Gå til innhold

Antibiotika til barn (5år) 😩

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren vår (5år) har ørebetennelse på sjette døgnet. Legen ha sagt at hun må ha antibiotika. Nå har vi prøvd ALT (lokking, lirking, belønning, tvang), men vi får ikke i henne en dråpe. 

Før vi var hos legen tok hun smertestillende når smertene ble uutholdige nok og desperasjon stor nok... Men nå vil hun ikke ta det frivillig heller, selv om hun har intense smerter. Heldigvis får vi i henne paracet stikkpiller med tvang, så hun ikke har så store smerter. Jeg er oppgitt og fortvilet, og har ingen tro på at vi skal klare å få i henne antibiotikaen. Ringte legevakten på nytt i håp om at de ville legge henne inn for å gi henne intravenøst ab, men det var helt uaktuelt. Jeg er så fortvilet. Jeg føler virkelig at vi har prøvd alt. 

Noen som har et godt råd? Vi har prøvd å sprøyte anribiotikaen inn i siden av munnen, men hun klarer å få spyttet det ut igjen allikevel.

Noen som har opplevd å få "i gjennom" innleggelse på sykehus på grunn av man ikke klarer å få gjennomført behandlingen hjemme? 

Endret av tutta23
Skrevet

Kan du blande den i saft eller annen mat, grøt? 

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, prøvd alt... 🤷‍♀️Uten hell... 

2 minutter siden, heideterjomeg skrev:

Kan du blande den i saft eller annen mat, grøt? 

Skrevet
Sitat

Barn over 1 år

• Vær ærlig og bestemt. Det beste er å lage minst mulig styr rundt det å ta medisin. Ikke prøv å lure barnet. Det gjennomskues og skaper fort mistillit. Fortell at medisinen må tas for å bli frisk, og at det kan smake litt rart.
  • Hvis barnet ikke vil ha miksturen, kan man leke den inn. La barnet selv riste på flasken, og la barnet selv gi bamse, mor eller far liksom-mikstur.
  • Bruk en doseringssprøyte og sprøyt miksturen i små mengder inn på innsiden av kinnet, litt langt bak. Da får miksturen mindre kontakt med smaksløkene på tunga. 
  • Det fins mange hjelpemidler for å gi mikstur, måleskje, målebeger og sprøyte. Prøv deg litt fram til du finner den som barnet ditt foretrekker.
  • Premier barnet med trøst, ros eller noe det ønsker å drikke eller spise hvis det å ta legemiddel oppleves som et problem og barnet tross dette tar sin mikstur.
  • Prøv å unngå tvang. Hvis tvang er nødvendig, noe det dessverre kan være for enkelte, er det viktig at barnet får ekstra mye trøst, ros og premiering etter at miksturen er tatt.
  • Bland ikke miksturen i en for stor porsjon væske eller mat. Syke barn har ofte dårlig appetitt. Hvis de ikke spiser eller drikker hele porsjonen, får de ikke i seg riktig dose legemiddel.
  • Barn oppdager lett bismak på mat de liker og spiser ofte. Vær oppmerksom på at vond smak på legemidler gitt i god mat kan gi barnet avsmak for denne maten senere.
  • Lag faste rutiner for legemiddelinntaket. Barn i "hermealderen" vil lettere kunne ta legemidler hvis andre i familien tar sine vitaminer eller eventuelle legemidler til samme tid.

https://www.apotek1.no/bruk-av-legemidler/tips-for-aa-gi-legemidler-til-barn kilde til👆🏻

Les også her for flere tips https://www.nrk.no/livsstil/triksene-for-a-fa-i-barn-medisin-1.11597586

• Liker 1
Skrevet

Du sier dere har prøvd lokking, luring og alt. Men har dere rett og slett sagt at "denne medisinen gjør deg frisk om du tar den? Da går ørevondten bort"? Merkelig om et barn frivillig velger å fortsette og ha det vondt. 

Har du undersøkt følgene av å ikke ta antibiotikaen for ørebetennelse? Det er mye snakk om overdreven og unødig bruk av dette i dagens samfunn, for vi blir i mange tilfeller friske av oss selv bare en dag eller to senere enn en kur ville tatt. Dette har man forsket på. 

Spørsmålet mitt er altså om det er verdt kampen, for å spare en dag eller to sykdomsforløp. VIL hun bli frisk uten, bare at det tar et par dager ekstra? Eller er det noen følger av det som ikke er bra for helsen?

Anonymkode: 46db3...066

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner til alle råd og tips. Jeg kjenner også godt til problemet med antibiotikaresistens. Jeg er selv sykepleiere, og jeg ønsker ikke å gi barna mine antibiotika hvis det ikke er helt nødvendig. Det er legens anbefaling for henne nå, og jeg må forholde meg til det. En femåring skjønner nok ikke alltid årsaksforholdene selv om h*n får det forklart x antall ganger desverre. 

Skrevet

Takk for alle velmenende råd allikevel. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier dere har prøvd lokking, luring og alt. Men har dere rett og slett sagt at "denne medisinen gjør deg frisk om du tar den? Da går ørevondten bort"? Merkelig om et barn frivillig velger å fortsette og ha det vondt. 

Har du undersøkt følgene av å ikke ta antibiotikaen for ørebetennelse? Det er mye snakk om overdreven og unødig bruk av dette i dagens samfunn, for vi blir i mange tilfeller friske av oss selv bare en dag eller to senere enn en kur ville tatt. Dette har man forsket på. 

Spørsmålet mitt er altså om det er verdt kampen, for å spare en dag eller to sykdomsforløp. VIL hun bli frisk uten, bare at det tar et par dager ekstra? Eller er det noen følger av det som ikke er bra for helsen?

Anonymkode: 46db3...066

Det er ikke så merkelig, små barn vet ikke nødvendigvis sitt eget beste selv om man forteller dem det. De blir ofte redde også når de har det vondt, og da kan det låse seg helt. 

Anonymkode: 8842e...dd6

• Liker 1
Skrevet

Her i huset hadde vi samme problemet med lillebror. Det eneste som funket var bestikkelser og klistemerkekalender. 

Anonymkode: 5c448...822

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, tutta23 skrev:

Datteren vår (5år) har ørebetennelse på sjette døgnet. Legen ha sagt at hun må ha antibiotika. Nå har vi prøvd ALT (lokking, lirking, belønning, tvang), men vi får ikke i henne en dråpe. 

Før vi var hos legen tok hun smertestillende når smertene ble uutholdige nok og desperasjon stor nok... Men nå vil hun ikke ta det frivillig heller, selv om hun har intense smerter. Heldigvis får vi i henne paracet stikkpiller med tvang, så hun ikke har så store smerter. Jeg er oppgitt og fortvilet, og har ingen tro på at vi skal klare å få i henne antibiotikaen. Ringte legevakten på nytt i håp om at de ville legge henne inn for å gi henne intravenøst ab, men det var helt uaktuelt. Jeg er så fortvilet. Jeg føler virkelig at vi har prøvd alt. 

Noen som har et godt råd? Vi har prøvd å sprøyte anribiotikaen inn i siden av munnen, men hun klarer å få spyttet det ut igjen allikevel.

Noen som har opplevd å få "i gjennom" innleggelse på sykehus på grunn av man ikke klarer å få gjennomført behandlingen hjemme? 

Så du mener hun kommer til å sitte pent og pyntelig å få en nål i armen? Når dere ikke greier å få i henne medisin hjemme en gang?

Anonymkode: 7b40c...c7e

• Liker 5
Skrevet

Har hatt flere små pasienter som har blitt innlagt fordi de ikke får i seg antibiotika hjemme, skader ikke å prøve.

God bedring.

Anonymkode: b2f0e...acd

• Liker 1
Skrevet

Du har min største medfølelse!!! Vi har vært igjennom sikkert 30 ørebetennelser på 10 år, den siste nå i julen. Når han fikk mikstur i en alder av 5 år ble det mer eller mindre tvang med et barn som skriker og brekker seg, samt premie som han fikk når kuren var ferdig. Det er helt jævlig når du ikke får i barnet medisin, og når man har prøvd alt? Ja hva gjør man da? Til slutt ble han så vant til det at det gikk greit. Hva med å be om tabletter å prøve det i stedet? En 5 åring kan kanskje klare det, Evt teste med Paracet først for å se om det er sjans...

Anonymkode: 3434a...ff8

• Liker 4
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener hun kommer til å sitte pent og pyntelig å få en nål i armen? Når dere ikke greier å få i henne medisin hjemme en gang?

Anonymkode: 7b40c...c7e

Får man først inn veneflonen kan barnet iallefall ikke spytte ut medisinen... 

Skrevet
11 minutter siden, tutta23 skrev:

Får man først inn veneflonen kan barnet iallefall ikke spytte ut medisinen... 

Men de kan nappe ut venflonen 😛 

Svelge tabletter går tydeligvis ikke? Kapsler som kan åpnes? Annen type mikstur? 

Anonymkode: 0ef88...a52

Skrevet

Nytt forsøk... Gikk inn, men kom rett i retur 🤮

Annonse
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de kan nappe ut venflonen 😛 

Svelge tabletter går tydeligvis ikke? Kapsler som kan åpnes? Annen type mikstur? 

Tabletter kan kanskje forsøkes, men det får vi ikke tak i før tidligst i morgen kl 15. Vet ikke om de gir ut 2 ganger på samme resept... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har min største medfølelse!!! Vi har vært igjennom sikkert 30 ørebetennelser på 10 år, den siste nå i julen. Når han fikk mikstur i en alder av 5 år ble det mer eller mindre tvang med et barn som skriker og brekker seg, samt premie som han fikk når kuren var ferdig. Det er helt jævlig når du ikke får i barnet medisin, og når man har prøvd alt? Ja hva gjør man da? Til slutt ble han så vant til det at det gikk greit. Hva med å be om tabletter å prøve det i stedet? En 5 åring kan kanskje klare det, Evt teste med Paracet først for å se om det er sjans...

Anonymkode: 3434a...ff8

30 ganger... Stakkars gutt 😪

Skrevet
3 minutter siden, tutta23 skrev:

Tabletter kan kanskje forsøkes, men det får vi ikke tak i før tidligst i morgen kl 15. Vet ikke om de gir ut 2 ganger på samme resept... 

De fleste legevakter har et utvalg av medisiner på lur, kan være de har noe som kan brukes (feks kapsler som kan åpnes). 

• Liker 2
Skrevet

Altså, mikstur smaker grusomt!

Tabletter som skal svelges klarte de fint her som 5-åringer. De fikk valget mellom mikstur og tabletter. Valgte tabletter. De fikk også klar og tydelig beskjed om at de måtte velge en av dem og at å la være ikke var et alternativ. De gjorde det ikke med glede, men det var aldri noe stort problem, sannsynligvis fordi de innså at de ikke hadde noe valg. Men som sagt, mikstur smaker grusomt!

• Liker 4
Skrevet

Legg medisinen i smoothie uten å si noe.

Anonymkode: 769a4...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...