Gå til innhold

Ensom alenemamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vet ikke hva jeg vil med denne tråden, men trenger bare å blåse litt ut. Jeg har for n’te året på rad feiret nyttår alene med sønnen min på 8 år. Vi har ikke noe særlig familie og ikke så stort nettverk, jeg har så og si aldri barnefri, så de venninnene jeg hadde i ungdommen og starten på tjueåra (ble gravid som 22-åring) har stort sett forsvunnet litt etter litt. Har veldig gode kollegaer som jeg også omgås litt på fritiden, men det er ikke helt det samme. 

Jeg vet det er mange som feirer nyttår helt alene, men det er bare den kjipe følelsen av å aldri ha noen vi kan feire med. Sønnen min spurte i dag "er det ikke litt kjedelig at vi alltid er alene på nyttårsaften?". Jeg får så vondt av at jeg ikke kan gi barnet flere mennesker rundt seg, en feiring med flere barn, osv. Jeg har prøvd å gjøre det sø hyggelig som mulig med god mat, filmer, spill og godteri. Jeg kjenner meg bare så alene. Jeg har ikke vært noe heldig på kjærestefronten på mange år, så det er ikke noe å håpe på der i årene som kommer heller. Det er så ensomt å være alene med barn til tider. Vondt å ikke ha noen å dele merkedager og begivenheter med. Kongens tale der han snakker om det å ta vare på hverandre og bære hverandre traff meg veldig. Tror jeg burde gå og legge meg. Skulle ønske det ikke var helligdag i morgen. Lei hele juleferien. 

Anonymkode: c01d2...dca

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener! Men hvor i landet bor du? Jeg er selv 33 år, alene med barn, og vet hvor tungt det kan være på slike dager. Nå er jeg heldig og har mye familie, men på merkelig vis har vi endt opp alene på nyttårsaften flere ganger. 

Jeg bor rundt en av Mjøsbyene, og vil gjerne ha venner i samme livssituasjon som man kan støtte seg litt på, spesielt i høytider. Ikke minst for barnas skyld ❤️ 

Anonymkode: 23f80...bf7

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner veldig godt hva du mener! Men hvor i landet bor du? Jeg er selv 33 år, alene med barn, og vet hvor tungt det kan være på slike dager. Nå er jeg heldig og har mye familie, men på merkelig vis har vi endt opp alene på nyttårsaften flere ganger. 

Jeg bor rundt en av Mjøsbyene, og vil gjerne ha venner i samme livssituasjon som man kan støtte seg litt på, spesielt i høytider. Ikke minst for barnas skyld ❤️ 

Anonymkode: 23f80...bf7

Jeg bor i Oslo😊 

Anonymkode: c01d2...dca

Skrevet

Send meg gjerne en pm om du vil :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det må da være mange aleneforeldre i lik situasjon? Slå dere sammen da vel! Finn ut hvor du kan finne dem, inviter hjem til deg 😊

Anonymkode: e63a6...019

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Håper du får kontakt med noen andre damer i samme situasjon, TS. 

Anonymkode: e05a8...8ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også alene med en 8-åring, heldigvis har vi noen venner som inviterer på 17. mai og nyttårsaften etc, så da er vi sammen med dem. Men, jeg savner mer sosialt å tilby 8-åringen ellers. Vennene skal stadig avgårde til familie og venner av familiene, eller de får besøk av venner og familie. Det er sjelden hos oss. Jeg fikk barn sent og har et par tre vennepar med eldre barn/tenåringer, og disse parene er lite interessert i å komme på besøk de heller. Enklere at vi kommer til dem og tar all kjøring etc, og de får ikke med seg tenåringene.. kjipt og jeg kjenner sånn på det at det er så mye barnet og meg alene på kveldene, helger og ferier.

Har sett litt på enestående familier, søk opp på nett. De arrangerer ulike aktiviteter for aleneforeldre med barn. Mitt nyttårsforsett er at vi blir med på noen av deres aktiviteter for om mulig utvide nettverket litt på den måten. Kanskje det er noe for dere?

Anonymkode: 7be01...6fe

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er masse grupper på f.eks Facebook der jeg kan tenke meg at det er mange som er i samme situasjon. Skriv en melding der inne og hør om det er flere ensomme alenemødre som kunne tenke seg å slå seg sammen. Hjelpe hverandre med barnepass, finne på ting sammen med og uten barna osv. Er nok mange som ville blitt med i en sånn klubb.

Skrevet

Veldig tilsvarende situasjon her. Jeg ønsker meg også et større nettverk av venner med barn i alderen 5-10. Send gjerne en pm😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, sjekk ut Marte Nettverkssenter i Oslo. De har tilbud til aleneforeldre med jevnlige aktiviteter, middager osv der du blir kjent med andre aleneforeldre.

Et fantastisk tilbud 😊. Jeg fikk meg flere venner der og var med i flere år. 

Anonymkode: 2c3a1...beb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk også ut Aleneforeldreforeningen. De har også jevnlige arrangementer i Oslo ❤

Anonymkode: 2c3a1...beb

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skjønner deg veldig godt! Vi er to voksne og to barn, men har alikevel kjent godt på at det har vært stille i jula. Var «alene» både julaften og nyttårsaften. Alle andre i familien hadde planer med andre, og vennefamiliene våre bor langt unna. Det er ekstra slitsomt fordi alle vi snakker med spør hvem vi skal feire med. Det er liksom en selvfølge og ha masse planer:/ Vi er nok ikke så flinke til å få kontakt med nye folk. Jeg synes det er helt greit å treffe venner på kafe liksom, men å invitere familier hjem for å sitte og snakke i flere timer, når man ikke kjenner hverandre så godt, det synes jeg er veldig anstrengende og jeg blir helt utslitt etterpå. Og i hverdagen er man som regel veldig sliten av alt hverdagsstresset, og da unngår man sånne ting... så da merkes det godt i ferier og høytider at vi ikke har så mange..:/

Anonymkode: 187a4...b9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Oslo har du muligheter. PS anbefaler fb gruppen alenemamma. Du kunne jo blitt kjent med noen og få nettverk til neste års feiring. 

Anonymkode: 749b8...521

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor du i Oslo har du muligheter. PS anbefaler fb gruppen alenemamma. Du kunne jo blitt kjent med noen og få nettverk til neste års feiring. 

Anbefaler også hey girl Oslo 🙂 finnes garantert noen i dine sko

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i nærheten av Oslo, og er alene med barn som er ca samme alder. Du kan gjerne sende meg en pm😊

Skrevet

Jeg er ikke alenemamma lenger men var det i noen år til eldstemann så kjenner meg igjen i det du sier. Selv om vi ikke er i samme situasjon akkurat nå så er vi en familie som alltid har plass til flere rundt bordet i høytider og jeg har også plass til flere venner i livet mitt. I år hadde vi besøk av både par med barn og enslig mor med barn. Har selv tre barn og bor rett utenfor Oslo. Jobber i Oslo og kjenner flere der 😊 bare send pm om du har lyst 👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...