Gå til innhold

Gravid og sliten av å være på besøk hos foreldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og datteren min er på besøk hos foreldrene mine nå i romjula og over nyttår. De gledet seg veldig til vi kom og har snakket om det lenge - da vi bor tre timer unna. 

Men denne gangen er jeg gravid og så utrolig sliten. I mitt stille sinn hadde jeg håpet på at foreldrene mine kanskje ville finne på noe med datteren min en time en eller annen dag, slik at jeg kunne slappe av litt. Jeg har konstant vondt i hodet, er kvalm og utrolig lite underskudd. De tre siste dagene har jeg ikke sovnet før firetiden på morgenen, og er oppe igjen med dattera klokken syv. Foreldrene mine er og oppe da. Så må de slappe av etter frokost, så da leker jeg og datteren min. Etter det er det formiddagsmat, og etter det tar de en hvil og ser på sport/sover. Da spiller vi spill eller er ute å leker. Så er det middagstid og etter det vil de slappe av med kveldsnytt, påskenøtter og annet på TV. 

De gjør ingenting med datteren min og jeg får ikke noe avlastning heller. Nå skal det sies at de er i 60-åra, men helsa er bra - men det er alt mulig annet som er mer interessant enn å spille spill og være sosiale med oss. 

Jeg skjønner at de ikke kan ta hensyn for at jeg er gravid og sliten, og at det er sånn å ha barn. Men i og med vi først er på besøk, så skulle man tro de ville gå en tur eller slappe av med oss. Eventuelt kanskje til og med la meg slappe av en liten time og gjøre noe med henne. 

De har vært litt sånn før, men ikke i like stor grad. 

Er jeg bare gravid og kravstor eller er det rart av besteforeldre å ikke være litt mer involvert når vi først er her?

Anonymkode: 25955...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde begrenset mine besøk i fremtiden i allefall. 

Anonymkode: 3fc8f...af3

• Liker 15
Skrevet

Spør dem da vel? Kan dere ta Anne med ut en tur? Jeg er ganske sliten, kan dere se etter Anne mens jeg legger med nedpå? Jeg orker ikke spille spill nå Anne, men kanskje mormor og morfar vil ta en runde?

Anonymkode: ed140...431

• Liker 36
Skrevet

Dette innlegget kunne jeg skrevet selv. Mine foreldre bor 2 timer unna og maser om at vi skal komme. Etter at jeg fikk nr 3 har jeg ikke orket å reise dit på overnatting lenger. De gjør ingenting for å hjelpe til å jeg blir mer sliten av å ha ungene der hjemme. Vi må da dele rom i underetasjen alle sammen og legging er ikke lett med tre unger på samme rom.

Uansett de leker ikke med de eller tar de med ut. Skifter ikke bleier, orker ikke mate de elektriske tur med minstemann på 1 år. De vil helst ligge på sofaen/sitte i godstolen og se på at jeg leker med de eller se på at jeg mater osv. Og da tar de masse bilder og skryter til venner om de fine barnebarna som er på besøk. 

De er også i 60 årene men spreke for alderen. Pensjonert seg tidlig og reiser mye på ferie og er ofte med venner. 

Jeg ble bare lei meg og skuffet over å være der så jeg reiser kun på dagsbesøk nå og slik blir det i årene fremover. De viser så lite interesse når vi er der. Jeg forventer ikke at de skal sitte barnevakt men når jeg spør om de vil være med ut å trille og f.eks ta med en piknik kurv å spise ute så sier de "å nei det kan dere gjøre selv og så får vi litt fred til å slappe av her hjemme". Altså de vil ikke skape noe minner eller gjøre noe hyggelig sammen med oss. 

Sorry nå ble dette mye om meg. Jeg bare kjente meg så igjen i innlegget ditt. 

Anonymkode: 88fcf...9ea

• Liker 14
Skrevet

Ser på påskenøtter faktisk 😅

Anonymkode: 41d0a...517

• Liker 12
Skrevet

Dårlig. Kjenner meg igjen dessverre. Det er skuff.

jeg har også kuttet ut overnattingsbesøk. Det har ikke en gang blitt satt opp grind til trappen og det er veldig viktig at ikke ungene tar på glass-skapene= ikke mulig å slappe av et sekund. 

vanskelig når du bor så langt vekke med dagbesøk da. Men du får begrense besøkene så lite som mulig og ikke forvente noenting. 

Anonymkode: 0c149...452

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på påskenøtter faktisk 😅

Anonymkode: 41d0a...517

Haha, der ser du! Graviditetshjernen min trenger sårt hvile! 😅

Ts

• Liker 11
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør dem da vel? Kan dere ta Anne med ut en tur? Jeg er ganske sliten, kan dere se etter Anne mens jeg legger med nedpå? Jeg orker ikke spille spill nå Anne, men kanskje mormor og morfar vil ta en runde?

Anonymkode: 

Det er liksom ingen anledninger til å spørre, for det er enten hvile eller mat. Når vi spiller spill eller lignende, så spør jeg om de vil være med - men nei, da vil de slappe av. Jeg har og uttrykt jeg er veldig trøtt og sliten, i og med jeg har alt for få timer med søvn - men da kommer fort samtalen over på noe annet. 🙈

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget kunne jeg skrevet selv. Mine foreldre bor 2 timer unna og maser om at vi skal komme. Etter at jeg fikk nr 3 har jeg ikke orket å reise dit på overnatting lenger. De gjør ingenting for å hjelpe til å jeg blir mer sliten av å ha ungene der hjemme. Vi må da dele rom i underetasjen alle sammen og legging er ikke lett med tre unger på samme rom.

Uansett de leker ikke med de eller tar de med ut. Skifter ikke bleier, orker ikke mate de elektriske tur med minstemann på 1 år. De vil helst ligge på sofaen/sitte i godstolen og se på at jeg leker med de eller se på at jeg mater osv. Og da tar de masse bilder og skryter til venner om de fine barnebarna som er på besøk. 

De er også i 60 årene men spreke for alderen. Pensjonert seg tidlig og reiser mye på ferie og er ofte med venner. 

Jeg ble bare lei meg og skuffet over å være der så jeg reiser kun på dagsbesøk nå og slik blir det i årene fremover. De viser så lite interesse når vi er der. Jeg forventer ikke at de skal sitte barnevakt men når jeg spør om de vil være med ut å trille og f.eks ta med en piknik kurv å spise ute så sier de "å nei det kan dere gjøre selv og så får vi litt fred til å slappe av her hjemme". Altså de vil ikke skape noe minner eller gjøre noe hyggelig sammen med oss. 

Sorry nå ble dette mye om meg. Jeg bare kjente meg så igjen i innlegget ditt. 

Anonymkode: 88fcf...9ea

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har også kuttet ut overnattingsbesøk. Det har ikke en gang blitt satt opp grind til trappen og det er veldig viktig at ikke ungene tar på glass-skapene= ikke mulig å slappe av et sekund. 

vanskelig når du bor så langt vekke med dagbesøk da. Men du får begrense besøkene så lite som mulig og ikke forvente noenting. 

Det er nokså slitsomt. Nå er datteren min 9 år og selvstendig, men i og med det er lang ferie og lange dager, synes jeg det er koselig å utnytte det litt. Min drøm hadde vært at foreldrene mine sa "Du, bare gå å legg deg igjen du! Vi er jo oppe, så kan vi kose oss med datterne din en god time" når vi står opp klokka syv 😅 men da forventer de at vi er klare for frokost, og synes det er "tullete" at jeg trenger litt tid før jeg spiser når jeg står opp. 

Skulle gjerne begrenset overnattingen altså, og vi er her ikke ofte heller - da skole og jobb ikke tillater det. Men kjenner at det tar på å være her altså.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å spørre direkte?

Mine foreldre er også glade i å sove, så der spør jeg rett ut om de kan stå opp med barna

Anonymkode: d57d9...4c5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å spørre direkte?

Mine foreldre er også glade i å sove, så der spør jeg rett ut om de kan stå opp med barna

Anonymkode: d57d9...4c5

Mine foreldre står opp seks, så de er allerede oppe. Jeg sa litt sånn tullete "åh, hadde gjort mye for å legge meg igjen nå!" og da svarte min mor "nei, nå er jo klokka allerede kvart over syv. Tullete å legge seg igjen da og ødelegge døgnrytmen." 🙄

Ts

• Liker 3
Skrevet

Mulig vi har vært frekke, men når vi feks har vært hos svigers (må også overnatte da pga avstander) har ungene stått opp og gått ned selv. De har ikke trengt å bli "passet på", ihvertfall ikke når de er 9.... Har hendt at svigers har skrudd på barne-tv mens de var små, og så har de sett på det sammen og småpratet - uten at mannen og jeg hadde stått opp.... Hva skjer hvis datteren din står opp alene og du blir liggende? Har du prøvd?

Det samme hos mine foreldre på hytta feks, da datteren vår var så liten at hun sto opp før oss gikk hun bare ut til dem. Jeg spurte aldri om det var ok.... De signaliserte aldri at det IKKE var det, altså....Nå er hun tenåring og oppe sist av alle, så problemstillingen er over....

Lurer egentlig bare på om de ville kommet og hentet deg hvis 9-åringen sto opp selv og feks satte på tv? Altså, en 9-åring klarer seg jo selv..... 

• Liker 21
Skrevet

Datteren din er 9 år?! Du trenger da ikke å aktivisere henne. Bare si det rett ut: Det var hyggelig å spille en runde med deg, men nå må jeg gå å hvile litt. Du kan være her med mormor og morfar eller se litt tv. 

Anonymkode: 94e62...e00

• Liker 25
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre står opp seks, så de er allerede oppe. Jeg sa litt sånn tullete "åh, hadde gjort mye for å legge meg igjen nå!" og da svarte min mor "nei, nå er jo klokka allerede kvart over syv. Tullete å legge seg igjen da og ødelegge døgnrytmen." 🙄

Ts

Hvorfor ikke si noe slikt som: Denne graviditeten gjør meg så enooormt trøtt, så jeg må sove hvis ikke går jeg helt til grunne. Dere får se etter lille Anne imens! Natta!

Anonymkode: 0b600...93a

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren din er 9 år?! Du trenger da ikke å aktivisere henne. Bare si det rett ut: Det var hyggelig å spille en runde med deg, men nå må jeg gå å hvile litt. Du kan være her med mormor og morfar eller se litt tv. 

Anonymkode: 94e62...e00

Samme tenker jeg. Hun klarer vel å være oppe en times tid eller to uten aktivitet da. Eventuelt om du kan legge deg på sofaen eller lignende, mens hun gjør noe på egen hånd.

Anonymkode: c2d1a...884

• Liker 12
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Men kommer de og henter deg? For jeg ser ingen grunn til at du skal stå opp med en niåring, spesielt ikke når det er folk oppe fra før. Du kan jo også bare insistere og si at du ikke fikk sove før fire, og derfor trenger å sove lenger enn til syv. Døgnrytmen er uansett mest sannsynlig på tur en god stund etter fødselen, så hva skulle du ha å tape på å samle krefter?

• Liker 10
Skrevet

Trenger vel ikke konstant passe en 9 åring?

Anonymkode: 69856...945

• Liker 8
Skrevet

Hun er 9år?! Trodde det var snakk om 2-4 år..

Har ei på 11 år. Da hun var 9 år trengte hun ikke at jeg aktiviserte henne. Annet enn da vi brukte tid sammen. Og det kunne være litt spill eller tegning. Nå som jeg var gravid selv når hun var 10 år så visste hun at hun måtte være ekstra tålmodig med meg.

Og er ikke de hennes besteforeldre? Er hun ikke trygg selv til å ta initiativ til å bruke tid med dem?

Anonymkode: 59ce6...3e5

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, kjente meg SÅNN igjen! Svigermor har 10 000 nips i god arbeidshøyde for mine tvillinger på 2, det begynner å bedre seg nå, men svigermor snakker enda om stjerten på favoritt krystallfugelen som røyk et ubevoktet øyeblikk i påsken. Å være der er ekstremsport og alle er utslitte etter besøk.

Anonymkode: c1e51...e92

• Liker 6
Skrevet

Hvor er faren? Beklager, men det er ikke sikkert de vet hvordan de skal aktivisere et barn. Her må du nesten legge til rette.

Anonymkode: b5270...27f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...