Gå til innhold

Shoppestopp 2020

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Era Vulgaris said:

Det slutter virkelig ikke å forundre meg at folk kan si noe sånn, med all den kunnskap vi sitter på om miljø. Å si at man ikke er opptatt av miljø, er det samme som å si at man gir blaffen i planeten man selv bor på. Du bryr deg ikke om miljøgifter, dårlig luftkvalitet, for mye plast i havet, overforbruk m.m. Ting som direkte påvirker din egen helse og velvære. Hvordan er dette mulig? Jeg lurer oppriktig.

Stemmer at jeg ikke bryr meg noe om dette

Anonymkode: c3c82...964

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk nok har to av mine lange treningstights gått i stykker samtidig. Den ene har holdt i 6-7 år, den andre i bare 3 (første var Nike, andre var Lululemon).

Jeg trener en del for tiden, og de korte jeg har til rett under kneet funker ikke så bra i kulden når jeg går/jogger ute. Men jeg skal prøve å gi det et par uker før jeg vurderer om jeg virkelig har behov for så mange  (hadde 5, har nå 3 av de lengste). Det betyr kanskje litt oftere klesvask, og jeg liker å vente til full maskin.

I stedet for å kikke på nye har jeg kikket på Tise. Har allerede lagret et par helt nøytrale pent brukte, så om de fortsatt er til salgs kan jeg kjøpe de om et par uker hvis jeg har behov :) Det går inn under mine low buy regler med å først vurdere nøye om jeg MÅ erstatte, og deretter helst kjøpe brukt. 

For et par år siden ville jeg ha gått rett ut og kjøpt flere helt nye par tights, mens jeg nå vurderer det en stund før jeg kanskje kjøper ett eller to par brukte. Liker denne tankegangen mye bedre!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Navani skrev:

Typisk nok har to av mine lange treningstights gått i stykker samtidig. Den ene har holdt i 6-7 år, den andre i bare 3 (første var Nike, andre var Lululemon).

Jeg trener en del for tiden, og de korte jeg har til rett under kneet funker ikke så bra i kulden når jeg går/jogger ute. Men jeg skal prøve å gi det et par uker før jeg vurderer om jeg virkelig har behov for så mange  (hadde 5, har nå 3 av de lengste). Det betyr kanskje litt oftere klesvask, og jeg liker å vente til full maskin.

I stedet for å kikke på nye har jeg kikket på Tise. Har allerede lagret et par helt nøytrale pent brukte, så om de fortsatt er til salgs kan jeg kjøpe de om et par uker hvis jeg har behov :) Det går inn under mine low buy regler med å først vurdere nøye om jeg MÅ erstatte, og deretter helst kjøpe brukt. 

For et par år siden ville jeg ha gått rett ut og kjøpt flere helt nye par tights, mens jeg nå vurderer det en stund før jeg kanskje kjøper ett eller to par brukte. Liker denne tankegangen mye bedre!

Så fin tankegang! Prøver å leve likt. 

Slenger meg på i denne tråden. Er midt i en flytteprosess og det har blitt alt for mye handling. Det har vært nødvendige ting, men guri, jeg får helt vondt i magen, både av pengebruken og av miljøbelastningen. Så nå skal jeg ha shoppestopp på nye ting. Finner jeg bruktkupp kan jeg fint kjøpe det, men jeg ønsker ikke å kjøpe nye klær/interiørgjenstander/møbler/bøker/alt mulig på en stund, helst livet ut 😛

Har vært inne på tanken om å gi meg selv så og så mange unntak i løpet av året, men har ikke helt bestemt meg. Føler det er mer realistisk at jeg klarer å holde meg til shoppestoppen ellers om jeg kan glede meg over den ene nye CD'en en sjeldent gang. Men vi får se. Helst vil jeg komme inn i vanen å kjøpe alt jeg trenger brukt og slutte helt å surfe på nettbutikker. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke ha shoppestop, har jeg funnet ut.

Jeg tenker på at for meg er det bedre å ha pengefrie dager, dvs at antall dager jeg ikke bruker penger må være flere enn antall dager jeg bruker penger. Og det jeg kjøper må jeg ha bruk for. Jeg er nater å kjøpe interiørting og det må jeg stoppe med. Forsøker også å unngå impuls-pengebruk med pengefrie dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.1.2020 den 21.15, Era Vulgaris skrev:

Det slutter virkelig ikke å forundre meg at folk kan si noe sånn, med all den kunnskap vi sitter på om miljø. Å si at man ikke er opptatt av miljø, er det samme som å si at man gir blaffen i planeten man selv bor på. Du bryr deg ikke om miljøgifter, dårlig luftkvalitet, for mye plast i havet, overforbruk m.m. Ting som direkte påvirker din egen helse og velvære. Hvordan er dette mulig? Jeg lurer oppriktig.

Jeg er ikke den du siterer, men jeg bryr meg heller ikke. Vi i Norge kan ikke gjøre en fis med miljøproblemene. Ta en tur til Kina,India og Afrikanske land så kan vi snakke om miljøproblemer. 

Anonymkode: ea1dc...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg kun kjøper ting jeg trenger så sparer jeg mest på å ikke ha shoppestopp, da kan jeg handle når det er salg. 

Anonymkode: 50e77...b0e

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterer, men jeg bryr meg heller ikke. Vi i Norge kan ikke gjøre en fis med miljøproblemene. Ta en tur til Kina,India og Afrikanske land så kan vi snakke om miljøproblemer. 

Anonymkode: ea1dc...735

Jeg tenker vi legger denne diskusjonen død nå, både fordi det provoserer oss som bryr oss om miljøet, og fordi det sporer veldig av.

Jeg vil gjerne kaste meg på shoppestopp, både av miljøhensyn, og for å spare penger. Har brukt 3.000-6.000 i mnd på drit og lort og ingenting lenge nå, vil gjerne spare i stedet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke noe problem å begrense shoppingen i 2020. Var innom Vero Moda i går, og jeg har ikke sett så mye drit samlet på en plass. Skrekkelig kvalitet på stoffet, snitt fra helvete og generelt en stil som ga assosiasjoner til uteliggere. 

Anonymkode: 59fca...f3b

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, globalagogo said:

Jeg tenker vi legger denne diskusjonen død nå, både fordi det provoserer oss som bryr oss om miljøet, og fordi det sporer veldig av.

Jeg vil gjerne kaste meg på shoppestopp, både av miljøhensyn, og for å spare penger. Har brukt 3.000-6.000 i mnd på drit og lort og ingenting lenge nå, vil gjerne spare i stedet. 

Som man skal stoppe alle diskusjoner som du ikke er enig i?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som man skal stoppe alle diskusjoner som du ikke er enig i?

Nei, men at du og AB  ea1dc...735 kan lage en egen tråd om temaet, og ikke spore av denne med at dere ikke er opptatte av miljø. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, globalagogo said:

Nei, men at du og AB  ea1dc...735 kan lage en egen tråd om temaet, og ikke spore av denne med at dere ikke er opptatte av miljø. 

Det var ikke jeg som dro opp miljø, spurte hva som var vitsen med shoppestopp, fikk da miljø som svar og svarte da at det var jeg ikke opptatt av også startet dette....

Men da spør jeg igjen; hvorfor skal man ha shoppestopp? (og da bortsett fra miljøaspektet)

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var ikke jeg som dro opp miljø, spurte hva som var vitsen med shoppestopp, fikk da miljø som svar og svarte da at det var jeg ikke opptatt av også startet dette....

Men da spør jeg igjen; hvorfor skal man ha shoppestopp? (og da bortsett fra miljøaspektet)

For å spare, og ikke bruke penger på klær og ting man egentlig ikke trenger eller vil ha. Unngå å fylle opp hjemmet med unødvendig dritt. 

Anonymkode: e6a7a...40a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg hadde i fjor et prosjekt der jeg prøvde å kjøpe minst mulig, og det jeg kjøpte skulle helst være kjøpt brukt. Det ble endel kleskjøp i fjor pga et ufrivillig vekttap på 15kg, så jeg måtte rett og slett ha både nye bukser, overdeler, undertøy, treningstøy, kjoler og skjørt. Måtte ha klær som ikke ramlet av meg. Men med unntak av 2 bukser, bikini, ullundertøy, sokker og undertøy/bh så ble alt kjøpt brukt, eller jeg arvet klær av lillesøsteren min (og tjuvlånte noen plagg av 16-åringen min😄) Skotøy foretrekker jeg å kjøpe nytt, ble ett par sneakers i fjor og ett par løpesko fra Hoka (løpesko kjøper jeg nye med mindre jeg finner ubrukte på Tise) Lenge siden forrige skokjøp, jeg har de skoene jeg trenger; 2 par Dr Martens, ett par som er foret til vinteren og ett  par uten for. 2 sett birkenstock, 2 par sneakers, 1 par sorte høyhælte, støvler og fjellsko til turbruk og Hoka til løping. Disse skoene holder i flere år fremover 

I utgangspunkt satser jeg på at ting har stabilisert seg nå og at det blir shoppestopp i 2020. Er det som er planen i allefall :) men; med unntak av truser og sokker, det må jo fornyes med jevne mellomrom. Likedan trenger jeg ny turbukse+turjakke, men skal se om jeg finner det jeg vil ha brukt (tenker å kjøpe fra fjellreven) Og hvis det er noen andre behov som dukker opp så satser jeg på å kjøpe brukt. 

Så; jeg er med på nesten-shoppestopp 2020 :) 

edit; jeg kommer til å kjøpe garn da....lærte meg å strikke for 2 år siden, og det vil jeg fortsette med. Men mtp miljøet så unngår jeg superwash-garn siden det garnet er etterbehandlet og når man vasker plagg som er strikket med superwash så skylles tusenvis av mikroskopiske plastartikler ut med vaskevannet. 

edit2; de klærne som var for store solgte jeg, og brukte de pengene jeg fikk for de gamle klærne på nye brukte klær. Så rent økonomisk sett så gikk det ikke så mye penger til klær i fjor. Gikk litt opp i opp 

Endret av skruf
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det med shoppestoppen? Jeg merker det på sparekontoen allerede...:-)

Anonymkode: 3dcbf...485

Skrevet
På 4.1.2020 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Av hensyn til miljøet for eksempel.

Er vel litt på feil vei her med miljøet.  Hva er det som blir spart i miljøet med å ha handlestopp?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med shoppestoppen? Jeg merker det på sparekontoen allerede...:-)

Anonymkode: 3dcbf...485

Ja, samme her! Har satt over penger på sparekontoen fra årets første lønning. Penger som vanligvis ville gått til ren forbruk, men som nå sitter stødig og fint i kontoen. 🤗 Det er ikke alltid så mye som skal til.

Anonymkode: 51bf3...2de

Skrevet

Jeg hadde min første shoppestopp i 2011 kanskje? Det året «sprakk» jeg og kjøpte 2 plagg, derfor bestemte jeg meg på shoppestopp neste år også. Men året etter ga jeg meg selv lov å kjøpe klærne brukt, type finn.no eller ebay. De to årene endret min handlemønster totalt, jeg aldri lengre går innom butikker bare for å se, og kjøpe noe på salg. Kjøper veldig lite klær og mest brukt. Klesbudsjettet har vært minimalt i mange år. Pga hopp i karrieren, må jeg øke klesbudsjettet i år, men ellers, jeg anbefaler så absolutt shoppestopp! Miljø og økonomi, mer fritid til andre hobbyer enn shopping, men også generell holdningsendring som vil gå som bølger over andre aspekter i livet. Og er ikke det bare deilig å ikke tilbringe hver lørdag på en shoppesenter?

Anonymkode: 732ed...369

• Liker 1
Skrevet
På 2.1.2020 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Kva er det som trengs å kjøpe fra utlandet? Helsing ei som aldri har kjøpt fra utlandet....🙊

Anonymkode: 8bbe3...b43

Mobildeksler (299+ kr i butikk, få typer til få modeller...), koster 15 - 30 kr, god kvalitet, til alle slags mobiler i alle varianter og farger. Jeg har en mobil som trenger en spesiell ladekabel (magnet), fikk tak i noen gode til ca 20 kr på ebay. Ikke funnet i norske butikker. 

Kjøper også en del andre kabler, forgreinere til aux/lyd osv, lommebøker, leggvarmere i farger jeg ønsker. Fant nylig noen håndtak til en kommode. Måtte ha mange av de (stor kommode). Koster ca 80 kr pr stk for no støgge på butikken her. Fikk 10 stk for hundre kr på ebay. 

Har også kjøpt en del duppedingser av slike kretskort osv som man kan programmere (div mini lydkort og slikt til roboter osv) til 30 kr stk. Finner ikke tak i i Norge og tør ikke tenke på hva det ville kostet.

Anonymkode: a3258...400

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mobildeksler (299+ kr i butikk, få typer til få modeller...), koster 15 - 30 kr, god kvalitet, til alle slags mobiler i alle varianter og farger. Jeg har en mobil som trenger en spesiell ladekabel (magnet), fikk tak i noen gode til ca 20 kr på ebay. Ikke funnet i norske butikker. 

Kjøper også en del andre kabler, forgreinere til aux/lyd osv, lommebøker, leggvarmere i farger jeg ønsker. Fant nylig noen håndtak til en kommode. Måtte ha mange av de (stor kommode). Koster ca 80 kr pr stk for no støgge på butikken her. Fikk 10 stk for hundre kr på ebay. 

Har også kjøpt en del duppedingser av slike kretskort osv som man kan programmere (div mini lydkort og slikt til roboter osv) til 30 kr stk. Finner ikke tak i i Norge og tør ikke tenke på hva det ville kostet.

Anonymkode: a3258...400

Kan man fortsatt kjøpe deksler på ebay uten å måtte betale toll og moms etc?

Skrevet

Jeg har shoppet et par ting, men til mitt forsvar har det vært juleting på 70-80%. F.eks en kjelke som egentlig kosta 299,- som jeg endte opp med å betale 59,- for, en adventsstake etc.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...