AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Tror jeg må være en av uhyre få som ikke bryr seg hvorvidt det er varme i gulvene eller ei, synes det er mer viktig å spare noen kroner i strøm liksom. Men kan det påvirke baderomsklimaet, eller rørene, dersom jeg ikke har på varmekabler på vinteren? Jeg har ikke gjort det på åresvis og det har gått fint, men en kollega mente at det var en god måte å ødelegge våtrom på.. Anonymkode: 26c38...e05
Dalmatian Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Ja, det bør være jevn varme i hele huset for at rørene ikke skal fryse. Jeg har to panelovner på 19 og 21 grader; det er nok. Har liten leilighet. Om det blir for kaldt kan rørene fryse og det tinede vannet ødelegge veggene osv. Endret 31. desember 2019 av Dalmatian
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Overtok en leilighet som var brukt som utleie, og er blitt leid av gjerrigknarker. Badet er tre år gammelt og vi har allerede byttet silikonkanter i dusjen pga mugg og fugene er rød-brune pga. skitt og sen tørking og dårlig renhold kombinert. I tillegg kryr det av sølvkre! HA PÅ VARMEKABLENE! Anonymkode: cbd24...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 5 timer siden, Dalmatian skrev: Ja, det bør være jevn varme i hele huset for at rørene ikke skal fryse. Jeg har to panelovner på 19 og 21 grader; det er nok. Har liten leilighet. Om det blir for kaldt kan rørene fryse og det tinede vannet ødelegge veggene osv. Skal det ikke en del minus til før rør fryser? Hvor mye er strøm og nettleie regningene på hos deg? Anonymkode: e2e50...ca7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 Har et 20 år gammelt hus på fjellet. Har ikke varmekabler. Huset står tomt store deler av året, da jeg bruker den som hytte. Da står varmen i huset på 12 grader. Alt tørt og fint, ingen rør fryser. Anonymkode: 610a2...8b8 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 6 timer siden, Dalmatian skrev: Ja, det bør være jevn varme i hele huset for at rørene ikke skal fryse. Jeg har to panelovner på 19 og 21 grader; det er nok. Har liten leilighet. Om det blir for kaldt kan rørene fryse og det tinede vannet ødelegge veggene osv. Ja men ts skal neppe bo der i minusgrader... jeg leide garadjeleilighet med varmekabler på badet, reiste til syfen og slo av varmekablene på badet og varmen inne til 8 grader, ute var det -25 og ingen rør frøs. Kom sikkert litt varme fra garasjen under, men likevel. Det skal en del til før rør fryser, jeg hadde likevel beholdt varme i kablene på badet pga våtrom. Anonymkode: 0f47e...e33
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 I vårt borettslag må vi alltid ha påslått varmekablene, hele året. Husker ikke begrunnelsen, men tror kanskje det var pga selve anlegget - at det tålte dårljg å bli avslått. Kan også ha vært for å motvirke fukt. På bryteren er det avmerket et punkt for minimumstemperatur, og vi skal ikke skru lenger ned enn dette. Siden det er styrt av termostat, vil jo ikke varmeelementene gå i gang så lenge golvet holdes varmt av den generelle temperaturen inne, f eks sommerstid. Har så lave strømutgifter at jeg aldri vurderer leverandørbytte etc. Ca 600 i mnd (nettleie + forbruk) i snitt. Anonymkode: ec83b...890 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 Du har gjort det i årevis og det har fungert. Bare fortsett som du har gjort du. Anonymkode: b9166...f14
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 Det et på grunn av fukt, og mugg. Badet har mye bedre av å ha varmekablene på slik at fukt får tørke opp fortest mulig. Anonymkode: 55873...9db
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I vårt borettslag må vi alltid ha påslått varmekablene, hele året. Husker ikke begrunnelsen, men tror kanskje det var pga selve anlegget - at det tålte dårljg å bli avslått. Kan også ha vært for å motvirke fukt. På bryteren er det avmerket et punkt for minimumstemperatur, og vi skal ikke skru lenger ned enn dette. Siden det er styrt av termostat, vil jo ikke varmeelementene gå i gang så lenge golvet holdes varmt av den generelle temperaturen inne, f eks sommerstid. Har så lave strømutgifter at jeg aldri vurderer leverandørbytte etc. Ca 600 i mnd (nettleie + forbruk) i snitt. Anonymkode: ec83b...890 Har du på varme andre steder i boligen med på strømregningen?☺ Anonymkode: e2e50...ca7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det et på grunn av fukt, og mugg. Badet har mye bedre av å ha varmekablene på slik at fukt får tørke opp fortest mulig. Anonymkode: 55873...9db Enig med denne her! Fuktig luft og kaldt bad er ikke bra kombinasjon. Anonymkode: e28f4...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå