Gå til innhold

Hvordan komme ut av en ond sirkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært veldig ensom og alene i lang tid. Ønsker fellesskap og å være rundt folk, men gruer meg/får litt angst for å være rundt folk pga man har vært alene/isolert så lenge. Ond sirkel. Noen som har gode,konstruktive råd? 

Anonymkode: e63a3...1df

Skrevet

Ingen som har noen råd? 

Skrevet

Har ikke personlig erfaring med slik angst. Men kan du finne en måte å gå små skritt på? Feks gå på kino:da er man i et fellesskap med mye folk, men det er lite sosialt krevende siden man kan være stille. 

Her i min lille by er det også div gratis foredrag, el strikkekafe på biblioteket. Der er man med andre, men trenger ikke si så mye, kan være litt opptatt med strikking. 

Er du i jobb? Kan du gå til lunsj ilag med endel kolleger og ha som mål at du skal prate mer med dem? 

Skrevet
32 minutter siden, Eneri skrev:

Har ikke personlig erfaring med slik angst. Men kan du finne en måte å gå små skritt på? Feks gå på kino:da er man i et fellesskap med mye folk, men det er lite sosialt krevende siden man kan være stille. 

Her i min lille by er det også div gratis foredrag, el strikkekafe på biblioteket. Der er man med andre, men trenger ikke si så mye, kan være litt opptatt med strikking. 

Er du i jobb? Kan du gå til lunsj ilag med endel kolleger og ha som mål at du skal prate mer med dem? 

Har dessverre ikke jobb for tiden,men håper å gradvis komme i jobb igjen snart. Kino hadde kanskje vært noe,men har hatt isolasjons angst så har unngått slike ting i lang tid. Men, tror det skal gå bra om man gjør det. Føler man blir "født på y" når man er rundt mennesker til tider. Det er en veldig god følelse :) Må prøve å fokusere mer på det som gir glede. 

Ts 

Skrevet

Vet ikke hva som er vanskelig for deg sånn rent praktisk rundt folk. Hjelper det å tvinge deg selv til å rusle rundt på et kjøpesenter? Øve deg på å være rundt folk uten forventninger om mye prat? Bare ha som mål å gjøre etpar ærend+ bare kikke i etpar butikker? 

Er det et kurs du kunne meldt deg på, treningstimer, hobby? 

Høres ut som du er motivert til en endring, og det er jo et flott utgangspunkt 😊

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært veldig ensom og alene i lang tid. Ønsker fellesskap og å være rundt folk, men gruer meg/får litt angst for å være rundt folk pga man har vært alene/isolert så lenge. Ond sirkel. Noen som har gode,konstruktive råd? 

Det beste for deg hadde sikkert vært å fått noen venner, men jeg skjønner at det ikke er så lett med den type angst som du virker å ha. Kanskje melde deg på noe frivillig arbeid der du kan bli kjent med andre i ditt tempo? Å være alene er aldri lett, men det beste man kan gjøre er å øve seg på å være rundt andre.

Anonymkode: 51e82...f9e

Skrevet
4 minutter siden, Eneri skrev:

Vet ikke hva som er vanskelig for deg sånn rent praktisk rundt folk. Hjelper det å tvinge deg selv til å rusle rundt på et kjøpesenter? Øve deg på å være rundt folk uten forventninger om mye prat? Bare ha som mål å gjøre etpar ærend+ bare kikke i etpar butikker? 

Er det et kurs du kunne meldt deg på, treningstimer, hobby? 

Høres ut som du er motivert til en endring, og det er jo et flott utgangspunkt 😊

Skal begynne å trene litt over nyttår en gang. Men får lett angst og oppkavet når man skal gjøre ting man ikke er vant til pga isolasjon. Men når man er mentalt innstilt på ting, så klarer man mye. Men det et andre ganger man ikke er der, og da er ting dessverre vanskelig. Når man står i det som har blitt ubehagelig, så går det alltid over, men det verste er å kjenne på ubehagelige symptom,som man ønsker å unngå.

Tror det er lurt å tvinge/presse seg litt og det er nok det som skal til for å komme videre og bli normal. Problemet er ofte at man klarer litt,så faller man tilbake i gamle mønster igjen. Men nå har det gått altfor lang tid,og man må komme seg videre i livet og få det bedre!

Skrevet

Kan du legge lista lavt til å begynne med, så du opplever mestring? Feks melde deg på gruppetimer på trening som er kortvarig, og kjøre hjem etterpå for dusjing. Om man formler, svetter, er rød el hva som skjer så er folk egentlig mest opptatt av seg selv, og på trening er mange både røde og svette. 

Egentrening på studio er jo også greit. Hvis du ikke jobber, kan du trene på formiddag når det er færre folk der hvis det gjør det enklere. 

Har du venner som jobber som du kan be møte deg for en rask lunsj? Da blir det sosialt uten at det drar ut i timesvis fordi de må jo tilbake på jobb. Du får trent deg litt på å komme ut av isolasjonen. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste for deg hadde sikkert vært å fått noen venner, men jeg skjønner at det ikke er så lett med den type angst som du virker å ha. Kanskje melde deg på noe frivillig arbeid der du kan bli kjent med andre i ditt tempo? Å være alene er aldri lett, men det beste man kan gjøre er å øve seg på å være rundt andre.

Anonymkode: 51e82...f9e

Hadde noen venner,men har dessverre trukket meg eller kommet med unnskyldninger (sanne dog ),og forstår at folk ikke gidder slikt i lengden. Har følt man ikke har noe å komme med, at de har "alt på stell" med unger,mann,hus,jobb etc. Skal prøve å jobbe med å snu dette, og møte de igjen. Frivillig arbeid er ikke helt for meg. Flott det de står for, men jeg må komme i normalt,betalt arbeid igjen sakte men sikkert.

Skrevet
13 minutter siden, Eneri skrev:

Kan du legge lista lavt til å begynne med, så du opplever mestring? Feks melde deg på gruppetimer på trening som er kortvarig, og kjøre hjem etterpå for dusjing. Om man formler, svetter, er rød el hva som skjer så er folk egentlig mest opptatt av seg selv, og på trening er mange både røde og svette. 

Egentrening på studio er jo også greit. Hvis du ikke jobber, kan du trene på formiddag når det er færre folk der hvis det gjør det enklere. 

Har du venner som jobber som du kan be møte deg for en rask lunsj? Da blir det sosialt uten at det drar ut i timesvis fordi de må jo tilbake på jobb. Du får trent deg litt på å komme ut av isolasjonen. 

Trenger å kjenne på mestring,ja.

Tenkte å starte med egentrening  på formiddagen i første omgang :) Bor i gåavstand til der jeg tenker å trene, så det er veldig greit. Takk for tipsene :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...