AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 For et par dager siden meldte jeg meg inn i Vektklubb for å få bukt med kiloene som har sneket seg innpå de siste seks årene eller så, samt for å få bedre kontroll på blodsukkeret (type 1 diabetiker; har helt grei kontroll på det, men ønsker å få HbA1c'en ett hakk ned). Vekten skal ned fra 77kg til 62kg, og Vektklubb anbefalte meg et daglig inntak på 1300kcal (dette skal i teorien føre til en nedgang på i overkant av 0,7kg i uken, noe jeg tenker er OK). Jeg har aldri vært en godteriperson, så å holde seg unna snop og snacks er ikke noe problem, men jeg er veldig glad i god mat og eier ikke øyemål. Sistnevnte faktor er nok det som har gjort at jeg har lagt på meg - jeg har "alltid" spist normalt sunt og variert, men altfor mye til alle måltider, spesielt til middag. Uansett, jeg fokuserer på å få i meg mat som fyller godt uten å inneholde masse kalorier, holder meg unna mat som fører til store blodsukkersvingninger, drikker mye vann, osv osv; alt det der. "Problemet" er at jeg er mye sulten; ikke konstant og ikke ekstremt, men nok til at det er slitsomt og plagsomt. Nå startet jeg jo for bare to dager siden, så jeg skjønner at kroppen trenger mer tid til å venne seg til nye vaner, men er det noen med samme erfaring som husker omtrent hvor lang tid det tok før sultfølelsen roer seg litt? En uke? En måned? Et halvt år? På forhånd takk for svar😊 Anonymkode: 121ac...087
CabinCruiser Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 Det du trenger er en annen sammensetning av makronæringstoffene enn det du spiser. Du ser på kaloriene. Jeg ville sett på makrosammensetningen. Høyt proteininntak, adekvat fettinntak og moderat karboinntak. I tillegg kan du prøve å drikke vann når sultfølelsen nærmer seg creepy, Som regel er det hjernen som lurer litt pga væskemangel. Det tar ca 3 uker for kroppen å venne seg til annet spisemønster. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Akkurat nå, CabinCruiser skrev: Det du trenger er en annen sammensetning av makronæringstoffene enn det du spiser. Du ser på kaloriene. Jeg ville sett på makrosammensetningen. Høyt proteininntak, adekvat fettinntak og moderat karboinntak. I tillegg kan du prøve å drikke vann når sultfølelsen nærmer seg creepy, Som regel er det hjernen som lurer litt pga væskemangel. Det tar ca 3 uker for kroppen å venne seg til annet spisemønster. Vil tro jeg har en grei fordeling av makroene; karbohydrater er jeg forsiktig med uansett pga. blodsukkeret, og jeg vil anta at den totale sammensetningen av proteiner, fett og karbohydrater er omtrent 50/30/20, men er mulig det er feil? Og ja, å drikke vann når sultfølelsen melder seg gjør jeg😊 Takk for svar! Anonymkode: 121ac...087
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 For meg går det bedre når jeg klarer å skille mellom det å være sulten, og det å ikke være mett. Jeg har alltid trodd at jeg er sulten når jeg ikke er mett, men dette stemmer jo ikke. Og jeg har alltid likt den følelsen jeg nå innser er "overmett" veldig godt. Prøv å legg merke til om det er forskjell på sult, og ikke-mett hos deg Ellers vil magesekken trekke seg noe sammen når den får mindre porsjoner over tid, det vil også være med å bidra til mindre sult. Anonymkode: 8079e...b47
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 Denne tråden blir nok stengt da det er i mot retningslinjene å diskutere kaloriinntak under 1500. Kan du kanskje prøve å spise litt mer og heller eventuelt trappe ned etterhvert? Passer du på å spise veldig(!!!) mye grønnsaker som «fyll» i maten? Gjerne en hel pose brokkoliblanding til middagen feks. Anonymkode: 14d5f...890 1
CabinCruiser Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro jeg har en grei fordeling av makroene; karbohydrater er jeg forsiktig med uansett pga. blodsukkeret, og jeg vil anta at den totale sammensetningen av proteiner, fett og karbohydrater er omtrent 50/30/20, men er mulig det er feil? Og ja, å drikke vann når sultfølelsen melder seg gjør jeg😊 Takk for svar! Anonymkode: 121ac...087 Er du sulten så er sammensetningen feil, for deg. Jeg ser det gang på gang at man går i fella fordi man tar en eller annen oppskrift fra nett som sier hvor mye man skal ha av ditt og datt. Det er helt feil. Hva du skal spise avhenger av din genetikk. Det er helt unaturlig for en eskimo å spise lavfett, og det er helt unaturlig for en asiater å spise melkeprodukter og det er unaturlig for en skandinavier å spise ananans midt på svarteste vinteren. Noen trenger mer fett, andre mindre, noen mer protein og noen mer karb, sånn er det bare. Men lær deg først å skille sulten/mett og tørste. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For meg går det bedre når jeg klarer å skille mellom det å være sulten, og det å ikke være mett. Jeg har alltid trodd at jeg er sulten når jeg ikke er mett, men dette stemmer jo ikke. Og jeg har alltid likt den følelsen jeg nå innser er "overmett" veldig godt. Prøv å legg merke til om det er forskjell på sult, og ikke-mett hos deg Ellers vil magesekken trekke seg noe sammen når den får mindre porsjoner over tid, det vil også være med å bidra til mindre sult. Anonymkode: 8079e...b47 Det har jeg ikke tenkt over... Jeg har også alltid vært glad i å spise meg skikkelig god og mett, så er godt mulig at jeg har utviklet et feil syn på hva det vil si å være normalt mett😅 Takk for svar! Anonymkode: 121ac...087
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden blir nok stengt da det er i mot retningslinjene å diskutere kaloriinntak under 1500. Kan du kanskje prøve å spise litt mer og heller eventuelt trappe ned etterhvert? Passer du på å spise veldig(!!!) mye grønnsaker som «fyll» i maten? Gjerne en hel pose brokkoliblanding til middagen feks. Anonymkode: 14d5f...890 Oida, det var jeg ikke klar over😲 Men ja, det er jo en mulighet! Anonymkode: 121ac...087
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, CabinCruiser skrev: Er du sulten så er sammensetningen feil, for deg. Jeg ser det gang på gang at man går i fella fordi man tar en eller annen oppskrift fra nett som sier hvor mye man skal ha av ditt og datt. Det er helt feil. Hva du skal spise avhenger av din genetikk. Det er helt unaturlig for en eskimo å spise lavfett, og det er helt unaturlig for en asiater å spise melkeprodukter og det er unaturlig for en skandinavier å spise ananans midt på svarteste vinteren. Noen trenger mer fett, andre mindre, noen mer protein og noen mer karb, sånn er det bare. Men lær deg først å skille sulten/mett og tørste. Ja, det er jo sant... Får kanskje prøve meg fram litt hit og dit med forskjellige sammensetninger og se hva som funker best for meg! Anonymkode: 121ac...087
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oida, det var jeg ikke klar over😲 Men ja, det er jo en mulighet! Anonymkode: 121ac...087 Jeg veier 60 kilo og skal ned til 56 etter en graviditet. For meg er 1600 kalorier det jeg trenger for å holde vekten nå på 60. Men jeg spiser rundt 1500 og trener nesten hver dag for å øke underskuddet. Anonymkode: 14d5f...890
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 Det som gir bedre metthetsfølelse er proteiner og fett. Det du kan spise mye av på lite kalorier er grønnsaker (ikke alle da, eks avokado har mye fett og kalorier i seg). Det vil ta noen uker for magesekken å justere seg, du må bare stå i det. Jeg husker veldig godt for min egen del, etter å ha gått ned rundt 10% av kroppsvekten min ble jeg skrubb sulten. Jeg ville spise alt jeg så, og ingenting var nok. Men jeg kom meg gjennom det med å bare holde ut 😄 Anonymkode: 65dd5...84d
exictence Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 For de aller fleste av oss er det tugt å holde eller gå ned i vekt. For meg går sulten aldri over helt. Det varierer jo litt. Noen dager klarer jeg å beherske meg, mens andre dager spiser jeg for mye. Tror man må innstille seg på at det er sånn, at det ikke alltid er lett. Men vi er jo forskjellige. Jeg synes 1300 kalorier høres veldig lite ut, og synes slett ikke det er noen god anbefaling. Jeg ville heller prøvd å holde meg mellom 1500 og 2000 kalorier i starten, og kanskje noe mindre noen dager, og noe mer andre dager. Tror ikke man skal være for striks med seg selv, og heller unne seg litt av det meste. Men forstår at det er vanskelig å bare unne seg litt. Det er jo så godt. Og hva er litt. Og lett for at litt, blir litt mer, og litt mer osv. Men jeg tror at så lenge du ikke unner deg noe av det du har så lyst på, så sprekker man til slutt, og spiser mye, fordi man savner det sånn. Så min anbefaling er a pise lite, men godt. Og fokuser på å holde måltider, og ikke forsyne seg mye.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det har jeg ikke tenkt over... Jeg har også alltid vært glad i å spise meg skikkelig god og mett, så er godt mulig at jeg har utviklet et feil syn på hva det vil si å være normalt mett😅 Takk for svar! Anonymkode: 121ac...087 Der har du en ting du må ta tak i! Jeg har vært slank hele livet, og har aldri spist mer enn at jeg kunne tatt en løperunde rundt huset etterpå. Alså følelsen, jeg hater å være mett og tung i magen. Har alltid spist meg passe mett, eller man kan si det som fravær av sulten. Porsjonsberegning er alfa omega her. Anonymkode: 9bce4...034 1
Gjest RoNo Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 Magesekken krymper litt etterhvert. Jeg er nå mett av betydelig mindre mat, samt blir uvel om jeg spiser like mye som før. Hvor lenge det tar, er nok individuelt.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, exictence skrev: For de aller fleste av oss er det tugt å holde eller gå ned i vekt. For meg går sulten aldri over helt. Det varierer jo litt. Noen dager klarer jeg å beherske meg, mens andre dager spiser jeg for mye. Tror man må innstille seg på at det er sånn, at det ikke alltid er lett. Men vi er jo forskjellige. Jeg synes 1300 kalorier høres veldig lite ut, og synes slett ikke det er noen god anbefaling. Jeg ville heller prøvd å holde meg mellom 1500 og 2000 kalorier i starten, og kanskje noe mindre noen dager, og noe mer andre dager. Tror ikke man skal være for striks med seg selv, og heller unne seg litt av det meste. Men forstår at det er vanskelig å bare unne seg litt. Det er jo så godt. Og hva er litt. Og lett for at litt, blir litt mer, og litt mer osv. Men jeg tror at så lenge du ikke unner deg noe av det du har så lyst på, så sprekker man til slutt, og spiser mye, fordi man savner det sånn. Så min anbefaling er a pise lite, men godt. Og fokuser på å holde måltider, og ikke forsyne seg mye. Ja, jeg syntes det virket litt vel lite jeg og, spesielt siden jeg har en jobb hvor jeg er i aktivitet ca 90% av tiden (mye gåing, litt småløping, en del tunge løft, osv.), men siden jeg som sagt ikke eier øyemål (eller magemål for den saks skyld), så tenkte jeg at jaja, jeg får vel bare stole på det kalkulatoren sier😅 Men neida, jeg nekter ikke meg selv noe som helst, det har jeg prøvd før og det endte jo som det måtte - med en kjempesmell haha Anonymkode: 121ac...087
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 Hvis jeg var deg hadde jeg senket ambisjonene på hvor fort du skal ned i vekt, og heller tatt det saktere med et høyere kalorimål. Hvis du hele tiden går og føler at du "straffer" deg selv og "går glipp av" kommer du ikke til å lykkes og i hvert fall ikke klare en varig livsstilsendring. Selv har jeg som mål å gå ned en halvkilo i uka og kalorimålet mitt er 1600. De 300 kaloriene er nesten et ekstra måltid sammenliknet med ditt. Jeg støtter uansett den over som sa at du må fylle opp magen med grønnsaker og foreslår også linser/bønner, som er lavt i kalori og høyt i fiber. Anonymkode: 2da68...352
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der har du en ting du må ta tak i! Jeg har vært slank hele livet, og har aldri spist mer enn at jeg kunne tatt en løperunde rundt huset etterpå. Alså følelsen, jeg hater å være mett og tung i magen. Har alltid spist meg passe mett, eller man kan si det som fravær av sulten. Porsjonsberegning er alfa omega her. Anonymkode: 9bce4...034 Ah, ja vi er nok alle forskjellige på det punktet! Porsjonsberegning er alfa omega, men satan så vanskelig det skal være😂 Anonymkode: 121ac...087
exictence Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg syntes det virket litt vel lite jeg og, spesielt siden jeg har en jobb hvor jeg er i aktivitet ca 90% av tiden (mye gåing, litt småløping, en del tunge løft, osv.), men siden jeg som sagt ikke eier øyemål (eller magemål for den saks skyld), så tenkte jeg at jaja, jeg får vel bare stole på det kalkulatoren sier😅 Men neida, jeg nekter ikke meg selv noe som helst, det har jeg prøvd før og det endte jo som det måtte - med en kjempesmell haha Anonymkode: 121ac...087 Fint å høre. Men da trenger du ikke å lytte til den dietten. Prøv heller å fokusere på sunn mat, og spis lite, små porsjoner.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #19 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg hadde jeg senket ambisjonene på hvor fort du skal ned i vekt, og heller tatt det saktere med et høyere kalorimål. Hvis du hele tiden går og føler at du "straffer" deg selv og "går glipp av" kommer du ikke til å lykkes og i hvert fall ikke klare en varig livsstilsendring. Selv har jeg som mål å gå ned en halvkilo i uka og kalorimålet mitt er 1600. De 300 kaloriene er nesten et ekstra måltid sammenliknet med ditt. Jeg støtter uansett den over som sa at du må fylle opp magen med grønnsaker og foreslår også linser/bønner, som er lavt i kalori og høyt i fiber. Anonymkode: 2da68...352 Ja, drev og lurte på om jeg skulle senke målet litt, basert på svarene jeg har fått her... Ser at hvis jeg senker målet til 0.5kg i uka så går daglig kalorimål/dag opp til 1565, og det virker med en gang litt mer overkommelig! Dårlig tid har jeg nå strengt tatt ikke uansett, har ikke noe mål om "sommerkroppen 2020" eller noe i den duren, bare å nå målet mitt før eller siden (Og belgfrukter spiser jeg MYE av, spesielt kidneybønner, kikerter og grønne linser, er så glad i det😍 Billig er det og!) Anonymkode: 121ac...087
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #20 Skrevet 31. desember 2019 var sulten to tre ukef, da hadde hjernen lærg at den ikke får så store porsjoner som den vil. Sultfølelse er ofte psykisk,så du ka spise helt korrekte mengder og ha helt perfekt næringsinnhomd og enda være sultenfrem til hjernen lærer på nytt hva du skal ha av mat hver dag. Anonymkode: 23937...99b
Anbefalte innlegg