Gå til innhold

Hvordan får man prednisolon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Letrozol, og må etter eggløsning ta albyl-E og prednisolon. Ikke hatt noen bivirkninger av det i det hele tatt! Denne tråden gjør meg jo skeptisk!! Jeg får det fordi jeg har mistet to ganger på rad. Legen som ga meg det mener at det kan forhindre kroppen i å støte fra seg et evt embryo.

Hvordan kan prednisolon være skadelig? Og hvorfor skriver en anerkjent fertilitetsklinikk som Hausken det til meg om det er farlig/dårlig?

Anonymkode: b0ed3...bac

Prednisolon
I det svenske medisinske fødselsregisteret finnes 1497 barn, hvor mødre har anvendt systemisk prednisolon tidlig i graviditeten. Av disse hadde 33 barn (2,2%) en eller annen misdannelse (31 forventet). Tre barn hadde leppe- eller ganespalte (2 forventet), 18 barn hadde hjerte-karmisdannelser (10-11 forventet), noe som er en klart forhøyet frekvens. I tillegg var 243 barn (16%) for tidlig fødte mot 93 forventet (6,2%) (3).

https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Prednisolon_og_budesonid_ved_graviditet/

Anonymkode: 16ddc...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har endometriose og skal nå gjennom mitt andre ivf forsøk. Har hatt massevis av AID forsøk før vi gikk over til ivf. 

Det virker som problemet ligger i at egget ikke vil feste seg 

Lurer derfor på hva som skal til for at jeg skal bli satt på prednisolon? Har lest litt rundt om dette at mange kvinner som har endometriose blir satt på dette ihåp om at egget skal feste seg bedre

Anonymkode: 7a9db...47c

Prednisolon sitter nok langt inne hos mange ivf leger fordi effekten ikke er veldig godt dokumentert. Det er nok ikke det første legene tyr til, og ikke noe som skrives ut uten videre. Klinikken din vil nok vente og se an andre forsøket ditt før de vurderer det for deg, dessverre er jo ivf prosessen litt prøving og feiling og det er mye som skal klaffe. Spesielt første forsøk er nesten en testrunde for å se hvordan du reagerer, uavhengig av tidligere AID forsøk. Jeg fikk ikke før 6 innsett, og ble riktignok gravid på det forsøket, men for å være helt ærlig så tror jeg ikke nødvendigvis det var det som var utslagsgivende for meg den runden. Tror uansett ikke du bør satse på å gå utenom klinikken din, viktig at legene dine har all info uansett hva så du må nok bare ta diskusjonen videre med de. Og det er som de andre sier over at i forbindelse med ivf forsøk så får du uansett lave doser fordi du skal trappe ned helt før 12 uker for å unngå fosterskader. Jeg hadde ingen bivirkninger de 8 ukene jeg gikk på prednisolon men vet andre har reagert ganske heftig på det selv med lave doser så bare ha det i minne at det er muligens enda en belastning for kroppen på toppen av alle de andre medisinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på blodfortynnende og på prednisolon....vi prøvde i fire år uten å bli gravide på ivf. Nå har vi to, pga det. Egget ville ikke feste seg på meg heller. 

Anonymkode: fe62b...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på blodfortynnende og på prednisolon....vi prøvde i fire år uten å bli gravide på ivf. Nå har vi to, pga det. Egget ville ikke feste seg på meg heller. 

Anonymkode: fe62b...066

Skjønte ikke helt, ble du gravid fordi du gikk på blodfortynnende og prednisolon? Eller? Du skriver «nå har vi to», mente du barn?:) beklager om jeg spør dumt, men skjønte ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta albyl-e (blodfortynnende) + 5mg x 2 av prednisolon fra dagen etter EL.

Letrozol fra dag 3-8. Blir jo nervøs nå når jeg leser alt dette, men spør meg selv: kan virkelig legene på Hausken gi meg dette om det er så farlig for et evt foster? Har ikke merket noen bivirkninger av det. Gått på det i to mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ta albyl-e (blodfortynnende) + 5mg x 2 av prednisolon fra dagen etter EL.

Letrozol fra dag 3-8. Blir jo nervøs nå når jeg leser alt dette, men spør meg selv: kan virkelig legene på Hausken gi meg dette om det er så farlig for et evt foster? Har ikke merket noen bivirkninger av det. Gått på det i to mnd!

Så lav dose er ikke farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Neutral90 skrev:

Så lav dose er ikke farlig. 

Jo, det kan være det. 

Anonymkode: 16ddc...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7282?source=relisdb

Når mor har behov for behandling kan prednisolon brukes i graviditet, men ved langtidsbehandling bør lavest mulig dose tilstrebes. Generelt må behandlingsvalg baseres på en individuell vurdering med tanke på behov for behandling av mors sykdom og nødvendig dose- og behandlingslengde. Behandling av mor med høye doser glukokortikoider i tidlig graviditet (uke 8-11) kan gi økt risiko for leppe- og/eller ganespalte. Det er vanskelig å si noe om hva som er trygg dose glukokortikoid, men en kilde angir at ved lave doser på 10-15 mg prednisolon per dag, anses den individuelle risikoen å være ubetydelig.

Anonymkode: 465a9...bea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...