AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Jobber i butikk akkurat nå. Er helsesekretær, men mangel på jobb her jeg bor. Derimot er det kurs jeg vil ta slik at jeg kan starte på sykehjemmet til høsten. Vet at jeg kan få jobb der som helsepersonell uansett, men ønsker litt mer kompetanse først. Men så er det slik nå at sjefen min nekter meg permisjon til dette. Er snakk om et halvt år med nettforelesning ca en gang i uken,to oppmøter på universitetet totalt, samt to eksamener. Jeg vil kunne jobbe på butikken ellers. Har tenkt å si opp rett før ferien min i sommer. Hva har jeg krav på her? Anonymkode: 471b8...494
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 Hvor lenge har du jobbet der? jobber du fullt eller deltid? Anonymkode: 2a9b0...5da
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Krav? Eneste kravet du har her er friheten til å si opp stillingen din for å ta kurset ditt, dersom du ønsker det.. Hvor stor kontrakt har du? Anonymkode: 6cb43...ae5 17
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 Jeg har fast 100%. Ts Anonymkode: 471b8...494
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 Har du spurt om ulønnet, eller lønnet permisjon, da? Har dere ingen vikarer som kunne tatt jobben for deg i mellomtiden? Er du med i en fagforening? Anonymkode: e638b...b59 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du spurt om ulønnet, eller lønnet permisjon, da? Har dere ingen vikarer som kunne tatt jobben for deg i mellomtiden? Er du med i en fagforening? Anonymkode: e638b...b59 Har spurt om ulønnet fri de dagene dette foregår. Men fått nei. Grunnen er lite folk og at dette ikke er kurs ifb med den jobben jeg per nå har. Anonymkode: 471b8...494
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fast 100%. Ts Anonymkode: 471b8...494 Hvem er det du regner med skal komme på jobb når du ikke møter opp da? Butikken har x-antall vakter som skal fylles. Du er ansatt for å fylle 100% av disse. Dersom du ikke har mulighet til dette, så må du gå ned i stilling eller slutte. Du har ingen krav på permisjon for å ta et kurs. Du får spørre sjefen din om det er en mulighet å gå ned i stilling for å få fri de dagene du trenger. Dersom det ikke er aktuelt for sjefen (sjefen har lov til å si nei), så får du vurdere om det er viktigst for deg med jobben eller kurset. Anonymkode: 6cb43...ae5 2
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Du har ikke krav på permisjon her. Jfr. Arbeidstaker har ikke rett til permisjon når det vil være til hinder for arbeidsgivers forsvarlige planlegging av drift og personaldisponeringer. Endret 31. desember 2019 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 Kan du ikke bruke feriedagene på dette? Anonymkode: f550e...5ba 2
Brevkniven Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Red.: ser du har fått dette tipset tidligere 👍 Informasjon om lovverket finnes her https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-12-11-utdanningspermisjon/ På punkt 2 står det "Permisjon kan likevel ikke kreves når det vil være til hinder for arbeidsgivers forsvarlige planlegging av drift og personaldisponeringer." Slik jeg forstår det jobber du i butikk per dags dato, men ønsker å ta en helsefaglig utdannelse. Du skal bruke utdanningen til å få bedre kompetanse som helsepersonell på sykehjem. Dvs. utdanningen er ikke relevant for nåværende jobb, og du har planer om å si opp butikkjobben. Jeg kan derfor forstå at sjefen i butikkjobben din ikke ønsker at du skal bruke tid på en utdanning som ikke gagner nåværende jobb. Men jeg forstår også at du har lyst til å videreutdanne deg. Hva med å gjøre ting i en litt annen rekkefølge? Ta utdanningen parallelt med å jobbe på sykehjemmet? Enten må du bruke deler av fritiden, eller du får kanskje etterhver mulighet til permisjon. Håper du finner en løsning! 🙂 Endret 31. desember 2019 av Brevkniven 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har spurt om ulønnet fri de dagene dette foregår. Men fått nei. Grunnen er lite folk og at dette ikke er kurs ifb med den jobben jeg per nå har. Anonymkode: 471b8...494 Sjefen din sin oppgave er å få butikken til å gå rundt. Det gjøres best ved at ansatte gjør det som står i kontrakten sin. Det er ingen fordel for sjefen din at du utdanner deg til noe annet som gjør at du forsvinner som ansatt for ham. Derfor tjener han ingen ting på å gi deg fri. Du må enten si opp jobben din og la noen andre overta, eller så må du jobbe 100%. Du ville vel aldri gitt kjæresten din mulighet til å date mens han var i forhold med deg? Bare sånn at han fikk lagt inn litt aksjer hos en annen som han var mer interessert i, før han slo opp med deg? Anonymkode: 57e55...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 Ja sjefen din har kanskje formelt rett. Selv synes jeg det er smålig gjort. Det er virkelig ikke mange dager det er snakk om, og vil hjelpe deg å komme videre i livet. Kjip sjef. Stå på og kom deg videre! Om må du forbli i denne jobben under kurset, så forsøk å alliere deg med noen kollegaer som kanskje kan hjelpe deg, bytte vakter etc. Og hallo - det må gå an å få fri uten lønn noen dager gjennom året! Hvis ikke er vi slaver, og ikke ansatte. Heier på deg TS Anonymkode: 4cc7b...09a 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 Be om å få ta ut feriedager Anonymkode: 4f30b...09b 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 Forelesninger på nett, blir de filmet og lagt ut etterpå? Da kan du jo se den når du har fri. Sett bort fra 1 x forelesning i uken, så blir jo alternativet ditt å bare lese på fritiden, og så be om 4 dager fri til sammen. Vil alle disse falle på dager du jobber? Jobber du lørdager også? Hvis du jobber lørdager og har fri en dag i uken så burde virkelig sjefen være såpass fleksibel at hun kan lage vaktplanen slik at du har fri disse dagene. Evt. kan du søke om 2-3 uker ferie før siste eksamen. Jeg må også si at jeg synes dette er smålig av sjefen. Når hun ansatte deg, og visste at du hadde en irrelevant utdanning, så burde hun skjønt at du ikke blir i jobben for alltid. Du har jo en utdanning du vil bruke. Det er svært få som jobber i butikk hele livet, de fleste vil utdanne seg, ta fag e.l. når de jobber der. Det er en midlertidig jobb for de fleste. Hun vil vel ikke at du skal si opp heller, så du får spørre henne hva hun ønsker at du gjør, hvis du er helt bestemt på at dette kurset SKAL du ta. Anonymkode: fb21e...a10
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 Sjefen er i sin fulle rett til å nekte deg fri. Men nettforelesninger kan vel ses når som helst? Så kan du be om å ta ut feriedager de dagene du må fysisk møte opp. Anonymkode: aa632...0a8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 Men eksamen har jeg krav på fri fra jobb har jeg lest? Ts Anonymkode: 471b8...494
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men eksamen har jeg krav på fri fra jobb har jeg lest? Ts Anonymkode: 471b8...494 Nei, kun hvis det er relavant mot den jobben du har. Og kun hvis det er i deres avtale. Stor forskjell for privat og offentlig sektor der. Jeg får betalt for å gå på skolen, kommunen dekker skolen, praksis, bøker, skoledager mm, men jeg må også binde meg til kommunen to år etter endt utdanning. Hvis din utdanning ikke gir jobben din noe, så har de jo ingen grunn til å gi deg fri. Anonymkode: 7bf77...91c
Paw Patrol Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 Smålig av sjefen din ja, men han har full rett til det. Enten vil han ikke miste deg, evt er dette en mulighet til å redusere stillingen din eller bli kvitt deg. 🤷♂️
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #19 Skrevet 31. desember 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men eksamen har jeg krav på fri fra jobb har jeg lest? Ts Anonymkode: 471b8...494 Nei, det har du ikke Anonymkode: 5da40...fea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå