Gå til innhold

Hvordan får man prednisolon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endometriose og skal nå gjennom mitt andre ivf forsøk. Har hatt massevis av AID forsøk før vi gikk over til ivf. 

Det virker som problemet ligger i at egget ikke vil feste seg 

Lurer derfor på hva som skal til for at jeg skal bli satt på prednisolon? Har lest litt rundt om dette at mange kvinner som har endometriose blir satt på dette ihåp om at egget skal feste seg bedre

Anonymkode: 7a9db...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager vil du ha en medisin som gir masse bivirkninger og kan gi problemer for fosteret? Jeg følges opp som risikosvangerskap pga prednisolon. Største drittmedisin, gleder meg til etter fødsel så jeg kan gå over på en annen medisin. 

Anonymkode: 16ddc...e47

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prednisolon er farlig for evt foster. Det gir også endel andre stygge bivirkninger.

Anonymkode: 17894...f75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker det ihåp om å faktisk bli gravid. Har prøvd i snart 6 år og ingenting funker. Da åpner man tankene for noe nytt som kanskje kan funke 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker det ihåp om å faktisk bli gravid. Har prøvd i snart 6 år og ingenting funker. Da åpner man tankene for noe nytt som kanskje kan funke 

Jeg er enig, og veldig glad at st Olavs foreslo det nå på siste forsøk. Da jeg foreslo det før andre forsøk lo faktisk sykepleieren av meg (eller humret da), og sa at det bruker de ikke 🙄 Jeg brukte de uansett da, fordi jeg hadde en resept liggende. Jeg brukte 15mg og ble ikke gravid. Skal bruke 20 mg nå på siste forsøk og håper den økte dosen gjør susen for meg. 

Jeg har nesten bare gode bivirkninger av medisinen. Får mye energi og blir ikke sliten. Legger også på meg av den da, dessverre.

Edit: har du en grei fastlege? Det kan være verdt å snakke med hen, at hen er mer forståelsesfull enn ivf leger som behandler deg som 1 av 1000.

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg er enig, og veldig glad at st Olavs foreslo det nå på siste forsøk. Da jeg foreslo det før andre forsøk lo faktisk sykepleieren av meg (eller humret da), og sa at det bruker de ikke 🙄 Jeg brukte de uansett da, fordi jeg hadde en resept liggende. Jeg brukte 15mg og ble ikke gravid. Skal bruke 20 mg nå på siste forsøk og håper den økte dosen gjør susen for meg. 

Jeg har nesten bare gode bivirkninger av medisinen. Får mye energi og blir ikke sliten. Legger også på meg av den da, dessverre.

Edit: har du en grei fastlege? Det kan være verdt å snakke med hen, at hen er mer forståelsesfull enn ivf leger som behandler deg som 1 av 1000.

Om ikke 15 mg gjorde noe er det nok bortkastet å prøve 20 mg. Nesten ikke forskjell på den dosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Neutral90 skrev:

Problemet her er at fastlegen min vet veldig lite om ivf og assistert befruktning og tør ikke sette meg på noe som helst da hun er redd for å spolere ivf. Jeg får ikke engan migrene medisin når jeg er mye plaget med migrene. 

Så jeg har det litt vanskelig med å få skrevet resepter på medisiner fra fastlegen min da kunnskapen rundt temaet er liten 

Hi

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke 15 mg gjorde noe er det nok bortkastet å prøve 20 mg. Nesten ikke forskjell på den dosen. 

Er du lege? Har du gått på prednisolon selv? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endometriose og skal nå gjennom mitt andre ivf forsøk. Har hatt massevis av AID forsøk før vi gikk over til ivf. 

Det virker som problemet ligger i at egget ikke vil feste seg 

Lurer derfor på hva som skal til for at jeg skal bli satt på prednisolon? Har lest litt rundt om dette at mange kvinner som har endometriose blir satt på dette ihåp om at egget skal feste seg bedre

Har akkurat gått på 1050.mg og det vil du ikke. Det er betennelsesdempende og gift. Det vil du ikke.

Anonymkode: d87b1...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lege? Har du gått på prednisolon selv? :)

Har dessverre veldig mye erfaring med Prednisolon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg har troa. Var veldig dårlig av autoimmun sykdom noen år siden, det er utrolig hva prednisolon kan regulere.

Man går ikke på høyere dose ifbm ivf fordi man rekker ikke nedregulere mer til trygg dose i tilfelle graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat gått på 1050.mg og det vil du ikke. Det er betennelsesdempende og gift. Det vil du ikke.

Anonymkode: d87b1...ff7

Altså, dette er helt uaktuelt for noen som går gjennom ivf. Høyeste anbefalte dose er 0.5 mg pr kg, som for meg for eksempel er 35 mg. Det er kun i situasjoner hvor en pasient trues av døden at høyere doser blir gitt, dette er ikke aktuelt for infertilitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på prednisolon. Har en del autoimmune sykdommer i familien, men ikke fått påvist noe selv. Tror nok ikke jeg «feiler» noe heller, da jeg ikke har noen helseplager. Har heller ikke endometriose. Det var først ved 6. innsett at vi prøvde dette i kombinasjon med blodfortynnende. Klinikken var på forhånd restriktiv, og jeg har ikke inntrykk av at dette er noe de slenger ut helt tilfeldig. 

Jeg tok 10 mg fra syklusdag 1, trappet ned til 5 mg etter innsett. Merket overhode ingen bivirkninger. Dette er lav dose, og kan ikke sammenlignes med de som av andre årsaker har gått på høydose, og derav må følges opp i svangerskapet. 

TS, det er godt mulig de som behandler deg ikke vil anbefale dette. Jeg har intrykk av at det varierer veldig mye fra både sykehus/klinikk og leger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Neutral90 said:

Altså, dette er helt uaktuelt for noen som går gjennom ivf. Høyeste anbefalte dose er 0.5 mg pr kg, som for meg for eksempel er 35 mg. Det er kun i situasjoner hvor en pasient trues av døden at høyere doser blir gitt, dette er ikke aktuelt for infertilitet. 

Hvordan vet du det? 

Anonymkode: a3a64...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde mitt siste forsøk så hadde klinikken et forsøk med Bricanyl tabletter. Jeg trakk "feil" lapp og fikk ikke prøve medisinen. Men, jeg ble gravid likevel ;) 

Dette er 13 år siden. Lurer på hva som kom ut av testene deres. Sikkert ikke noe positivt for da hadde det vel vært mer av det.

Har du snakket med klinikken da? Blodfortynnende gis til flere uten at man har noen diagnose for at det skulle vært et behov. Jeg har harde eggeskall, derfor fester ikke mine egg seg. Måtte fire forsøk til (et frys) og da to egg de siste tre gangene. Mine egg ble ikke befruktet med IVF, det måtte ICSI til. Vi skulle prøve assisted hatching, privat (for det var ikke annet da) om det ikke gikk den siste gangen. Men, det slapp vi heldigvis.

Ellers så var "babyklister" også noe som var populært en gang. Men, noen seriøs forskning rundt det er det vel heller dårlig med.

Anonymkode: 443a1...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Letrozol, og må etter eggløsning ta albyl-E og prednisolon. Ikke hatt noen bivirkninger av det i det hele tatt! Denne tråden gjør meg jo skeptisk!! Jeg får det fordi jeg har mistet to ganger på rad. Legen som ga meg det mener at det kan forhindre kroppen i å støte fra seg et evt embryo.

Hvordan kan prednisolon være skadelig? Og hvorfor skriver en anerkjent fertilitetsklinikk som Hausken det til meg om det er farlig/dårlig?

Anonymkode: b0ed3...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...