AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #21 Skrevet 1. januar 2020 Jeg også hater denne dagen. Sittet på badet i 5 timer med musikk og sang. Hunden klatrer opp i fanget vårt, stirrer meg i øynene, skjelver og peser. Umulig og oppføre seg vanlig da. Vi må inn på badet og roe ned med musikk og bok. Jeg avviser ikke min beste venn når hun søker trygghet! Men for en drittdag! Følte meg fanget på badet i eget hjem! Anonymkode: 3eaaa...36a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #22 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var nesten det samme som skjedde her også🙈 Frøkna vår er riktignok 9 mnd, og sovna ikke før etter midnatt siden en annen hund også var der, men ho kikka på fyrverkeriet som om det var noe rart og kult😀 Anonymkode: f0160...18b Frøkna her satte seg pent foran vinduet og fulgte nøye med. Nysgjerrig hodevrikking og logring mens hun satt rolig og så på. Samboer klødde henne litt på hodet, men kos hadde hun ikke interesse av. Det var fyrverkeriet som var best. Huset vårt har mange mindre vinduer overalt og store gulv til tak-vinduer i stua oppe, i tillegg bor vi på en topp og kan se fyrverkeriet mange kilometer unna i flere retninger helt fint fra de store stuevinduene. Det kommer derfor lysglimt fra både bak oss og foran oss hele tiden, pluss at vi har den gamle typen lufteventiler som slipper inn en del lyd utenfra, så vi var sikre på at det kom til å bli for mye for henne. Hun tok det så pent at vi hadde satt oss oppå spisestuebordet ved de store vinduene og så på fyrverkeriet mens hun sov i gangen da hun våknet og kom trøtt og forvirra inn til oss for å være med på moroa. 😂 Anonymkode: 4baa8...294 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #23 Skrevet 1. januar 2020 Fra hunden jeg hadde var valp utsatte vi henne for smell og lyder for å slippe at hun skulle bli et skjelvende nervevrak nyttårsaften.. Hun var med på skytetrening og stevner, jakt, når vi brukte div utstyr (motorsag, gravemaskin og annet som kunne gi støy og plutselige skarpe lyder) og mye mer. Vi hadde også fått tak i en demoDVD fra en fyrverkerileverandør, der både lyd og lysglimt/selve smellet med glitter og stas var med. Denne startet vi med bare bilde og lysglimtene, så satte vi på litt og litt mer lyd. Brukte litt tid på det, men endte opp med ei trygg tispe som lå å sov gjennom hele hålåjen. Var kanskje å kikket litt i vinduet før hun sov videre.. Anonymkode: 6e4ba...9d9 1
Gjest Fallabella Skrevet 1. januar 2020 #24 Skrevet 1. januar 2020 Tre mnd gammal valp her. De andre var uten mens jeg var inne med valpen. Hadde på film m høy lyd så det var støy her på forhånd. Harry Potter 😊 Valpen var usikkert når fyrverkeriet starter, vi gikk til vindu for å se, jeg snakket med glad stemme som om at dette var skikkelig kult. Så la vi oss på sofa igjen. Jeg var rolig og, som Million sier overså jeg spenningene hunden følte. Hadde jeg kikket bekymret på hunden hadde jeg jo bekrefter at det var farlig. Valpen sov på fanget kl tolv.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #25 Skrevet 1. januar 2020 Jeg har to hunder, hvorav den ene spesielt hater fyrverkeri. Men i går var de så flinke! Jeg er helt imponert. Jevnt over dagen i går fikk de Aptus Relax. Godbiter med stressreduserende feromoner. Så gikk vi en to timers tur på fjellet. Da vi kom hjem begynte det å mørkne, og jeg klargjorde soverommet ved å trekke for alt av gardiner, og satte radioen i vinduskarmen for å blokkere litt ut de høye lydene. Så begynte de første rakettene. Da satt jeg klar med vanlige godbiter og ga de masse gratis snop da smellene begynte. Jeg var så rask med snopet at før de rakk å reagere, så hadde de biten i munnen. Sånn gikk hele kvelden, og til midnatt, så var de langt roligere enn de pleier. De satt i stedet og så forventningsfullt på meg da det smalt ute. Tidligere år har jeg vært så fokusert på å ignorere og ikke gi trøst. Men i år motbetinget jeg smell med godbiter, og kan ikke fatte at jeg ikke har gjort det før. Hundene fikk sitt livs beste nyttårsaften, og jeg med. For å se mestringen deres i går var helt fantastisk! Anonymkode: b97a0...aab 2
Katten.2.0 Skrevet 1. januar 2020 #26 Skrevet 1. januar 2020 Vi satte på fyrverkeri-filmer på youtube flere ganger før første hennes nyttårsaften. I tillegg gjør vi ikke en stor greie ut av raketter, så hun ignorerer det hovedsakelig. Vi passer en annen hund òg som vi ikke har kunnet gjort slik med, og han ble ganske så redd og skalv. Satte meg i senga og holdt ham inntil meg og så gikk skjelvingen kjapt over. Holdt oss der til de sluttet å skyte opp raketter. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #27 Skrevet 1. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to hunder, hvorav den ene spesielt hater fyrverkeri. Men i går var de så flinke! Jeg er helt imponert. Jevnt over dagen i går fikk de Aptus Relax. Godbiter med stressreduserende feromoner. Så gikk vi en to timers tur på fjellet. Da vi kom hjem begynte det å mørkne, og jeg klargjorde soverommet ved å trekke for alt av gardiner, og satte radioen i vinduskarmen for å blokkere litt ut de høye lydene. Så begynte de første rakettene. Da satt jeg klar med vanlige godbiter og ga de masse gratis snop da smellene begynte. Jeg var så rask med snopet at før de rakk å reagere, så hadde de biten i munnen. Sånn gikk hele kvelden, og til midnatt, så var de langt roligere enn de pleier. De satt i stedet og så forventningsfullt på meg da det smalt ute. Tidligere år har jeg vært så fokusert på å ignorere og ikke gi trøst. Men i år motbetinget jeg smell med godbiter, og kan ikke fatte at jeg ikke har gjort det før. Hundene fikk sitt livs beste nyttårsaften, og jeg med. For å se mestringen deres i går var helt fantastisk! Anonymkode: b97a0...aab Hm! Dette tror jeg at jeg skal prøve neste år! Det hørtes ut som noe som kunne fungere på min hund også, ettersom godis kommer foran alt i hele verden... Takk Anonymkode: c8886...b60 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #28 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hm! Dette tror jeg at jeg skal prøve neste år! Det hørtes ut som noe som kunne fungere på min hund også, ettersom godis kommer foran alt i hele verden... Takk Anonymkode: c8886...b60 Håper det fungerer for dere også! 😁 Anonymkode: b97a0...aab
Gjest Fallabella Skrevet 1. januar 2020 #29 Skrevet 1. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm! Dette tror jeg at jeg skal prøve neste år! Det hørtes ut som noe som kunne fungere på min hund også, ettersom godis kommer foran alt i hele verden... Takk Anonymkode: c8886...b60 Klart dette kan fungere om du allerede har en redd hund. Kluet er å få hunden til å fokusere på noe hyggelig/annet før «det skumle kommer. Blir de fokusert på godbiter så har de fokus ut på noe hyggelig istedenfor innover i seg selv og egen redsel. Jeg mener bestemt at alle dyr og situasjoner er ulike. Noen ganger er det bedre at vi ikke gjør noe ut av at det smeller, trøster vi bekrefter vi også at dette faktisk er farlig. Da jeg jobbet i hundesalong var enkelte eiere så bekymret for hunden sin at jeg måtte be de dra å finne på noe mens hunden ble klipt. Noen hunder var urolige, pep og motsatte seg å bli håndterte noe som gjorde pelsstell veldig vanskelig. Hundene roet seg stort sett ned når eier gikk, for disse eierene viste hunden at situasjonen var «utrygg ved at de stirret intenst på hunden med store bekymrede øyne... Jeg måtte ofre be eier se bort pga dette.. Så som oftest føler hunden seg trygg om eier viser seg trygg og bekrefter dette for hunden sin med blikk og kroppsspråk 👍
Diamant20 Skrevet 1. januar 2020 #30 Skrevet 1. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Frøkna her satte seg pent foran vinduet og fulgte nøye med. Nysgjerrig hodevrikking og logring mens hun satt rolig og så på. Samboer klødde henne litt på hodet, men kos hadde hun ikke interesse av. Det var fyrverkeriet som var best. Huset vårt har mange mindre vinduer overalt og store gulv til tak-vinduer i stua oppe, i tillegg bor vi på en topp og kan se fyrverkeriet mange kilometer unna i flere retninger helt fint fra de store stuevinduene. Det kommer derfor lysglimt fra både bak oss og foran oss hele tiden, pluss at vi har den gamle typen lufteventiler som slipper inn en del lyd utenfra, så vi var sikre på at det kom til å bli for mye for henne. Hun tok det så pent at vi hadde satt oss oppå spisestuebordet ved de store vinduene og så på fyrverkeriet mens hun sov i gangen da hun våknet og kom trøtt og forvirra inn til oss for å være med på moroa. 😂 Anonymkode: 4baa8...294 Herlig😍 Der vi var var det endel ting foran vinduene, så vofsa kikka på fyrverkeri når vi var ute.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #31 Skrevet 1. januar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra hunden jeg hadde var valp utsatte vi henne for smell og lyder for å slippe at hun skulle bli et skjelvende nervevrak nyttårsaften.. Hun var med på skytetrening og stevner, jakt, når vi brukte div utstyr (motorsag, gravemaskin og annet som kunne gi støy og plutselige skarpe lyder) og mye mer. Vi hadde også fått tak i en demoDVD fra en fyrverkerileverandør, der både lyd og lysglimt/selve smellet med glitter og stas var med. Denne startet vi med bare bilde og lysglimtene, så satte vi på litt og litt mer lyd. Brukte litt tid på det, men endte opp med ei trygg tispe som lå å sov gjennom hele hålåjen. Var kanskje å kikket litt i vinduet før hun sov videre.. Anonymkode: 6e4ba...9d9 Til tross for miljøtrening er det ikke alltid at det hjelper. Jeg har en hund som fikk spilt av fyrverkeri på CD og sov ved siden av TV'en mens vi så på actionfilmer med mye smell og lyder helt fra hun var valp. Hun bryr seg ikke om smell fra elektroniske ting. Men smeller det ute? Det er noe helt annet for henne og hun blir kjemperedd. Det er ikke alltid eiers feil at hunder er skuddredde, det kan være arvelig. Anonymkode: f0dbd...cb6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #32 Skrevet 1. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Til tross for miljøtrening er det ikke alltid at det hjelper. Jeg har en hund som fikk spilt av fyrverkeri på CD og sov ved siden av TV'en mens vi så på actionfilmer med mye smell og lyder helt fra hun var valp. Hun bryr seg ikke om smell fra elektroniske ting. Men smeller det ute? Det er noe helt annet for henne og hun blir kjemperedd. Det er ikke alltid eiers feil at hunder er skuddredde, det kan være arvelig. Anonymkode: f0dbd...cb6 Som jeg skrev i innlegget, ble hun utsatt for lyder/støy både inne og ute av forskjellig typer. Valpen jeg nevnte da var en schæfermix. Har også hatt elghund som var livredd på jakt.. Han kom fra linje med gode jakthunder, så klar over at det ikke bestandig er miljø som er årsaken. Ble med en jakt for han da han ikke fungerte til det. Anonymkode: 6e4ba...9d9
Gjest voss Skrevet 2. januar 2020 #33 Skrevet 2. januar 2020 Jeg later som ingenting, og leker med hunden i et rom uten vindu. Vi går ikke ut på nyttårsaften. Min er ganske gammel og ikke så redd. Men i går ble han redd av støvsugeren, og da la han seg inntil meg på sofaen, noe han aldri gjør, så da tillot jeg meg å trøste og klappe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå