Gå til innhold

Får tenåring din lov å drikke alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg er ute i helgen på nattestid så ser jeg veldig mange 13-16 åringe gjenger med gutter og jenter sammen som rølper rundt alle veier, roper, hoier, løper og kliner. Samtlige bærer på en rusbrus eller helt klart tydelig påvirket. De henger på kjøpesentre etter stengetid, eller bussterminaler og lignende.

Gir du som foreldre tenåringen din lov til å drikke? Eller bare stilltiende aksepterer at dette skjer blandt tenåringer? For du må jo merke at tenåringen din kommer hjem om natten påvirket? Eller legger du ikke merke til slikt? 

Anonymkode: 45996...a4f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvsagt. Men minstekravet i loven er 18 år, før den tid fikk de ikke lov selvsagt. Er så deilig med svart/hvitt problemstillinger. Man trenger ikke annet enn å følge loven. 

Anonymkode: 6c17d...1e9

• Liker 7
Skrevet

Mine foreldre merket ikke at jeg kom beruset hjem, de var jo i seng da jeg kom.

Anonymkode: 71700...b93

• Liker 2
Skrevet

Ja. Når de er atten og nitten

Anonymkode: d33d6...b13

• Liker 5
Skrevet

Tenåringen min er 13 så svaret er nei.

Anonymkode: 68a1a...e5c

• Liker 3
Skrevet

Vi er realister og har sagt til 16-åringen at hun bør vente til hun er 18 med å drikke. Men dersom "skaden er skjedd" så må hun alltid tørre å ringe oss for å hente henne. 

Enn så lenge er alkohol hel uinteressant for henne og vennene. 

Anonymkode: 8aa69...436

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere ja. 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringen min er 13 så svaret er nei.

Anonymkode: 68a1a...e5c

Men vet du om h*n har prøvd eller drikker? Det må jo være en hel del uvitende foreldre rundt omkring.

Skrevet

Nei. Det betyr ikke at jeg er naiv og tenker at det ikke vil skje om jeg sier nei, men heller at vi har snakket om at vi ikke synes man skal drikke før man er 18. Eldste drakk ikke før han var 18. Mellomste er nå 16, snart 17 og har foreløpig ikke drukket. Virker ikke som han har planer om det heller, men vi er tydlige på at han aldri skal være redd for å komme hjem, uansett i hvilken tilstand. I dag hentet jeg ham på fest, men det er først og fremst fordi jeg ikke har lyst til at han skal ta t-banen hjem etter midnatt. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er realister og har sagt til 16-åringen at hun bør vente til hun er 18 med å drikke. Men dersom "skaden er skjedd" så må hun alltid tørre å ringe oss for å hente henne. 

Anonymkode: 8aa69...436

Utrolig viktig det med at hun ikke må være redd for å ringe om hun har drukket! 👍 

Mange foreldre blir sinte, og det er det verste de kan gjøre! Da skjer drikkingen mer i det skjulte, det blir enda mer spennende å drikke og de tør ikke å komme hjem.

Selv fikk jeg smake alkohol tidlig og syntes ikke det var så spennende. Jevngamle, som ikke fikk lov, drakk mye i det skjulte.

Anonymkode: aec92...3de

• Liker 4
Skrevet

Nei, det får de ikke lov til, men de får heller ikke henge på kjøpesenter, i byen e.l. uten mål og mening. 

Anonymkode: 865ad...8a1

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det får de ikke lov til, men de får heller ikke henge på kjøpesenter, i byen e.l. uten mål og mening. 

Og hvordan vet du at det ikke skjer? Noe sted må de jo gjøre av seg hvis de drikker (de kan jo ikke være hjemme hos noen hvor foreldre er tilstede)

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv fikk jeg smake alkohol tidlig og syntes ikke det var så spennende. Jevngamle, som ikke fikk lov, drakk mye i det skjulte.

Forskning viser at dette er en dårlig ide- gir man barn alkohol hjemme vil de i de fleste tilfeller drikke mer og starte tidligere. 

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/alkohol/ungdom-og-alkohol

Vår er bare 13 år, og vi føler oss veldig sikker på at hun ikke drikker. Men vi tenker jo at den tiden kan komme lenge før hun er 18. Og da er det viktig at hun tør å be om hjelp uansett! Men det betyr ikke at vi vil gi hun alkohol før hun er 18. 

Anonymkode: 93588...45a

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan vet du at det ikke skjer? Noe sted må de jo gjøre av seg hvis de drikker (de kan jo ikke være hjemme hos noen hvor foreldre er tilstede)

De drikker ikke. 
Jeg vet at det ikke skjer fordi de enten er hjemme eller hos venner, de er ordentlige og ikke blant de «populære» og utadvendte. De er nok mer nerdete og introverte, slik som foreldrene sine, og har mer interesse av å spille Zelda enn å feste. 

Altså, man vet vel om ungene sine er blant de som kunne tenkes å drikke alkohol? Jeg synes i alle fall det er rart at mange av foreldrene i klassen til ungene mine virker som de ikke har peiling. 

• Liker 1
Skrevet

En del foreldre godtar dette til en viss grad, ja. Dette gjelder spesielt de som drakk tidlig selv, vil jeg tippe. De sier at barna ikke bør drikke før de er 18, samtidig som de viser noe helt annet med kroppsspråk og konsekvenser. "Jaja, sånn er tenåringer. Det er naturlig å prøve ut ting." Dette og lignende utsagn er noe jeg har hørt mange ganger. Jeg vokste selv opp i et hjem der det var strengt forbudt å drikke før man var myndig. Det lå i kortene at det både ville bli husarrest, en kraftig skjennepreken og inndragelser av goder - selv om jeg ikke tviler på at jeg eller søsknene mine ville blitt hentet hvis vi ringte fulle til foreldrene våre. Jeg må si jeg stadig ble overrasket over hvor lett det var for andre å drikke, fordi eneste konsekvens var "litt kjeft" eller så ble de ikke tatt. Jeg er forresten født på 90-tallet, hvis det er av betydning. 

Anonymkode: 4ce2d...7fd

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De drikker ikke. 
Jeg vet at det ikke skjer fordi de enten er hjemme eller hos venner, de er ordentlige og ikke blant de «populære» og utadvendte. De er nok mer nerdete og introverte, slik som foreldrene sine, og har mer interesse av å spille Zelda enn å feste. 

Altså, man vet vel om ungene sine er blant de som kunne tenkes å drikke alkohol? Jeg synes i alle fall det er rart at mange av foreldrene i klassen til ungene mine virker som de ikke har peiling. 

Er nå ikke så sikker på det. Jeg var en av dem som fremsto som ikke drakk i tenårene. Men jeg drakk i skjul og mine foreldre ante overhodet ingenting, de sov gjerne når jeg kom snublende hjem midt på natta. 

• Liker 1
Skrevet

Den eldste er 18 år så nå drikkes det og vi Jan kjøpe. Veit H drakk før og ble ikke sur eller sint, sa ring om det er noe. Sa jo ikke det er greit, med bursdag seint på året var kompiser 18 år lenge før vår. Har en på 16 straks og der er det ikke noe drikking. Vi snakker sammen så veit det ikke er noe drikking enda

Anonymkode: 383be...73c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt. Men minstekravet i loven er 18 år, før den tid fikk de ikke lov selvsagt. Er så deilig med svart/hvitt problemstillinger. Man trenger ikke annet enn å følge loven. 

Anonymkode: 6c17d...1e9

Feil, i Norge finnes det ingen aldergrense for å drikke alkohol. Derimot så er det ikke lov til å selge alkohol eller skjenke personer under 18 år.

Anonymkode: f5ebe...35a

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nå ikke så sikker på det. Jeg var en av dem som fremsto som ikke drakk i tenårene. Men jeg drakk i skjul og mine foreldre ante overhodet ingenting, de sov gjerne når jeg kom snublende hjem midt på natta. 

Hehe jeg også. Jeg hadde engleansikt, svarte på alle spørsmålene til lærere, hadde gode karakterer og smilte søtt i familieselskaper. Dro ut uten at foreldrene mine visste det og drakk vodka og røykte hasj. Har gått bra med meg likevel. 

Anonymkode: 71700...b93

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig viktig det med at hun ikke må være redd for å ringe om hun har drukket! 👍 

Mange foreldre blir sinte, og det er det verste de kan gjøre! Da skjer drikkingen mer i det skjulte, det blir enda mer spennende å drikke og de tør ikke å komme hjem.

Helt enig i dette. Er ambulansearbeider, og helgenettene består dessverre litt for ofte i å hente ungdommer som ligger i grøfter og andre plasser med litt for høy promille, selv i minusgrader med potensiell fare for liv. Hadde de bare alle følt at de kunne ringt hjem til foreldrene for å bli henta, så hadde de sluppet mange av tilfellene. 

Anonymkode: 764d1...ab7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...