Gjest Nugattikjeks Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Flere som er med? Må ærlig innrømme at jeg kommer til å netthandle littegrann frem til 350kronersgrensen forsvinner 1.april, men etter det tenker jeg å ha shoppestopp resten av året. Vil fortsette å kjøpe brukt, men det blir likevel en stor omventning da jeg er veldig glad i å handle klær.. Endret 1. januar 2020 av Nugattikjeks
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 Så ikke shoppestopp med andre ord 😂 Anonymkode: c4530...905 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Jeg tenker å ha dette, men i første omgang bare i 3 måneder. Pga. tollgrensen er det mulig jeg lar meg selv kjøpe noe fra utlandet om jeg finner noe jeg har veldig lyst på eller føler jeg trenger. Isåfall tenker jeg at jeg må notere ned og tenke meg om og vurdere nøye før jeg kjøper. All impuls-shopping er forbudt. Tenker også at det er greit å kjøpe mat og drikke ute men tenker at det skal være lov bare i sosiale sammenhenger, så ikke gå og kjøpe kaffe på cafeen utenfor kontoret når vi har gratis kaffe i kantinen feks. Har også tenkt at det skal være greit å erstatte kremer, shampo og sminke jeg bruker fast dersom jeg går tom. Mat og husholdninsartikler går såklart utenom Anonymkode: 83c61...fdc 2
Gjest Nugattikjeks Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ikke shoppestopp med andre ord 😂 Anonymkode: c4530...905 🙈🙈 "shoppingbegrensning 2020" hadde kanskje vært en bedre overskrift 🤪
Gjest Nugattikjeks Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å ha dette, men i første omgang bare i 3 måneder. Pga. tollgrensen er det mulig jeg lar meg selv kjøpe noe fra utlandet om jeg finner noe jeg har veldig lyst på eller føler jeg trenger. Isåfall tenker jeg at jeg må notere ned og tenke meg om og vurdere nøye før jeg kjøper. All impuls-shopping er forbudt. Tenker også at det er greit å kjøpe mat og drikke ute men tenker at det skal være lov bare i sosiale sammenhenger, så ikke gå og kjøpe kaffe på cafeen utenfor kontoret når vi har gratis kaffe i kantinen feks. Har også tenkt at det skal være greit å erstatte kremer, shampo og sminke jeg bruker fast dersom jeg går tom. Mat og husholdninsartikler går såklart utenom Anonymkode: 83c61...fdc Samme her! Kjøpe det som trengs fra utlandet til grensen forsvinner. Og handle det man trenger generelt, og handle brukt på lyst, eventuelt. Takk for fine innspill!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #6 Skrevet 1. januar 2020 Jeg kommer ikke til å ha shoppestopp, men det er flere år siden jeg sluttet med å handle på impuls eller bare kjøpte noe fordi det var så billig Jeg har totalt 49 plagg (bortsett fra badetøy, undertøy og sokker) og da har jeg alt jeg trenger. Jeg blir litt irritert når jeg tenker på hvor mye penger jeg tidligere har brukt på klær som nesten ikke ble brukt + totale bomkjøp på impuls.... Anonymkode: 82750...e5d 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #7 Skrevet 1. januar 2020 Føler disse shoppestopptrådene som popper opp rundt hvert år er så mye snakk, men lite handling. Gir liksom ikke mening å starte en tråd om shoppestopp, MEN så har man lov til å kjøpe greier fram til april bare pga. 350-grensa forsvinner. Anonymkode: 572fa...bdd 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #8 Skrevet 1. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler disse shoppestopptrådene som popper opp rundt hvert år er så mye snakk, men lite handling. Gir liksom ikke mening å starte en tråd om shoppestopp, MEN så har man lov til å kjøpe greier fram til april bare pga. 350-grensa forsvinner. Anonymkode: 572fa...bdd Det gjelder ikke alle, i fjor brukte jeg kun 96.000 på ALT. Ink. Bolig +++ Anonymkode: 50e77...b0e
Kniv & gaffel Skrevet 1. januar 2020 #9 Skrevet 1. januar 2020 Har vurdert flere ganger om jeg skulle prøve meg på shoppestopp, men foreløpig kommet fram til at det ikke er noen for meg. Hovedgrunnen er at mine beste kjøp gjerne skjer når jeg plutselig kommer over noe jeg liker, og sjeldent når jeg planlegger å kjøpe noe nytt. Har alt for mange ganger opplevd at når jeg trenger et nytt plagg finner jeg ikke noe jeg liker eller som passer. 2
Miss-Grey Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 På 31.12.2019 den 16.22, Nugattikjeks skrev: Flere som er med? Må ærlig innrømme at jeg kommer til å netthandle littegrann frem til 350kronersgrensen forsvinner 1.april, men etter det tenker jeg å ha shoppestopp resten av året. Vil fortsette å kjøpe brukt, men det blir likevel en stor omventning da jeg er veldig glad i å handle klær.. På 31.12.2019 den 16.29, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å ha dette, men i første omgang bare i 3 måneder. Pga. tollgrensen er det mulig jeg lar meg selv kjøpe noe fra utlandet om jeg finner noe jeg har veldig lyst på eller føler jeg trenger. Isåfall tenker jeg at jeg må notere ned og tenke meg om og vurdere nøye før jeg kjøper. All impuls-shopping er forbudt. Tenker også at det er greit å kjøpe mat og drikke ute men tenker at det skal være lov bare i sosiale sammenhenger, så ikke gå og kjøpe kaffe på cafeen utenfor kontoret når vi har gratis kaffe i kantinen feks. Har også tenkt at det skal være greit å erstatte kremer, shampo og sminke jeg bruker fast dersom jeg går tom. Mat og husholdninsartikler går såklart utenom Anonymkode: 83c61...fdc Jeg heier på dere! 👏 Vurderer å gjøre det samme, de siste årene har jeg solgt og kvittet meg med store mengder impulskjøp fra tidligere år. Jeg ser hvor mye tid og energi det krever å anskaffe seg og vedlikeholde ting man ikke trenger. Har endret mentaliteten min til forbruk helt, men jeg har fortsatt for mye. Kunne nok klare meg et helt år uten å kjøpe noe, har store lagre med alt fra te til strømpebukser og hygieneartikler. Idéen er veldig forlokkende! Dersom jeg stopper alle innkjøp i et år og fortsetter å rydde hjemme, vil jeg nok kunne redusere rotet mitt veldig. Samtidig har jeg nettopp flyttet, og jeg mangler en del møbler. Har ett spisebord, men ingen stoler. Mangler også et skap og en skjenk, samt belysning til leiligheten. Det blir for dumt å sitte på gulvet i halvmørket i et helt år, bare fordi jeg skal ha shoppestopp. Tenker derfor at jeg kan være med, men med en tvist - at jeg setter opp en liste over tillatte innkjøp nå i januar. Der står de tingene jeg trenger til ny leilighet, men jeg kan ikke fravike eller endre denne lista i løpet av året. Er det lov? 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 På 31 December 2019 den 16.36, Nugattikjeks skrev: Samme her! Kjøpe det som trengs fra utlandet til grensen forsvinner. Og handle det man trenger generelt, og handle brukt på lyst, eventuelt. Takk for fine innspill! Kva er det som trengs å kjøpe fra utlandet? Helsing ei som aldri har kjøpt fra utlandet....🙊 Anonymkode: 8bbe3...b43 1
Navani Skrevet 3. januar 2020 #12 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har low buy, dvs i utgangspunktet shoppestopp med noen få unntak. Så jeg er selvsagt med Kjøper ikke lengre fra fast fashion kjeder (H&M, Cubus, zara osv). Må ha stått på ønskeliste et par måneder før jeg faktisk kjøper. Må være noe jeg ikke har fra før (med mindre alle trusene mine går i stykker samtidig), og kvaliteten skal være god -økologisk bomull, ull osv. Har lov å erstatte, men prøver å la vær. Hvis joggeskoene mine blir utslitt kan jeg kjøpe nye, for å ta et eksempel. Har også bare en mascara til jeg går tom, har ikke noe sminkelager lengre. Føles befriende å ikke ha så utrolig mange ting! Skal jeg først kjøpe noe skal det enten være fra en butikk jeg stoler på er miljøvennlig, eller helst fra bruktbutikk/tise jeg har virkelig det jeg trenger, og nekter å kjøpe noe med mindre jeg virkelig behøver det. Veldig befriende, gjorde det samme i 2019, men strammer inn egne regler nå for å bli flinkere. Mitt beste tips er å melde seg av nyhetsbrev, ikke gå inn på nettsidene du vet er et problem, og ikke gå på senteret kun for å kikke. Og ja, har ikke low buy på bare klær, men skrev mest om det nå 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #13 Skrevet 3. januar 2020 Nope, blir ikke med. Må fornye hele garderoben min etter graviditet og fødsel 😬 Anonymkode: a2d7a...f09
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 Blir lite shopping her i 1,5 år nå for jeg har MASSE jeg må spare til... så ett år uten shopping skal gå fint (så lenge det ikke er noe jeg virkelig trenger)! Anonymkode: a58b0...fb6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 Hvorfor skal man ha shoppestop? (hvis man har økonomien på plass) Anonymkode: c3c82...964
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir lite shopping her i 1,5 år nå for jeg har MASSE jeg må spare til... så ett år uten shopping skal gå fint (så lenge det ikke er noe jeg virkelig trenger)! Anonymkode: a58b0...fb6 Hva skal du spare til?😀 Anonymkode: 50e77...b0e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man ha shoppestop? (hvis man har økonomien på plass) Anonymkode: c3c82...964 Av hensyn til miljøet for eksempel. Anonymkode: 50e77...b0e 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Av hensyn til miljøet for eksempel. Anonymkode: 50e77...b0e Ikke så opptatt av det... Anonymkode: c3c82...964 1
NewInTown Skrevet 5. januar 2020 #19 Skrevet 5. januar 2020 Jeg vil ikke kjøre en fullstendig shoppestopp i hele 2020, men jeg har tenkt å kutte kostnadene til det minimale. Rett og slett fordi klesskapene mine er fulle av klær. Jeg har klær jeg per dags dato aldri har brukt, og det er for galt at ting fortsatt henger med prislappene på uten å bli brukt. Så det er mitt prosjekt! Men jeg vet jo at man i løpet av år vil komme til å trenge et par plagg, nye sko, osv. og det er klart at da vil jeg investere i det. Men det vil være nøye gjennomtenkte plagg som jeg absolutt må ha, eller sko av høy kvalitet som kan brukes flere sesonger. Skal også gå gjennom klesskapene, rydde, få bedre orden. Har kjøpt et titalls flere kleshengere - tenker å få mer av tingene mine hengt, i stedet for å ligge i klesskapet. Syns det blir mye bedre orden, og man får mye bedre oversikt over hva en faktisk har. 3
Era Vulgaris Skrevet 5. januar 2020 #20 Skrevet 5. januar 2020 På 4.1.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev: Ikke så opptatt av det... Anonymkode: c3c82...964 Det slutter virkelig ikke å forundre meg at folk kan si noe sånn, med all den kunnskap vi sitter på om miljø. Å si at man ikke er opptatt av miljø, er det samme som å si at man gir blaffen i planeten man selv bor på. Du bryr deg ikke om miljøgifter, dårlig luftkvalitet, for mye plast i havet, overforbruk m.m. Ting som direkte påvirker din egen helse og velvære. Hvordan er dette mulig? Jeg lurer oppriktig. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå