iskremm Skrevet 1. januar 2020 #1 Skrevet 1. januar 2020 Hei. Hvordan foregår det med lånekassen og om man stryker? Jeg har 8 eksamener, i 8 forskjellige fag. La oss si jeg stryker i 4 av dem. Får jeg fremdeles støtte?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #2 Skrevet 1. januar 2020 1 time siden, iskremm skrev: Hei. Hvordan foregår det med lånekassen og om man stryker? Jeg har 8 eksamener, i 8 forskjellige fag. La oss si jeg stryker i 4 av dem. Får jeg fremdeles støtte? Hva med å lese på lånekassa sine sider? Selvsagt står der. Anonymkode: 0565a...795 2
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å lese på lånekassa sine sider? Selvsagt står der. Anonymkode: 0565a...795 https://www.lanekassen.no/nn-NO/stipend-og-lan/hoyere-og-annen-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/studieprogresjon/ Finner bare dette. Så jeg kan få støtte selvom jeg stryker første året, men om jeg stryket igjen, så vil jeg ikke få mer støtte?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #4 Skrevet 1. januar 2020 det er vel slik at du mister støtten om du er 60 sp eller mer forsinket? hvis det er 15 sp per fag, er vel stryk i 4 fag 60 sp på etterskudd Anonymkode: 270f3...7c3
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: det er vel slik at du mister støtten om du er 60 sp eller mer forsinket? hvis det er 15 sp per fag, er vel stryk i 4 fag 60 sp på etterskudd Anonymkode: 270f3...7c3 Det er 7.5p pr fag.
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #6 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan er det i det hele tatt MULIG å stryke ved bi? Anonymkode: f46d3...fc5 Om ikke den vanligst, så en av de vanskeligste høyskolene. Utrolig mye tall og matte. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 41 minutter siden, iskremm skrev: Om ikke den vanligst, så en av de vanskeligste høyskolene. Utrolig mye tall og matte. Ja, økonomi handler merkelig nok om tall og matte... Les på Lånekassens sider. Der står alt du trenger å vite. Anonymkode: fcec5...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 39 minutter siden, iskremm skrev: Om ikke den vanligst, så en av de vanskeligste høyskolene. Utrolig mye tall og matte. BI har for det meste økonomiske fag. Hva forventet du? Forøvrig er ikke BI langt nær vanskeligst sammenliknet med andre utdanninger. F.eks. Er profesjonsutdanninger som medisin, ernæring, odontologi, psykologi og liknende betraktelig vanskeligere. Hvis du ikke liker matematikk eller tall bør du trolig skifte retning. For å svare på HI. Hvis du stryker i fire fag vil du få en forsinkelse på 30 studiepoeng. Ved 60 studiepoeng forsinkelse kan du ikke motta støtte fra Lånekassen før du har tatt igjen noe av forsinkelsen (uten støtte). Du vil heller ikke få omgjort fra lån til stipend frem til du har fullført 30 studiepoeng ekstra utover støtten du mottar senere. Det er altså først og fremst økonomiske konsekvenser. Alle feiler før eller siden. Hvis du ikke vil fortsette med tall og matematikk bør du skifte studieretning. Ta opp fag, ta noen enkeltemner på universitet gratis, jobb et halvår eller noen år. og jo! På BI mener jeg at du må betale ekstra for konte. Anonymkode: cb2e9...282
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 11 timer siden, iskremm skrev: Hei. Hvordan foregår det med lånekassen og om man stryker? Jeg har 8 eksamener, i 8 forskjellige fag. La oss si jeg stryker i 4 av dem. Får jeg fremdeles støtte? Hei! Om du stryker 4 av 8 eksamener, så ligger du 30 studiepoeng bak, og er dermed kvalifisert for å MOTTA støtte året etter. Du kan faktisk stryke 8/8 eksamener også, og Fortsatt motta støtte. Det er først når du ligger MER enn 60 studiepoeng bak, det vil si 67,5 at du ikke mottar støtte. Du må først bestå/hente inn de 7,5 poengene som er over 60 studiepoeng for å motta støtte. en annen ting er at du ikke får fortsette på 2.året om du ikke består 30 studiepoeng fra første året. La oss si at du består 3/8 fag, da har du totalt 22,5 poeng. Du får da Mail i sommer om at du ikke oppnådde nok studieprogresjon for å kunne starte på 2.året og må derfor enten ta ett års pause og hente inn poengene du mangler eller om du ønsker melde deg ut av studie, består du FORTSATT ikke 30 studiepoeng etter å ha blitt satt i «permisjonsår», så melder BI deg automatisk ut av studie. Anonymkode: c04ca...c8a 2
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #10 Skrevet 1. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Om du stryker 4 av 8 eksamener, så ligger du 30 studiepoeng bak, og er dermed kvalifisert for å MOTTA støtte året etter. Du kan faktisk stryke 8/8 eksamener også, og Fortsatt motta støtte. Det er først når du ligger MER enn 60 studiepoeng bak, det vil si 67,5 at du ikke mottar støtte. Du må først bestå/hente inn de 7,5 poengene som er over 60 studiepoeng for å motta støtte. en annen ting er at du ikke får fortsette på 2.året om du ikke består 30 studiepoeng fra første året. La oss si at du består 3/8 fag, da har du totalt 22,5 poeng. Du får da Mail i sommer om at du ikke oppnådde nok studieprogresjon for å kunne starte på 2.året og må derfor enten ta ett års pause og hente inn poengene du mangler eller om du ønsker melde deg ut av studie, består du FORTSATT ikke 30 studiepoeng etter å ha blitt satt i «permisjonsår», så melder BI deg automatisk ut av studie. Anonymkode: c04ca...c8a Meget godt forklart, takk Men kan man ikke ta opp konte eller ta opp eksamen da? Om jeg stryker på en av eksamene fra jul? Eller vil jeg ikke ha mulighet til å ta dem opp igjen før neste jul igjen?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #11 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, iskremm skrev: Meget godt forklart, takk Men kan man ikke ta opp konte eller ta opp eksamen da? Om jeg stryker på en av eksamene fra jul? Eller vil jeg ikke ha mulighet til å ta dem opp igjen før neste jul igjen? Du kan ta opp alle fag utenom markedsføringsledelse, da det faget kun holdes hver høst. Det vil si at du kan ta opp bedriften, bedøk og forretningsjus. Fagene du har til vår er noe mer tøffere enn de du hadde nå. Statistikk, finans, matte del 2 osv. Så vær flink dette semesteret. Ha fokus på deg, for alle de andre rundt deg som består alle fagene sine og kommer seg gjennom første, andre og tredje året har KUN fokus på seg. Ikke kast bort tiden din på andre. Anonymkode: c04ca...c8a
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #12 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta opp alle fag utenom markedsføringsledelse, da det faget kun holdes hver høst. Det vil si at du kan ta opp bedriften, bedøk og forretningsjus. Fagene du har til vår er noe mer tøffere enn de du hadde nå. Statistikk, finans, matte del 2 osv. Så vær flink dette semesteret. Ha fokus på deg, for alle de andre rundt deg som består alle fagene sine og kommer seg gjennom første, andre og tredje året har KUN fokus på seg. Ikke kast bort tiden din på andre. Anonymkode: c04ca...c8a Vet jeg klarer å bestå dem, var bare det at jeg var veldig useriøs med skolen dette halvåret Om jeg vil, så klarer jeg det. Men er du sikker på at jeg får tatt opp de fagene jeg hadde i høst, nå til våren da? Da tenker jeg på fag som bedriften, Samfunnsøkonomi og markedsøkonomi?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #13 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, iskremm skrev: Vet jeg klarer å bestå dem, var bare det at jeg var veldig useriøs med skolen dette halvåret Om jeg vil, så klarer jeg det. Men er du sikker på at jeg får tatt opp de fagene jeg hadde i høst, nå til våren da? Da tenker jeg på fag som bedriften, Samfunnsøkonomi og markedsøkonomi? Ja, bombesikker. Du må bare betale 2000kr per fag Anonymkode: c04ca...c8a
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #14 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, bombesikker. Du må bare betale 2000kr per fag Anonymkode: c04ca...c8a Jeg er jammen ikke sikker på dette. Jeg er rimelig sikker på at man bare kan ta opp de fagene når faget avholdes. Og det er jo bare på høsten.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #15 Skrevet 1. januar 2020 5 minutter siden, iskremm skrev: Jeg er jammen ikke sikker på dette. Jeg er rimelig sikker på at man bare kan ta opp de fagene når faget avholdes. Og det er jo bare på høsten. Da får du tro på deg selv Anonymkode: c04ca...c8a
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #16 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da får du tro på deg selv Anonymkode: c04ca...c8a Men du er sikker på at jeg får tatt opp til våren da?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #17 Skrevet 1. januar 2020 7 minutter siden, iskremm skrev: Men du er sikker på at jeg får tatt opp til våren da? Vedkommende har jo allerede svart deg på dette!!! Anonymkode: 7ce9f...e00 2
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #18 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende har jo allerede svart deg på dette!!! Anonymkode: 7ce9f...e00 Kan man finne dette ut noe sted?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #19 Skrevet 1. januar 2020 8 timer siden, iskremm skrev: Meget godt forklart, takk Men kan man ikke ta opp konte eller ta opp eksamen da? Om jeg stryker på en av eksamene fra jul? Eller vil jeg ikke ha mulighet til å ta dem opp igjen før neste jul igjen? ...... og dette står på lånekassa sine sider. Men skjønner at det vanskelig å bestå eksamen hvis man ikke greier å skjønne hva som står på lånekassa sine nettsider...... Anonymkode: 0565a...795 3
iskremm Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #20 Skrevet 1. januar 2020 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...... og dette står på lånekassa sine sider. Men skjønner at det vanskelig å bestå eksamen hvis man ikke greier å skjønne hva som står på lånekassa sine nettsider...... Anonymkode: 0565a...795 Nei, det står ingenting om hvorvidt man kan ta opp eksamene både på høsten og våren ved BI, hos lånekassen. Endret 1. januar 2020 av iskremm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå