Gå til innhold

Jeg er redd sønnen min er FOR omsorgsfull og beskyttende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på ti år som er en veldig snill og omtenksom gutt. Han er hjelpsom, oppmerksom og høflig. Det er naturligvis egenskaper jeg setter pris på og har oppmuntret. Men nå trenger jeg innspill fra noen her, som kan fortelle meg om dynamikken mellom oss høres unormal/usunn ut.

Saken er at jeg i lang tid har fundert på skilsmisse fra guttens (og hans søskens) far. Forholdet er ikke godt og gjør meg ulykkelig. Jeg opplever mye silent treatment, blant annet, som gjør meg nervøs og lei meg. Vi har vært i terapi, mannen lover bot og bedring, men vi sklir tilbake til gamle mønstre. Jeg er ikke så ofte glad. Jeg gjør mitt beste for å oppføre meg vanlig, men barn er jo ofte observante. Sønnen vår spør ofte om jeg er sliten, og han er nesten overdrevent grei. Bare jeg tar oppvasken sier han «Du er så flink du, mamma, som jobber sånn for oss!». (Til sammenligning sier mannen min aldri noe lignende, noe jeg har savnet, da litt av problemet er at jeg gjør mest hjemme og føler at innsatsen min - og jeg - er usynlig.)

Jeg spurte sønnen vår nå om han synes jeg er ofte sliten. Ja, sa han, det ser sånn ut. Og han vil at jeg skal være gladere og mindre sliten og at vi skal gjøre mer sammen. Han er en så fin gutt! Men jeg er redd for hvordan dette påvirker ham, redd for at han føler på et ansvar som ikke er hans. 

Jeg vil gjerne ha noen råd fra dere. Ideelt sett burde situasjonen med mannen min løses, men jeg er veldig redd. Jeg ser ikke hvordan det skal bli bedre, men det er vanskelig å forestille seg å bryte opp familien og ha barna halve tiden. Kanskje blir jeg enda mer nedfor da. Hva er best for barna mine? 

Anonymkode: ef298...3e5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å fikse et forhold er noe en må jobbe med både sammen, men mest for seg selv. I stedenfor å irritere deg over alt han ikke gjør eller gjør, må du fokusere på hva du gjør og ikke gjør. Du skal få han til å blomstre og motsatt. 

Malt av småting må du legge bort.. det er det som dreper et forhold. Pirking og så kommentarer. 

Sønnen din har nok merket stemningen mellom dere.. kanskje uttrykker du misnøye når barnet ditt hører på? 

Anonymkode: 7067c...6a1

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å fikse et forhold er noe en må jobbe med både sammen, men mest for seg selv. I stedenfor å irritere deg over alt han ikke gjør eller gjør, må du fokusere på hva du gjør og ikke gjør. Du skal få han til å blomstre og motsatt. 

Malt av småting må du legge bort.. det er det som dreper et forhold. Pirking og så kommentarer. 

Sønnen din har nok merket stemningen mellom dere.. kanskje uttrykker du misnøye når barnet ditt hører på? 

Anonymkode: 7067c...6a1

Ja, jeg gjør mitt beste, men det er alt annet enn lett. Jeg sier ingenting negativt om mannen min, men stemningen fanger han nok opp uansett.

Skrevet

Han ser sikkert at din mann ikke er grei med deg. Jeg tror du bør kansje snakke med gutten om det slik at han fostår at det ikke er hans ansvar å fikse hvordan dere har det. At det er dere som bestemmer dere for å leve sammen som ektepar til tross for hvordan dere har det. 

Anonymkode: e4ccb...532

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg gjør mitt beste, men det er alt annet enn lett. Jeg sier ingenting negativt om mannen min, men stemningen fanger han nok opp uansett.

Han ser sikkert at din mann er kjølig og ufin og det er nok vondt for han og han synes dermed synd på deg fordi han er glad i deg. 

Tenk om du stod opp for deg selv ts? Tenk om du viste han at du ikke godtar å bli behandlet dårlig. Hva slags effekt tror du det ville hatt? Isteden for å gå å bare ta imot dritt?

Skrevet

Kan du lese boken lykkelig skilt ts? Den er på google books.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ser sikkert at din mann er kjølig og ufin og det er nok vondt for han og han synes dermed synd på deg fordi han er glad i deg. 

Tenk om du stod opp for deg selv ts? Tenk om du viste han at du ikke godtar å bli behandlet dårlig. Hva slags effekt tror du det ville hatt? Isteden for å gå å bare ta imot dritt?

Har du noen konkrete tips, eller tenker du på å gå?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen konkrete tips, eller tenker du på å gå?

Konkret tips, les boken. Der er det gode råd som. Rydd opp i hodet. Tanker som at "mannen greier seg ikke uten meg" "jeg kan ikke bli lykkelig igjen så jeg blir heller her i dette vonde samlivet" er løgner og ødeleggende. Hva er sannhetene egentlig?

AnonymBruker
Skrevet
På 31.12.2019 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Konkret tips, les boken. Der er det gode råd som. Rydd opp i hodet. Tanker som at "mannen greier seg ikke uten meg" "jeg kan ikke bli lykkelig igjen så jeg blir heller her i dette vonde samlivet" er løgner og ødeleggende. Hva er sannhetene egentlig?

Jeg leste den nå, mange nyttige tips. Men jeg tenker den kanskje er for noen som har bestemt seg for å skilles. Det har ikke jeg ennå. Jeg klarer ikke å tenke tanken ut, i hvert fall ikke ennå.

AnonymBruker
Skrevet

Han utvikler seg til å bli mann før eller siden, bare vent å se. :) 

Anonymkode: b56be...db3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han utvikler seg til å bli mann før eller siden, bare vent å se. :) 

Anonymkode: b56be...db3

Ja, det gjør han :)

Det jeg er mer redd for er om jeg har vært en dårlig mor, på en måte. Siden han passer sånn på meg. At han føler han må være større enn han er og ta en rolle som han ikke egentlig ikke burde ta.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør han :)

Det jeg er mer redd for er om jeg har vært en dårlig mor, på en måte. Siden han passer sånn på meg. At han føler han må være større enn han er og ta en rolle som han ikke egentlig ikke burde ta.

Jeg tror ikke du har lest boken da, ts?

Om du ikke forstår at det er du som må stille opp for deg selv, slik at ikke sønnen din må det.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du har lest boken da, ts?

Om du ikke forstår at det er du som må stille opp for deg selv, slik at ikke sønnen din må det.

Første kapittel er «få et harmonisk forhold til eksen», og han er jo ikke min eks? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første kapittel er «få et harmonisk forhold til eksen», og han er jo ikke min eks? 

Boken handler om å rydde i hodet slik at man blir kvitt vanskelige tanker.

Feks rød tanke er løgn som;; " Jeg kan ikke stå opp for meg selv fordi samboeren min er så sjefete. Da blir det bråk. jeg må heller trå forsiktig og gjøre som han sier..selv om barna ser at jeg ikke har det bra."  

grønn tanke er sannhet; " jeg er en sterk voksen med masse verdi. jeg er likestilt med mannen min. Han kan ikke behandle meg som om jeg har mindre verdi. jeg har meninger og lar meg ikke behandles dårlig av mannen, slik at barna ikke trenger å bekymre seg om meg."

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår veldig godt TS at du er redd for hvordan du vil få det i et evt brudd. Jeg er selv i et brudd nå og har det vondt. Det er bra at du og mannen går i terapi, det er mye mer enn det vi fikk til. min eks er nemlig så sjefete at han ikke hører på noen andre. Det er bare hans meninger som gjelder, og jeg ble psykisk syk av å leve med noen som ikke ville se meg og mine meninger, mine tanker, eller se en verdi i at jeg i det hele tatt eksisterer der. Han tok meg 100% for gitt og irriterte seg bare jeg var i bilen. Jeg levde slik i ti år. Nå har vi 50% samvær og jeg blir bedre psykisk, men det er tungt om kvelden når barnet ikke er her hos meg. da tenker jeg på triste ting som har skjedd, feil jeg har gjort i relasjon til barnet. Men ofte seg jeg at disse feilene kommer fra at mannen ikke var oppmerksom feks..jeg tok støyten og ryddet opp. 

Jeg innser at bruddet mitt er det beste som har hendt meg da jeg endelig kan få ha det bra igjen. Kanskje jeg tilogmed kan bli elsket av noen en gang. Men ja det er klart det er vondt å savne barnet, samt tryggheten av å være to. og å være to om å være foreldre sammen.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår veldig godt TS at du er redd for hvordan du vil få det i et evt brudd. Jeg er selv i et brudd nå og har det vondt. Det er bra at du og mannen går i terapi, det er mye mer enn det vi fikk til. min eks er nemlig så sjefete at han ikke hører på noen andre. Det er bare hans meninger som gjelder, og jeg ble psykisk syk av å leve med noen som ikke ville se meg og mine meninger, mine tanker, eller se en verdi i at jeg i det hele tatt eksisterer der. Han tok meg 100% for gitt og irriterte seg bare jeg var i bilen. Jeg levde slik i ti år. Nå har vi 50% samvær og jeg blir bedre psykisk, men det er tungt om kvelden når barnet ikke er her hos meg. da tenker jeg på triste ting som har skjedd, feil jeg har gjort i relasjon til barnet. Men ofte seg jeg at disse feilene kommer fra at mannen ikke var oppmerksom feks..jeg tok støyten og ryddet opp. 

Jeg innser at bruddet mitt er det beste som har hendt meg da jeg endelig kan få ha det bra igjen. Kanskje jeg tilogmed kan bli elsket av noen en gang. Men ja det er klart det er vondt å savne barnet, samt tryggheten av å være to. og å være to om å være foreldre sammen.

Så fint at det har gått så bra og at du er sikker på valget du tok ❤️ Har barnet tatt skilsmissen greit?

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder sønnen din, så kan du fortelle han at innimellom blir voksne slitne og det er normalt, og at etter en stund vil hverdagen bli mindre hektisk og du vil være mindre sliten. At du tåler å kjenne på å være sliten iblant, at det er slik livet er. 

Anonymkode: 1e87b...5b2

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boken handler om å rydde i hodet slik at man blir kvitt vanskelige tanker.

Feks rød tanke er løgn som;; " Jeg kan ikke stå opp for meg selv fordi samboeren min er så sjefete. Da blir det bråk. jeg må heller trå forsiktig og gjøre som han sier..selv om barna ser at jeg ikke har det bra."  

grønn tanke er sannhet; " jeg er en sterk voksen med masse verdi. jeg er likestilt med mannen min. Han kan ikke behandle meg som om jeg har mindre verdi. jeg har meninger og lar meg ikke behandles dårlig av mannen, slik at barna ikke trenger å bekymre seg om meg."

Ja, da skjønner jeg :)

Jeg prøver å være sterk og tenke grønne tanker. Men det er ikke så lett. Når han holder på med silent treatment dag 5 er det ikke lett å heve seg over det lenger. Jeg ender alltid med å lure på om det er jeg som tar feil, for det mener jo han. Det krever utholdenhet, å ha det slik. Jeg er kanskje både for lite og for mye utholdende i blant. Jeg har nok til å holde ut for mye, og ikke nok til å holde ut uten å ende opp med å være den som sier unnskyld (selv om jeg ikke mener jeg har gjort noe feil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...