AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Kjøpte meg en gaming-laptop på Elkjøp i april i år. Den fungerte som den skulle i et par måneder før den begynte å krangle skikkelig. Begynte plutselig å fryse og måtte skrus av med svenskeknappen eller lades ut for å komme noen vei. Testet flere ganger å bare la den stå i håp om at det var en forbigående lag, men den sto bare på stedet hvil i en hel dag før jeg ga opp alle gangene. Prøvde flere ganger å totalrenske den for å se om det hjalp, men det hjalp ikke. Batterinivået har ingen ting å si for når den fryser, og det skjer uansett om lader er koblet til eller ikke. Det skjer uansett hva man gjør på PC-en, og det har ingen ting å si hvor mange programmer som kjøres samtidig. Vifta har alltid bråkt noe jævlig og PC-en blir fort varm, men det har jeg bare valgt å gå ut ifra at skyldes det faktum at det er en stor murstein av en laptop. I sommer kom skjermen i klem og den var en tur på rep for et aldri så lite skjermbytte - her benyttet jeg innbo-forsikringen. Da den kom hjem fra data-sykehuset til Elkjøp var skjermen frisk og rask, men problemet med plutselige frysninger fortsatte. Jeg gikk lei av å ikke få gjort noe som helst på PC-en - det begynte å bli litt irriterende at jeg måtte bruke en annen PC for å betale fakturaer, svare på mail og gjøre skoleoppgaver. Sånne ting som er kjipt at avbrytes midtveis av totalfrys, selv om man lagrer ofte. Derfor lå den og slappet av i skapet fra juli frem til for et par uker siden. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å få skikk på den, og skulle kjøre en totalrens til. Ble avbrutt av totalfrys rett etter å ha fått logget meg inn fire ganger, og fikk en god, gammeldags bluescreen med tidvis flimring i skjermen slengt i fleisen da den hadde gjort seg ferdig og startet opp på nytt. Lysflimmeret minnet litt om sånn en pixel-lekkasje ser ut, men det var absolutt ikke en pixel-lekkasje. Måtte bare lade ut PC-en for å få stopp på jævelskapen. Har jeg noen sjans til å få hevet kjøpet? Og hva er i så fall den riktige måten å gå frem på? Har den elektroniske kvitteringen tilgjengelig. Er ikke interessert i å få et nytt produkt eller at de skal sende den på rep, jeg stoler ikke på Elkjøp når det kommer til PC-er lengre og det er snakk om en ganske god sum penger. Anonymkode: deac9...b3d
Million Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Jeg ville reklamert på et sånt produkt, ja. Du får skrive ned (som i innlegget ditt) masse punkter på en liste og gi dem i kassen, som viser hvor mye galt som er med den. Så ikke du glemmer noe når du står der og skal snakke. Sinnsykt irriterende å bruke tusenvis av kroner på en vare som ikke leverer det den skal! KLAG! PS! Selger har dessverre med loven i hånd rett til å få lov og forsøke og reparere den to-tre ganger. Endret 31. desember 2019 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Jeg har mye bedre erfaring med Elkjøp ang PC enn feks Power. Som en annen skrev: Selger har rett på å forsøke å reparere varen 2 - 3 ganger før du kan heve kjøpet. Anonymkode: 87ef3...a99
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 Man nå reklamere innen rimelig tid og det har du ikke gjort. Anonymkode: 9d09c...3da 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 Høres ut som om PCen blir for varm. Du bør flushe vifteoutlets med luft (på spray). Det samler seg lo og rusk i dem som gjør at PCen ikke blir avkjølt nok. Anonymkode: b0158...cee
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 Du har som sagt ikke krav på å heve kjøpet. Selger har to sjangser på å reparere samme feilen før du kan kreve heving eller ny vare. Anonymkode: 2b60c...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 Nullformater du Anonymkode: 1612f...d4f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nullformater du Anonymkode: 1612f...d4f Allerede gjort flere ganger. Anonymkode: deac9...b3d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 Hvilken pc er det?. Du kan starte med å sjekke om BIOS er oppdatert, hvis ikke så bør du oppdatere den. Det lønner seg også å installere Windows på nytt, ikke gjenopprett eller bruk recovery men formater alt. Last ned verktøyet fra Microsoft og ha en minnepinne klar, hvis pc`n ikke booter automatisk fra minnepinnen så går du inn i BIOS og aktiverer boot fra USB eller forandrer rekkefølgen på boot-sekvensen. Anonymkode: bfb97...5d2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man nå reklamere innen rimelig tid og det har du ikke gjort. Anonymkode: 9d09c...3da Hva regnes som "innen rimelig tid"? Familiens tidligere Elkjøp-selger mener det varierer fra selger til selger, så det er jo umulig å vite hvilken tid man skal forholde seg til. Anonymkode: deac9...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 Glemte linken til verktøyet. https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 Anonymkode: bfb97...5d2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilken pc er det?. Du kan starte med å sjekke om BIOS er oppdatert, hvis ikke så bør du oppdatere den. Det lønner seg også å installere Windows på nytt, ikke gjenopprett eller bruk recovery men formater alt. Last ned verktøyet fra Microsoft og ha en minnepinne klar, hvis pc`n ikke booter automatisk fra minnepinnen så går du inn i BIOS og aktiverer boot fra USB eller forandrer rekkefølgen på boot-sekvensen. Anonymkode: bfb97...5d2 Skal prøve å gjøre det på nytt. Må bare be til Gud om at den vil skru seg på igjen først. 😜 Anonymkode: deac9...b3d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 AMD-prosessor? Kjenner igjen problemene. Men min pc var noen år gammel. Anonymkode: 0188f...fbc
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 De kan ikke vite når du fikk problemene siste gang så det har ikke så mye å si, men for din egen del bør du ikke bare sitte med hendene i fanget. Så vidt jeg forstår har du ikke reklamert på at den henger seg i det hele tatt til nå, og da får de selvsagt heller ikke fikset det. Den 3. gangen den samme feilen oppstår etter at de har prøvd å reparere kan du kreve kjøpet hevet. Personlig ville jeg kjørt en minnetest i en slik situasjon, men det er kanskje litt komplisert for ikkekyndige. https://www.memtest86.com/ er det beste programmet for å gjøre det. Det må installeres på en minnepinne som du må boote maskinen fra. Testingen kan ta mange timer, eller flere døgn hvis du bruker de grundigste måtene. Anonymkode: a796d...ca4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: AMD-prosessor? Kjenner igjen problemene. Men min pc var noen år gammel. Anonymkode: 0188f...fbc Intel. Anonymkode: deac9...b3d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Allerede gjort flere ganger. Anonymkode: deac9...b3d Med hvilket program? Dette er ikke noe PCen tilbyr. Anonymkode: 1612f...d4f
Gjest bloody Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 jeg har selv en forpult asus rog gl502vm som tydligvis er FEILKONSTRUERT slik at varmen fra gpu overoppheter hele dritten ved spilling.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 2 timer siden, bloody skrev: jeg har selv en forpult asus rog gl502vm som tydligvis er FEILKONSTRUERT slik at varmen fra gpu overoppheter hele dritten ved spilling. Varmgang er et typisk problem på gaming laptoper, jeg har god erfaring med Asus og da spesielt ROG serien men Asus er veldig dårlig på å lage og følge opp med oppdateringer på programvaren som f.eks. Ai Suite. Jeg skal nesten vedde på at det er kjølepastaen på GPU som er problemet i ditt tilfelle, det gørret de påfører fra fabrikken varer som regel ikke så lenge før det er helt uttørket og mister helt evnen til å overføre varme. Jeg har flere laptoper og en stasjonær som jeg har byttet ut kjølepasta på med veldig bra resultater. Anonymkode: bfb97...5d2
Gjest bloody Skrevet 31. desember 2019 #19 Skrevet 31. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Varmgang er et typisk problem på gaming laptoper, jeg har god erfaring med Asus og da spesielt ROG serien men Asus er veldig dårlig på å lage og følge opp med oppdateringer på programvaren som f.eks. Ai Suite. Jeg skal nesten vedde på at det er kjølepastaen på GPU som er problemet i ditt tilfelle, det gørret de påfører fra fabrikken varer som regel ikke så lenge før det er helt uttørket og mister helt evnen til å overføre varme. Jeg har flere laptoper og en stasjonær som jeg har byttet ut kjølepasta på med veldig bra resultater. Anonymkode: bfb97...5d2 Bra tips, kanksje får sjekke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå