Gå til innhold

Svigers og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 5, har 3 små barn. Vi bor i nabohuset til svigerforeldrene mine. Vi har også landsted/feriehus rett ved hverandre. Dette var satt lenge før min tid. Vi har et greit men tidvis vanskelig forhold til svigers. Og da spesielt svigermor. Dette går mest på grenser og respekt for hverandres privatliv. Det kan være utfordrende når vi lever såpass tett på hverandre. Det går stort sett greit, og jeg prøver å svelge unna endel kameler, det gjør nok helt sikkert hun også. Men det har vært endel episoder som har vært så over grenser at min familie sliter med og omgås henne. Da spesielt pga måten hun behandler meg og min mor. Vi omgås de ofte for at barna skal ha et godt forhold til dem. Nå fikk vi beskjed om at vi skulle reise på ferie med dem i sommer, til danmark. Vi måtte bare finne den uken som passet for oss. Jeg kjente en umiddelbar klump i magen, og ble rett og slett uvell. Jeg er redd for at forholdet blir enda værre av en slik ferietur, men også redd for å ødelegge det med å ikke reise. Jeg prøvde å si til min mann at jeg ikke ønsker dette, nettopp fordi vi har de oppi oss både hjemme og i vår feriebolig. Dette forsto han ikke helt og bare latet som ingenting. Jeg vurderer å si at han kan reise med barna uten meg, men vet det blir full krig med naboene da. Dette er så vanskelig, og ønsker bare litt meninger på hva andre hadde gjort. Og før jeg blir angrepet for å være svigershater, så er jeg fullstendig klar over at slike problemer går begge veier.

Anonymkode: ac521...528

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner jeg reagerer på at de bare forteller dere at dere skal dra på ferie sammen.... Det ville verken svigers eller mine foreldre ha gjort, de ville jo ha spurt om vi ønsket og når det evt kunne passe.....

Men at noen skal fortelle meg at jeg skal på ferie sånn og sånn hadde vært nok til at jeg strittet, uansett hvem det var som sa det....

• Liker 21
Skrevet

Den kan jeg se, det problemet. Må vel være greit å være fra hverandre innimellom, og at dere får beskjed om at dere skal være med til Danmark som dere ikke kan bestemme selv hvordan dere vil tilbringe ferien deres.

Du får prøve å snakke med mannen din om dette igjen. Nå sier du ikke alderen på barna, men er noen av de store nok til å være med farmor og farfar på en tur alene?

Anonymkode: ef9ae...392

• Liker 1
Skrevet

Men seriøst: om det blir krig om du ikke reiser, så kan det jo tilfeldigvis hende at du ikke får ferie akkurat samtidig med mannen din? :P Sånn at han kan reise med sine foreldre først, sammen med barna, og så på ferie med deg og barna etterpå?

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Nordlys89
Redd for sensitiv info
Skrevet

Vi har hatt lignende situasjon. Bor også tett på.

Vi valgte ikke å dra. Det ble en måned+ med kamp om å få oss med, men vi sto på vårt «nei».

Etter dette har mye roet seg, og det viste seg også at vi gjorde helt rett i å ikke dra. Vi har også sagt mer og mer nei angående hva vi velger å delta på, og nå blir det respektert.

Anonymkode: a6649...f5c

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde også fått klump i magen om svigers hadde bestemt hvor og med hvem vi skulle på ferie. Du må forklare mannen din at ferien er den tiden i året du får helt fred.

Jeg hadde nok lagt andre ferieplaner, gjerne en annen type ferie, og en ferie der de ikke kan slenge seg med. Bestill en ferietur til syden og si at dere ønsker en ferie med sol og varme i år.

Anonymkode: b1951...b02

Skrevet

Slutt å være så tafatt og stå opp for deg selv. Hvis det er så ille så får dere flytte.

Anonymkode: 835fd...4b3

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det hadde jeg ikke vært med på. Dere bor tett ved hverandre og ses sikkert ofte. Uansett, synes jeg ser for meg svigerdatter om jeg hadde kommet med et like makeløst tilbud. Vi bruker å være sammen noen dager eller opp til en uke på sommeren, men vi er ikke naboer. Det er de som foreslår sted god tid i forveien. 

Snakk med mannen din. Blir dere ikke enig får han dra alene. Jeg hadde nok snakket direkte til svigermor også, og sagt at det ikke blir aktuelt, dere ses nok som det er. Litt krig takler man, det går som regel over. Man må sette grenser.

Endret av Jytte
Skrevet
1 time siden, Ulrikke skrev:

Jeg kjenner jeg reagerer på at de bare forteller dere at dere skal dra på ferie sammen.... Det ville verken svigers eller mine foreldre ha gjort, de ville jo ha spurt om vi ønsket og når det evt kunne passe.....

Men at noen skal fortelle meg at jeg skal på ferie sånn og sånn hadde vært nok til at jeg strittet, uansett hvem det var som sa det....

Dette!!!

Anonymkode: e9537...848

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor bor dere så nærme? Er det økonomiske fordeler du ikke forteller om, hvis ikke er det vel bare å flytte?

Anonymkode: a46ce...dcf

• Liker 1
Skrevet

Vi er også nabo med svigers, vi har overtatt og bygget på gården der familien til svigerfar komler fra. Men vi har egen hytte langt unna svigers, og det trengs også. Litt avstand er viktig når man bor så tett på familie. Min mann har hele veien vært tydelig ovenfor foreldrene på at vi må få leve vårt eget liv. Det er ikke alltid enkelt, det har vært noen kameler å svelge. 

Men jeg hadde ikke godtatt at svigers eller noen andre for den del, skulle bestemme over ferien vår. Her må du virkelig snakke med mannen din, fortelle ham hva du tenker. Både dere og svigers har godt av å ikke alltid være så tett på hverandre. 

Anonymkode: 7a41d...7cf

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bor dere så nærme? Er det økonomiske fordeler du ikke forteller om, hvis ikke er det vel bare å flytte?

Anonymkode: a46ce...dcf

Er ingen økonomiske fordeler nei. Men plassen, beliggenheten i forhold til barnehage og aktiviteter og at det er hjemmet til barna gjør tettheten til familien verdt det. Selv om det til tider er slitsomt, er det ikke dette som er problemet eller spørsmålet. Men om at vi blir nærmest pålagt å reise sammen med de, når vi i tilegg alltid har de rundt oss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hvordan dere løser denne, vil sette en standard for fremtiden. Se for deg litt lengre perspektiv, er det greit å bli fortalt av andre hvor dere skal på ferie, hvert år? Og at dere ferierer sammen?

Jeg hadde sagt noe "vi setter pris på å ha dere rundt oss i hverdagen, men samtidig mener vi det er sunt å dele oss også når det er mulig og naturlig. I år har vi tenkt å dra på tur bare oss 5"

Om du er av det konfliktskye slaget, så booker du tur nå, og sier dere allerede har planlagt ferien.

Anonymkode: 16e01...6e2

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen økonomiske fordeler nei. Men plassen, beliggenheten i forhold til barnehage og aktiviteter og at det er hjemmet til barna gjør tettheten til familien verdt det. Selv om det til tider er slitsomt, er det ikke dette som er problemet eller spørsmålet. Men om at vi blir nærmest pålagt å reise sammen med de, når vi i tilegg alltid har de rundt oss.

Problemet ditt er mannen din, som «later som ingenting» når du lufter din bekymring. Altså, hva søren? Dere to må bli enige på hjemmebane, og ha felles front utad.

Gjelder egentlig alt, men spesielt mot svigers når dere nå bor så tett. Uten han på laget, kommer du etter hvert til å svelge så mange kameler at du blir kvalt. 

• Liker 2
Skrevet

La mannen din reise alene med barna, du finner på noe annet.

Sånn ellers så kan ferie bli koselig sammen

Anonymkode: cdba5...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...