AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Hei. Jeg trenger tips og råd, basert på egne erfaringer, hvordan jeg kan skåne hunden best mulig i dag? Vi snakker jo om 8 timer, og man kan jo ikke sitte i skauen så lenge. Har ingen plasser å dra til.. Han klikker fullstendig av bomber, smell og lys. Bjeffingen går i ett. Jeg hater denne dagen... 😳 Takk for hjelp og innspill! Anonymkode: c8886...b60
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 Hvordan løser du denne dagen sammen med hunden? Anonymkode: c8886...b60
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Har kommunen noe opplegg for hunder? Her i Fredrikstad har de rakettfri nyttårsfeiring i apensfjellet parkeringshus. Anonymkode: 0a462...635
Diamant20 Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 Reis til et parkeringshus/tunnel rundt midnatt, der bråker det mindre
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 I år har det hittil gått overraskende greit. Bor i byen og her pleier det være et problem at folk sender raketter hele tiden så lenge de bodene holder åpen. Selv i dag har jeg enda ikke hørt et smell og hunden har fått en god og lang tur. I kveld skal vi kose oss inne og hunden får seg en tur ut for å tisse før det smeller som verst. Takk til alle som venter til 12 med å sende opp rakettene! Anonymkode: 3478b...df4 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 Hvis du må være et sted hvor det vil skytes opp fyrverkeri: Oppfør deg rolig, ha på lyd inne (TV, radio), trekk gjerne for gardiner så hunden ikke ser lysglimtene. Ikke synes "synd" på hunden, da vil hunden din oppfatte det som at det faktisk er noe å være redd for. Aktiviser hunden din med hjernetrim inne, da har den noe annet å fokusere på. Det er viktig at du selv ikke gjør noe ut at fyrverkeriet, ignorerer du det er det lettere for hunden din å gjøre det samme. Anonymkode: 160d6...5ef 8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 Det er kanskje litt for sent nå i år, men jeg vet at det er flere flyplasshoteller som gjør det hundevennelig på nyttårsaften. Kommer jo litt an på hvor du holder til, men på et hotell ved Gardermoen har de hvertfall noe opplegg for opptil 150 hunder. Ingen raketter ved flyplassen og godt lydisolerte hoteller. Noe å tenke på til neste år, tror nok det er fullbooket ikveld. Anonymkode: 88bb8...796
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 Problemet mitt er ikke ved midnatt, da er jeg "forberedt" og sånn sett funnet en plass å skåne hunden uten lyd og lys. Da ligger han i buret i bilen, mens vi kjører rundt med musikk til fyrverkeriene har stanset helt opp. Det har aldri vært et problem. Problemet er de sporadiske skuddene som kommer mellom 18-23. Jeg kan ikke være ute å kjøre bil i 8 timer. Basert på svarene her, skal jeg trekke for gardiner, sette på høy musikk/lyd (jeg skal ha i øreplugger ) og prøve å fange hans oppmerksomhet gjennom lek Sistnevnte har jeg prøvd på før uten hell, ettersom han går inn i en ustanselig bjeffemodus. Får prøve å gjøre det beste ut av det, dagen går heldigvis "fort" over. Hvis man ikke blir søkkplaget utover natten og i morgen, som man en gang i blant blir. Anonymkode: c8886...b60 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet mitt er ikke ved midnatt, da er jeg "forberedt" og sånn sett funnet en plass å skåne hunden uten lyd og lys. Da ligger han i buret i bilen, mens vi kjører rundt med musikk til fyrverkeriene har stanset helt opp. Det har aldri vært et problem. Problemet er de sporadiske skuddene som kommer mellom 18-23. Jeg kan ikke være ute å kjøre bil i 8 timer. Basert på svarene her, skal jeg trekke for gardiner, sette på høy musikk/lyd (jeg skal ha i øreplugger ) og prøve å fange hans oppmerksomhet gjennom lek Sistnevnte har jeg prøvd på før uten hell, ettersom han går inn i en ustanselig bjeffemodus. Får prøve å gjøre det beste ut av det, dagen går heldigvis "fort" over. Hvis man ikke blir søkkplaget utover natten og i morgen, som man en gang i blant blir. Anonymkode: c8886...b60 Ikke ha på så høy musikk at du må bruke øreplugger, tenk på hørselen til hunden 😨 Anonymkode: 9dd3f...8bb 8
Million Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 Jeg har en hund som generelt er litt sensitiv av seg. Hun er ikke særlig tøff av seg, så jeg hadde egentlig forventet at hun skulle bli den skuddredde typen. Men jeg behandlet henne slik fra første stund: Jeg har bevisst gått inn for å være stein rolig og late som ingenting skjer når det smeller som verst ute. Setter tv-en høyt på, sitter rolig og ser på tv og later som jeg ikke hører eller ser noe av det som skjer utenfor når det smeller. Trekker for gardinene gjorde jeg også der vi bodde før, da hadde vi mørke gardiner som skjermet for lysglimt osv. Nå har jeg tynne og hvite, gjennomsiktige gardiner, men innlæringen er gjort for mange år siden, og hunden bryr seg ikke om smellene og lysglimtene nå. Jeg går ALDRI bort til vinduet og ser på det som smeller! Da vil hunden reagere. "Hva er det hun ser på??? Noe farlig??" (hunden min reagerer med å komme bort og reise seg på to bein mot vindusveggen og pipe om jeg står og ser ut vinduet en vanlig dag, hun vil vite hva jeg ser på og om det er grunn til å følge med på det ute) Hunder leser kroppsspråket vårt hele tiden. Den minste detalj. Vær klar over det og tenk på detaljene. Hunden min ser riktignok på meg når rakettene smeller, jeg kjenner blikket i ansiktet og at hun gransker ansiktet mitt og reaksjonene mine når det smeller som verst ute, men når hunden ser at jeg ikke reagerer på noenting og er rolig, så er hun rolig også. Hun legger seg ned og slapper av. Til og med når vi tar siste luftetur for kvelden på nyttårsaften og folk fyrer av tidlige raketter eller fyrverkeri, så reagerer hun ikke, selv om det skjer rett i nærheten. Hun har lært at smell ikke er grunn til uro. Jeg har aldri på noe tidspunkt forsøkt å trøste eller gi hunden oppmerksomhet når raketter o.l. fyres av. Det er absolutt no go! Det gir hunden signaler om at "joda, her var det visst grunn til uro, sånn som folka reagerer! Jeg må STRESSE!" 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 15 minutter siden, Million skrev: ... Jeg har aldri på noe tidspunkt forsøkt å trøste eller gi hunden oppmerksomhet når raketter o.l. fyres av. Det er absolutt no go! Det gir hunden signaler om at "joda, her var det visst grunn til uro, sånn som folka reagerer! Jeg må STRESSE!" Anonymkode: f0dbd...cb6 3
Million Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 (endret) NEI, at èn eller to personer sier dette, overbeviser ikke meg. Å trøste hunden bare øker og forsterker hundens tro på at noe er galt og at det er grunn til uro. Det er min erfaring med hund. Det er påfallende at det er kvinner også som går inn for at man bør trøste hunden (tviler på at du finner mannlige hundeeiere som støtter den trøstingteorien), SAMTIDIG som det i samme innlegg sier at man ikke skal trøste på sånn og sånn måte.... selvmotsigende. Endret 31. desember 2019 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 Takk for innlegget ditt Million. Du har gjort en god jobb, men erfaringsmessig er det på ingen måte en fasit på tvers av hunderasene. Jeg har prøvd akkurat det du skriver, men det har ikke hjulpet. Tvert imot faktisk. Men som du sier, å se ut av vinduene er noe av det verste man kan gjøre. Eller reise seg opp. Da vet hunden at noe er på ferde. AB poster så at det er lov å "trøste". Trøst i seg selv gir jeg ikke, men jeg jager ikke hunden bort hvis han oppsøker meg. Han kommer til meg for å maksimere sin trygghet, og da støte han ifra meg kan gjøre han enda mer utrygg. Jeg må ta imot hunden min når han oppsøker meg, det er det beste jeg kan gjøre har jeg erfart, men jeg "trøster" han ikke selv om han får lov å være sammen med meg. Jeg viser han at til meg kan han komme når han er redd, hos meg kan han føle seg tryggere. Dette roer ned denne bjeffemodusen han går inn i når smellene kommer. Jeg er egentlig glad for at han kommer til meg, og ikke gjemmer seg slik noen raser gjør. Ja nei. Jeg vet ikke. Det er så forskjellig fra hunderase til hunderase, oppdragelse til oppdragelse. Jeg må bare se det an. Tenker at jeg tar meg en tur ut i bilen rundt kl 18 med han, når disse "barnefyrverkeriene" går i lufta. Så får vi se. Anonymkode: c8886...b60 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 4 timer siden, Million skrev: NEI, at èn eller to personer sier dette, overbeviser ikke meg. Å trøste hunden bare øker og forsterker hundens tro på at noe er galt og at det er grunn til uro. Det er min erfaring med hund. Det er påfallende at det er kvinner også som går inn for at man bør trøste hunden (tviler på at du finner mannlige hundeeiere som støtter den trøstingteorien), SAMTIDIG som det i samme innlegg sier at man ikke skal trøste på sånn og sånn måte.... selvmotsigende. Feil. Svaret ditt er basert på din egen synsing (og som du riktig skriver - din erfaring). Jeg tror kanskje ikke dette vil "overbevise" det, men til TS og andre i tråden som er usikker på om man kan trøste. Svaret er JA. Forskning viser at hunder som trøstes av eier når de er i situasjoner de føler seg utrygge og redde, IKKE blir mer redd av trøst. Er det noe som er selvmotsigende så er det jo det... TIl Million, så kan jeg tipse om et par ganske så kjente navn innen hundeverden: Professor Marc Bekoff (en av verdens ledende etologer og forskere på hund/ulv/andre dyr), bekrefter at det ikke er feil å trøste redde dyr (tvert om er det en selvfølge at vi gjør det). Det samme gjør Dr. Ian Dunbar, Dr. Martin Fisher og John Bradshaw (alle menn). I tillegg til den kjente forskeren Alexandra Horowitz (riktignok kvinne), Om du ønsker å vite mer, finnes det mye interessant lesning og publiserte forskingsartikler. Mange av disse finnes på www.sciencedirect.com og www.psychologytoday.com/ Denne myten om at man ikke skal trøste fordi da bekrefter man at noe er farlig, er iht dagens forskningsresultater altså feil. Hvordan den dukket opp aner jeg ikke, men det er for meg veldig merkelig tolkning av læringsteorien hvis trøst gjør at man blir enda mer redd. Anonymkode: dd2be...d24 4
Fru Uperfekt Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet mitt er ikke ved midnatt, da er jeg "forberedt" og sånn sett funnet en plass å skåne hunden uten lyd og lys. Da ligger han i buret i bilen, mens vi kjører rundt med musikk til fyrverkeriene har stanset helt opp. Det har aldri vært et problem. Problemet er de sporadiske skuddene som kommer mellom 18-23. Jeg kan ikke være ute å kjøre bil i 8 timer. Basert på svarene her, skal jeg trekke for gardiner, sette på høy musikk/lyd (jeg skal ha i øreplugger ) og prøve å fange hans oppmerksomhet gjennom lek Sistnevnte har jeg prøvd på før uten hell, ettersom han går inn i en ustanselig bjeffemodus. Får prøve å gjøre det beste ut av det, dagen går heldigvis "fort" over. Hvis man ikke blir søkkplaget utover natten og i morgen, som man en gang i blant blir. Anonymkode: c8886...b60 Tror du må trene opp hunden din. Mine har jeg bla tatt med til skytebaner for å trene på å takle smell bedre. Jeg er selv redd fyrverkeri og smell så må gå med øreplugger i tillegg til hørselsvern når jeg er på banen med de 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 Vi har valp i år, hun er heldigvis trygg på seg selv. Når det har smelt har vi oppført oss rolig og normalt, det smalt rett i nærheten på tissetur, hun kom med et boff før hun ble stående å se på. Det aller lureste er nok å være rolig og være seg selv. Anonymkode: f0160...18b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 8 timer siden, Million skrev: NEI, at èn eller to personer sier dette, overbeviser ikke meg. Å trøste hunden bare øker og forsterker hundens tro på at noe er galt og at det er grunn til uro. Det er min erfaring med hund. Det er påfallende at det er kvinner også som går inn for at man bør trøste hunden (tviler på at du finner mannlige hundeeiere som støtter den trøstingteorien), SAMTIDIG som det i samme innlegg sier at man ikke skal trøste på sånn og sånn måte.... selvmotsigende. En eller to personer sier dette? Jeg synes det er spenstig av deg å påstå at din erfaring står sterkere enn det titalls forskere med MASTERGRAD og årevis med arbeid og undersøkelse har kommet med. Om eier selv blir nervøs så hjelper så klart ikke trøstingen, men det sier seg selv at dersom eier er trygg og rolig vil dette forhåpentligvis påvirke hunden. Anonymkode: f0dbd...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 På valpekurs lærte vi av vår MANNLIGE instruktør at å sitte i ro med hunden inntil oss er den beste måten å roe den ned når den er engstelig. Vi mennesker er trygghet for hunden. Det er ikke snakk om å dille og dulle og "åååh stakars voffa". Men kroppskontakt, stryke rolig, skryte når hunden er rolig. Vi har hatt hunden i sofaen med oss, ligget inntil oss, i hele kvelden. Når det har smelt og hun har skvetti til og løftet på hodet og kanskje boffa litt, har den som har sittet nærmeste henne lagt en hånd på henne. Når hun slapper av igjen, stryker vi henne og roser rolig. Og så trakk vi ned i kjelleren når det nærmet seg tolv. Akkurat dét skulle vi forberedt litt bedre, siden hun ikke er vant til at vi er i kjelleren blei det litt stressende. Så det skal vi lære av til neste år. Vi har hatt musikk eller film på hele dagen, i tillegg satte vi på det vi har av ventilasjonsvifter og slikt for å skape mer hvit støy. Anonymkode: 63226...f95 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #19 Skrevet 1. januar 2020 Her i hus har vi en syv måneder gammel valp. Vi har vært kjempespente på hvordan hun kom til å reagere og forberedte oss skikkelig godt på å møte det verste, latet som om dette var en helt vanlig fridag helt fra vi sto opp og gikk en koselig tur i 16-tiden. Fant frem pledd vi kunne legge over buret hennes for å lage en hule hvis hun fikk lyst til å gjemme seg der (buret er bare hennes og det er trygt). Døra til vaskerommet sto oppe i tilfelle hun ville gjemme seg der. Lagde klare kjøreregler om hvordan vi skulle oppføre oss og behandle henne om hun ble redd. Fyrverkeriet begynte i 18-tiden, og lille voffs byttet på å sove, slappe av og tasse rundt som vanlig. Hun var utenfor døra for å tisse, og enset ikke fyrverkeriet som ble sendt opp rett ved. Da de verste saluttene begynte ved midnatt, lå hun og sov. Naboen fant ut at de skulle sende av et batteri i hagen (brannfarlig som faen, dumminger) og da våknet hun av det første smellet. Kom trøtt som fy inn i stua, ga fra seg et forvirra boff, gikk bort til vinduet, sto der og så på og viste tydelig at hun syntes fyrverkeri var spennende og kult. Oppvokst med hunder og har opplevd at de blir mindre redd etter hvert som de blir eldre, men har aldri vært borti en hund (og i hvert fall ikke valp!) som synes fyrverkeri er kult. Det her var jeg virkelig ikke forberedt på. Anonymkode: 4baa8...294 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #20 Skrevet 1. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i hus har vi en syv måneder gammel valp. Vi har vært kjempespente på hvordan hun kom til å reagere og forberedte oss skikkelig godt på å møte det verste, latet som om dette var en helt vanlig fridag helt fra vi sto opp og gikk en koselig tur i 16-tiden. Fant frem pledd vi kunne legge over buret hennes for å lage en hule hvis hun fikk lyst til å gjemme seg der (buret er bare hennes og det er trygt). Døra til vaskerommet sto oppe i tilfelle hun ville gjemme seg der. Lagde klare kjøreregler om hvordan vi skulle oppføre oss og behandle henne om hun ble redd. Fyrverkeriet begynte i 18-tiden, og lille voffs byttet på å sove, slappe av og tasse rundt som vanlig. Hun var utenfor døra for å tisse, og enset ikke fyrverkeriet som ble sendt opp rett ved. Da de verste saluttene begynte ved midnatt, lå hun og sov. Naboen fant ut at de skulle sende av et batteri i hagen (brannfarlig som faen, dumminger) og da våknet hun av det første smellet. Kom trøtt som fy inn i stua, ga fra seg et forvirra boff, gikk bort til vinduet, sto der og så på og viste tydelig at hun syntes fyrverkeri var spennende og kult. Oppvokst med hunder og har opplevd at de blir mindre redd etter hvert som de blir eldre, men har aldri vært borti en hund (og i hvert fall ikke valp!) som synes fyrverkeri er kult. Det her var jeg virkelig ikke forberedt på. Anonymkode: 4baa8...294 Det var nesten det samme som skjedde her også🙈 Frøkna vår er riktignok 9 mnd, og sovna ikke før etter midnatt siden en annen hund også var der, men ho kikka på fyrverkeriet som om det var noe rart og kult😀 Anonymkode: f0160...18b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå