AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 Jeg er forferdelig dårlig til å spare til tross for grei inntekt. Mitt nyttårsforsett er at jeg må skjerpe meg og ikke kaste bort så mye penger, heller spare. Jeg snakket med en økonomisk rådgiver som jeg ikke hadde så veldig sansen for, så jeg spør her i stedet. Har tre ulike fond jeg vil spare i. -Jeg tenker å spare barnets barnetrygd i et fond uten altfor høy risiko, men som fortsatt har bedre rente enn vanlig sparekonto. Barnet har en form for sykdom som gjør at det kanskje ikke er så realistisk med jobb eller forhold i voksen alder. Tenker å spare ca 1000 kr i mnd pluss det barnet får i gaver. Tenker kanskje Storebrand Balansert. Eller bør jeg velge det som heter Forsiktig? -Tenkte å sette inn 10.000 til eget fond. Har sett på Storebrand Global Solutions, middels risiko. 500 kr i mnd? -Siste tenker jeg 10.000 og litt høyere risiko. Fortsatt 500 per mnd? Tenker langsiktig sparing til pensjon. Bør jeg i tillegg velge noe med lav risiko, eller er det ok med middels? Anonymkode: 903b5...305
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 For å begynne med din langsiktige sparing til pensjonen ville jeg ikke valgt det fondet. Har ikke prestert særlig bedre enn indeks over tid og for dyrt. Velg heller et globalt indeksfond med maks 0,25% forvaltningshonorar. Med så lang tidshorisont som pensjon ville jeg valgt middels til høy risiko, som nevnte globale indeksfond. Når deg gjelder sparingen til barnet avhenger det av hvor langt frem i tid du regner med at pengene skal brukes. Snakker vi 5-10 år eller lenger frem i tid gå for et globalt indeksfond som nevnt over. Ville altså i utgangspunktet ikke valgt noen av fondene du har plukket ut. Jeg sparer personlig i globalt indeksfond til pensjon og som sparing til barnet vårt. Anonymkode: 14a70...e88 2
Mannisinbestealder Skrevet 30. desember 2019 #3 Skrevet 30. desember 2019 Jeg kjøper ikke utenlandske fond akkurat nå. Synes kronekursen er litt for lav.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Takk for hjelpen, skal se nærmere på dette 😊 Har tenkt på det med kronekursen selv, men sånn det ser ut nå ligger det vel ikke an til en snarlig endring. Anonymkode: 903b5...305
Økonomisk sans Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 Når tidshorisonten er såpass lang som 10+ år, er det ingen grunn til å velge noe annet enn billige, globale indeksfond. Disse har per definisjon høy risiko, men når sparemålet er så langt frem i tid, er det likevel ganske lav risiko da børsen med all sannsynlighet kommer til å stige på sikt, selv om det kommer til å være svingninger underveis. Styr unna banken sine pensjonssparepakker, de har ofte høye gebyrer og har alt for lav risiko til sparing med så lang horisont. 2
Mannisinbestealder Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, Økonomisk sans skrev: Når tidshorisonten er såpass lang som 10+ år, er det ingen grunn til å velge noe annet enn billige, globale indeksfond. Disse har per definisjon høy risiko, men når sparemålet er så langt frem i tid, er det likevel ganske lav risiko da børsen med all sannsynlighet kommer til å stige på sikt, selv om det kommer til å være svingninger underveis. Styr unna banken sine pensjonssparepakker, de har ofte høye gebyrer og har alt for lav risiko til sparing med så lang horisont. Jeg er enig i at man skal velge aksjefond og gjerne indeksfond, men hvorfor utenlandsk fond. Du får ikke mye for den svake krona akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 Rentefond? Anonymkode: 0c552...874
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 12 timer siden, Mannisinbestealder skrev: Jeg kjøper ikke utenlandske fond akkurat nå. Synes kronekursen er litt for lav. 11 timer siden, Mannisinbestealder skrev: Jeg er enig i at man skal velge aksjefond og gjerne indeksfond, men hvorfor utenlandsk fond. Du får ikke mye for den svake krona akkurat nå. Er du redd for kronen kan du kjøpe valutasikrede globale fond. Sparer du langsiktig med en horisont på lenger enn 5-10 år som du uansett bør gjøre med aksjefond så spiller ikke valutakursen noen stor rolle. Valutamarkedet er et nullsumspill så variasjonene skal over tid jevne seg ut. Det er hvertfall det finansteorien beskriver. Alternativet er å kun kjøpe aksjefond som kun investerer i norske aksjer. Det blir veldig høy risiko siden den norske børsen er veldig oljetung og den er kun en liten brøkdel av den globale økonomien. I tillegg får du jo lønnen din utbetalt i norske kroner og du eier kanskje en bolig i Norge. Går det dårlig med norsk økonomi, lønninger synker, arbeidsledighet stiger, boligpriser synker, oljeprisen synker vil også den norske børsen synke. Du mister kjøpekraft på alle områder. Ved å investere globalt er du mye bedre diversifisert og vil ikke merke en nedgang på samme måten. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Rentefond? Anonymkode: 0c552...874 Med dagens lave renter ville jeg ikke brukt hverken rentefond eller obligasjonsfond som hovedsparing. Fint til en liten andel av porteføljen men ville, og har, plassert mesteparten i globale indeksfond. Det skal også bemerkes at når man snakker om risiko ifb med aksjefond menes det hovedsakelig risikoen for svingninger i aksjekursen. For et aksjefond med høy risiko vil fondskursen variere mer enn et fond med lavere risiko. Samtidig betyr høyere risiko høyere avkastning. Risiko og avkastning følger normalt hverandre. Det er ikke snakk om risiko for å miste alle pengene. Skal du miste alle pengene i et globalt fond må alle verdens firmaer gå konkurs samtidig. Skulle det skje har vi mye større problemer enn å miste noen sparekroner. Det ville medført en total kollaps av verdenssamfunnet. Anonymkode: 14a70...e88 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Rentefond? Anonymkode: 0c552...874 Avkastningen er som med høyrentekonto hvis ikke man velger et rentefond med høy risiko, og pengene vil ikke være forsikret. Hvis man først aksepterer risiko er det bedre å sette mer i aksjefond og la resten stå på vanlig høyrentekonto. Anonymkode: 00f4a...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 Les noen artikler på nordnet.no. Jeg har lært en god del om fondssparing derfra. Anonymkode: dafae...f98 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #11 Skrevet 31. desember 2019 Storebrand? Velg heller DNB eller KLP sine indeksfond. Anonymkode: b4202...20a 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Storebrand? Velg heller DNB eller KLP sine indeksfond. Anonymkode: b4202...20a Hvorfor det? Anonymkode: 14a70...e88
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 Lag konto hos Nordnet, ta nordnet-skolen og les artikler der. Kjøp indexfond, hos Nordnet så er det ikke begrenset til kun Storebrand sine spareprodukter. nordnet.no Anonymkode: eecc3...809
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 Eller hos Sbanken, de er ennå billigere. Faktisk tilbyr Sbanken f.eks. flere/alle? fondene til KLP billigere enn det KLP selv tilbyr. Anonymkode: 14a70...e88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå