AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Fikk et brev på digitalpost. Men skjønner ikke hva det er de prøver å fortelle meg. Fikk vite at jeg ikke kan opereres (visste ikke en gang at operasjon var aktuelt) og at jeg må i fysioterapi. Hva er galt med meg? Hvorfor må jeg ha behandling? Spør her om litt grov tolkningshjelp fordi jeg ikke får snakket med legen før langt uti neste år. Og håper på å finne noen helsenerder eller speåknerder her 🙂 Her er resultater fra scanning av nakke : Det tas sagittale T1 og T2-vektet serie uten og med fettsuppresjon med Dixon teknikk gjennom cervical og øvre thoracalcolumna, skrå sagittale T2-vektet serie gjennom intervertebralforamina bilateralt og aksiale T2-vektet serie gjennom cervicalcolumna. Det er romslige forhold i spinalkanalen. Det er upåfallende medulla spinalis uten signalendringer. Degenerative forandringer i cervicalcolumna i alle nivåer med dehydrerte skiver, endel av spondylotiske og uncovertebrale påleiringer og skiveprotrusjoner. I C5/C6-nivåer nedsatt skivehøyde i relativt påfallende spondylotiske randpåleiringer samt uncovertebrale påleiringer. Det er innsnevring av intervertebralforamina bilateralt. Litt mer på venstre side. Det er kan være substrat for påvirkning av venstre C6 nerverot i undersøkelses momenter i lettgradig form. I C6/C7-nivåer ses også nedsatt skivehøyde, spondylotiske og uncovertebrale påleiringer og det er skiveprotrusjon samt bukning av påleiringer i intervertebralforamina bilateralt. Sannsynligvis fortsatt tilstrekkelig nok plass for nerverøtter i undersøkelses momenter. I C4/C5-nivået er en skivebukning med en del av intraforaminale innsnevringer bilateralt, men sannsynligvis fortsatt tilstrekkelig nok plass for nerverøtter i undersøkelses momenter. I de øvrige cervicale nivåer er upåfallende forholdene. Det er bevart corpushøyde og det er ingen påfallende benmargsødemforandringer ved dagens undersøkelse. R: Degenerative forandringer som beskrevet ovenfor med mest imponerende er intraforaminale innsnevring på venstre side i C5/C6 delvis i C6/C7-nivåer samt på høyre side i C4. / C5-nivået. Ingen sikre tegn til nerverotaffeksjon i undersøkelses momenter, men venstre C6 nerverot kan være affisert i undersøkelses momenter. Anonymkode: 8c4d3...6cd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 kanskje denne kan hjelpe deg litt på vei, mens du venter på andre svar: https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/legesvar/mr-nakke-og-korsrygg---hva-betyr-beskrivelsen/69038652 Anonymkode: 3e342...fb6 1
studerende Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Oversettelse: Du har litt slitasjeforandringer i nakken. Det er ikke farlig og anbefalt behandling er fysioterapi. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 Blablabla legespråk slitasjeforandringer og kanskje litt dårlig plass for en nerverot, som kanskje kan gi deg litt plager i enkelte situasjoner. Ikke noe som kan gjøres noe med. Anonymkode: 0aa79...902 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 Du har slitasjeforandringer. Krever ikke operasjon, ,men de anbefaler fysioterapi.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 Interessant. Hva betyr det å ha dehydrerte skiver? Noen som vet? Anonymkode: 8c4d3...6cd
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 5 minutter siden, Ikanonym skrev: Høres vondt ut TS. Hehe. Takk for et artig svar. Er vant med det. Og har hatt plager i 25 år uten å gå til lege. Så var litt spent på om de fant noe som kunne forklare ting 🙂 Anonymkode: 8c4d3...6cd 1
Ikanonym Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe. Takk for et artig svar. Er vant med det. Og har hatt plager i 25 år uten å gå til lege. Så var litt spent på om de fant noe som kunne forklare ting 🙂 Anonymkode: 8c4d3...6cd Har selv liten utbukning og lett Degenerasjon i en eller to skiver. Men var visst vanlig med min reumatiske sykdom. Syns det til tider er sykt vondt. Derfor svaret.
Gjest Lama_Drama Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant. Hva betyr det å ha dehydrerte skiver? Noen som vet? Anonymkode: 8c4d3...6cd Skivene mellom ryggvirvlene er ikke så spretne som de skal være. Det vil si at de demper noe mindre en de ville gjort om de var helt som de skulle.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 9 minutter siden, Ikanonym skrev: Har selv liten utbukning og lett Degenerasjon i en eller to skiver. Men var visst vanlig med min reumatiske sykdom. Syns det til tider er sykt vondt. Derfor svaret. Huffda. Håper ikke at jeg har samme skjebne. Søsteren min har fått påvist en eller annen form for revmatisme. Men kan legen selv se (ut fra denne scanningen) at jeg har plager? Jeg slipper selv å forklare så mye om plager til han? Jeg har fått en ny lege som ikke kjenner meg. Og jeg er ingen lege selv, så synes det er så stress å måtte forklare symptomer og andre ting til han. Anonymkode: 8c4d3...6cd 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 Hva med at du heller spør legen og ikke folk på et forum som umulig kan vite hva legen mente.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 helt utrolig de sender ut sånne brev tror de virkelig folk flest vil forstå det der Anonymkode: fb976...5f0 4
Metamorfose Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 Oioi, det var ikke så lett å tolke. Godt flere her inne kunne oversette litt for deg. Ville bare si at i tillegg til fysioterapi ville jeg prøvd å trene. Gjerne med vekter. Og da så klart med noen som virkelig har peiling. Trening kan utgjøre en enorm forskjell på kroppen og smerter bare etter noen måneder God bedring! 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev: Hva med at du heller spør legen og ikke folk på et forum som umulig kan vite hva legen mente. Hva med at du leser innlegget og ser at det er lenge til jeg skal dit? Orker ikke å ikke vite noe. Og selv om du ikke er fornøyd med at folk spør om hva de vil her, så er i hvertfall jeg veldig glad for svarene. Og har null problemer med det. Anonymkode: 8c4d3...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 Akkurat nå, Metamorfose skrev: Oioi, det var ikke så lett å tolke. Godt flere her inne kunne oversette litt for deg. Ville bare si at i tillegg til fysioterapi ville jeg prøvd å trene. Gjerne med vekter. Og da så klart med noen som virkelig har peiling. Trening kan utgjøre en enorm forskjell på kroppen og smerter bare etter noen måneder God bedring! 🤗 Anonymkode: 8c4d3...6cd 1
Ikanonym Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huffda. Håper ikke at jeg har samme skjebne. Søsteren min har fått påvist en eller annen form for revmatisme. Men kan legen selv se (ut fra denne scanningen) at jeg har plager? Jeg slipper selv å forklare så mye om plager til han? Jeg har fått en ny lege som ikke kjenner meg. Og jeg er ingen lege selv, så synes det er så stress å måtte forklare symptomer og andre ting til han. Anonymkode: 8c4d3...6cd Min revmatisme fikk jeg konstatert etter blodprøver og MR bilde av sakral ledd. Snakk med legen din, lykke til🤗 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huffda. Håper ikke at jeg har samme skjebne. Søsteren min har fått påvist en eller annen form for revmatisme. Men kan legen selv se (ut fra denne scanningen) at jeg har plager? Jeg slipper selv å forklare så mye om plager til han? Jeg har fått en ny lege som ikke kjenner meg. Og jeg er ingen lege selv, så synes det er så stress å måtte forklare symptomer og andre ting til han. Anonymkode: 8c4d3...6cd 1 time siden, AnonymBruker skrev: helt utrolig de sender ut sånne brev tror de virkelig folk flest vil forstå det der Anonymkode: fb976...5f0 Nei, det er dårlig sammenheng mellom funn på MR og smerter. Alle slike undersøkelser må sammenholdes nøye med det personen sliter med for å gi noen praktisk mening. https://tidsskriftet.no/2010/11/oversiktsartikkel/bildediagnostikk-ved-nakke-og-ryggsmerter At slike brev sendes ut er en konsekvens av åpenhet og pasientens helsevesen. Man skal selv kunne få innsyn i helseopplysninger om seg selv. Det mange glemmer er at man da får innsyn i legenes/helsepersonellets arbeidsdokumenter, og de er skrevet for å gi god kommunikasjon mellom fagpersoner. Tolkningen må gjøres i sammenheng med plager. Det er derfor det må henvises til billeddiagnostikk. Akkurat som at du kan se på byggtegningene til husets arkitekt, men de er laget for andre fagfolk. Anonymkode: 0aa79...902 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #19 Skrevet 31. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er dårlig sammenheng mellom funn på MR og smerter. Alle slike undersøkelser må sammenholdes nøye med det personen sliter med for å gi noen praktisk mening. https://tidsskriftet.no/2010/11/oversiktsartikkel/bildediagnostikk-ved-nakke-og-ryggsmerter At slike brev sendes ut er en konsekvens av åpenhet og pasientens helsevesen. Man skal selv kunne få innsyn i helseopplysninger om seg selv. Det mange glemmer er at man da får innsyn i legenes/helsepersonellets arbeidsdokumenter, og de er skrevet for å gi god kommunikasjon mellom fagpersoner. Tolkningen må gjøres i sammenheng med plager. Det er derfor det må henvises til billeddiagnostikk. Akkurat som at du kan se på byggtegningene til husets arkitekt, men de er laget for andre fagfolk. Anonymkode: 0aa79...902 Nyttig link. 🙂 Takk. Leste alt. Anonymkode: 8c4d3...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå