Gå til innhold

Arbeidsgiver betaler ikke full dag på helligdag, noen som vet hva jeg har rett på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, på forhånd beklager for dårlige formuleringer og langt innlegg.

Jeg har en mistanke om at arbeidsgiver kommer til å kutte i arbeidstiden min på helligdagene som har vært pga tidligere hendelser.

Jeg jobber i matvareforretning, og på forrige torsdag var min arbeidstid fra 15.00-22.15 (egentlig fra 14.45 da vi har fått beskjed om å møte 15 min før(ikke betalt)). Butikken stenger klokken 22, men vi har kasser å gjøre opp, penger låses inn, sjekke at maskiner er slått av, aviser som skal vekk - og ikke minst, kunder som gjerne ikke er ute av forretningen før 10 over … :) For cirka 1 år siden, ønsker arbeidsgiver å slutte å betale oss for det kvarteret over 22, han mente det var frivillig av han å betale det, da andre i matvarekjeden ikke gjorde det til sine ansatte. Jeg har sagt at da går jeg presis 22, uten å gjøre opp kasse eller noe pga jeg mente det var urettferdig å ta så mye av vår fritid mtp at vi jo må kommer 15 min FØR skiftet vårt begynner å vi får betalt. Fikk da beskjed om at han kanskje ville ansette noen andre enn de som går akkurat kl 22.00 … (?Hva er dette for oppførsel og egoisme? Men, men en annen sak.)

Jeg var syk tidligere i år. Kastet opp på arbeidsplassen og måtte reise hjem. Følte jeg hadde skapt mye bry. Sjekket lønnsslippen nesten måned (noe som jeg alltid gjør) og merket at to av kvarterene mine for kveldsjobbing var tatt vekk, og jeg hadde kveldsjobb de aktuelle dagene. Jeg spurte ikke, da jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet for å ha vært syk. En gang tidligere satt han og skrev timer for noen måneder fram i tid, da til påsken i fjor. Sa høyt angående påskeaften: ''Ai, ai, *Ivar* ingen kvart over på deg, nei, her skal det spares penger, hehe.'' Jeg visste ikke hva jeg skulle si. I påsken har vi åpent fra 9-16. Vedkommende skulle jobbe det skiftet, og HVER BIDIGE påskeaften kommer det alltid kunder i siste liten som ''skal bare,'' og blir igjen såpassa som til 16.20, OG SÅ begynner vi å gjøre opp kassene våre. Vi får bare betalt til 16.00. 

Disse episodene gjør med skeptisk til hvordan det blir nå i høytida. Kommer jeg til å få fri med lønn hele den arbeidstida jeg VANLIGVIS har, eller blir det fml fra 15-22? Det er ikke min feil at det er helligdag og at jeg ikke får jobbet timene mine.

Er det noen som kan regelverket? 
Er det noen som har opplevd lignende?

Har jeg krav på betaling fra 15-22.15?

Tar jeg feil? Jeg liker ikke å skape bry, men føler at det er så mange ting som er urettferdig på arbeidsplassen, så jeg må i alle fall verne om de minuttene jeg får betalt for mtp at jeg møter før uten betaling.

Vær så snill, hjelp og mange takk for svar :)

Anonymkode: 3755c...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvsagt ha betalt for den tiden sjefen krever at du jobber. Veldig vanlig at butikker og bensinstasjoner sniker seg rundt lover og regler, fordi det ofte jobber unge mennesker her som ikke vet hva de har krav på. Jeg har ofte dratt inn arbeidstilsynet i tilfeller hvor jeg har måtte jobbe gratis og uten overtid, ender alltid med at vi har fått betalt allikevel. Ta gjerne kontakt med de hvis du føler at noe skurrer. 

Anonymkode: 5e9c1...bf7

• Liker 12
Skrevet

Herregud, slutt å la deg overkjøre. Du skal ha betalt for hvert minutt du jobber. Ja, det er som hun over sier at mange av disse møkkabransjene slipper unna med mye grums fordi veldig mange unge arbeidstagere finner seg i alt. Han kan ikke bare ansette en ny en fordi du ikke jobber gratis.

Anonymkode: 3a1fa...9cc

• Liker 8
Skrevet

I alle dager, arbeidsgiver kan da ikke kreve at dere skal møte på jobb 15. minutter før dersom dere ikke får betalt for det! 

Her må dere manne dere opp og kreve betalt fra dere møter på jobb til dere kan gå hjem, ellers nekter dere å møte opp før eller bli igjen over tiden. Ta kontakt med Arbeidstilsynet og be de gi arbeidsgiver en oppstrammer, samt få hjelp til å kreve ubetalt lønn for den tiden dere har måttet jobbe uten lønn.

Det her er IKKE lov, og dere må heller ikke la arbeidsgiver slippe unna med dette! 

Anonymkode: e4d6b...136

• Liker 8
Skrevet

Gå sammen med de andre ansatte, så står du ikke alene. Organiser dere om dere ikke er det, slik at dere har en fagforening i ryggen. 

Mange arbeidsgivere truer med sparken om man organiserer seg, men det er selvsagt ikke lov. 

Anonymkode: cadb7...128

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde dette på kiwi for noen år siden selv. 

Anonymkode: d581a...527

AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp sånne ting man har fagforening til. (Blant annet).

Kontakt fagforeninga di. Hvis du ikke dr medlem - organiser deg!

Anonymkode: 05719...954

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er politiet, når man trenger dem?

Anonymkode: 2d62b...f33

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er politiet, når man trenger dem?

Anonymkode: 2d62b...f33

Politiet?🤔 Ville heller tenkt Arbeidstilsynet/Fagforbundet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...