Gjest Bodillen Skrevet 1. juni 2005 #1 Skrevet 1. juni 2005 Jeg er ny bruker her, og jeg må si jeg ble lettere sjokkert da jeg leste igjennom enkelte av innleggene i dette forumet... Ærlig talt - enkelte har virkelig ikke skjønt noen verdens ting... For det første: Jesus var ingen guddommelig person. Han var en helt vanlig mann, av kjøtt og blod. Han var en politisk og samfunnsengasjert person, som fikk mange tilhengere. Guddommelig ble han først mange, mange år etter sin død, da "noen" bestemte seg for å virkelig gjøre noe ekstraordinært ut av historien om denne mannspersonen, noe som kunne samle store deler av verdens befolkning og gi dem en religion... For det andre: Det er faktisk ikke meningen at alt som står i Bibelen skal forstås bokstavelig.... For det tredje: Kristendommen har mange paraleller til andre religioner. De fleste religioner handler stort sett om det samme, i utgangspunktet. De fleste religioner er laget over samme lesten, med samme hensikt - å samle massene, og "få orden i rekkene". I en tid da folk ikke visste bedre. Det spesielle med kristendommen er jo at den "vant konkurransen" om å bli en av de mest ledende religionene i verden. Ærlig talt - i vår tid burde vel de fleste skjønne at dette bare er tull og tøys! Jeg blir nesten skremt, jeg, over hvor utrolig naiv det går an å være... Ja til avkristning av Norge!
Gjest sebamed Skrevet 1. juni 2005 #2 Skrevet 1. juni 2005 Vil gjerne høre det samme fra deg når domme dagen kommer.
Gjest kr Skrevet 1. juni 2005 #3 Skrevet 1. juni 2005 Bodillen Om vi er naive, så er vi ikke så dumme at vi tror at du levde på denne tiden du skriver om, og at du har fått med deg mer av virkeligheten enn de som har skrevet ned evangeliene. Det er ille at ditt første innlegg her går ut på å latterliggjøre deg selv.
Superlammet Skrevet 2. juni 2005 #4 Skrevet 2. juni 2005 Bodillen, jeg er hjertens enig med deg. KR: Man kan se på historiske fakta og bruke et snev av logisk sans for å fatte hvordan tilstander var på den tiden. Selvsagt blir dette vanskelig om man støtter seg til kun en kilde hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2005 #5 Skrevet 2. juni 2005 Jeg er ny bruker her, og jeg må si jeg ble lettere sjokkert da jeg leste igjennom enkelte av innleggene i dette forumet... Ærlig talt - enkelte har virkelig ikke skjønt noen verdens ting... For det første: Jesus var ingen guddommelig person. Han var en helt vanlig mann, av kjøtt og blod. Han var en politisk og samfunnsengasjert person, som fikk mange tilhengere. Guddommelig ble han først mange, mange år etter sin død, da "noen" bestemte seg for å virkelig gjøre noe ekstraordinært ut av historien om denne mannspersonen, noe som kunne samle store deler av verdens befolkning og gi dem en religion... For det andre: Det er faktisk ikke meningen at alt som står i Bibelen skal forstås bokstavelig.... For det tredje: Kristendommen har mange paraleller til andre religioner. De fleste religioner handler stort sett om det samme, i utgangspunktet. De fleste religioner er laget over samme lesten, med samme hensikt - å samle massene, og "få orden i rekkene". I en tid da folk ikke visste bedre. Det spesielle med kristendommen er jo at den "vant konkurransen" om å bli en av de mest ledende religionene i verden. Ærlig talt - i vår tid burde vel de fleste skjønne at dette bare er tull og tøys! Jeg blir nesten skremt, jeg, over hvor utrolig naiv det går an å være... Ja til avkristning av Norge! Bortsett fra avkristningen dersom den skal foregå ved bruk av tvang. Men religion er roten til mye ondt her i verden
Gjest Bodillen Skrevet 2. juni 2005 #6 Skrevet 2. juni 2005 Nei, jeg levde ikke på den tiden, men det gjorde for f...en ikke de som påberoper seg rett til å prakke denne svadaen på ungene mine på skolen heller... Dere vet kanskje ikke at evangeliene ble skrevet mange år etter at Jesus døde? De levde altså ikke på den aktuelle tiden de heller... Hørt om Dødehavsrullene? Mye oppklarende stoff der, gitt... Men, men; verden vil bedras
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2005 #7 Skrevet 2. juni 2005 Nei, jeg levde ikke på den tiden, men det gjorde for f...en ikke de som påberoper seg rett til å prakke denne svadaen på ungene mine på skolen heller... Dere vet kanskje ikke at evangeliene ble skrevet mange år etter at Jesus døde? De levde altså ikke på den aktuelle tiden de heller... Hørt om Dødehavsrullene? Mye oppklarende stoff der, gitt... Men, men; verden vil bedras Jeg er enig med deg....Men det nytter lite å bruke faktaargumenter for å argumentere mot TRO, og de som tror (velger å tro) har like stor rett til sine meninger som oss ikke-troende.
Gjest kr Skrevet 2. juni 2005 #8 Skrevet 2. juni 2005 Bodillen Ser at du har problemer med norsken også. Det er ikke greit når en blir ordfattig. Hvis du også har problemer med at barna dine lærer noe positivt på skolen, så tror jeg ikke du skulle ha vanskeligheter med å finne masse negative ting å fore dem med, både fra tv, dataspill og tegneserier. Når tror du egentlig at Paulus skrev alle disse brevene han sendte til forskjellige menigheter? Lenge etter sin død? Når det gjelder dødehavsrullene, så har jeg lest mye av dette, som bekrefter Bibelens innhold. Dette har det også vært avfotograferinger av, bl.a. i avisa Dagen, slik at de som forstår språket selv kan kontrollere innholdet. Jeg antar at de avisene eller bladene du leser, ikke tar inn slike fakta, men kom gjerne med noen sitater fra dødehavsrullene som motbeviser Bibelen, og oppgi gjerne kilden(e). Dessverre, mesteparten av verden er allerede bedratt.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2005 #9 Skrevet 2. juni 2005 Mener du sånn helt seriøst at barn hvis foreldre overhodet ikke er religiøse skal tvinges til å ha religionsundervisning?
Gjest kr Skrevet 2. juni 2005 #10 Skrevet 2. juni 2005 Hvorfor skal barn til foreldre som ikke er matematikere ha matematikkundervisning?
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2005 #11 Skrevet 2. juni 2005 Det er forskjell på viktig og uviktig da... Et barn kommer langt her i verden som hedning, men kan det ikke pluss og minus blir ting litt verre... Uansett; jeg er ikke for tvungen undervisning av barn i noe fag overhodet jeg, men det er en litt annen debatt
Gjest hallo Skrevet 3. juni 2005 #12 Skrevet 3. juni 2005 Hvorfor skal barn til foreldre som ikke er matematikere ha matematikkundervisning? Du kan ikke være annet enn ett troll.
Superlammet Skrevet 3. juni 2005 #13 Skrevet 3. juni 2005 Bodillen Ser at du har problemer med norsken også. Det er ikke greit når en blir ordfattig. Hvis du også har problemer med at barna dine lærer noe positivt på skolen, så tror jeg ikke du skulle ha vanskeligheter med å finne masse negative ting å fore dem med, både fra tv, dataspill og tegneserier. eller kirkens historie. Nokså blodig, men de gjorde vel det rette? Når tror du egentlig at Paulus skrev alle disse brevene han sendte til forskjellige menigheter? Lenge etter sin død? Skrev Jesus noen av sine egne evangelier? Nei, ikke som er kjent iallefall. Disse ble skrevet etter hans død, og det var det som var poenget til Bodillen, ikke brevene Paulus sendte til meninghetene. Når det gjelder dødehavsrullene, så har jeg lest mye av dette, som bekrefter Bibelens innhold. Dette har det også vært avfotograferinger av, bl.a. i avisa Dagen, slik at de som forstår språket selv kan kontrollere innholdet. Gi meg gjerne kilder til dette med oversettinger fra orginalspråket rullene er skrevet på til norsk eller engelsk. Jeg antar at de avisene eller bladene du leser, ikke tar inn slike fakta, men kom gjerne med noen sitater fra dødehavsrullene som motbeviser Bibelen, og oppgi gjerne kilden(e). Dessverre, mesteparten av verden er allerede bedratt. ja dessverre. Store deler av verden er religiøse så der har du helt rett. Men folk skal få lov å ha sin tro i fred for det.
Laina Skrevet 3. juni 2005 #14 Skrevet 3. juni 2005 Mener du sånn helt seriøst at barn hvis foreldre overhodet ikke er religiøse skal tvinges til å ha religionsundervisning? Det mener jeg! Ikke slik undervisning jeg selv fikk, men opplysning om andre religioner. Jeg ser på det som særdeles viktig i et samfunn som består av mange ulike religioner og kulturer. Dersom vi skal fungere optimalt sammen, er det viktig å ha forståelse og respekt for andres overbevisning. Kristendomsundervisning er også viktig, da det har så stor sammenheng med hvordan Norge fungerer i dag. Religionsundervisning er like viktig som historie, og jeg vil påstå at det er svært viktig for at man skal ha forståelse for hvorfor verdenshistorien er slik som den er. Men jeg liker ikke den formen for undervisning jeg selv har vært "offer" for. Der kristendommen blir prakket på elevene, og man skal ha tvungen gudstjeneste både ved jule- og påsketider. Og enkelte salmer måtte læres. Dette er forkynnelse og ikke undervisning!
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #16 Skrevet 3. juni 2005 Det mener jeg! Ikke slik undervisning jeg selv fikk, men opplysning om andre religioner. Jeg ser på det som særdeles viktig i et samfunn som består av mange ulike religioner og kulturer. Dersom vi skal fungere optimalt sammen, er det viktig å ha forståelse og respekt for andres overbevisning. Kristendomsundervisning er også viktig, da det har så stor sammenheng med hvordan Norge fungerer i dag. Jeg vil heller ha et eget og litt mindre etikkfag, og intgrere resten av krl-faget sammen med historie, geografi og samfunnsfag.
Donnie Darko Skrevet 3. juni 2005 #17 Skrevet 3. juni 2005 Når det gjelder dødehavsrullene, så har jeg lest mye av dette, som bekrefter Bibelens innhold. Dette har det også vært avfotograferinger av, bl.a. i avisa Dagen, slik at de som forstår språket selv kan kontrollere innholdet. Kommer du med det svadaet der igjen? Du er jo værre enn Peter. Du lyver jo 300 ganger før hanen galer. Dette har jo vi diskutert her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...er=asc&start=45
Gjest kr Skrevet 3. juni 2005 #18 Skrevet 3. juni 2005 DD Jeg synes at det er tåpelig av deg å fortelle at noe er løgn, bare fordi du ikke har informasjon om det jeg skriver. Jeg skal sitere direkte fra avisa Dagen Fredag 14 desember 2001 side 9: Det første funnet ble gjort av noen beduinhyrder som i 1947 kom over sju ruller gjemt i krukker i en grotte ved Dødehavet. Senere ble det gjort nye funn i andre grotter fram til 1956. Rullene ble hovedsakelig skrevet på hebraisk og arameisk, men også på gresk og latin. Omkring 200 av dem utgjør de eldste bevarte originaltekster fra Bibelen, blant annet inneholder de deler av alle fem mosebøkene. Kan du fortsatt si at det var løgn det jeg skrev?
Donnie Darko Skrevet 3. juni 2005 #19 Skrevet 3. juni 2005 DD Jeg synes at det er tåpelig av deg å fortelle at noe er løgn, bare fordi du ikke har informasjon om det jeg skriver. Jeg skal sitere direkte fra avisa Dagen Fredag 14 desember 2001 side 9: Det første funnet ble gjort av noen beduinhyrder som i 1947 kom over sju ruller gjemt i krukker i en grotte ved Dødehavet. Senere ble det gjort nye funn i andre grotter fram til 1956. Rullene ble hovedsakelig skrevet på hebraisk og arameisk, men også på gresk og latin. Omkring 200 av dem utgjør de eldste bevarte originaltekster fra Bibelen, blant annet inneholder de deler av alle fem mosebøkene. Kan du fortsatt si at det var løgn det jeg skrev? foreløpig så har de ikke bekreftet bibelen slik du sa.
Gjest Seleena Skrevet 3. juni 2005 #20 Skrevet 3. juni 2005 Heldigvis handlar religion om å tru... Sorry.. men kva meinar du med naive? Ein veit jo aldri kva som er mellom himmel og jord, og om det nokon som finn ro/trøst/svar hos Gud, så burde jo det vere ein fin ting? Kvifor skal vi vere så verkeleghetsbeviste heile tida?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå