Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg som en elendig person, men jeg er så misunnelig på en venninne av meg.

Hun har «alt». Hun er godt likt, har en fin personlighet, en god utdanning og jobb. I tillegg er hun da helt nydelig utseendemessig, virkelig pen. Og har en fantastisk kjæreste. Jeg har møtt han mange ganger og han er helt fantastisk. Jeg kan selvsagt ikke vite hvordan han (eller hun) er når jeg ikke er sammen med dem, men inntrykket mitt er at han er utrolig snill og omsorgsfull, interessert i snakke både med meg og hennes andre venninner, tar mye ansvar i hjemmet (nesten mer enn henne), generelt en bra person.

De har begge godt betalte jobber, og har kjøpt drømmehuset. Nå har de nylig fått en datter, og jeg ser den fine familien. Jeg sprekker av misunnelse. Når jeg er sammen med dem tenker jeg omtrent bare på hvor bra hun og de har det, og alt jeg ikke er eller har.

Dette har begynt å plage meg såpass mye at jeg tar avstand. Jeg vil jo ikke være misunnelig, men jeg kan ikke noe for tankene og følelsene. Har noen vært i samme situasjon? Hvordan bli kvitt dette problemet? 

Anonymkode: 0f476...4a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er vel ikke at hun har det tilsynelatende bra, men at du ikke er fornøyd med slik du har det. Da bør du endre det du kan og vil i livet ditt, men også kanskje søke hjelp til å sortere følelsene du har over hvordan livet ditt er, slik at du kanskje klarer å få et annet perspektiv.

Anonymkode: a59bc...900

• Liker 10
Skrevet

Du kan ikke noe for følelsene kanskje, men du velger selv hva du vil gjøre med dem. Vil du virkelig la sjalusi ødelegge et vennskap med ei jente du synes er helt topp? Følelser er bare følelser, ikke sannhet. Man kan jobbe med dem. 

Husk på at ingen er perfekte. Alle har sitt å stri med. Selv om du synes hun er perfekt, betyr ikke det at det er slik hun ser på seg selv. For alt du vet, kan det tenkes hun er misunnelig på deg for noe du har eller er flink til. Hun er sikkert ei knakende bra dame, men det betyr jo ikke at livet hennes er perfekt. 

Kanskje du heller kan fokusere på å gjøre din egen selvtillit bedre? Det er helt naturlig å føle slike følelser som du gjør, men hvis du begynner å kutte ut venner pga sjalusi, da er kanskje ikke en spesielt grei person. Men som sagt, dette kan du jobbe med! Hver gang du tenker at personen er perfekt og sammenlikner dere, tenker du på hva som gjør deg unik og at du tross alt ikke kan sammenlikne det med henne - for du aner jo ingenting om hvordan hennes liv egentlig er. 

(Jeg hadde en bekjent en gang som jeg tenkte var perfekt. Hun var så kul og morsom og pen og alle digget henne. Hun var virkelig den alle jentene ville være og alle guttene ville være sammen med. Åh, som jeg ønsket at jeg var som henne! Lærte mye senere at ho hadde opplevd grusomme ting som barn, og at hun slet veldig psykisk som følge av dette. Ikke noe å ønske seg akkurat!)

Anonymkode: 54798...5e3

• Liker 1
Skrevet

Ts, du før gjøre som mange andre kvinner gjør i din situasjon..prøve å forføre og kapre venninna di sin kjæreste. 

Anonymkode: f4211...f55

Gjest Forumhei
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, du før gjøre som mange andre kvinner gjør i din situasjon..prøve å forføre og kapre venninna di sin kjæreste. 

Ingen oppegående kvinner som gjør slik.

Skrevet
1 minutt siden, Forumhei skrev:

Ingen oppegående kvinner som gjør slik.

Jo. Så lenge misunnelse ofte er større en kjønnsdriften så er det noe som skjer ofte. 

Gjest Forumhei
Skrevet

Du virker veldig reflektert ts! Bare det at du ser dette selv står det respekt av! Vi har alle en tendens til å ønske oss det vi ikke har😅

godt nyttår foresten🥳

Gjest Forumhei
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Så lenge misunnelse ofte er større en kjønnsdriften så er det noe som skjer ofte. 

Tror jeg virkelig ikke, men er den en frykt du kjenner på? 

Gjest Forumhei
Skrevet
Akkurat nå, Forumhei skrev:

Tror jeg virkelig ikke, men er den en frykt du kjenner på? 

Å bli forlatt..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare presisere at jeg ikke er tiltrukket av han på noe vis. Han er perfekt for venninnen min, både personlighetsmessig og utseendemessig. Jeg har ikke noe ønske om akkurat han, men hun er så heldig som har funnet han om dere skjønner. 

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er bedre å kapre venninna, det er jo hun som er perfekt.

Skrevet

Du ser bare det overfladiske ts. Du vet ikke alt om hvordan de har det eller hva slags utfordringer de får senere. Alle mennesker opplever triste og vonde ting i livet før eller senere. 

Anonymkode: 97610...421

• Liker 2
Skrevet

Er det noe i veien for at du kan oppnå noe tilsvarende, da? Utdanning, en jobb man trives i, et greit utseende, et hus og en fin mann er noe de fleste oppegående folk har sjans på i Norge, om de gjør en innsats. Hvilket av disse områdene mangler du, og drømmer om? Hva kan du gjøre for å nå det målet?

Anonymkode: 8c8ec...c74

• Liker 2
Skrevet

Typisk kvinnfolk, sammenligner seg med andre. Skal ha det andre har.

Du må få deg litt selvtillit og selvsikkerhet, du skal ikke leve livet til andre mennesker.

Anonymkode: 2fdcc...22b

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar, og for at dere ikke slakter meg. 

Jeg sammenligner meg mye andre, og dette er et problem som jeg er klar over. 

Noen av dere spør om hva jeg tenker om meg selv. Jeg har spennende interesser (synes jeg) som jeg er glad for. Men bortsett fra det har jeg ikke mye annet. Skulle ønske jeg var sosial og omgjengelig, og hadde en god jobb, hus, kjæreste og slike ting. Utseendet er jeg heller ikke heldig med. Men jeg har for mange problemer i livet til at det kommer til å oppnå dette (unntatt utseendet, det får jeg liksom ikke gjort noe med dessverre). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...