Gå til innhold

Ettåring KLIKKER når mor skal legge han for en dupp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen andre har opplevd dette? (Blei visst litt langt dette, takk hvis du gidder å lese hele 😅)

Ettåringen min (15 mnd) har alltid strevd med dagsøvn, men i det siste har vi fått ham til å sove en lur på i overkant av en time i senga si på formiddagen. Vi synger og koser litt, og så sovner han ganske raskt dersom vi har truffet på rett tidspunkt. 

Men de siste par ukene har han blitt SÅ SINT hvis det er jeg som prøver. Peker på døra og vil ut, vrir seg ut av armene mine og illskriker av sinne og frustrasjon. Pappa sliter også litt, men han sovner etter litt sutring. Derimot er det lekende lett for besteforeldre, tante, ja til og med en venninne av meg som han bare ser en gang i måneden maks. De synger og bysser eller stryker, og han sovner i løpet av minutter. Jeg er glad for at han er så tillitsfull, men kjenner det er slitsomt og frustrerende at det ikke fungerer for meg, da det jo som regel er jeg som må legge ham til lur når han ikke er i barnehagen. 

Har prøvd å lese litt bok på soverommet, gi litt varm melk, prøve igjen litt senere hvis han blir sint, ligge i senga sammen med litt lys på og kose, til og med holde ham fast med "tvang" og kose og synge. Ingenting av det fungerer, han blir kjempesint og går selv ut døra hvis han får sjansen. Begynner å skrike med en gang vi går inn på soverommet, fordi han skjønner hva som skal skje.

Han søker veldig mot meg i andre situasjoner altså, ham går mot meg hvis han vil ha trøst og strekker armene mot meg og vil kose. I det siste har det faktisk vært litt i overkant, han begynner å gråte når jeg går ut av rommet og vil helst sitte på fanget mitt når jeg spiser osv. Men legging på dagen? Glem det. 

Noen som har noen råd? Føles litt dritt.

Anonymkode: 96a98...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke så uvanlig ut. Min jente er 16 mnd nå, og her tar far stort sett legging på kvelden (på dagen sover hun i vogn). Far legger på 20-30 min, mens med meg tar det opp til 3(!) timer. Som regel er det bare en fase, min er også veldig klengete på meg på dagtid nå. 

Anonymkode: e0b76...b87

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke så uvanlig ut. Min jente er 16 mnd nå, og her tar far stort sett legging på kvelden (på dagen sover hun i vogn). Far legger på 20-30 min, mens med meg tar det opp til 3(!) timer. Som regel er det bare en fase, min er også veldig klengete på meg på dagtid nå. 

Anonymkode: e0b76...b87

Takk, trengte å høre at det er flere som opplever dette 😅 

På kveldstid går det av en eller annen grunn ganske smertefritt her, han har alltid vært lett å få til å sove på kveldstid. Men kan bli ganske oppgitt av den luren, altså! 😱

TS

Anonymkode: 96a98...66c

Skrevet

Ganske likt her og med min på 11 mnd, mest på kveldstid. For å trøste meg selv sier jeg til meg selv at det handler om at han vil være mer sammen med meg, og derfor kjemper mot å sovne. 

Anonymkode: 244fb...a73

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt normalt 😁 Du kan trøste deg  med at det blir ikke bedre med tida 😂👌 Hilsen fra ei veldig sliten og lykkelig mamma! ❤️

Endret av Madebyme94
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig at de protesterer mer med mor enn med andre. Jeg fikk en lillebror da jeg var 20, jeg var flyttet hjemmefra og var på besøk en helg ca annenhver mnd. Husker en gang jeg akkurat hadde kommet hjem og broren min våknet mitt på natten, jeg gikk inn til ham og strøk ham på ryggen, og han sovnet igjen i løpet av et minutt. Etterpå så mamma helt sjokkert ut og lurte på hvordan i all verden jeg fikk til det. Vanligvis brukte hun minst et kvarter, ofte mye lenger.

Anonymkode: d0ae0...3d7

• Liker 3
Skrevet

Det er fordi han kjenner deg så godt og er trygg på deg at han er slik, hos andre som ikke kjenner han så godt tørr han ikke vise sitt sanne jeg. 

Anonymkode: 6b971...0af

Skrevet

Kanskje det er en ide å legge i vogn istedenfor? Her nekter ungen senga på dagtid, men i vogna ligger hun og synger eller klager litt før hun sovner. 

Anonymkode: bb481...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...