Husholdning1 Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 Det påstås til stadighet at det er mye hets mot uføretrygdede på dette forumet. Jeg har flere ganger bedt om eksempler når påstanden blir fremmet, men det er sjeldent å se at noen kommer med slike eksempler. De svarene man får er enten henvisning til saklige innlegg som svarperson er uenig i eller regelrett personangrep. Så er det noen som kan kan vise til eksempler på slik hets? Jeg er innforstått med at hets blir slettet av KG, så det er ikke nødvendig å komme med link om innleggene ikke eksisterer enda, men man kan jo få vite hvilke ord hetsen består av likevel. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 Folk har alltid hetset fattige. Anonymkode: a5249...e3c 14
Husholdning1 Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk har alltid hetset fattige. Anonymkode: a5249...e3c Mulig det. Men hva har det med uføretrygdede i Norge å gjøre? 2
Kragebein Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Kragebein, adm
OPIgirl Skrevet 31. desember 2019 #5 Skrevet 31. desember 2019 7 timer siden, Husholdning1 skrev: Mulig det. Men hva har det med uføretrygdede i Norge å gjøre? Fordi uføretrygden er latterlig lav og nesten ikke til å leve av. 11
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2019 3 minutter siden, OPIgirl skrev: Fordi uføretrygden er latterlig lav og nesten ikke til å leve av. Jeg er uenig i den vurderingen. 17
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 3 minutter siden, OPIgirl skrev: Fordi uføretrygden er latterlig lav og nesten ikke til å leve av. Poenget med uføretrygden er at den skal kun dekke livets opphold. Det er mening at uføretrygde skal få sponset ferie av staten til syden. Det finnes flere tusen studenter som lever rundt 100K i året. De klarer det, hvorfor skal ikke uføretrygde gjør det? Anonymkode: d718c...6c5 10
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med uføretrygden er at den skal kun dekke livets opphold. Det er mening at uføretrygde skal få sponset ferie av staten til syden. Det finnes flere tusen studenter som lever rundt 100K i året. De klarer det, hvorfor skal ikke uføretrygde gjør det? Anonymkode: d718c...6c5 De aller fleste klarer det jo. Men sammenligning med studenter blir litt sær. Utenom vgs (da de fleste bor hjemme hos foreldre), så er studieperioden for de fleste på 3 år. Da er man frisk, og kan ha en liten jobb ved siden av, bor gjerne hjemne hos foreldre i lange ferier osv. Om en 40-åring blir ufør, er situasjonen ofte en helt annen. Det er kanskje litt vanskelig for en barnefamilie å flytte inn på et rom i et kollektiv f.eks. Kanskje man er avhengig av bil pga sykdom, for å få handlet, komme seg på behandlinger, apotek, kanskje klare et sosialt liv osv. Enig med deg om at man klarer seg på uføretrygd, men enkelt er det ikke. Og beløpet dekker ikke flotte ferier, så penger til det kommer nok fra et annet sted. Anonymkode: bd2fb...285 7
OPIgirl Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med uføretrygden er at den skal kun dekke livets opphold. Det er mening at uføretrygde skal få sponset ferie av staten til syden. Det finnes flere tusen studenter som lever rundt 100K i året. De klarer det, hvorfor skal ikke uføretrygde gjør det? Anonymkode: d718c...6c5 Man skal leve også. Ikke bare overleve. 15
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 31. desember 2019 1 minutt siden, OPIgirl skrev: Man skal leve også. Ikke bare overleve. Det gir en norsk uføretrygd rikelig med rom for. Det var likevel ikke det jeg ønsket å diskutere med denne tråden. 10
OPIgirl Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 (endret) 1 time siden, Husholdning1 skrev: Det gir en norsk uføretrygd rikelig med rom for. Det var likevel ikke det jeg ønsket å diskutere med denne tråden. Hvis du ikke er uføretrygdet selv, vet du ikke hva du snakker om. Endret 31. desember 2019 av OPIgirl 11
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter #12 Skrevet 31. desember 2019 (endret) 2 minutter siden, OPIgirl skrev: Det gjør den ikke. Derom er vi uenige. Men det er altså fortsatt ikke det jeg ønsker med tråden. Endret 31. desember 2019 av Husholdning1 3
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter #13 Skrevet 31. desember 2019 (endret) 9 minutter siden, OPIgirl skrev: Hvis du ikke er uføretrygdet selv, vet du ikke hva du snakker om. Jo, det vet jeg. Men det er altså fortsatt ikke det jeg ønsker å diskutere med denne tråden. Endret 31. desember 2019 av Husholdning1 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 Jeg vet ikke. Jeg er uføretrygdet, og har ikke opplevd hets. Jeg klarer meg også økonomisk, selv om det selvsagt ikke er fett. Klarer en ferietur innimellom også, det er jo ikke verre enn å forsake litt ekstra i månedene før og etter. En sydentur trenger ikke koste all verden, så hvorfor i all verden skulle det plage noen hvordan jeg bruker mine penger? Jeg har lest en del stygge kommentarer, ala at man er snyltere, ikke gidder å jobbe, blir kalt navere (som er noe helt annet), og at hvis man klarer å trene, eie en hund, ha et barn, dra på en ferie etc, så er det bevis på at man bake faker og snylter. Men det er jo ikke sånn at alt man klarer å gjøre kan overføres til arbeidskapasitet. En gang var det en som sa at det var rart jeg ikke kan jobbe når jeg kan stå på hendene. Da sa jeg at finner du noen som vil ansette meg for å stå på hendene ti sekunder, på et ukjent tidspunkt, en eller annen gang i løpet av måneden, så er jeg evig takknemlig, jeg tar selvsagt med glede den jobben. For jeg kan jo ikke stå på hendene når som helst, det kommer an på dagsformen. Akkurat nå er det et halvt år siden sist, i vår klarte jeg det flere ganger i måneden. Men hvilken jobb skulle det føre til? Men nei, jevnt over opplever jeg ikke hets, mer medlidenhet, fordi de fleste heller vil jobbe, føle seg nyttige, ha kollegaer, ha kontroll på sin egen økonomi etc. Anonymkode: 3dcbe...563 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #15 Skrevet 31. desember 2019 Problemet er gjerne at folk som ikke aner hva de snakker om absolutt skal uttale seg om temaet. Det er mange sterke meninger ut og går og vi som er uføre vet at mange av de som uttaler seg er helt på bærtur. Det er svært mange med negative holdninger om uføre, og for en person som føler dette på kroppen hver eneste dag kan det oppleves som hets (selv om det per definisjon kanskje ikke er hets). Anonymkode: 7f305...df7 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget med uføretrygden er at den skal kun dekke livets opphold. Det er mening at uføretrygde skal få sponset ferie av staten til syden. Det finnes flere tusen studenter som lever rundt 100K i året. De klarer det, hvorfor skal ikke uføretrygde gjør det? Anonymkode: d718c...6c5 Midlertidig ja. Ikke resten av livet. Anonymkode: 415b7...1f1 10
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 2 timer siden, Husholdning1 skrev: Det gir en norsk uføretrygd rikelig med rom for. Det var likevel ikke det jeg ønsket å diskutere med denne tråden. Nei. Anonymkode: 415b7...1f1 8
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter #18 Skrevet 31. desember 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Problemet er gjerne at folk som ikke aner hva de snakker om absolutt skal uttale seg om temaet. Det er mange sterke meninger ut og går og vi som er uføre vet at mange av de som uttaler seg er helt på bærtur. Det er svært mange med negative holdninger om uføre, og for en person som føler dette på kroppen hver eneste dag kan det oppleves som hets (selv om det per definisjon kanskje ikke er hets). Anonymkode: 7f305...df7 Hva en diskusjon oppleves som er jo ikke relevant. Det skyldes jo kun forhold som mottaker selv kan gjøre noe med, dersom man ikke skal forby å debattere temaet. Endret 31. desember 2019 av Husholdning1
Husholdning1 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter #19 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke. Jeg er uføretrygdet, og har ikke opplevd hets. Jeg klarer meg også økonomisk, selv om det selvsagt ikke er fett. Klarer en ferietur innimellom også, det er jo ikke verre enn å forsake litt ekstra i månedene før og etter. En sydentur trenger ikke koste all verden, så hvorfor i all verden skulle det plage noen hvordan jeg bruker mine penger? Jeg har lest en del stygge kommentarer, ala at man er snyltere, ikke gidder å jobbe, blir kalt navere (som er noe helt annet), og at hvis man klarer å trene, eie en hund, ha et barn, dra på en ferie etc, så er det bevis på at man bake faker og snylter. Men det er jo ikke sånn at alt man klarer å gjøre kan overføres til arbeidskapasitet. En gang var det en som sa at det var rart jeg ikke kan jobbe når jeg kan stå på hendene. Da sa jeg at finner du noen som vil ansette meg for å stå på hendene ti sekunder, på et ukjent tidspunkt, en eller annen gang i løpet av måneden, så er jeg evig takknemlig, jeg tar selvsagt med glede den jobben. For jeg kan jo ikke stå på hendene når som helst, det kommer an på dagsformen. Akkurat nå er det et halvt år siden sist, i vår klarte jeg det flere ganger i måneden. Men hvilken jobb skulle det føre til? Men nei, jevnt over opplever jeg ikke hets, mer medlidenhet, fordi de fleste heller vil jobbe, føle seg nyttige, ha kollegaer, ha kontroll på sin egen økonomi etc. Anonymkode: 3dcbe...563 Her opplever jeg at du skriver mye fornuftig. Hets er det jo ikke. De fleste diskusjoner om snylting opplever jeg at handler om nettopp snylting, ikke uføretrygdede som er reelt arbeidsuføre. 1
Silva Pluvialis Skrevet 31. desember 2019 #20 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest en del stygge kommentarer, ala at man er snyltere, ikke gidder å jobbe, blir kalt navere (som er noe helt annet), og at hvis man klarer å trene, eie en hund, ha et barn, dra på en ferie etc, så er det bevis på at man bake faker og snylter. Anonymkode: 3dcbe...563 Dette. Det er så mye kritikk som går på at uføretrygdede snylter og mange mener uten å kjenne dem at de egentlig ikke er så syke. De får kritikk for at de klarer å være f.eks sosial men ikke jobbe, og kritikk hvis de ikke klarer å være sosial heller fordi ‘ingen har godt av å bare sitte hjemme’. Så er det noen som sier at sykdommer som f.eks ME og fibromyalgi ikke finnes - at disse er late og har vondt i viljen. Og at de med angst og depresjon bare faker. Hvis ikke dette er hets eller krenkende utsagn, så vet ikke jeg. Det er IKKE ok å spekulere i andres sykdom. Det forundrer meg stadig at så mange uttaler seg om andres sykdom. Hva med å ikke legge seg opp i andres liv?, tenker jeg. 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå