Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, så er det det snacksy temaet åpent forhold jeg lurer på. 
Jeg har vært sammen med typen min nå rundt et år etter å ha datet en stund og før det vært i samme vennekrets. Han har vært kjent som en som har korte forhold, mange damer og han har etter eget utsagn blitt ganske avstumpet følelsesmessig etter å ha gjort seg mange erfaringer som en pikenes jens. Vårt forhold er veldig fint, med et solid vennskap i bunn. Selv er jeg svært glad i han, og jeg vet han er det i meg og. Han har jo vært en livets mann til nå (han er i midten av 40-årene), men ikke vært en utro type eller noe tidligere - han har "bare" kjørt litt dobbelt fra tid til annen når forholdet har gått mot slutten. Ikke at det er noe særlig kult, i grunn, men det er en annen sak.

Så finner jeg ut at han hadde sex med en annen dame da han var på ferie for et par måneder siden. Dette ville ikke han at jeg skulle finne ut av, for han ville helst at jeg skulle slippe bli så lei meg og så ønsket han å leve med spenningen i det at han visste noe jeg ikke visste. Hun dama bor i et annet land og de har knapt kontakt nå, men det er sikkert fordi jeg vet om det og spenningen dermed er borte, sier han. (Ja, jeg vet dette får han til å høres ut som en skikkelig gjøk...!)

Vi har snakket mye om dette, og han er lei for at jeg ble lei meg, men han trøster meg med at han er en som skiller sex fra følelser og fint kan gjøre sånt med noen uten å legge noe i det. Det er meg han er glad i, det er meg han føler kjærlighet for osv osv osv. Det er ingenting personlig, ikke noe i veien med meg eller forholdet eller noe. Men han liker spenning. Han liker å kicket han får av å treffe en ny. 
Og siden han ikke har vært i et så langt forhold og holdt seg til én person før i så lang tid, er dette noe nytt for han. Nå har han dermed rett ut sagt det han indirekte har sagt en stund, nemlig at han vil ha et mer åpent forhold. Ikke at han skal ha flere kjærester, men han skal kunne rote med noen uten at det skal defineres som "utroskap". Jeg skal da ikke ha noe med det å gjøre, for det har ingenting med meg eller oss å gjøre, og det vil ikke forandre forholdet vårt. Etter halvannet år med en partner, er det altså sånn at han savner å føle at andre ser på han som attraktiv fordi han ikke har oppsøkt andre til nå og ikke VET om han fortsatt har draget. Vanligvis er han jo vant til å treffe nye damer mange ganger i året, og han har dermed fått fylt på den der bekreftelseskontoen sin ganske hyppig. 
Er ikke sikkert dette blir så innmari aktuelt heller, sier han - det er ikke sånn at han kommer til å legge opp til det, men heller ta det som det kommer. Og det trenger ikke være ofte eller i det hele tatt, for den saks skyld. Men han ønsker seg muligheten. Og det skal også gjelde meg, naturligvis, selv om han dro lenge på det da jeg spurte om han virkelig synes det er ukomplisert og greit om jeg skulle nå skulle benytte meg av friheten. 

Dette er altså en mann som sier selv han er redd for å binde seg og å låse seg til en person av frykt for alt han går glipp av. At han verken ønsker seg barn eller familie er dermed ingen bombe, men akkurat det gjør meg ingenting siden jeg alt har et ekteskap bak og har det barnet jeg ønsket meg. Samtidig vil han jo ikke kutte ut oss eller meg heller, for han er jo genuint glad i meg og er glad i forholdet vi har som gir han masse glede i livet og fungerer som et anker i hverdagen, det vi vel på godt norsk kan kalle for å ville ha i pose og sekk.
Jeg ville heller ikke hatt noen tanke om å revurdere forholdet slik det er i seg selv, for det gir jo også meg masse, masse godt, hadde det ikke vært for disse tankene. 

Jeg møter han med forståelse og et ekte ønske om å forstå hvordan han fungerer,så jeg spør mye og prøver være en god lytter uten å dømme før jeg vet hva han mener og vil. Det er bare så vanskelig å snakke om siden jeg automatisk tar det personlig. 
Jeg tenker på den ene siden at jeg burde løpe som f*** fra dette, for dette vil gjøre meg utrygg når vi ikke er samme eller hvis han skal ut eller noe. Og det å være utrygg er slitsomt. Jeg har kjent på det de gangene han har vært på julebord eller noe etter at jeg fant ut at han var utro, og det er ingen god følelse når fantasien tar helt over, selv om han uoppfordret gjør det han kan for å trygge meg hvis han skal bort. Han ringer gjerne før, under og etter han er ute og gjerne på videochat så jeg får hilse på de han er sammen med. Innimellom synes han det blir slitsomt å høre om min usikkerhet, faktisk, og jeg vet dermed ikke om det er jeg som er for stressa eller om han bare mangler forståelse og empati. Ikke at jeg skjønner hvorfor han legger opp til å være så åpen og opptatt av å trygge meg når hele opplegget han ønsker seg består av mer hemmelighold og at jeg ikke skal vite. Men på spørsmål, svarer han jo at han på ingen måte vil at jeg skal føle meg utrygg på han. Bare litt synd han legger opp til nettopp dette.

Er det farlig for selvfølelsen å være i et åpent forhold når man er usikker på om det er noe for en selv? Har denne mannen noen issues som menn flest ikke har eller er det sånn menn flest er? Jeg har jo vært gift store deler av mitt voksne liv med en som ikke var "sånn", så har ikke helt mengdeerfaring her. 
Og er det noen som er i et ensidig åpent forhold, altså hvor den ene parten etter ønske kan ha sex med en random person uten å si det til den andre? På den ene siden så forstår jeg godt at man kan bli fristet av andre, og det er slettes ikke sikkert monogami er for alle. Og jeg kan forstå at det ikke har noe som helst med meg å gjøre eller mangler i forholdet vårt og at sex er sex uten at han legger noe i det. Men det er på den andre siden vanskelig ikke å ta dette personlig likevel. Vennegjengen til kjæresten min består av helt supre folk, og det viser seg at flere av dem tenker ganske like min fyr om disse tingene. Om det da kan indikere at flere menn ønsker seg frihet, dog uten å si noe om det, er det da vits i å gå fra den ene, som på alle andre måter er topp, til en neste som muligens tenker likt? Går det an å komme dette ønsket hans i møte samtidig som det ikke tråkker over mine grenser? Og kan det hende jeg for raskt konkluderer med at dette blir stress og slitsomt for følelser og hjerte, uten å i det hele tatt ha gitt det et forsøk for å se hvordan det er å stå i det?

Jeg vet egentlig ikke hva jeg lurer på, men jeg kjenner bare jeg er så veldig usikker på hva som er lurt å gjøre for meg og hjertet mitt. Dette er en mann jeg på alle andre måter virkelig er glad i, og han er ingen tulling mot meg i det hele tatt- vi som par har det jo bra og han er seriøs på alle mulige andre måter, så jeg vet og føler jeg betyr masse for han. Dette er et av få forhold han har hatt de siste ti årene som har vart lenger enn et halvt år, så føles på mange måter som å være med på åpningsdagen på en restaurant eller noe. He he. 

Innspill tas dermed gjerne imot :)

Anonymkode: 5ca07...584

Skrevet

Ja, det funker å leve i et polyforhold hvis du virkelig vil ha denne mannen og er ok med at han har sex med andre damer enn deg. 

Er han positiv til at du også da kan ha andre seksualpartnere? For det må i såfall være gjensidig. Uansett om du kommer til å benytte deg av det eller ikke, så må det ligge i bunn, at dere er enige.

I innlegget ditt virker det ikke som du syns dette er ok. Du må finne ut hva som er verst for deg - å miste denne mannen helt, eller dele han med andre damer. 

For meg kunne det funket helt fint, men hele innlegget ditt roper "Nei!" 

Så du og han må snakke sammen masse om dette, legge føringer for hvordan dere vil ha det i forholdet og du må være helt ærlig med han. 

Og du kan ikke være sjalu. Da sliter du deg selv helt ut. 

Lykke til! 

Anonymkode: 74e46...f47

• Liker 17
Skrevet

Han er jo ikke en person som trives i et monogamt forhold, så det blir samtidig feil å "presse" han inn i et også. Dessverre. (Fordelen med at han tar det opp med deg er at han er ærlig om det. Ulempen er at han ble ærlig ETTER at det ble oppdaget at han hadde sex med noen andre mens dere var sammen...) 

• Liker 20
Skrevet

Greia er at du må finne ut om du kan leve med en som vil ha frikort til å være utro. 

Anonymkode: 4e6d2...fb8

• Liker 39
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det funker å leve i et polyforhold hvis du virkelig vil ha denne mannen og er ok med at han har sex med andre damer enn deg. 

Er han positiv til at du også da kan ha andre seksualpartnere? For det må i såfall være gjensidig. Uansett om du kommer til å benytte deg av det eller ikke, så må det ligge i bunn, at dere er enige.

I innlegget ditt virker det ikke som du syns dette er ok. Du må finne ut hva som er verst for deg - å miste denne mannen helt, eller dele han med andre damer. 

For meg kunne det funket helt fint, men hele innlegget ditt roper "Nei!" 

Så du og han må snakke sammen masse om dette, legge føringer for hvordan dere vil ha det i forholdet og du må være helt ærlig med han. 

Og du kan ikke være sjalu. Da sliter du deg selv helt ut. 

Lykke til! 

Takk for innspill!
Han er veldig vinglete når det gjelder tanken på meg og andre. Vi har snakket om det mange, mange ganger, og noen ganger sier han det er helt ok, andre ganger er det på ingen måte greit. Men han har også sagt at dersom det skulle skje, må han bare akseptere det og leve med det siden han ikke har noe han skulle ha sagt lenger. 
Jeg vet han skiller mellom sex og følelser, og han vil være min ene på samme måte som jeg alltid skal være den han gir sin kjærlighet til. Det gjør at jeg på en måte kunne levd med dette. Men er nok mest redd for at han skulle fått følelser for en til! Men igjen, det kunne fint skjedd i andre settinger og, for slikt har man jo ikke alltid noen vaksine mot. 

Skrevet

Her er det så mange RØDE FLAGG, så når du skriver "hva nå"? så har jeg følgende råd:

Den adferden du beskiver er faktisk IKKE normal, så bruk tid på å løsrive deg, les litt om border B trekk ( uten at jeg sier det trenger å foreligge diagnose, men for generell læring).

Løsriv deg, gjør deg tanker om hva du godtar og virkelig ønsker fra en mann, bare utroskap indekerer jo en som ikke bryr seg.

En god luring,- ustabile forhold, "kick" av nye damer, og du synes det er rart du blir usikker?, i tillegg så reagerer han på det? :edie:En skikkelig mann som er oppriktig glad i deg gjør alt for å få seg sikker.

Anonymkode: c900f...ce6

• Liker 40
Skrevet

Hvordan ble han kjent med den andre kvinnen han hadde sex med i utelandet? 
snakker de samme språk, hvilket land er hun fra? Er typen din norsk eller utelansk? 

Anonymkode: 0859d...f30

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill!
Han er veldig vinglete når det gjelder tanken på meg og andre. Vi har snakket om det mange, mange ganger, og noen ganger sier han det er helt ok, andre ganger er det på ingen måte greit. Men han har også sagt at dersom det skulle skje, må han bare akseptere det og leve med det siden han ikke har noe han skulle ha sagt lenger. 
Jeg vet han skiller mellom sex og følelser, og han vil være min ene på samme måte som jeg alltid skal være den han gir sin kjærlighet til. Det gjør at jeg på en måte kunne levd med dette. Men er nok mest redd for at han skulle fått følelser for en til! Men igjen, det kunne fint skjedd i andre settinger og, for slikt har man jo ikke alltid noen vaksine mot. 

Det er VAS.

• Liker 10
Skrevet

Du er nødt til å dumpe han. Ingen snille menn gjør sånt kjære deg. Slik kan han holde på singel. Du VIL finne en bedre, med tiden. 

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å dumpe han. Ingen snille menn gjør sånt kjære deg. Slik kan han holde på singel. Du VIL finne en bedre, med tiden. 

Signerer, i tillegg høres det psykt ut, røde flagg og alarmbjeller, ikke kast bort tiden.

• Liker 22
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er jo ikke en person som trives i et monogamt forhold, så det blir samtidig feil å "presse" han inn i et også. Dessverre. (Fordelen med at han tar det opp med deg er at han er ærlig om det. Ulempen er at han ble ærlig ETTER at det ble oppdaget at han hadde sex med noen andre mens dere var sammen...) 

Han sier han trives med å være sammen med meg og liker å ha en fast kjæreste han tør åpne seg for og ha et intimt forhold til, så han fikser det der jo greit i det daglige. Har også tenkt det der med å ikke presse noen inn i noe forhold, men han sier nå så at han ikke er presset på noe vis og har valgt dette fordi han ville det selv. Men så dukker da disse frihetstankene når det nå har gått en stund, da. Disse tingene hadde vi snakket om for lenge siden og, faktisk, men han har avfeid det i etterkant og sagt at han sa mye rart siden det begynte bli mer seriøst mellom oss og det føltes uvant. Burde kanskje lagt merke til at det blinket et rødt lys der, ja....

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier han trives med å være sammen med meg og liker å ha en fast kjæreste han tør åpne seg for og ha et intimt forhold til, så han fikser det der jo greit i det daglige. Har også tenkt det der med å ikke presse noen inn i noe forhold, men han sier nå så at han ikke er presset på noe vis og har valgt dette fordi han ville det selv. Men så dukker da disse frihetstankene når det nå har gått en stund, da. Disse tingene hadde vi snakket om for lenge siden og, faktisk, men han har avfeid det i etterkant og sagt at han sa mye rart siden det begynte bli mer seriøst mellom oss og det føltes uvant. Burde kanskje lagt merke til at det blinket et rødt lys der, ja....

Helt tydelig at han sier "mye rart" ja…

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble han kjent med den andre kvinnen han hadde sex med i utelandet? 
snakker de samme språk, hvilket land er hun fra? Er typen din norsk eller utelansk? 

Han ble kjent med henne på sydenferie da han var der med bestekompisen sin. Hun var der med en venninne og så var de + noen andre folk sammen på dagtid ved bassenget og stranda. Typen min er norsk, ja, og hun er fra Sveits, om jeg ikke husker feil. De snakket engelsk, regner jeg med. Eller så kommuniserte de med kroppsspråk, da...:/

Skrevet

Kjenn på følelsen..er du nr.1 i forholdet? Klarer du å takle at han har sex med andre? Tror du egentlig på det han sier, eller er han bare en "player" som manipulerer deg? Har du selvsikkerhet nok til å ikke sammenligne deg med de andre kvinnene han har sex med? 

Anonymkode: 347bd...433

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det så mange RØDE FLAGG, så når du skriver "hva nå"? så har jeg følgende råd:

Den adferden du beskiver er faktisk IKKE normal, så bruk tid på å løsrive deg, les litt om border B trekk ( uten at jeg sier det trenger å foreligge diagnose, men for generell læring).

Løsriv deg, gjør deg tanker om hva du godtar og virkelig ønsker fra en mann, bare utroskap indekerer jo en som ikke bryr seg.

En god luring,- ustabile forhold, "kick" av nye damer, og du synes det er rart du blir usikker?, i tillegg så reagerer han på det? :edie:En skikkelig mann som er oppriktig glad i deg gjør alt for å få seg sikker.

Tusen takk for innspill! :)Han har noen diagnoser som jeg ikke vet hvor relevante er i denne sammenhengen, men psykologen han gikk til mente og han hadde unnvikende personlighetsforstyrrelse i tillegg til en del andre ting han ikke har sagt så mye om. Selv lurer han på om han er alt fra psykopat til narsissist, og jeg skjønner godt han lurer, jeg. Ja, han reagerte på det at jeg reagerte på utroskapen og syntes det ble litt mye "mas" de første dagene. Senere har han sagt det var fordi han følte seg dårlig av tanken å se meg så opprørt og fordi han foretrekker å legge lokk på vanskelige følelser. Men ser at det ikke akkurat er så bra, da.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for innspill! :)Han har noen diagnoser som jeg ikke vet hvor relevante er i denne sammenhengen, men psykologen han gikk til mente og han hadde unnvikende personlighetsforstyrrelse i tillegg til en del andre ting han ikke har sagt så mye om. Selv lurer han på om han er alt fra psykopat til narsissist, og jeg skjønner godt han lurer, jeg. Ja, han reagerte på det at jeg reagerte på utroskapen og syntes det ble litt mye "mas" de første dagene. Senere har han sagt det var fordi han følte seg dårlig av tanken å se meg så opprørt og fordi han foretrekker å legge lokk på vanskelige følelser. Men ser at det ikke akkurat er så bra, da.

Du dikter dette opp.

• Liker 4
Skrevet

LØP fra "mannen" og denne tråden, ingen med sine fulle fem godtar slik oppførsel.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du dikter dette opp.

Hvis du tror det, hva er problemet ditt? Bla videre til neste tråd da...

Skrevet

Jeg fikk inntrykk av at han holder på å manipulere deg nå? Når jeg leste innlegget føler jeg at det lyser usikkerhet av deg. Det virker som at du ikke har lyst til å dele ham. Og jeg synes ikke du skal gå imot DINE ønsker og behov. Det er faktisk jævlig ugreit at han har vært utro, det forstår du vel?

Jeg synes ikke at han høres ut som et kupp. Tror du er litt blind av kjærlighet. Du fortjener å bli elsket og du fortjener å være den ENESTE kvinnen i hans liv. Og det er du jo ikke.

Jeg har en følelse av at du ikke vil klare å ha et åpent forhold, og at du alltid vil kjenne på usikkerhet og sjalusi. Og et slikt forhold vil gjøre deg ulykkelig! En annen ting som skurrer er at han ikke er sikker på om han synes det er greit at DU har sex med andre. Unnskyld meg? Hvilken fantasiverden er det han lever i?

Ikke ofte jeg sier dette, men: DUMP.

Anonymkode: 4a23e...8ee

• Liker 25
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenn på følelsen..er du nr.1 i forholdet? Klarer du å takle at han har sex med andre? Tror du egentlig på det han sier, eller er han bare en "player" som manipulerer deg? Har du selvsikkerhet nok til å ikke sammenligne deg med de andre kvinnene han har sex med? 

Han er ingen manipulerende player, føler jeg. Ikke bevisst manipulering fra hans side, i så fall, selv om det kanskje høres rart ut. Jeg har ikke følt at jeg ikke er nummer en for han, ikke på noe vis, så han får meg til å føle meg like viktig som før alt dette kom frem. Han vil også si at jeg er hans nummer en, den han gir sin kjærlighet til. Nå har han ikke akkurat praktisert dette med åpent forhold, så vet ikke hvordan det evt blir å føles i praksis - kan dog tenke meg at det verste er usikkerheten jeg vil føle på, ikke selve sex-biten, faktisk. Følte det med løgnen var verre enn tanken på at han lå med en annen en gang mens han var på ferie, om det går an å si det sånn )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...