AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Hei! Jeg har en sønn på 13 som er svært engasjert i klimakampen. Både jeg og faren er miljøforkjempere, vi begge er arkitekter å jobber med eco-hus og bærekraft. Naturlig nok har natur og klima vært en naturlig del av hvordan vi lever, hva vi engasjerer oss i og valgene vi tar. Jeg vil påpeke at vi aldri har skremt han på noen måte når det kommer til klima og miljø. Nå er han så stor at han har begynt å lese aviser og fått seg Facebook. Engasjementet hans har nå blitt til angst og frykt. Han har kronisk vondt i magen og får panikk om det regner på vinteren og er varmt om sommeren. Han som før ville gjøre verden til ett bedre sted ser ikke poenget med å gå på skolen (verden skal gå under uansett). Han får profesjonell hjelp med å takle angsten men terapien går ingen vei... Vi er så fortvilte og redde for han. Jeg er 100% sikker på at det er avisene med sine titler som «dommedag» og «katastrofe» er det som hele tiden bryter han ned. Er det noen der ute som også har barn med klima-angst? Hvordan prater dere med barna om dette? Jeg setter utrolig stor pris på svar❤️ Og godt nyttår:) Anonymkode: c5929...b15 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 Jeg har en svigerinne med fire barn, tre av barna lider av angst og depresjon, den fjerde har flyttet til nær familie da han ikke orker mer av det hjemmet og foreldrene. Man kan jo undres hvordan det har seg slik at barna får angst og depresjon, men egentlig er det ikke så vanskelig å se hvis man er tett nok på foreldrene, og ser hvordan de forholder seg til barna. Hva er foreldrerollen, hvordan utøves denne foreldrerollen, skaper de et trygt hjem, deler de felles bekymringer med barna på et nivå som barna ikke forstår seg på.. Er foreldrene engstelige av natur, smitter dette over på barna. Et enkelt eksempel, en mor er hysterisk redd for mus. Hva er sannsynligheten for at barnet ikke blir engstelig for mus? Svaret sier seg selv. Desto mer fokusert et foreldrepar er på slike ting, og de deler deres bekymringer åpent så vil dette smitte over på barna. Deres fokus, kombinert med all informasjon som svirrer rundt om enkelte tema som dere mest sannsynlig ikke har tonet ned for barnet har skap en reaksjon som barnet ikke håndterer.. Derav utviklet angst for det dere som foreldre er så opptatt av. Anonymkode: 0b3a3...dd0 18
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Jeg hadde samme type angst som barn, bare over et annet tema. Har ingen råd annet enn egnet informasjon og kunnskap samt terapi for generell angstmestring. Det er forferdelig tøfft å være barn og slite med sånt, så jeg ønsker og håper at sønnen din snart får sortert tankene og landet på et nivå han er komfortabel på. Anonymkode: 4e989...109 7
ansvarlig_borger Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Det er ikke angst når det er en reell trussel / frykt. Således har han en rasjonell frykt... Om vi ikke gjør noe for å endre våre vaner i stor stil, vil det få irreversible konsekvenser for alle. Sånn sett, er det for meg fornuftig at barn får angst ( som egentlig er rasjonell frykt), slik at de forstår alvoret og får fingeren ut og gjør noe av substans for å fikse problemene boomers har skapt! 😄 Noe annet ville være å stikke hodet i sanden som strutsen. Endret 1. januar 2020 av ansvarlig_borger 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 Jeg har dessverre ingen konkrete råd. Såvidt jeg forstår får barnet deres allerede profesjonell hjelp, så jeg tenker det det dere som foreldre kan gjøre, er å snakke om hvordan (og hvorfor) media innimellom skriver om, og bruker store, fete typer for å beskrive ting. Snakk om at dere (spesielt), og de aller fleste andre i Europa, forsøker å bidra til bærekraft og miljø hver dag. Ha litt fatalistisk humor rundt det hele. De færreste av oss kaster masse plast i havet for moro skyld mens vi ler, det er i tilfelle det dårligste partytricket som finnes. «Weldsmertz» er forsåvidt ikke et nytt fenomen. Jeg vet ikke når dere som foreldre vokste opp, men hos noen av oss som er født på syttitallet var ozonlaget (nær «fikset»), drivhuseffekten (dagens CO2-problematikk), atomvåpen (mye mer overhengende fare enn akkurat nå) og terror en problematikk også som ungdom. Anonymkode: b8b31...2ad 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 Ser ut som propagandaen sneket inn i tenåringstida mi begynner å få effekt nå ja. Er så lei denne klimapropagandaen. Enda et ledd mot detaljstyring i våre private liv. Ikke noe annet. Anonymkode: 2ffe2...1a8 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 Jeg er også bekymret for klimaet. Vi er mange som bekymrer oss. Dette er en felles angst. Fjorsommeren med tørke og skogsbranner gjorde meg værdeprimert. Men bevisstheten om at mye av følelsene er felles, letter litt. Er klar av at alle ikke føler det likt og at noen bare føyser det bort. Det som skremmer er politikernes holdning. I f.eks. Norge burde vi hatt kornlagre og spredt landbruk, ikke bygge det ned. Anonymkode: 96af7...97d 8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som propagandaen sneket inn i tenåringstida mi begynner å få effekt nå ja. Er så lei denne klimapropagandaen. Enda et ledd mot detaljstyring i våre private liv. Ikke noe annet. Anonymkode: 2ffe2...1a8 Vel og bra med engasjement, men det er jo litt vel mye støtte til Greta Tunsberg til tider Anonymkode: ee79a...3bb 2
Mt3 Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 Let opp fakta om at temperaturen har endret seg før også, (ikke nødvendigvis så langt tilbake som istid og dinosaurer ) enkelte år er det kald vinter enkelte en veldig tørr og varm sommer men det endrer seg innimellom. Fakta om hullet i ozonlaget som nå er tettet, det var det i hvertfall ingen som trodde. Så bevis på at det vil nytte å endre egne og andres vaner. Plukk søppel i ett oppmålt område, se at det nytter. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel og bra med engasjement, men det er jo litt vel mye støtte til Greta Tunsberg til tider Anonymkode: ee79a...3bb Hun er bare en hjernevasket brikke i svindelen. Klart hun får støtte. Anonymkode: 2ffe2...1a8 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 Thunberg- angst har blitt ganske vanlig i det siste. Anonymkode: 55c6c...549 6
Gjest Krampus Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Thunberg- angst har blitt ganske vanlig i det siste. Anonymkode: 55c6c...549 Tror helt ærlig Thunberg har utviklet Thunberg angst også. Hun har ikke hatt det mye gøy.
ansvarlig_borger Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 Det er ikke mulig å benekte temperaturstigning. Det er som å benekte kunnskap. Derimot er det mulig å diskutere hvilke konsekvenser temperaturstigning kan få, og hvilket ansvar vi har og hva vi bør gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 Kuren for klimaangst hos ungdom er ganske enkel, ta fra de alt av goder og ting som er et resultat av oljeutvinning og andre ting som som er skadelig for miljøet. Ingen plastikk, gummi, elektronikk og elektrisitet. ingen klær bortsett fra ull som kommer fra egne sauer, kan jo ty til myrull og granbar i nødstilfeller. Kan jo også lære guttungen å være kildekritisk og ikke ta alle kriseoverskrifter for godt fisk. Anonymkode: f6c37...333 9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 Det hadde vært greit om ungdom i dag hadde hatt noen reelle problemer ja i stedet for evinnelig med fritid til å sitte å lese seg opp på tvilsomt kildemateriale og sosiale medier dronninger som skyver sånne autister som thunberg foran seg for likes og lols. Anonymkode: 19150...d09 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kuren for klimaangst hos ungdom er ganske enkel, ta fra de alt av goder og ting som er et resultat av oljeutvinning og andre ting som som er skadelig for miljøet. Ingen plastikk, gummi, elektronikk og elektrisitet. ingen klær bortsett fra ull som kommer fra egne sauer, kan jo ty til myrull og granbar i nødstilfeller. Kan jo også lære guttungen å være kildekritisk og ikke ta alle kriseoverskrifter for godt fisk. Anonymkode: f6c37...333 Hei, Ulrik. Jeg visste ikke at du hang på KG. Anonymkode: b8b31...2ad 2
Alivamale Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært greit om ungdom i dag hadde hatt noen reelle problemer ja i stedet for evinnelig med fritid til å sitte å lese seg opp på tvilsomt kildemateriale og sosiale medier dronninger som skyver sånne autister som thunberg foran seg for likes og lols. Anonymkode: 19150...d09 Hvilke reelle problemer tenker du «ungdom i dag» burde bry seg om, Sokrates? 3
AlkoMann Skrevet 31. desember 2019 #19 Skrevet 31. desember 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en sønn på 13 som er svært engasjert i klimakampen. Både jeg og faren er miljøforkjempere, vi begge er arkitekter å jobber med eco-hus og bærekraft. Naturlig nok har natur og klima vært en naturlig del av hvordan vi lever, hva vi engasjerer oss i og valgene vi tar. Jeg vil påpeke at vi aldri har skremt han på noen måte når det kommer til klima og miljø. Nå er han så stor at han har begynt å lese aviser og fått seg Facebook. Engasjementet hans har nå blitt til angst og frykt. Han har kronisk vondt i magen og får panikk om det regner på vinteren og er varmt om sommeren. Han som før ville gjøre verden til ett bedre sted ser ikke poenget med å gå på skolen (verden skal gå under uansett). Han får profesjonell hjelp med å takle angsten men terapien går ingen vei... Vi er så fortvilte og redde for han. Jeg er 100% sikker på at det er avisene med sine titler som «dommedag» og «katastrofe» er det som hele tiden bryter han ned. Er det noen der ute som også har barn med klima-angst? Hvordan prater dere med barna om dette? Jeg setter utrolig stor pris på svar❤️ Og godt nyttår:) Anonymkode: c5929...b15 Dere burde saksøke Greta ! Hvorfor var det så varmt da dinosaurene døde ? Norge var dekket av is for 10000 år siden. Forskere som ikke kommer til i media mener at vi kan gå mot en ny istid . På tidlig 80 tallet hadde ungdom angst for å bli utslettet av atomvåpen uten å konkret å vite styrkeforholdet mellom supermaktene . Endret 31. desember 2019 av AlkoMann 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #20 Skrevet 31. desember 2019 Dette har dere skapt selv ved å fore ham med informasjon han ikke har vært gammel nok til å takle. Ton ned klima hysteriet i hjemmet og få gutten til psykolog. Anonymkode: d5ac1...3ac 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå