Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har til nå i jula tatt meg ett eller to glass rødvin på kvelden med god samvittighet og ammet når baby har våknet og trengt mat (2-3timer) og tenker dette er greit? Har hørt at det er utrolig lite som kommer i melken og blir langt unna beruset av litt vin. Men så så jeg i min termingruppe at ei dere tok et glass vin men da fikk hun mannen til å gi flaske resten av dagen! Hva er riktig? Burde jeg pumpet å gitt flaske isteden når jeg tar et glass vin? 

Anonymkode: c4a2c...aef

AnonymBruker
Skrevet

Melka inneholder nøyaktig samme promille som blodet ditt. 

Etter ett (vanlig) glass vin gir deg ikke høy promille, og to-tre timer etter ett glass vin er promillen din etter all sannsynlighet veldig lav. 

Om det er ok eller ikke er avhengig av alder på barnet. Er barnet under 6 uker er det svært sterkt anbefalt å holde seg helt unna alkohol,  da leveren til barnet er så dårlig, så selv en liten promille i melka kan være problematisk. 

Er barnet eldre enn 6 uker er det nok problemfritt (selv om det jo ikke er anbefalt hver dag). 

Å pumpe seg hele dagen er tull.  Man har ikke promille i såå mange timer.  I følge promillekalkulatoren.no bør man være promillefri etter va 3.5 timer på ett glass vin (avhengig av kroppsvekt og glasstørrelse). 

Jeg har gjort det samme som deg med alle mine, og de fleste jeg kjenner har også tatt et glass vin når det er lenge til amming, og barnet er stort nok.  

Anonymkode: a264c...f3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint drikke vin og amme, MEN det er jo så klart viktig at man ikke føler seg påvirket når man skal håndtere baby. Jeg drakk fint ett glass vin da jeg ammet, men bare ett. Mer enn det, så ville jeg vært susete, og da er det ikke noe særlig å stelle og kose med baby.

Se det korte programmet på NRK som Folkeopplysningen laget om alkohol og amming, der forklarer de matten 😊

Anonymkode: 68f29...890

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Si at du etter to glass vin får 1 i promille (1  gram alkohol per liter). Da drikker babyen din noe som inneholder 1 promille alkohol. Munkholm inneholder 0,5 % alkohol (=5 promille) Dvs at melken din inneholder mindre alkohol enn munkholm-altså ikke farlig for babyen. Det som kan være farlig for babyen er om du fremstår som ruset. 

Anonymkode: 671b9...3ec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melka inneholder nøyaktig samme promille som blodet ditt. 

Etter ett (vanlig) glass vin gir deg ikke høy promille, og to-tre timer etter ett glass vin er promillen din etter all sannsynlighet veldig lav. 

Om det er ok eller ikke er avhengig av alder på barnet. Er barnet under 6 uker er det svært sterkt anbefalt å holde seg helt unna alkohol,  da leveren til barnet er så dårlig, så selv en liten promille i melka kan være problematisk. 

Er barnet eldre enn 6 uker er det nok problemfritt (selv om det jo ikke er anbefalt hver dag). 

Å pumpe seg hele dagen er tull.  Man har ikke promille i såå mange timer.  I følge promillekalkulatoren.no bør man være promillefri etter va 3.5 timer på ett glass vin (avhengig av kroppsvekt og glasstørrelse). 

Jeg har gjort det samme som deg med alle mine, og de fleste jeg kjenner har også tatt et glass vin når det er lenge til amming, og barnet er stort nok.  

Heilt riktig, men vil poengtere til andre lesere at det er 6 uker etter termindato som er grensa, så føder du før må du vente lenger :)

Men ja, drikk vin med god samvittighet så lenge du ikke blir merkbart beruset, eneste problemet med alkohol er å håndtere barna men selve melken er ikke skadelig 😊

Anonymkode: 5239e...9f9

AnonymBruker
Skrevet
On 12/13/2019 at 11:35 PM, AnonymBruker said:

Har drukket én boks cider over 2 timer i kveld. Ferdig med den nå nettopp. Hadde egentlig tenkt å gi barnet pumpemelk fra tidligere, men lurer på om jeg kan amme likevel med tanke på den nye forskningen? Føler meg selvfølgelig helt fin, og tror neppe jeg har nevneverdig promille. Er jo bare 4,7% over to timer? 

Barnet er 5,5 uke gammelt, 7 uker siden termin (overtidig). Skal antageligvis ha mat igjen i 01-tiden :) 

Anonymkode: caf33...e49

On 12/14/2019 at 4:56 PM, AnonymBruker said:

Du har altså drukket 2.35 cl. ren alkohol, som ville gitt deg en promille på 0.47 hvis du fikk i deg alt på en gang. Dette har du brukt to timer på, så da du var ferdig med å drikke, hadde du en promille på omtrent 0.19 etter den siste slurken (hvis vi regner på standard forbrenning og distribusjonsvolum. Hvis barnet har en kroppsvekt på ca. 3.5 kg, vil laveste standard blodvolum være 82 mL per kg. kroppsvekt - altså 2.87 dL. Alkoholnivået i brystmelk kan for praktiske formål regnes som det samme som i blodet ditt. Brystmelken din inneholder altså omtrent 0,19 promille alkohol. Fordelt på barnets blod, gir det en promille på ca. 0.04 hvis barnet drikker én dL melk. Det er neppe noe å bry seg om. Venter du én time med å amme, er nivåene helt negligerbare.

Dette er regnet på standard og estimerte verdier, og vil kunne variere noe.

Forøvrig kan alkohol nedsette melkeproduksjonen noe, men neppe ved et slikt konsum du viser. Øl kan stimulere til høyere nivåer av prolaktin, men dette oppveies ved høyere inntak.

Anonymkode: d6e71...741

Håper dette kan være til hjelp?

Anonymkode: c0208...c3e

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heilt riktig, men vil poengtere til andre lesere at det er 6 uker etter termindato som er grensa, så føder du før må du vente lenger :)

Men ja, drikk vin med god samvittighet så lenge du ikke blir merkbart beruset, eneste problemet med alkohol er å håndtere barna men selve melken er ikke skadelig 😊

Anonymkode: 5239e...9f9

Takk for presisering. 😊 

Det er så viktig det med de 6 ukene.

(På studiet mitt hadde jeg mye toksikologi. Og dette var noe alle professorer nevnte i omtrent hver forelesning, hvor ekstremt sårbare de første ukene er for alkohol.)

• Liker 1
Skrevet

Ble gjort en undersøkelse av folkeopplysningen med han newton fysikk fyren. De testet melka etter at kvinnen hadde en fuktig kveld med 1,x promille? Mener de fant 0,0x% i melka, altså så og si null effekt.

De fant også ut at anbefaling fra staten om å ikke drikke alkohol under amming stammet ikke fra forskning. 

Her drikkes alkohol uten tanke på resultatet på melka, fordi det har så og si null utslag.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...