AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #1 Del Skrevet 30. desember 2019 Hvor lenge koker dere svarte bønner? De fleste jeg koker blir mushy og kleber seg alt for mye sammen selv om jeg bare har kokt dem rett i overkant av en time. Man skal jo bløtlegge og koke bønner skikkelig, så det er derfor jeg er skeptisk til å korte ned for mye på koketiden. Er det noe minimum man må koke dem? Hvor lenge koker dere dem? Anonymkode: 4ff56...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Del Skrevet 30. desember 2019 De bittesmå svarte? Har aldri tatt tiden på dem, men plukk opp en bønne og prøv den etter 15-20 minutter. Anonymkode: d7bad...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #3 Del Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De bittesmå svarte? Har aldri tatt tiden på dem, men plukk opp en bønne og prøv den etter 15-20 minutter. Anonymkode: d7bad...94a Så kort tid?😱 så bittesmå er de nå ikke 🤔 Anonymkode: 4ff56...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Del Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så kort tid?😱 så bittesmå er de nå ikke 🤔 Anonymkode: 4ff56...388 Da tenker du sikker på de vanligste svarte bønnene. De oppgis å ha en koketid på minst 30 minutter Jeg prøver alltid en bønne etter 15-20 minutter for å sjekke hvor lang tid de har igjen før de er ferdige. Når du vet det så er det mye lettere å ta neste test når bønnene har kokt så lenge som først test gav signaler om Det var ingen som sa at de var ferdige etter 15-20 minutter, bare at du da burde ta opp en og prøve den for å sjekke hvor langt den hadde kommet Anonymkode: d7bad...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #5 Del Skrevet 30. desember 2019 Bruk mer vann når du koker (vannet skal stå noen cm over bønnene). Og hiv i en klunk eddik. Og test bønnene som de andre har skrevet. Lykke til! Anonymkode: 981d2...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Del Skrevet 30. desember 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge koker dere svarte bønner? De fleste jeg koker blir mushy og kleber seg alt for mye sammen selv om jeg bare har kokt dem rett i overkant av en time. Man skal jo bløtlegge og koke bønner skikkelig, så det er derfor jeg er skeptisk til å korte ned for mye på koketiden. Er det noe minimum man må koke dem? Hvor lenge koker dere dem? Anonymkode: 4ff56...388 Det viktigste for spisbarheten er at du bløtlegger, heller ut bløtleggingsvannet, skyller de bløtlagt bønnene godt, koker i nytt vann og så heller ut kokevannet. Prosessen skyller ut en god del ikke-fordøybare stoffer fra bønnene og magen din vil takke deg for bryet. Koketid? Til de er møre. Bare kjenn på dem underveis. Koketiden går ned med lang bløtlegging og opp med kort bløtlegging. (Og opp om bønnene er gamle) Anonymkode: c6149...2fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Del Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste for spisbarheten er at du bløtlegger, heller ut bløtleggingsvannet, skyller de bløtlagt bønnene godt, koker i nytt vann og så heller ut kokevannet. Prosessen skyller ut en god del ikke-fordøybare stoffer fra bønnene og magen din vil takke deg for bryet. Koketid? Til de er møre. Bare kjenn på dem underveis. Koketiden går ned med lang bløtlegging og opp med kort bløtlegging. (Og opp om bønnene er gamle) Anonymkode: c6149...2fd 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tenker du sikker på de vanligste svarte bønnene. De oppgis å ha en koketid på minst 30 minutter Jeg prøver alltid en bønne etter 15-20 minutter for å sjekke hvor lang tid de har igjen før de er ferdige. Når du vet det så er det mye lettere å ta neste test når bønnene har kokt så lenge som først test gav signaler om Det var ingen som sa at de var ferdige etter 15-20 minutter, bare at du da burde ta opp en og prøve den for å sjekke hvor langt den hadde kommet Anonymkode: d7bad...94a Åå så jeg kan trygt gå ned til feks 45 min?😄 har liksom lest rundt 1,5 time flere steder så har vært litt skeptisk Anonymkode: 4ff56...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Del Skrevet 30. desember 2019 Gjelder forresten det samme for brune bønner? De er litt lettere å få tak i siden de har de på flere dagligvarebutikker Anonymkode: 4ff56...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Del Skrevet 30. desember 2019 Sp. Igjen er hvor store er disse svarte bønnene dine ? Jeg har kokt de flere ganger men sånne småe svarte ,kanskje 0.5cm i diameter. De tar ca. 30 min. Koketid. Uten bløtlegging. Men som andre skriver test de etter ca. 20min. I går har jeg kokt vanlige hvite bønner. Ca. 1cm lange. Glemte å bløtlegge de kvelden før så de satt å bløta seg 3 timer på dagen. Kokte de ca. 3 timer etterpå. Anonymkode: ba779...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. desember 2019 #10 Del Skrevet 30. desember 2019 Jeg bruker koketidene og fremgangsmåten angitt i min gode, gamle Gyldendals kokebok som tommelfingerregel når jeg koker bønner og magen min setter i hvert fall stor pris på det. Av og til hender det at jeg koker bønner som ikke står på denne listen, men da bruker jeg størrelsen som utgangspunkt. Røde splittlinser trenger ikke bløtlegges. Alle andre typer linser og bønner bløtlegger jeg. Jeg skifter også gjerne vann et par ganer underveis i bløtleggingsprosessen for å bli kvitt mest mulig at de stoffene som kan irritere magen (Og omgivelsene...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geirfuglen Skrevet 2. januar 2020 #11 Del Skrevet 2. januar 2020 Har du latt de ligge i vann et døgn først? Pleier å koke dem en times tid. Men akkurat svarte bønner synes jeg er best på boks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #12 Del Skrevet 12. februar 2020 Jeg har ikke kokt så mye bønner, men de jeg har pleid å kjøpe har jeg kokt litt over en time. De siste jeg har kjøpt har ikke vært gode og har tatt veldig lang tid å koke. Selv etter nærmere 1,5 time er de veldig faste og tørre. Jeg blir så skeptisk når jeg har vært vant til å koke dem så mye kortere. Hvor lenge er det vanlig å måtte koke svarte bønner? Anonymkode: 4ff56...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2020 #13 Del Skrevet 12. februar 2020 Lar de ligge i vann i 12 timer og koker i 1,5 - 2 timer. Synes de er harde ellers. Anonymkode: 3147a...dbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå