Gå til innhold

Barnet mitt har klima-angst

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, Alivamale skrev:

Før denne «klimasekten» eksisterte, hadde man kunnskap om hvordan CO2 påvirker atmosfæren. Dette er ikke et nytt påfunn. Enhver med kunnskap i naturfag og videre i biologi (eller kjemi) på på vgs-nivå forstår dette. At du velger å stille deg kritisk til dette, står du selvsagt fritt til, men dersom du benekter at menneskelig påvirkning på noe som helst i bios- og atmosfæren bør tenkes kritisk gjennom, er du temmelig ignorant.

I 1983 hadde ingen norske militære tro på et Berlinmuren kunne falle i 1989. Jeg sier bare at 13 åringen må leve sitt liv. Spille dataspill å gi faen. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AlkoMann skrev:

I 1983 hadde ingen norske militære tro på et Berlinmuren kunne falle i 1989. Jeg sier bare at 13 åringen må leve sitt liv. Spille dataspill å gi faen. 

Eksistensen av Berlinmuren som en politisk, fysisk enhet var mer direkte påvirkbar med raskere resultater enn et økosystem. Jeg synes det er fint at en 13-åring er bevisst sin omverden, men synes at foreldres og andre voksnes rolle er å forsikre vedkommende om at verden ikke kommer til å gå under med det første.  Alle små steg vil bidra. Hvis ikke bør vi alle bli «doomsday preppers» og oppføre oss deretter. Hvem vil da ha motivasjon til å gjøre noe som helst?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Alivamale skrev:

Eksistensen av Berlinmuren som en politisk, fysisk enhet var mer direkte påvirkbar med raskere resultater enn et økosystem. Jeg synes det er fint at en 13-åring er bevisst sin omverden, men synes at foreldres og andre voksnes rolle er å forsikre vedkommende om at verden ikke kommer til å gå under med det første.  Alle små steg vil bidra. Hvis ikke bør vi alle bli «doomsday preppers» og oppføre oss deretter. Hvem vil da ha motivasjon til å gjøre noe som helst?

Bra poeng

Skrevet

Det trist at barnet ditt har fått klimaangst og er blitt offer for massehysteriet som har spredt seg i verden. Han er slett ikke alene. Dagens ungdom sliter masse med angst og depresjon fra før og er lett påvirkelige, så å forverre tilstanden er bare trist.

Det er bare å snakke med ham og forklare hvordan ting egentlig er. Når han utsettes for så mye krisemaksimering i media, er det svært viktig at dere, foreldre, er fornuftens stemme i det hele for å balansere.

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kuren for klimaangst hos ungdom er ganske enkel, ta fra de alt av goder og ting som er et resultat av oljeutvinning og andre ting som som er skadelig for miljøet. Ingen plastikk, gummi, elektronikk og elektrisitet. ingen klær bortsett fra ull som kommer fra egne sauer, kan jo ty til myrull og granbar i nødstilfeller.

Kan jo også lære guttungen å være kildekritisk og ikke ta alle kriseoverskrifter for godt fisk. 

Anonymkode: f6c37...333

Dette, ja :) Støttes 100%

climate.jpg

• Liker 8
Skrevet

Forklar barnet at det ikke skal tro på alt det hører, men at det på skolen er viktig å late som om man tror på alt som blir sagt i regi av den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, du er arkitekt, kan ikke forskjell på og-å, er hundre prosent sikker på at avisoverskrifter er årsak til angst, dere får profesjonell hjelp og du spør om råd her, og forsvinner helt fra tråden med en gang den er i gang. Er det klima eller en 13-åring psyke du vil diskutere? 

Anonymkode: fa316...31c

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
14 timer siden, AlkoMann skrev:

Dere burde saksøke Greta ! Hvorfor var det så varmt da dinosaurene døde ? Norge var dekket av is for 10000 år siden. Forskere som ikke kommer til i media mener at vi kan gå mot en ny istid . På tidlig 80 tallet hadde ungdom angst for å bli utslettet av atomvåpen uten å konkret å vite styrkeforholdet mellom supermaktene .

Kan du gi meg et par eksempler på at Greta har kommet med falske nyheter?

Noe hun har sagt som er løgn? 

Men du er vel en av de som ikke tror dette er menneskeskapt, så da nytter det ikke å spørre om sånt.... 

AnonymBruker
Skrevet

Så trist å lese om gutten deres, Ts. Han har fått en type angst der han er livredd noe han aldri kommer til å få kontroll over. Tanken på at han ikke har kontroll og at hva som helst kan skje når som helst blir helt lammende. Lignende angst er dødsangst, hypokonderi og redsel for ulykker, brann osv. Han må på en eller en annen måte lære seg å leve med at han aldri kommer til å få kontroll over klimaet. Det som skjer, det skjer, og det blir ikke noe bedre av at han bekymrer seg over det. Har dere hørt om hypokonderlegen Wilhelmsen? Han driver en klinikk i Bergen og har spesialisert seg på den type angst.

Ellers burde dere nok tone ned øko- og klimafokuset hjemme. Hvis gutten får en opplevelse av at hver minste handling er av eksistensiell betydning for hele menneskehetens fremtid, så er det klart det kan virke angstskapende. Kan dere gi litt mer blaffen? Lære ham at det ikke er krise om ikke absolutt alt resirkuleres, er økologisk osv, at det ikke er livsnødvendig å gjøre alt riktig.

Pluss fokusere på alt man faktisk gjør i dag som man ikke gjorde før for å bedre klimaet. Det er jo masse gode nyheter å finne også.  

Lykke til ❤

Anonymkode: abd04...f17

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, Dævendøtte said:

Kan du gi meg et par eksempler på at Greta har kommet med falske nyheter?

Noe hun har sagt som er løgn? 

Men du er vel en av de som ikke tror dette er menneskeskapt, så da nytter det ikke å spørre om sånt.... 

Godt sagt! Vi kan ikke akseptere at sannhetsfornektere (klimafornektere) får lov å forfekte sine forvridde syn, iallefall uten å bli konfrontert. Men alltid på en høflig og hyggelig måte.. !  😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, du er arkitekt, kan ikke forskjell på og-å, er hundre prosent sikker på at avisoverskrifter er årsak til angst, dere får profesjonell hjelp og du spør om råd her, og forsvinner helt fra tråden med en gang den er i gang. Er det klima eller en 13-åring psyke du vil diskutere? 

Anonymkode: fa316...31c

Ja, dette er et fake innlegg bare for å late som klimaet fører til masse angst hos ungdommer. Tror ikke det grann på dette med så mye feil i teksten. Aldri hørt om en arkitekt som kaller det for eco-hus heller. 

Anonymkode: 2167c...03e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ungen din godt! Men, jeg som er noen tiår eldre, vokste opp med lignende frykt for verdens framtid. Verden har da bestått likevel... Jeg ville fokusert på hva ungen kan gjøre, hva dere som familie bidrar med og introdusere andre interesser. Fokusere på at skole er viktig, fordi det er vitenskap som driver denne verden fremover. Fremtiden vil ordne seg om flere mennesker levde utifra vitenskap og flere forsker på løsninger. Skole er dermed (fremtidig) miljøkamp. Og selvivaretakelse, så man holder ut lenge er miljøkamp. 

Anonymkode: ff6a7...9d4

Gjest Geirfuglen
Skrevet
17 timer siden, Mt3 skrev:

Let opp fakta om at temperaturen har endret seg før også, (ikke nødvendigvis så langt tilbake som istid og dinosaurer ) enkelte år er det kald vinter enkelte en veldig tørr og varm sommer men det endrer seg innimellom.

Fakta om hullet i ozonlaget som nå er tettet, det var det i hvertfall ingen som trodde. Så bevis på at det vil nytte å endre egne og andres vaner.

Plukk søppel i ett oppmålt område, se at det nytter.

Men fakta viser at man aldri har sett tilsvarende som nå. 
Hullet i ozonlaget ble tettet fordi det ble gjennomført en kjempedugnad mellom mange land. Dette har ikke skjedd med klimautslippene. 
Søppel? Klart det er fint å plukke søppel, men det har jo ikke så mye å gjøre med klimautslippene.

Tenker at man må snakke med ungene som man gjør og har gjort med andre ting. At de får riktig og nødvendig info. Jeg vokste opp med atombombeangst selv, og opplevde at når vi snakket om hva som kan gjøres og hva som er usannsynlig, så hjalp det. Generelt hjelper det jo å være godt og riktig informert, selv om man er barn/ungdom. Det er jo når man begynner å fylle inn ved hjelp av fantasien at det ofte bikker over. F.eks. er jo viktig info at det ikke er hans generasjon som kommer til å se det aller verste, men heller hans barn igjen, så det er fortsatt tid og mulig å gjøre noe. Å legge seg ned og ikke gjøre noe har aldri funket mot noe som helst.

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Også viktig å få fram at man bor mer beskyttet i Norge, spesielt i deler av landet. Jeg bor på Østlandet, og her lever vi veldig beskyttet. Tenker det er verre å være forelder i Australia akkurat nå mens regjeringen er helt passive.

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Ser ut som propagandaen sneket inn i tenåringstida mi begynner å få effekt nå ja. Er så lei denne klimapropagandaen. Enda et ledd mot detaljstyring i våre private liv. Ikke noe annet.

Anonymkode: 2ffe2...1a8

Herregud.

Anonymkode: 90ed0...b5d

Gjest Paramount
Skrevet
18 timer siden, ansvarlig_borger skrev:

Det er ikke angst når det er en reell trussel / frykt. Således har han en rasjonell frykt... Om vi ikke gjør noe for å endre våre vaner i stor stil, vil det få irreversible konsekvenser for alle. 

Sånn sett, er det for meg fornuftig at barn får angst  ( som egentlig er rasjonell frykt), slik at de forstår alvoret og får fingeren ut og gjør noe av substans for å fikse problemene boomers har skapt! :) 😄

Noe annet ville være å stikke hodet i sanden som strutsen.

Som dere ser, voksne sliter også med de samme angstforestillingene. Hos enkelte viser symptomene seg i form av sinne og frustrasjon. Jeg foreslår at dere forteller barnet deres at alle generasjoner har sine utfordringer, og mennesket  er problemløsere som alltid finner en god utvei til slutt. Men angsten er ofte bare et varsel om at vi må gjøre noe, en advarsel, deretter handler vi, og det gjør vi nå. Å skremme med at jorden går under er helt håpløst. Jorden kan gå under hver eneste dag. I flere tiår har barn og voksne blitt skremt med atomvåpen, nå er det klima. Vennligst slapp av og nyt livet, mens vi i fellesskap løser problemene, som alltid vil være der. Etter klima kan jeg garantere at det vil komme nye katastrofale trusler, og dessverre, nytt hysteri. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Paramount said:

Som dere ser, voksne sliter også med de samme angstforestillingene. Hos enkelte viser symptomene seg i form av sinne og frustrasjon. Jeg foreslår at dere forteller barnet deres at alle generasjoner har sine utfordringer, og mennesket  er problemløsere som alltid finner en god utvei til slutt. Men angsten er ofte bare et varsel om at vi må gjøre noe, en advarsel, deretter handler vi, og det gjør vi nå. Å skremme med at jorden går under er helt håpløst. Jorden kan gå under hver eneste dag. I flere tiår har barn og voksne blitt skremt med atomvåpen, nå er det klima. Vennligst slapp av og nyt livet, mens vi i fellesskap løser problemene, som alltid vil være der. Etter klima kan jeg garantere at det vil komme nye katastrofale trusler, og dessverre, nytt hysteri. 

Dette er jo å lyve, mennesker er ikke garantert å alltid finne løsninger. Er det det du ville sagt til en ungdom som var redd døden? "Mennesker finner alltid løsninger til slutt, du vil nok aldri dø". Man må lære ungdommen å takle virkeligheten som er skummel og destruktiv, ikke late som om den ikke finnes.

Anonymkode: 07867...036

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo å lyve, mennesker er ikke garantert å alltid finne løsninger. Er det det du ville sagt til en ungdom som var redd døden? "Mennesker finner alltid løsninger til slutt, du vil nok aldri dø". Man må lære ungdommen å takle virkeligheten som er skummel og destruktiv, ikke late som om den ikke finnes.

Å diskutere med fanatikere ender bare med grove beskyldninger om feks løgn. Det er ingen alternativer for en fanatiker. En fanatiker er ikke rasjonell.
Historien viser at mennesker, fram til nå, har løst alle utfordringer. Jeg ser absolutt ingen grunn til at det ikke skal skje igjen. Det er mye mer sannsynlig at mennesket innen noen år har funnet energikilder som fjerner alle problemer, enn at jorden går under. Jeg velger å tro og leve etter første påstand, så kan du pine deg selv med det siste alternativet. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Paramount said:

Å diskutere med fanatikere ender bare med grove beskyldninger om feks løgn. Det er ingen alternativer for en fanatiker. En fanatiker er ikke rasjonell.
Historien viser at mennesker, fram til nå, har løst alle utfordringer. Jeg ser absolutt ingen grunn til at det ikke skal skje igjen. Det er mye mer sannsynlig at mennesket innen noen år har funnet energikilder som fjerner alle problemer, enn at jorden går under. Jeg velger å tro og leve etter første påstand, så kan du pine deg selv med det siste alternativet. 

Så hvordan ville du forklart kreft og død til barnet ditt? Du ville sagt at teknologien redder dagen? Poenget mitt er at du lærer ikke barna noenting ved å late som om kjipe ting ikke eksisterer. På lang sikt lærer du ikke barna hvordan håndtere skumle følelser, du lærer dem bare dukke hodet i sanden. 

Gjest Paramount
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvordan ville du forklart kreft og død til barnet ditt? Du ville sagt at teknologien redder dagen? Poenget mitt er at du lærer ikke barna noenting ved å late som om kjipe ting ikke eksisterer. På lang sikt lærer du ikke barna hvordan håndtere skumle følelser, du lærer dem bare dukke hodet i sanden. 

Jeg har ikke skrevet at kjipe ting ikke eksisterer, jeg har sagt at kjipe ting ALLTID eksisterer. Jeg har også antydet en oppskrift for hvordan det er enkelt å leve med, og det var ikke å stikke hodet i sanden slik du mener at jeg påstår, så her snakker vi om en virkelig løgn. Du er så opptatt med å være uenig at du mister helt evnen til å lese og forstå, enda mindre å se helheten i et større perspektiv. Livet har faktisk minst like mange gleder som skuffelser. Og slik vil det alltid være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...