid man kan ta med hjem osv. For oss som jobber faste vakter er det ikke like enkelt. Man kan ikke bytte vakter (feks i en barnehage) hver dag i en uke eller flere uker. Men selvfølgelig, i en ideell verden hadde alle fått det til sånn! 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #18 Skrevet 1. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror nok noen ringer Barnevernet om du tar sjansen på å la en 10 åring være alene hjemme så lenge. Anonymkode: ee86e...357 Ok..... kan fortelle deg at det er virkelig ikke en sak for bv.... foreldrene vurderer selv når barnet er klart. I dag har vi tlf, ringeklokken og Gud vet. Voksne er bare et tastetrykk borte. Anonymkode: 403c1...9cf 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #19 Skrevet 1. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ene forelderen begynner tidlig , den andre senere. Jobber kortere dag, mye man kan gjøre for å få til en løsning hvor barn skipper å være alene en hel dag Anonymkode: 8d7a0...98d Det lar seg vanskelig gjøre når en er aleneforeldre. Og det er ikke alle som har noen til å sitte barnevakt på dagtid. Min 10-åring, snart 11, greier seg helt supert en dag alene hjemme. Synes det er stas, og vi snakkes på telefonen i løpet av dagen. Anonymkode: 03108...13a 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #20 Skrevet 1. januar 2020 36 minutter siden, Husholdning1 skrev: Man feiler selvsagt ikke om en 10-åring må være alene hjemme på dagtid. Og jo, det handler om å være selvstendig. Nei, man kan fint være selvstendig uten å måtte være alene en hel dag Anonymkode: 8d7a0...98d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå