Gå til innhold

Barnet mitt har klima-angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en sønn på 13 som er svært engasjert i klimakampen. Både jeg og faren er miljøforkjempere, vi begge er arkitekter å jobber med eco-hus og bærekraft. Naturlig nok har natur og klima vært en naturlig del av hvordan vi lever, hva vi engasjerer oss i og valgene vi tar. Jeg vil påpeke at vi aldri har skremt han på noen måte når det kommer til klima og miljø. Nå er han så stor at han har begynt å lese aviser og fått seg Facebook. Engasjementet hans har nå blitt til angst og frykt. Han har kronisk vondt i magen og får panikk om det regner på vinteren og er varmt om sommeren. Han som før ville gjøre verden til ett bedre sted ser ikke poenget med å gå på skolen (verden skal gå under uansett). Han får profesjonell hjelp med å takle angsten men terapien går ingen vei... Vi er så fortvilte og redde for han. Jeg er 100% sikker på at det er avisene med sine titler som «dommedag» og «katastrofe» er det som hele tiden bryter han ned. Er det noen der ute som også har barn med klima-angst? Hvordan prater dere med barna om dette? Jeg setter utrolig stor pris på svar❤️ Og godt nyttår:)

Anonymkode: c5929...b15

Jeg tror angst er et mer adekvat uttrykk enn klima-angst. Nå ungene dagen lang får tutet ørene fulle av sensasjonalistisk skremselspropaganda, er det en naturlig og sunn reaksjon å bli engstelig. Da er det selvsagt viktig at foreldre realitetsorienterer barna så langt det er mulig, og gir dem trøst og støtte. Hvis foreldrene selv har et forstyrret bilde av realitetene, blir dette selvsagt vanskelig.

Anonymkode: 0f04f...a15

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som propagandaen sneket inn i tenåringstida mi begynner å få effekt nå ja. Er så lei denne klimapropagandaen. Enda et ledd mot detaljstyring i våre private liv. Ikke noe annet.

Anonymkode: 2ffe2...1a8

Stemmer, dette handler kun om politikk.Orker ikke lese nyheter lenger, er lei av frykten det skal skremme oss med.

Vi har ingen klimakrise.

Men det er store ting man kan gjøre med utslipp av industrien og andre ting. Men dette skjer ikke pga alt styres av kapitalismen. ALT!!

Så, dere som skal være politisk korrekte. Fortsett med EL-bil og bli veganere. Mens vi som forstår verden ler av dere.

Anonymkode: f209e...396

Skrevet
2 hours ago, Paramount said:

Å diskutere med fanatikere ender bare med grove beskyldninger om feks løgn. Det er ingen alternativer for en fanatiker. En fanatiker er ikke rasjonell.
Historien viser at mennesker, fram til nå, har løst alle utfordringer. Jeg ser absolutt ingen grunn til at det ikke skal skje igjen. Det er mye mer sannsynlig at mennesket innen noen år har funnet energikilder som fjerner alle problemer, enn at jorden går under. Jeg velger å tro og leve etter første påstand, så kan du pine deg selv med det siste alternativet. 

Det du kaller fanatisme, kaller jeg for edruelighet og ansvarlighet... Ingen truer med dommedag. Men store endringer, som potensielt potensielt blir umulig å reversere er ikke ønskelig.. Som den mest intelligente livsformen, har vi et ansvar for å ikke bruke mer ressurserer enn kloden takler... dessverre tror jeg vi ikke er så intelligent.... 😕 Kom gjerne med en genial løsning på å redusere menneskelig påvirkning jorden, i'm all ears.. 

AnonymBruker
Skrevet

🤣🤣😂😂

Anonymkode: 6f48f...1ef

Skrevet
6 timer siden, Dævendøtte skrev:

Kan du gi meg et par eksempler på at Greta har kommet med falske nyheter?

Noe hun har sagt som er løgn? 

Men du er vel en av de som ikke tror dette er menneskeskapt, så da nytter det ikke å spørre om sånt.... 

Det har aldri vært satset så mye på miljøtiltak som nå. Fra 2020 skal skip over hele verden ha renseanlegg i pipa eller må bruke miljøvennlig drivstoff. Dette er bare et av mange miljøtiltak som ville vært utenkelige for noen år siden . Greta sier at de voksene ødelegger hennes fremtid. De voksene har i motsetning til henne makt til å tenke å på miljøet konstruktivt. Voksene folk implementerer miljøvennlige produkter og tiltak i hverdagen. Greta kommer med gale påstander. 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Drizzt skrev:

Dette, ja :) Støttes 100%

climate.jpg

Det er jo de voksene som skal redde jorda for barna. Bare barn er barn . Barna kan holde på som før . De er ikke myndige .

Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 time siden, AlkoMann skrev:

Det har aldri vært satset så mye på miljøtiltak som nå. Fra 2020 skal skip over hele verden ha renseanlegg i pipa eller må bruke miljøvennlig drivstoff. Dette er bare et av mange miljøtiltak som ville vært utenkelige for noen år siden . Greta sier at de voksene ødelegger hennes fremtid. De voksene har i motsetning til henne makt til å tenke å på miljøet konstruktivt. Voksene folk implementerer miljøvennlige produkter og tiltak i hverdagen. Greta kommer med gale påstander. 

At det satses mye betyr ikke at det er nok. Her hjemme øker utslippene framfor å reduseres.

Skrevet
5 timer siden, Geirfuglen skrev:

At det satses mye betyr ikke at det er nok. Her hjemme øker utslippene framfor å reduseres.

Kina øker sitt klimautslipp mer i år enn Norges totale klimautslipp. Blant annet bygger Kina nå flere 100 kullkraftverk fordi de trenger elektrisitet til industrien .  Vil du slutte å handle varer fra Kina for å redde miljøet ? Neppe .

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
5 timer siden, AlkoMann skrev:

Kina øker sitt klimautslipp mer i år enn Norges totale klimautslipp. Blant annet bygger Kina nå flere 100 kullkraftverk fordi de trenger elektrisitet til industrien .  Vil du slutte å handle varer fra Kina for å redde miljøet ? Neppe .

Det er en annen diskusjon. Det jeg svarte på handlet om Greta Thunberg og om hun har noen grunn til å kritisere.

Jeg mener klart at hver enkelt bør redusere forbruket sitt, men jeg mener også at det i større grad skal være snakk om hva myndighetene i hvert enkelt land (og globalt) gjør, framfor at man individuelt skal forsøke å redde verden. Myndighetene bør også sørge for strukturelle tiltak som gjør det enklere å redusere forbruket, som fjerning av moms på reparasjoner, krav til produsenter om lengre levetid på diverse produkter osv. Det kan ikke fortsette slik at det alltid lønner seg å kaste framfor å reparere. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, Geirfuglen skrev:

Det er en annen diskusjon. Det jeg svarte på handlet om Greta Thunberg og om hun har noen grunn til å kritisere.

Jeg mener klart at hver enkelt bør redusere forbruket sitt, men jeg mener også at det i større grad skal være snakk om hva myndighetene i hvert enkelt land (og globalt) gjør, framfor at man individuelt skal forsøke å redde verden. Myndighetene bør også sørge for strukturelle tiltak som gjør det enklere å redusere forbruket, som fjerning av moms på reparasjoner, krav til produsenter om lengre levetid på diverse produkter osv. Det kan ikke fortsette slik at det alltid lønner seg å kaste framfor å reparere. 

Et hvert land har sin egen justis som de overholder innenfor sine landegrenser. FN er blitt et supperåd uten makt . Ser du for deg at noen i Sierra Leone vil høre på dine eller Gretas krav ?

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.12.2019 den 18.12, ansvarlig_borger skrev:

Det er ikke angst når det er en reell trussel / frykt. Således har han en rasjonell frykt... Om vi ikke gjør noe for å endre våre vaner i stor stil, vil det få irreversible konsekvenser for alle. 

Sånn sett, er det for meg fornuftig at barn får angst  ( som egentlig er rasjonell frykt), slik at de forstår alvoret og får fingeren ut og gjør noe av substans for å fikse problemene boomers har skapt! :) 😄

Noe annet ville være å stikke hodet i sanden som strutsen.

Hva i hælvete. Er det BRA at barn lider av angst slik at de "forstår alvoret og får fingeren ut og gjør noe av substans"?! Skjerp deg! Man må kunne videreformidle kunnskap uten å krisemaksimere slik at barn blir psyke.

TS, fortell barnet ditt at Jorda kommer til å tilpasse seg, slik den alltid har gjort. Kan godt hende menneskene ikke greier å henge med på tilpasningen (de er tross alt mer opptatt av å skulle snu endringene heller enn å tilpasse seg dem), men da snakker vi langt, langt frem i tid. Oppfordre barnet til å satse på en karriere som bidrar i tilpasningsprosessen. Da mener jeg ikke tøysestudier som skal tenke ihjel klimakrisa, men praktiske, tekniske, teknologiske, hvasomhelst. Flytt fokuset til hvordan hver enkelt kan bidra til å skape nye virkemidler fremfor fokus på alt man gjør feil i kraft av å være menneske.

Det blir nok vanskelig, for det finnes foreløpig bare én narrativ. Men det er ikke for sent. Lykke til!

Anonymkode: b6e59...fad

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 1.1.2020 den 17.39, AlkoMann skrev:

Og bra er det! Og mer skal det bli! 

Nøyaktig hva er faktafeil i det Greta sier, kan du komme med et konkret eksempel? 

Spør du meg, så driter mange voksne folk i miljøet. Hvem står for det overflødige forbruket vi har her i landet, er det barna? Hvem hisser seg opp over Greta, er det barna? Hvem skal leve etter oss? Det er svært viktig å ha en Greta for alle, både voksne og barn. Kan ikke fatte og begripe hva hun gjør som er så galt, tvert i mot, hun har åpnet øynene til en hel verden! 

Barna er i hvert fall uskyldige til de når alderen til Greta. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Tale i senatet i Australi nylig.
Oppfordrer til å slutte å indoktrinere barna, bl.a. om klima-alarm. IPCC omtales.

ylig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...