AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 Er nå 82 kg (målt på morgen, altså uten mat ombord) og 165 høy. Jeg er overvektig. Problemet mitt er godteri og sukker generelt. Jeg fråtser. Spiser godt hver dag. Drikker ikke brus, men Pepsi Max. Nå er det nok, jeg må snu. Har ikke råd til å melde meg på kurs etc, for jeg er også kjørt økonomisk, har 40000 i forbrukslån som jeg må kvitte meg med. Trenger konkrete tips. Jeg er desperat... Anonymkode: 63a26...782
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 Start med hodet, det mentale. Hjelper ikke å bare kutte sukker, du må jobbe med årsaken til overspisingen. Anonymkode: dd818...cd5 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #3 Skrevet 30. desember 2019 Du vet hva du må gjøre, og hvis du vil det nok så får du det til. Har du kunnskap om forbrenning, kalorier etc? Hvis ikke kan jeg hjelpe deg 😊 Anonymkode: 2e4e7...b94 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Kutt ut ALT av søtsaker og snacks, erstatt det med noe annet du liker ganske godt. Erstatt Pepsi med Cola Light, og begrense mengden til maks en halv liter pr dag. Kutt ned på karbohydrater (les deg opp om lavkarbo) Sett deg delmål, og unn deg en belønning (ikke søtsaker, selvfølgelig) du ellers ikke hadde tatt deg råd til når målet er nådd. Lag en konto (enten i hodet eller en virkelig konto) der du sparer de beløpene du egentlig hadde brukt på usunne greier. Vei deg hver uke, for eksempel hver fredag. Ha for eksempel minus en kilo som de første delmålene, så kan du skru opp litt (to kilo, tre kilo). Lykke til! Anonymkode: a4603...74f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 Jobb med det mentale ja, som ab over sier. Ellers kan du gjøre godteri utilgjengelig for det selv i hverdagen. Det vil si at du ikke har godteri i hus på hverdager. Ikke kjøper du heller. På helg kjøper du godteri i størrelse ca. 1 liten neve. Da blir det ikke mye til overs til ukedagene. Med mat må du kjøpe sunne råvarer, som er enkle å dele opp i porsjoner. Da kan du ta det du trenger, og fryse ned resten. Eksempel kyllingfilet og laksefilet. Karbonadedeig kan du steke opp og dele i 3-4 like deler og fryse ned. Også server du med mye grønnsaker/salat, evt. en porsjon ris/pasta og litt dressing. Gjerne lagd på kesam. Jeg vet ikke hvor mange du har i husstanden, men er dere 1-2, så er feks saus skummelt. Det blir gjerne i mange porsjoner med mye fett, og lett å spise for mye. Anonymkode: 6963c...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Erstatt Pepsi med Cola Light Dette er akkurat det samme. Pepsi Max er light versjonen av Pepsi. Anonymkode: e7493...dc8 14
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 Prøv å se på hva du har i hånden før du putter det i munn. Spør deg selv hver gang «er det verdt det» nytelsen av en sjokolade varer i ett min, men det tar mye mer energi å få bort dritten den etterlater i kroppen din. Vil du ha dette i kroppen? Hva gjør det med kroppen? Les deg opp på hva sukker gjør med deg... slapp, lite energi, høyt blodsukker, ukonsentrert osv osv osv... ikke fokuser på vekt, men hvor sinnsykt dårlig dette er for kroppen og psyken din. Det hjalp meg å ta av 30kg. Samt faste måltider, ingen småspising... nå 15 år senere har jeg ikke gått opp igjen. Spiser normalt, trener to ganger i uken. Ikke overdriv. Bare se hvor fort du går ned når du slutter å gi kroppen din ting den ikke vil ha. Lykke til. Du kan klare det! Hvorfor ikke? Du er like flink som alle andre. Anonymkode: 076e2...e67 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 Først må du finne ut hvorfor du fråtser.. Er det for å døyve følelser? Er det kjedsomhet? Eller noe annet som ligger bak... Så må du se om du kan bytte ut potetgullet/sjokoladen med ett sunnere alternativ. For min del fungerer det (når jeg er motivert, vel og merke) å bytte ut potetgull med gulrøtter/agurk og dip. (selvsagt da en lett dip laget på yoghurt istedenfor rømme) Da sparer du noen kalorier mens du jobber med årsaken. Når du finner årsaken, må du google deg frem til hvordan du kan jobbe mentalt med problemet. Bytt ut pepsi max med cola light, ikke pga kaloriene, men pepsi-elskerne kan ikke fordra cola (og omvendt) og når man ikke elsker smaken, så blir man heller ikke fristet til å drikke like mye. Og da er det lettere å erstatte det med vann etterhvert For min del er jeg ikke motivert for tiden, og klarer derfor heller ikke å bytte ut potetgullet med gulrot, fordi jeg er veldig langt nede i depresjon. Men vet jeg har klart det før ved å begynne i den enden, og tror det er det som må til neste gang. Må bare få hodet over vannet først. Lykke til Anonymkode: d5dc5...f97
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet hva du må gjøre, og hvis du vil det nok så får du det til. Har du kunnskap om forbrenning, kalorier etc? Hvis ikke kan jeg hjelpe deg 😊 Anonymkode: 2e4e7...b94 Har vel ikke nok kunnskap nei... 😢😢 Hvordan kan du hjelpe? 💙 Anonymkode: 63a26...782
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #10 Skrevet 30. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobb med det mentale ja, som ab over sier. Ellers kan du gjøre godteri utilgjengelig for det selv i hverdagen. Det vil si at du ikke har godteri i hus på hverdager. Ikke kjøper du heller. På helg kjøper du godteri i størrelse ca. 1 liten neve. Da blir det ikke mye til overs til ukedagene. Med mat må du kjøpe sunne råvarer, som er enkle å dele opp i porsjoner. Da kan du ta det du trenger, og fryse ned resten. Eksempel kyllingfilet og laksefilet. Karbonadedeig kan du steke opp og dele i 3-4 like deler og fryse ned. Også server du med mye grønnsaker/salat, evt. en porsjon ris/pasta og litt dressing. Gjerne lagd på kesam. Jeg vet ikke hvor mange du har i husstanden, men er dere 1-2, så er feks saus skummelt. Det blir gjerne i mange porsjoner med mye fett, og lett å spise for mye. Anonymkode: 6963c...7b9 Takk! Det var gode tips! Vi har barn, så blir ofte mye kjøttboller, fiskeboller, pannekaker etc... Anonymkode: 63a26...782
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kutt ut ALT av søtsaker og snacks, erstatt det med noe annet du liker ganske godt. Erstatt Pepsi med Cola Light, og begrense mengden til maks en halv liter pr dag. Kutt ned på karbohydrater (les deg opp om lavkarbo) Sett deg delmål, og unn deg en belønning (ikke søtsaker, selvfølgelig) du ellers ikke hadde tatt deg råd til når målet er nådd. Lag en konto (enten i hodet eller en virkelig konto) der du sparer de beløpene du egentlig hadde brukt på usunne greier. Vei deg hver uke, for eksempel hver fredag. Ha for eksempel minus en kilo som de første delmålene, så kan du skru opp litt (to kilo, tre kilo). Lykke til! Anonymkode: a4603...74f Hun drikker Pepsi Max. Trenger ikke bytte det med Cola Light. Samme produkt, ulik leverandør. Vet ikke om jeg er helt enig i å kutte alt av søtsaker. Det er veldig tydelig at sukker og søtt gjør at du craver mer, men jeg tror likevel at det vil være for vanskelig å gjennomføre for mange. I tillegg så er TS såpass overvektig at det i starten ikke er såå viktig hvilken makrofordeling hun har, såfremt hun ligger i underskudd. Jeg er ekstremt glad i sjokolade, og når jeg gikk ned i vekt hadde jeg en liten sjokolade som treat hver fredag. Dette fungerte utrolig nok som ekstremt motiverende. Sier man til seg selv at man skal kutte alt og «aldri» mer spise xxx, så tror jeg at man fort blir ekstremt desperat og gir opp. Ingenting trigger mer en noe man «aldri får». Men, det er mange veier til Rom, og det viktigste er å finne noe som fungerer for hver enkelt. TS: Finn ut hva du forbrenner på en dag, legg deg ca 500kcal i underskudd av dette. Det krever at du veier og styrer litt den første uken, etter dette går det greit. Ofte spiser man mye av det samme, så etterhvert lærer du deg målene, og det går mye raskere. Jeg vil anbefale å sette opp et kosthold på forhånd. Så slipper du å ta valg hver dag / til hvert måltid. Bruk gjerne en app som LifeSum for å tracke kaloriene. Gratisversjonen holder i massevis. Det å telle kalorier vil også gjøre deg veldig bevisst på innhold i de ulike matvarene, noe som vil hjelpe deg til å regulere deg etterhvert når du når målet ditt, og kanskje ikke er like rigid lengre. For å holde vekten vil jeg anbefale å veie deg innimellom, og ha en gitt vekt du bestreber å holde deg under. Når/hvis du går over denne vekten så starter du å telle kalorier en liten stund igjen. På den måten slipper du å oppleve at alt plutselig har flytt ut igjen, og å «plutselig» være høyt over ønsket vekt. Anonymkode: 2e4e7...b94 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #12 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å se på hva du har i hånden før du putter det i munn. Spør deg selv hver gang «er det verdt det» nytelsen av en sjokolade varer i ett min, men det tar mye mer energi å få bort dritten den etterlater i kroppen din. Vil du ha dette i kroppen? Hva gjør det med kroppen? Les deg opp på hva sukker gjør med deg... slapp, lite energi, høyt blodsukker, ukonsentrert osv osv osv... ikke fokuser på vekt, men hvor sinnsykt dårlig dette er for kroppen og psyken din. Det hjalp meg å ta av 30kg. Samt faste måltider, ingen småspising... nå 15 år senere har jeg ikke gått opp igjen. Spiser normalt, trener to ganger i uken. Ikke overdriv. Bare se hvor fort du går ned når du slutter å gi kroppen din ting den ikke vil ha. Lykke til. Du kan klare det! Hvorfor ikke? Du er like flink som alle andre. Anonymkode: 076e2...e67 Takk for gode råd... Jeg skal vel klare det. Merker at jeg har veldig lite energi ja. Er vel kosthold som gjør det... Føler at jeg prøver og prøver, men blir lei og faller tilbake fort igjen.. 😓 Anonymkode: 63a26...782
Flyndra Skrevet 30. desember 2019 #13 Skrevet 30. desember 2019 Hva med å slutte å putte godteri og brus inn i munnen din? 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #14 Skrevet 30. desember 2019 Lag wok til middag, og lag så mye at du har til lunsj neste dag. Siden dere har barn bør du lage noe karbohydratrikt tilbehør, som nudler/ris, men du trenger ikke spise det selv. Wok er perfekt mat for å få i seg mye grønnsaker, og kan varieres i det uendelige. Søk på nett, så finner du drøssevis av oppskrifter. Du må huske at når du skal gå ned i vekt og ikke minst når du HAR gått ned i vekt, vil kroppen med sterke signaler fortelle deg at du er i fare, at du må spise. Kroppen husker den høyeste vekta, og vil gjøre motstand mot vekttap. Derfor må du lære deg å være objektiv mot din egen sult/cravingfølelse. Eller lære forskjellen på "psykisk og fysisk sult" som noen andre her på forumet har formulert det. Det syns jeg var godt sagt. Du kan be fastlegen henvise deg til ernæringsfysiolog for starthjelp, du må nemlig lage en plan, og følge den. Planen innebærer å vite sånn ca hva slags næringsstoffer forskjellig mat inneholder, og hvor mye kalorier. Husk at man legger mer på seg av karbohydrater enn fett. Fett er så energikrevende å fordøye at det ville vært hipp som happ å lagre det som fett i fettlagrene. Mye mer energieffektivt å omdanne karbohydrater til fett, og aller enklest å omdanne raske karbohydrater. Anonymkode: daaac...07e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2019 #15 Skrevet 30. desember 2019 Har du forsøkt "halvparten grønt på tallerkenen"? Godteri - kun lørdag. Og da i begrensede mengder. Alt brød skal være grovt - minst 3/4 på brødskalaen. Ser at du bruker mye farseprodukter (fiskekaker, kjøttboller osv.). Du må prøve å begrense dette og bytte det med rent kjøtt og fisk. Dette fordi farseproduktene ofte inneholder mye salt. Skal du bruke slike produkter bør du lage kjøttboller osv selv slik at du begrenser mengden salt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #16 Skrevet 30. desember 2019 Det viktigste er å få inn faste måltider med god sunn mat. Og ikke kjøp inn godteri (det vil også hjelpe på økonomien!) Pepsimax kan du bare fortsette med. Prøv å ikke putte noe i munnen mellom måltidene, det er en vanesak egentlig. Og ikke vær redd for å kjenne på sulten, det er ikke farlig å vente med å spise til man er ordentlig sulten, og man kan holde seg til kun en posjon. Man trenger ikke å spise seg stappmett hver middag. Lykke til!! Anonymkode: 56abc...673
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #17 Skrevet 30. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd... Jeg skal vel klare det. Merker at jeg har veldig lite energi ja. Er vel kosthold som gjør det... Føler at jeg prøver og prøver, men blir lei og faller tilbake fort igjen.. 😓 Anonymkode: 63a26...782 Du sier at du føler at du prøver, men hvilke tiltak har du gjort til nå? Jeg spør ikke for å male deg inn i et hjørne, men jeg tror t det kan være veldig demotiverende om man problematiserer vektnedgang i stor grad. Hvis du oppriktig tror at du prøver og ikke får det til så er veien kort til å gi opp. Blir du bevisst på at du faktisk egentlig ikke har gjort noen tiltak, så vil det kunne gi deg motivasjon. Jeg tror at det for mange er veldig vesentlig å få oversikt på hva du spiser. Når du hvor mye kalorier det er i inntaket så vil du forstå hvorfor du går opp i vekt. Du er nødt til å sette deg ned å logge maten din. Det hjelper ikke å bare spise «sunt». Du må belage deg på å gjøre visse tiltak som å lære deg å regne ut kalorier, notere ned hva du spiser, ikke alltid kunne spise det barna spiser til middag etc. Kast ut godteri fra skapene og handle kun inn godsaker du har planer om å spise (etter planen). Få mannen med på dette; enten ved å støtte deg eller ved at han selv spiser bedre. Det fungerer garantert! Vei deg en gang i uken som motivasjon. Dette klarer du! 😊💪 Anonymkode: 2e4e7...b94
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #18 Skrevet 30. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd... Jeg skal vel klare det. Merker at jeg har veldig lite energi ja. Er vel kosthold som gjør det... Føler at jeg prøver og prøver, men blir lei og faller tilbake fort igjen.. 😓 Anonymkode: 63a26...782 Kostholdet har mye å si for at du blir sliten, men sikkert andre ting også. vet du, det gjør ikke noe om du går på en smell og dytter i deg litt sukker eller fett, du må bare starte over igjen med en gang... da jeg hadde det som deg, kunne jeg ofte tenke etter at jeg spiste noe usunt «ok, nå er det gjort, og jeg kan kjøre på» spiste så mer usunt enn noen gang i noen dager, for jeg hadde jo «ødelagt» alt allikevel... dette er feil, du er bare et menneske, og vi klarer ikke alltid å følge det vi vil, så har du spist noe usunt, la det være det og fortsett med bra mat. Å gå ned i vekt skal ikke føles som et fengsel, det skal ikke være tvang, du må bestemme deg for hvilket liv du vil ha, i hvilken kropp... vil du fortsette å ødelegge den? Fortsette å føle deg uvel? Eller vil du ha en kropp som fungerer godt? Og som du føler deg vel i? Det er ikke lett, da hadde ingen vært overvektige. Det er hardt å snu en vane, men det går. Og jeg vet du kan klare det. Anonymkode: 076e2...e67
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #19 Skrevet 30. desember 2019 23 minutter siden, Flyndra skrev: Hva med å slutte å putte godteri og brus inn i munnen din? 🤦♀️🤦♀️lettere sagt enn gjort.. Anonymkode: 63a26...782
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #20 Skrevet 30. desember 2019 Endre kostholdet ditt. Slutt å kjøpe inn godteri og brus. Lag retter med rent og magert kjøtt som kylling, svin, kalkun og masse grønnsaker i tillegg til litt potet/pasta/ris. Lag gode grønnsakssupper når du lager pannekaker til barna, og begrens inntaket av pannekaker til deg selv. Dropp sausen, bruk krydder på maten i stedet. Kutt ut brus, saft og juice. Ha frukt tilgjengelig for mellommåltider. Grovt brød med magre pålegg som skinke, litt ost etc. Unngå "sunne" versjoner av usunn mat som proteinbarer. Prøv å øke daglig aktivitet til minimum 30 minutter rask gange hver eneste dag. Husk at de fleste kommuner har en frisklivssentral som skal hjelpe til med livsstilsendringer. Dersom du spise mye for trøst, bli glad, føle noe så kan det være fint å snakke med en psykolog for å forstå hva dette handler om. Mange kommuner har gratis lavterskeltilbud. Anonymkode: 37a4a...2be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå