AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 Hei, Kan noen forklare meg forskjellen på percentil og prosent ved vekstmåling? Babyen i magen er -11% og jeg skjønner jo hva det betyr. Baby er 11% mindre enn gjennomsnittsmålene. Men så snakker noen om percentil. «Min unge er 5 percentil» eller «min ble målt til 90 percentil». Når jeg googler percentil så står det at feks 99 percentil betyr da at minst 99% av barna på samme alder og med samme kjønn veier mindre. Barnet tilhører den tyngste prosenten da. Er percentil og prosent forskjellige ting? Jeg skjønner ikke hvorfor alle snakker om percentil mens min jordmor måler i % Dersom babyen i magen min er -11% er det det samme som 11 percentil? Nei det vil det jo ikke være for 11 percentil betyr jo at 11% veier mindre..? P Anonymkode: 95cbc...f41
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 Hvis 50 percentilen er 3500 gram, og din baby veier 3115 gram, er den 11% mindre enn gjennomsnittet (50 percentilen). Da vil ditt barn ligge på en percentil som er i mellom 50% og 15%. Noe som er helt normalt. Anonymkode: d1c80...ef4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #3 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis 50 percentilen er 3500 gram, og din baby veier 3115 gram, er den 11% mindre enn gjennomsnittet (50 percentilen). Da vil ditt barn ligge på en percentil som er i mellom 50 percentil og 15 percentil. Noe som er helt normalt. Anonymkode: d1c80...ef4 Måtte korrigere meg selv Anonymkode: d1c80...ef4
Gjest Albbas Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Persentiler brukes hovedsakelig etter babyen er født. Som du sier handler det om hvordan vekta ligger an i forhold til snittet. Medianvekt er på 50-persentilen. Halvparten av babyene veier dette eller mer, halvparten mindre. En baby som ligger på 80-persentilen er tyngre enn 80% av babyene, og veier like mye eller mindre enn 20% av babyene. Jeg har inntrykk av at det mens babyen er i magen er mer vanlig om å snakke om vekstavvik i prosentpoeng slik du opplever. Vet ikke hvorfor, mulig fordi man da har et mye mer snevert mål for hva som er "riktig" vekt? Etter fødsel har det ikke så mye å si hva babyen veier ifht snittet, så lenge den følger sin persentil over tid. Ligger den 80-persentil som 2 mnd gammel bør den ligge der (eller over) når den er 4 mnd også. Faller den til 50 må man sette inn tiltak, selv om vekta i seg selv er på medianverdi. Endret 31. desember 2019 av Albbas
Gjest Albbas Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 Og nei, 11% under snitt er prosentpoeng, og betyr ikke at den ligger på 11-persentilen. Et gjennomsnitt sier jo ikke nødvendigvis noe om antall babyer. Det er forskjell på median og gjennomsnitt. Avviket ditt sier ingenting om hvor mange babyer på tilsvarende alder som veier det samme eller mindre (eller over), så persentilen vet du ikke.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte korrigere meg selv Anonymkode: d1c80...ef4 58 minutter siden, Albbas skrev: Persentiler brukes hovedsakelig etter babyen er født. Som du sier handler det om hvordan vekta ligger an i forhold til snittet. Medianvekt er på 50-persentilen. Halvparten av babyene veier dette eller mer, halvparten mindre. En baby som ligger på 80-persentilen er tyngre enn 80% av babyene, og veier like mye eller mindre enn 20% av babyene. Jeg har inntrykk av at det mens babyen er i magen er mer vanlig om å snakke om vekstavvik i prosentpoeng slik du opplever. Vet ikke hvorfor, mulig fordi man da har et mye mer snevert mål for hva som er "riktig" vekt? Etter fødsel har det ikke så mye å si hva babyen veier ifht snittet, så lenge den følger sin persentil over tid. Ligger den 80-persentil som 2 mnd gammel bør den ligge der (eller over) når den er 4 mnd også. Faller den til 50 må man sette inn tiltak, selv om vekta i seg selv er på medianverdi. 53 minutter siden, Albbas skrev: Og nei, 11% under snitt er prosentpoeng, og betyr ikke at den ligger på 11-persentilen. Et gjennomsnitt sier jo ikke nødvendigvis noe om antall babyer. Det er forskjell på median og gjennomsnitt. Avviket ditt sier ingenting om hvor mange babyer på tilsvarende alder som veier det samme eller mindre (eller over), så persentilen vet du ikke. Takk for utfyllende svar dere Anonymkode: 95cbc...f41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå