Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Yoshi skrev:

Du burde lese boken "hekta på kjærlighet" og tenke over dette er et kjærlighetsforhold eller et avhengighetsforhold. Den boken gav meg en ganske hard oppvekker. 

Ellers er jeg enig med de andre. Et åpent forhold kan sikkert fungere, for noen helt andre enn deg. 

TS her. Den har jeg hørt om og har alt bladd i den. Jeg har lurt på det selv, men det sitter langt inne å si det til seg selv...

Anonymkode: 5ca07...584

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare henge meg på resten her - løp! 

Altså, det er greit nok med åpent forhold, så lenge det er noe begge er enige om og noe som man avtaler FØR man begynner å ha sex med andre. Jeg tror også det er helt avgjørende at man er ærlige med hverandre og ikke har hemmeligheter. Her snakker vi om en notorisk utro fyr, som ber om din tillatelse til å være det. 

Hvem er det forresten som sier at han bare drev «overlapp» i forhold som går mot slutten? Han selv? Siden han bare har hatt kortere forhold er det jo mindre sannsynlig at de har vært helt døde, eller? Høres mer sannsynlig ut at forholdene har tatt slutt på grunn av hans utroskap, spør du meg! Og uansett, det ærlige og redelige er å gjøre det slutt før man har sex med andre. Så enkelt er det faktisk. 

Fyren høres ut som en manipulator av en annen verden. Og verdens største egoist, så klart. Han behandler deg som dritt, og har klart å overbevise deg om at det er greit. Han har vært utro mot deg, og forklarer det med at «det bare er sånn han er», og ber deg om å godta det. Ikke skal han trenge å være ærlig med deg om det heller, du skal bare lukke øynene fordi det er det HAN synes er spennende. Dine behov later han ikke til å tenke så mye på...

For meg hadde det vært helt uaktuelt å være sammen med en notorisk utro fyr som atpå til prøver å normalisere det. 

Anonymkode: c33e1...489

TS her:) Takk for ordene! 
De forholdene (eller hva man skal kalle det når det snakk om damer han har datet to, tre uker) det er snakk om, døde vel primært ut fordi han ikke ga noe av seg selv. På den tiden dette skjedde, var han veldig opptatt med jobb og var lite motivert for damer, så damene ga han opp fordi han ikke satte av tid til dem, tok ikke kontakt med dem osv. Overlapp-episodene er dog ikke noe å være stolt av uansett. 
Takk for at du tok deg tid til  å kommentere dette og ga meg noe å tenke på!

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier han trives med å være sammen med meg og liker å ha en fast kjæreste han tør åpne seg for og ha et intimt forhold til, så han fikser det der jo greit i det daglige. Har også tenkt det der med å ikke presse noen inn i noe forhold, men han sier nå så at han ikke er presset på noe vis og har valgt dette fordi han ville det selv. Men så dukker da disse frihetstankene når det nå har gått en stund, da. Disse tingene hadde vi snakket om for lenge siden og, faktisk, men han har avfeid det i etterkant og sagt at han sa mye rart siden det begynte bli mer seriøst mellom oss og det føltes uvant. Burde kanskje lagt merke til at det blinket et rødt lys der, ja....

Han vil ha i pose og sekk, og ikke på en sunn måte. De fleste skjønner at livet i stor grad handler om å velge bort sekken for å få posen eller omvendt.

Jeg kjenner flere som lever fint i åpne forhold, men utgangspunktet deres har vært noe helt annet enn deres. Nemlig respekt.

Skrevet

Nei vet du, der hadde mine grenser blitt såå tråkka over at jeg hadde gått. Psykisk terror er det i min verden. Kunne aldri vært sammen med samboer dersom jeg visste han puler ei ny regelmessig og skal hjem til meg å stappe den brukte pølsa i meg. No thanks.

Jeg er ikke åpen i det hele tatt når det kommer til sånt og det er jeg ærlig på. Utro en gang? Over. Sterkt ønske om åpent forhold? Over. Da har vi ikke like verdier og ønsker i livet, som vil si at vi uansett ikke hadde hatt et bra forhold, siden en av oss ikke får viljen sin.

• Liker 4
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg skrive mye om, siden jeg både er polyamorøs, og har vært i forhold med en førsteklasses manipulator, som brukte det åpne forholdet som brekkstang for utroskap, men jeg skal holde det kort.

Som flere sier, han begynner åpenbart i feil ende, men det er ikke uvanlig å oppdage åpent forhold gjennom utroskap, så det kan være reellt. Men den eneste måte å finne ut av det på er at du treffer andre. Hvis du overhode ikke kan tenke deg en slik frihet synes jeg du skal gå med en gang, da er det ingen gevinst i dette for deg, bare potensiell ulykke. Hvis det derimot er en liten del av deg som synes det høres attraktivt ut, så får du ta han på ordet, og begynne å treffe andre. Gå på dater med andre, du trenger ikke være topp motivert eller ligge med dem, det som er interessant er hvordan han reagerer på det. Hvis han er chill med det kan det hende han er oppriktig poly, og da kan dere gå videre med det. Men hvis han reagerer med usikkerhet, kontroll, innføring av regler, eller ønsker å ta et steg tilbake vet at han bare ønsket et fripass for sin egen del. 

Anonymkode: 41844...42a

TS her:) Takk for dette perspektivet. Jeg vet ikke hvordan jeg selv stiller meg til åpne forhold for jeg har ingen erfaring med det, og en del av meg synes noe av det kan være interessant. Om jeg følte meg trygg på at han var åpen og ærlig og ikke brukte dette som et frikort for utroskap, hadde det vært mer interessant å utforsket dette. Men som han sier så er dette noe han ikke egentlig har kjent på før. Jeg er nysgjerrig av natur og skrudd sammen slik at jeg liker å snu alle steiner og se ting fra alle perspektiver. Det er det som gjør at jeg føler jeg vil finne ut av om han er umoden unge eller om det kan hende han oppriktig er poly. Jeg tror han er redd for at jeg skal få følelser for en annen dersom jeg begynner å løsne på forholdet fra min side, og siden han ikke forbinder sex med kjærlighet og intimitet når det er med en random person, er det innenfor de rammene han føler seg trygg på at vi opererer. Om jeg skulle begynne å danne emosjonelle bånd med andre, ville det vært fryktelig for han, det er jeg ganske sikker på. Og jeg hadde ikke klart å være sammen med han om jeg visste han var ute på dater med andre, snakket med andre om ting som vi stort sett deler osv. Men det har han heller ingen interesse av. Tror dette hadde vært så mye enklere å håndtere dersom han spilte med åpne kort.

Skrevet

Du må rett og slett føle på om du takler at han har sex med andre, dette er jo ikke noe som vil gå over fra hans side. 
selv hadde jeg ikke slitt nevneverdig hvis min mann hadde sex med andre damer, men jeg hadde vært redd for at han utviklet følelser for noen andre. Det kan skje... Synes det skinner igjennom at du ikke føler at dette er greit. Mannen din vil nok fortsette å ha andre selv om du sier nei til åpent forhold. Klem 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke glemme de behovene du selv har. Og ikke minst: Tar han hensyn til dine behov? Tenker han at det er viktig å finne ut av dine behov og hvordan han skal kunne gi deg det du behøver? Et forhold skal ikke være enveis.

Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av en veldig egoistisk mann som kun er opptatt av at du skal forandre deg for at han skal bli fornøyd. Dette er ikke en snill og omsorgsfull mann :(

Anonymkode: 7f539...7a5

Hei, TS her:) 
Ja, så merkelig det høres ut, er han opptatt av det. Slik forholdet vårt er, sånn i det daglige, så fungerer det jo bra og det er ikke et tema vi tar opp hver dag. Har jeg et behov for noe, uansett hva det er, opplever jeg at han vil dekke det. Men jeg vet ikke lenger om han gjør det for å passe på at jeg ikke går, eller fordi han oppriktig vil meg godt. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:) Takk for dette perspektivet. Jeg vet ikke hvordan jeg selv stiller meg til åpne forhold for jeg har ingen erfaring med det, og en del av meg synes noe av det kan være interessant. Om jeg følte meg trygg på at han var åpen og ærlig og ikke brukte dette som et frikort for utroskap, hadde det vært mer interessant å utforsket dette. Men som han sier så er dette noe han ikke egentlig har kjent på før. Jeg er nysgjerrig av natur og skrudd sammen slik at jeg liker å snu alle steiner og se ting fra alle perspektiver. Det er det som gjør at jeg føler jeg vil finne ut av om han er umoden unge eller om det kan hende han oppriktig er poly. Jeg tror han er redd for at jeg skal få følelser for en annen dersom jeg begynner å løsne på forholdet fra min side, og siden han ikke forbinder sex med kjærlighet og intimitet når det er med en random person, er det innenfor de rammene han føler seg trygg på at vi opererer. Om jeg skulle begynne å danne emosjonelle bånd med andre, ville det vært fryktelig for han, det er jeg ganske sikker på. Og jeg hadde ikke klart å være sammen med han om jeg visste han var ute på dater med andre, snakket med andre om ting som vi stort sett deler osv. Men det har han heller ingen interesse av. Tror dette hadde vært så mye enklere å håndtere dersom han spilte med åpne kort.

I likhet med kjæresten din klarer jeg også fint å skille sex fra følelser, og sånn har jeg alltid vært. Men når man har sex med noen flere ganger, kan følelser oppstå, og dette er noe de fleste vil erfare dersom de prøver seg på åpne forhold. Man kan ha mange regler for å hindre uønskede situasjoner, som bruk av kondom med andre, ikke ha sex med hverandres venner eller familie osv, men en regel om at det ikke skal oppstå følelser er umulig å følge. Følelser oppstår uavhengig av all verdens slags intensjoner og regler. Så dette må man være forberedt på, dersom man vil prøve ut åpent forhold.

Et annet alternativ er å oppsøke swingersmiljøet sammen og ikke binde seg til noen over tid. Det krever at dere takler å se den andre ha sex med andre. Til gjengjeld blir det noe spennende dere er sammen om å gjøre, istedenfor at han kjører egoløp.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei, TS her:) 
Ja, så merkelig det høres ut, er han opptatt av det. Slik forholdet vårt er, sånn i det daglige, så fungerer det jo bra og det er ikke et tema vi tar opp hver dag. Har jeg et behov for noe, uansett hva det er, opplever jeg at han vil dekke det. Men jeg vet ikke lenger om han gjør det for å passe på at jeg ikke går, eller fordi han oppriktig vil meg godt. 

Jeg tenkte mest på ditt behov for å være monogam....

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mest på ditt behov for å være monogam....

Ok, blingset litt her. Ja, det behovet er det ikke godt å si hvordan han skal dekke eller om han i det hele tatt er i stand til det...

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I likhet med kjæresten din klarer jeg også fint å skille sex fra følelser, og sånn har jeg alltid vært. Men når man har sex med noen flere ganger, kan følelser oppstå, og dette er noe de fleste vil erfare dersom de prøver seg på åpne forhold. Man kan ha mange regler for å hindre uønskede situasjoner, som bruk av kondom med andre, ikke ha sex med hverandres venner eller familie osv, men en regel om at det ikke skal oppstå følelser er umulig å følge. Følelser oppstår uavhengig av all verdens slags intensjoner og regler. Så dette må man være forberedt på, dersom man vil prøve ut åpent forhold.

Et annet alternativ er å oppsøke swingersmiljøet sammen og ikke binde seg til noen over tid. Det krever at dere takler å se den andre ha sex med andre. Til gjengjeld blir det noe spennende dere er sammen om å gjøre, istedenfor at han kjører egoløp.

Vi har faktisk en kompis som er i swingermiljøet, og det er på en måte slik kjæresten min begynte å tenke på dette med å ha behov for å utfolde seg med flere. Det som gjør at dette ikke har vært så aktuelt, er at selve jakten og spenningen uteblir, visst. 
Følelser kan jo oppstå i mange sammenhenger, ikke bare i forbindelse med sex, men for min del skjer det spesielt da.
Nå er min fyr skrudd sammen slik at han kan ha sex med noen flere ganger uten å føle noen ting, for det er andre faktorer som spiller inn for at han skal legge noe mer i  det enn kun noe fysisk. Han har levd slik i sine yngre dager, så dette har han vært med på lenge - han føler generelt lite for noen, sier han. Og det er heller ikke sånn at han vil ha sex med noen mer enn den ene gangen, for det er jakten som driver han. Når jobben er gjort, er spenningen over.
Det som gjør at han har fått følelser for meg, handler om helt andre ting enn sex. Vi har kjent hverandre lenge og har en fantastisk god kjemi, mye felles og selv om det kanskje ikke virker sånn ut fra måten jeg har fremstilt han på, er det mye kjærlighet i bildet fra begge, og det er noe han ikke har følt på før. 
Men jeg er veldig klar over at følelser for andre kan oppstå, og det har jeg selv erfart. Spørsmålet er jo hva man da gjør.

Skrevet

Når du med åpne øyne velger å ha et forhold til en slik person så er det litt vanskelig å ha sympati med deg.

Anonymkode: 7d970...ea8

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Godt poeng. Han har vært med en (hun feriedama) så lenge vi har vært sammen, så til nå har det gått bra. Han er også generelt over snittet opptatt av å unngå kjønnssykdommer, noe som skriver seg fra en promiskuøs livsstil i sine yngre dager. Så han tar ansvar for sin del av dette - akkurat det er jeg trygg på.

Hvordan vet du at hun er den eneste? 🤔🙈

Anonymkode: 58eaa...c1a

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir helt svett av det du skriver 😅 

Han ble ferska i utroskap. 

Din reaksjon er å prøve å forstå han ihjel, pluss at du tar ALT han sier for god fisk. Du vet at han er en løgner!! Hvordan kan du tro på noe han forteller deg? 🤷🏼‍♀️ For alt du vet har han pult rundt i øst og vest og delt intime hemmeligheter med alle! 
Det er ikke lov å være så dum 🙈

• Liker 9
Skrevet

Jeg også stusser over at du tilsynelatende bruker utrolig mye energi på å prøve å forstå ham. Du tenker til og med på å ta kontakt med profesjonelle for å kunne forstå behovene hans. 

Et forhold og en person skal ikke være så ufattelig komplisert å forstå at det krever profesjonelle som tolker. Har du hørt om gaslighting, Ts? Det er når en person manipulerer så mye at den andre blir helt forvirret og får et tankekjør i hodet, fordi det blir så umulig å forstå hva som skjer... 

• Liker 12
Annonse
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt svett av det du skriver 😅 

Han ble ferska i utroskap. 

Din reaksjon er å prøve å forstå han ihjel, pluss at du tar ALT han sier for god fisk. Du vet at han er en løgner!! Hvordan kan du tro på noe han forteller deg? 🤷🏼‍♀️ For alt du vet har han pult rundt i øst og vest og delt intime hemmeligheter med alle! 
Det er ikke lov å være så dum 🙈

Det burde nok ikke vært lov, dessverre. Men yet here I am! Jeg vet ikke mer enn det, og inntil nå har jeg ikke hatt noen tanker om at det skulle være urent mel i posen, og det er nok fordi det var magefølelsen som sa at det var skjedd noe på den ferien. Den følelsen har jeg ikke hatt før, pluss at vi har hatt mange samtaler om det der før. Men klart at når han kan lyve om en ting, kan han lyve om mer og. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at hun er den eneste? 🤔🙈

Nå kan jeg ikke vite det, selvsagt. Men til nå har jeg ikke hatt den bekymringen eller en ugrei magefølelse, noe jeg fikk etter den ferien. Men klart, det er sikkert naivt av meg å stole på at det han sa tidligere i forholdet var sant om at han ikke har vært med noen andre enn meg mens vi var sammen. Skjønner godt det virker veldig lite troverdig! 

Skrevet

Det jeg stusser mest på nå, er at du sier at kompisen klarer du ikke snakke med fordi han kunne se på og gi tommel opp da han hooket opp med sveitserdama, men han som faktisk tok valget om å flørte, sjekke opp, kysse, kline med, ligge med, få nummeret til, chatte videre med, alt i skjul fra deg, HAN har du ingen større problemer med enn at du vil forsøke å forstå ham?

Helt tydelig at du er så forelsket at blindheten har slått inn for fullt er jeg redd..

Anonymkode: 32262...8db

• Liker 12
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg stusser mest på nå, er at du sier at kompisen klarer du ikke snakke med fordi han kunne se på og gi tommel opp da han hooket opp med sveitserdama, men han som faktisk tok valget om å flørte, sjekke opp, kysse, kline med, ligge med, få nummeret til, chatte videre med, alt i skjul fra deg, HAN har du ingen større problemer med enn at du vil forsøke å forstå ham?

Helt tydelig at du er så forelsket at blindheten har slått inn for fullt er jeg redd..

Anonymkode: 32262...8db

Les det der en gang til, TS. Gjerne enda flere ganger også. 

Anonymkode: 74e46...f47

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...