Fru Uperfekt Skrevet 5. januar 2020 #61 Skrevet 5. januar 2020 På 1.1.2020 den 12.24, AnonymBruker skrev: Jeg blir provosert pga at jeg har en jente på 16 år.. Hun spiser kjøttdeig, men unngår annet kjøtt. Hun har veninner som er veganere. Men hun er fra før syltynn ( noe jeg også var i den alderen). Og jeg blir derfor bekymret for kostholdet hennes. Hva andre gjør som tror de skal redde verden, det driter jeg i. Så lenge det ikke går ut over ungene deres. Anonymkode: a0592...860 Kjøttdeig er jo bare dritt med mindre du kverner den selv. Jeg er ikke veganer/vegetarianer siden jeg spiser kjøtt når jeg får det servert i selskap, men spiser vegetariansk hjemme og på restaurant osv.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #62 Skrevet 5. januar 2020 På 30.12.2019 den 23.20, Coronas skrev: Da lurer jeg på hvor næringen er. Egg inneholder det meste du trenger av vitaminer og mineraler som du ikke får i vegansk pasta. Må spise enorme mengder med grønnsaker, korn og frukt i tillegg. Nå er det forhåpentligvis ingen som lever på kun pasta. Og har vi pasta erstatter vi kjøttet med linser,kikerter og sopp og får samme næringsinnhold som i pasta med kjøttdeig. Og mesteparten av tørrpastaen i butikken er uten egg og det er ikke bare veganere som bruker den Anonymkode: 08b9d...b9a 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #63 Skrevet 5. januar 2020 3 timer siden, Heltriktig skrev: The Game Changer er jo bare tull, du må se bakgrunnen for hvem som har laget filmen. De er mest opptatt av å snakke ned animalsk også. Arnold er jo også ute etter å fronte et nytt vegansk produkt han er ute med. Jepp, her er en podcast med to oppegående mennesker (en MD og en forsker) som debunker ca hver eneste ting de påstår i den "dokumentaren". Anonymkode: 6fd25...a7a 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #64 Skrevet 5. januar 2020 3 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Kjøttdeig er jo bare dritt med mindre du kverner den selv. Kjøttdeig dritt hvis du ikke kverner den selv? Fordi de bruker seigere kjøtt og man får med litt bindevev og sånt? Det gjør det ikke til dritt. Det gjør det til en god måte å få i seg kollagen på og en god måte å bruke mer av dyret på. Kjøttdeig er kvernet kjøtt (evt med litt bindevev) og kanskje de tilsetter vann og/eller salt. That's it. De seigere stykkene er ikke mindre sunne enn indrefilet, ytrefilet, entrecôte osv. Det blir like tåpelig som å si at en kjøpt råkostsalat er mindre sunn enn en du rasper selv (som har ligget like lenge osv), fordi de bruker gulrøtter som ikke er fine nok til å selges hele. Anonymkode: 6fd25...a7a 7
Fru Uperfekt Skrevet 6. januar 2020 #65 Skrevet 6. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøttdeig dritt hvis du ikke kverner den selv? Fordi de bruker seigere kjøtt og man får med litt bindevev og sånt? Det gjør det ikke til dritt. Det gjør det til en god måte å få i seg kollagen på og en god måte å bruke mer av dyret på. Kjøttdeig er kvernet kjøtt (evt med litt bindevev) og kanskje de tilsetter vann og/eller salt. That's it. De seigere stykkene er ikke mindre sunne enn indrefilet, ytrefilet, entrecôte osv. Det blir like tåpelig som å si at en kjøpt råkostsalat er mindre sunn enn en du rasper selv (som har ligget like lenge osv), fordi de bruker gulrøtter som ikke er fine nok til å selges hele. Anonymkode: 6fd25...a7a Greit nok at de får brukt mer av dyret men er likevel så mye dritt i vanlig kjøttdeig som en får i butikken. Om episoden om kjøttdeigmannen (Hellstrøm) ligger ute enda bør du se på den. Min mann bruker litt kjøttdeig men kun hjemmelaget og da er den ferskere og sunnere.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #66 Skrevet 6. januar 2020 7 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Greit nok at de får brukt mer av dyret men er likevel så mye dritt i vanlig kjøttdeig som en får i butikken. Om episoden om kjøttdeigmannen (Hellstrøm) ligger ute enda bør du se på den. Min mann bruker litt kjøttdeig men kun hjemmelaget og da er den ferskere og sunnere. Denne "dritten" du snakker om er faktisk mat. Nei, det er ikke mindre sunt. Man må ikke kun spise indrefilet, ytrefilet, entrecôte hele tiden. Dette er bare de beste bitene fordi de er mørest. De seige bitene er like sunne, bare vanskeligere å tygge uten at man kverner dem først. Hud, sener og bindevev er også fullt spiselig og det er ikke mindre sunt enn å spise kun muskelkjøtt. Jeg fant et klipp og ser at Hellstrøm advarer helst mot det på grunn av mettet fett. For noe tull. Mettet fett har aldri vært usunt. Det var bare en teori som ble presset gjennom fordi amerikanske senatorer "ikke har den luksusen en vitenskapsmann har, at han kan vente til han har bevis". Det er en lang historie, men det var en reaksjon på at helsen begynte å forfalle etter krigen (og tobakksrøyking ble vanligere). Det var jo helt utenkelig at det var tobakk som var årsaken, så derfor begynte de å se andre steder. Noen tippet mettet fett og kolesterol, og de hadde feil og dette har blitt tilbakebevist til de grader. Likevel er det mange som fortsatt tror dette... Rødt kjøtt har heller aldri vært bevist å forårsake kreft heller. Og noe som er veldig interessant er at vegetarianere har en del høyere forekomst av nettopp tykktarms- og endetarmskreft som rødt kjøtt liksom skal være den store årsaken til... 39% høyere faktisk. De hadde litt lavere forekomst av kreft totalt, men vegetarianere er generelt mye mer helsebevisste enn alteterne, så dette forskyver dataene i deres favør til tross for at kostholdet deres mangler kjøtt. Dette kaller man "healthy user bias" som altså betyr at noe folk flest tror er sunt / usunt er de som generelt er sunne flinkere til å holde seg til / holde seg borte fra. For eksempel tror folk flest at rødt kjøtt er usunt, derfor spiser helsebevisste mindre rødt kjøtt. Helsebevisste trener mer, røyker mindre etc. De prøver å ta høyde for det, men det er så mange variabler at de klarer jo ikke å få med alle, og man vet jo ikke nøyaktig hvor skadelig eller sunt variablene er. Men det at de hadde mye høyere forekomst av tykktarms- og endetarmskreft er jo veldig interessant. Anonymkode: 6fd25...a7a 6
bodyhack_petter Skrevet 6. januar 2020 #67 Skrevet 6. januar 2020 23 timer siden, Heltriktig skrev: The Game Changer er jo bare tull, du må se bakgrunnen for hvem som har laget filmen. De er mest opptatt av å snakke ned animalsk også. Arnold er jo også ute etter å fronte et nytt vegansk produkt han er ute med. Jeg syns egentlig Arnold gjør en fin profil. Han sier vel bare at det ikke er sånn at man må spise kjøtt for å prestere, og at fokuset på det er overdrevet, og det er sant. Selv er han hverken veganer, eller vegetarianer. Men lever stort sett vegetarisk. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2020 #68 Skrevet 6. januar 2020 4 minutter siden, bodyhack_petter skrev: Jeg syns egentlig Arnold gjør en fin profil. Han sier vel bare at det ikke er sånn at man må spise kjøtt for å prestere, og at fokuset på det er overdrevet, og det er sant. Selv er han hverken veganer, eller vegetarianer. Men lever stort sett vegetarisk. Dette stemmer ikke. Han spiser ikke kjøtt i det hele tatt og spiser så og si 100% vegansk https://www.google.no/amp/s/www.livekindly.co/arnold-schwarzenegger-beyond-meat-almond-milk/amp/ Anonymkode: 08b9d...b9a
bodyhack_petter Skrevet 6. januar 2020 #69 Skrevet 6. januar 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne "dritten" du snakker om er faktisk mat. Nei, det er ikke mindre sunt. Man må ikke kun spise indrefilet, ytrefilet, entrecôte hele tiden. Dette er bare de beste bitene fordi de er mørest. De seige bitene er like sunne, bare vanskeligere å tygge uten at man kverner dem først. Hud, sener og bindevev er også fullt spiselig og det er ikke mindre sunt enn å spise kun muskelkjøtt. Jeg fant et klipp og ser at Hellstrøm advarer helst mot det på grunn av mettet fett. For noe tull. Mettet fett har aldri vært usunt. Det var bare en teori som ble presset gjennom fordi amerikanske senatorer "ikke har den luksusen en vitenskapsmann har, at han kan vente til han har bevis". Det er en lang historie, men det var en reaksjon på at helsen begynte å forfalle etter krigen (og tobakksrøyking ble vanligere). Det var jo helt utenkelig at det var tobakk som var årsaken, så derfor begynte de å se andre steder. Noen tippet mettet fett og kolesterol, og de hadde feil og dette har blitt tilbakebevist til de grader. Likevel er det mange som fortsatt tror dette... Rødt kjøtt har heller aldri vært bevist å forårsake kreft heller. Og noe som er veldig interessant er at vegetarianere har en del høyere forekomst av nettopp tykktarms- og endetarmskreft som rødt kjøtt liksom skal være den store årsaken til... 39% høyere faktisk. De hadde litt lavere forekomst av kreft totalt, men vegetarianere er generelt mye mer helsebevisste enn alteterne, så dette forskyver dataene i deres favør til tross for at kostholdet deres mangler kjøtt. Dette kaller man "healthy user bias" som altså betyr at noe folk flest tror er sunt / usunt er de som generelt er sunne flinkere til å holde seg til / holde seg borte fra. For eksempel tror folk flest at rødt kjøtt er usunt, derfor spiser helsebevisste mindre rødt kjøtt. Helsebevisste trener mer, røyker mindre etc. De prøver å ta høyde for det, men det er så mange variabler at de klarer jo ikke å få med alle, og man vet jo ikke nøyaktig hvor skadelig eller sunt variablene er. Men det at de hadde mye høyere forekomst av tykktarms- og endetarmskreft er jo veldig interessant. Anonymkode: 6fd25...a7a Veldig mange gode poeng! Det er viktig å se på hele bilder og ta «fakta» med en klype salt. Mettet fett er ikke usunt i seg selv, men det betyr ikke som mange tolker det til at det er sunt i seg selv heller. Det handler om mengde. Man trenger litt mettet fett, men også umettet fett. For mye mettet fett er usunt, kanskje først og fremst fordi det går på bekostning av andre ting man burde få i seg (man har et begrenset kaloriinntak, og fett er kaloririkt). Det er ingenting som tilsier at det er sunnere å soise plantebasert. Men de aller fleste har nok veldig godt av å erstatte endel animalsk mat med planter. Det er en av de andre grunnene til at man ofte ser helseforbedringer i starten av overgangen til plantebasert.
bodyhack_petter Skrevet 6. januar 2020 #70 Skrevet 6. januar 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Han spiser ikke kjøtt i det hele tatt og spiser så og si 100% vegansk https://www.google.no/amp/s/www.livekindly.co/arnold-schwarzenegger-beyond-meat-almond-milk/amp/ Anonymkode: 08b9d...b9a Å spise egg i det daglige og «occasional steak» er i tråd med det jeg sier. Høres ikke ut som 100% kjøttfri når man sier «stay away more from meat» og det beste man liker å lage er biff. Generelt får jeg inntrykket av at han gjør et poeng ut av å ha en ganske avslappet holdning til det hele selv. Endret 6. januar 2020 av bodyhack_petter 1
Heltriktig Skrevet 7. januar 2020 #71 Skrevet 7. januar 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Han spiser ikke kjøtt i det hele tatt og spiser så og si 100% vegansk https://www.google.no/amp/s/www.livekindly.co/arnold-schwarzenegger-beyond-meat-almond-milk/amp/ Anonymkode: 08b9d...b9a Arnold spiser animalske proteiner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå