Gå til innhold

Hvorfor tåler jeg ikke alkohol i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nesten 23 år gammel og jeg smakte alkohol for første gang når jeg var 19 år. Siden da har jeg prøvd å drikke med venner og hver eneste gang jeg drikker så kaster jeg opp etter 1-2 glass med mikset drikke eller hvilken som helst drikke som inneholder alkohol. Jeg ble full for første gang i sommer og det var fordi jeg shotta hele kvelden og helt ut av det blå så ble jeg full, men da kasta jeg bare opp på slutten av kvelden...

Hvorfor har jeg så lav tolerance mot alkohol? Er det vanlig? Jeg tåler ihvertfall ikke sprit og jeg blir så dårlig når jeg drikker generelt av kjempe lite drikke. Jeg klarer ikke å rape heller (ikke i det hele tatt!) og hver gang jeg drikker så må jeg egentlig rape, og når jeg prøver det så brekker jeg meg eller kaster opp... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du drikker vel for raskt antakeligvis fra det du skriver. Ta små slurker av drinker med ett moderat alkoholinnhold over en time, halvannen. Drikk en slurk vann for hver tredje slurk.

Anonymkode: 04c05...a0a

• Liker 2
Skrevet

Spiser vel ikke mat da.

• Liker 1
Skrevet

Les om Asian flush syndrome og se om du kjenner deg igjen. Det kan være at du mangler et enzym som bryter ned alkohol. 

Anonymkode: b09f5...d04

• Liker 8
Skrevet

Ikke rart du blir kvalm når du hiver innpå på den måten. Som første nevner så må du drikke langsommere, ta små slurker. Prøv en vin du liker eller cider. Sprit er for viderekommende. 

Spis mat mellom slurkene, og drikk mye vann. 

Anonymkode: 2aa16...678

Skrevet

Asian flush er karakteristert av synlig rødhet, kvalme, hodepine og generelt ubehag. TS beskriver at oppkast kommer uten forvarsel, så jeg ser ikke helt at det passer.

Anonymkode: 04c05...a0a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart du blir kvalm når du hiver innpå på den måten. Som første nevner så må du drikke langsommere, ta små slurker. Prøv en vin du liker eller cider. Sprit er for viderekommende. 

Det skjer når jeg ikke drikker fort. Jeg har prøvd å drikke små slurker utover 3-4 timer og kasta fortsatt opp. Prøvd cider og vin også.

Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten verre hvis jeg spiser mat eller potetgull mens jeg drikker.

Skrevet

Hørest ut som om du er allergisk.

Alkohol er gift, svært få tåler eigentlig alkohol i store mengder. Fleste som blir berusa oppføre seg som idioter. Finnest unntak.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, mammahjarte skrev:

Hørest ut som om du er allergisk.

Alkohol er gift, svært få tåler eigentlig alkohol i store mengder. Fleste som blir berusa oppføre seg som idioter. Finnest unntak.

Jeg visste ikke at man kunne være allergisk mot alkohol..

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les om Asian flush syndrome og se om du kjenner deg igjen. Det kan være at du mangler et enzym som bryter ned alkohol. 

Anonymkode: b09f5...d04

Kan hende jeg mangler et enzym ja, eneste forklaringen som gir mening.

Skrevet
11 minutter siden, MrsRobot skrev:

Kan hende jeg mangler et enzym ja, eneste forklaringen som gir mening.

Er du asiatisk? vet ikke om andre enn asiater som har dette..

Anonymkode: b9e8d...713

Skrevet

Noen tåler ikke gluten, og noen tåler ikke alkohol. Bare å la være å få det i seg, da. Dét burde jo ikke være så vanskelig.

Anonymkode: ef4e9...961

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du asiatisk? vet ikke om andre enn asiater som har dette..

Nei, er faktisk opprinneling fra Russland.

Skrevet

Har du prøvd å drikke øl bare eller vin?

Skrevet
5 minutter siden, MrsRobot skrev:

Da kan du ha asiatiske gener. 

• Liker 2
Skrevet

Asian Flush:

"Cirka 1/3 av alle asiater reagerer slik etter å ha alkohol, men også ikke-asiater kan ha det"  

Lommelegen

Anonymkode: e09b9...8de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres dessverre ut som du kan være allergisk. Og hvis du reagerer så dårlig ville jeg droppet helt å drikke.

Men det positive er at du vil slippe å være fyllesyk og kaste bort mange søndager i ditt liv. 

Ville sett etter god alkoholfri drikke og slått meg til ro med det.

Anonymkode: 730c5...304

AnonymBruker
Skrevet
På 31.12.2019 den 1.32, MrsRobot skrev:

Ja med da er vodka drinken din vet du !

Anonymkode: 22720...04e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...