Gå til innhold

Sharenting - deler du bilder av dine barn på nett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

UNICEF har en kampanje om sharenting.

www.sharenting.unicef.no

Sharenting handler om voksne som ubetenksomt deler bilder eller informasjon om barn på internett. Alle barn har rett til privatliv i følge barnekonvensjon, paragraf 16.

Deler du bilder av dine barn på sosiale medier? Spør du de alltid først? Skiller du mellom åpne og lukkede grupper?

Liker du bilder av andres barn på sosiale medier?

Har du avgitt sharenting-løftet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, noen få bilder i året deler jeg, på lukket Facebookprofil og Instagram. Feks i forbindelse med 17 mai eller en tur. 

Anonymkode: 1e5d5...38b

• Liker 11
Skrevet

Jeg deler av og til bilder av barna mine på privat Instagram og ett og annet familiebilde på privat Facebook. Utleverer de ikke med ubehagelige bilder/tekst, men kan dele bilder av de på Instagram fra både hverdag og høytid, og liker selvsagt bildene som mine venner legger ut av sine barn. Det er koselig å følge med på venners barn. 

Jeg har en åpen profil på instagram i tillegg, men der eksponerer jeg ikke barna mine. Pleier ikke like bilder av ukjente barn på åpne profiler. Reagerer sterkt på de barna som utleveres, da tenker jeg spesielt på tekst (feks ang sengevæting, personlighet osv), eller halvnakne bilder og/eller der barna åpenbart brukes for å bli kjendis.

Om noen deler ett og annet barn på en åpen profil reagerer jeg ikke på det. Mitt barn ble delt på en åpen barnestrikk-Instagram, det er helt ok og ingenting jeg reagerer. Det er klærne som er hensikten å vise frem, ikke barnet, selvom barnet synes på bildet. 

Anonymkode: 48442...430

• Liker 8
Skrevet

Nei, aldri på fb eller insta. Deler på snap (aldri på mystory) med nærmeste familie siden disse ikke blir liggende søkbare på nett. Hadde jeg ikke hatt snap hadde jeg del bilder på sms. Tenker at det til besteforeldre og nær familie som bryr seg så er det med på å bringe dem sammen. 

Anonymkode: f97cf...ce7

• Liker 3
Skrevet

Jeg deler bilder fra spesielle anledninger. Jul, 17 mai, bursdag. Lukket Facebookprofil. Ser ikke problemet når man gjør det på denne måten.

Anonymkode: 971d8...b11

• Liker 6
Skrevet

Jeg deler bilder av barna på snapchat i blant. Da spør jeg alltid først om det er ok at jeg fotograferer, og om det er ok at jeg sender og til hvem. Barna mine er 10 og 12. Jeg deler ikke bilder av barna på facebook eller Instagram, selv om jeg har lukkede profiler. 

Anonymkode: 1a65b...0b8

• Liker 3
Skrevet

Jeg legger av og til ut bilder. Gjerne når de har bursdag eller en julehilsen. 

Anonymkode: a788f...4de

• Liker 2
Skrevet

Jeg deler bilder på familiegruppe på fb med mine foreldre og søsken, aldri utenfor den. Og ja, jeg spør barnet først. Men jeg godtar at andre (f.eks. besteforeldre) deler bilder av barnet mitt, så lenge barnet godkjenner bildene selv først og det er helt greie, nøytrale bilder, og selvsagt fullt påkledd.

Synes det er verre med fotoalbumet vi hadde da jeg var liten som foreldrene mine viste frem til alle som kom på besøk. Det inneholdt bilder av meg både i badekaret og på do.

Anonymkode: 3845f...acd

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Saul skrev:

UNICEF har en kampanje om sharenting.

www.sharenting.unicef.no

Sharenting handler om voksne som ubetenksomt deler bilder eller informasjon om barn på internett. Alle barn har rett til privatliv i følge barnekonvensjon, paragraf 16.

Deler du bilder av dine barn på sosiale medier? Spør du de alltid først? Skiller du mellom åpne og lukkede grupper?

Liker du bilder av andres barn på sosiale medier?

Har du avgitt sharenting-løftet?

Som alt annet må man tolke det UNICEF skriver og ikke dra egne konklusjoner. Det er ikke en kampanje for at man aldri skal dele bilder av barna sine, men at man skal tenke igjennom hva slags bilder, hvor ofte, hva barnet/barna tenker og på hvilke plattformer man gjør det på. De aller fleste i min omgangskrets deler bildet av barna sine/familien på en gjennomtenkt måte. 

Anonymkode: 4e0f1...15c

• Liker 11
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg deler bilder på familiegruppe på fb med mine foreldre og søsken, aldri utenfor den. Og ja, jeg spør barnet først. Men jeg godtar at andre (f.eks. besteforeldre) deler bilder av barnet mitt, så lenge barnet godkjenner bildene selv først og det er helt greie, nøytrale bilder, og selvsagt fullt påkledd.

Synes det er verre med fotoalbumet vi hadde da jeg var liten som foreldrene mine viste frem til alle som kom på besøk. Det inneholdt bilder av meg både i badekaret og på do.

Enig, fant bilder av min mann som barn kliss naken i album hos svigers.... med stasen rett i kameralinsa..  hva er poenget 🙈 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg deler av og til bilder av barna mine på privat Instagram og ett og annet familiebilde på privat Facebook. Utleverer de ikke med ubehagelige bilder/tekst, men kan dele bilder av de på Instagram fra både hverdag og høytid, og liker selvsagt bildene som mine venner legger ut av sine barn. Det er koselig å følge med på venners barn. 

Jeg har en åpen profil på instagram i tillegg, men der eksponerer jeg ikke barna mine. Pleier ikke like bilder av ukjente barn på åpne profiler. Reagerer sterkt på de barna som utleveres, da tenker jeg spesielt på tekst (feks ang sengevæting, personlighet osv), eller halvnakne bilder og/eller der barna åpenbart brukes for å bli kjendis.

Om noen deler ett og annet barn på en åpen profil reagerer jeg ikke på det. Mitt barn ble delt på en åpen barnestrikk-Instagram, det er helt ok og ingenting jeg reagerer. Det er klærne som er hensikten å vise frem, ikke barnet, selvom barnet synes på bildet. 

Må legge til at 11-åringen ikke vil deles på Story eller feed og hvis jeg tar bilde av han deler jeg kun med de han velger selv. Det respekterer jeg selvsagt. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn er for liten til å spørres så jeg og mannen har snakket mye om dette. 

Jeg deler noen få bilder i året på lukket Instagramprofil der jeg kjenner alle som følger. Et fåtall av disse igjen deles også på lukket Facebook-side. Sender en del snapper til nærmeste familie, noen få ganger på story. Har ikke åpen profil. Deler kun «fine» bilder (ikke sykdom, matsøl, sårbare situasjoner etc) og enkel forklarende tekst som ikke utleverer mer enn bursdag/jul etc. Vi har en stor familie som vi ser sjeldent og de syns det er veldig hyggelig å få følge med. Vi vurderer jevnlig og mener det vi gjør per dags dato ikke er skadelig. 

Anonymkode: 7d974...e15

• Liker 1
Skrevet

Da jeg fikk min første baby i sommer la samboeren min ut et lite innlegg på facebook, med et lite bilde som ikke viste ansiktet. Jeg er lite aktiv på SoMe så jeg la ikke ut noe. Han er helt enig med meg ang. eksponering av barn. Vi lot babyens bestemødre legge ut hvert sitt lite skrytebilde på facebook da, av de som holder baby, de var jo så stolte og glad så vi lot dem gjøre det da. Men det har ikke blitt delt noe mer etter det. Så de tre bildene er de eneste som er blitt delt på sosiale medier. Folk respekterer heldigvis ønsket vårt og maser ikke :) 

Anonymkode: d1b7f...22b

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, fant bilder av min mann som barn kliss naken i album hos svigers.... med stasen rett i kameralinsa..  hva er poenget 🙈 

Hvor mange var det som fikk se disse bildene? Fikk noen lov til å kopiere dem slik at de kunne ta de med seg hjem?

Jeg er selvsagt helt enig i at nakenhet i fotoalbum også bør begrenses - men er det virkelig det samme som å dele det på SoMe?

Jeg synes sammenligningen er helt tullete fordi du på SoMe ikke kan ha full kontroll på hvem som ser bildet, men det kan du med fotoalbum fordi du faktisk må invitere vedkommende inn i ditt hjem og deretter gi vedkommende albumet fysisk. Det er ikke spesielt vanlig at gjester av seg selv går og henter fotoalbumene, er det vel?

Skrevet

Jeg deler innimellom. Delte et bilde rundt juletider da babyen var nyfødt, et nytt bilde da hun ble døpt, fire bilder til farsdagen (hvor fokuset var på faren), og ett bilde fra barnehagestart da hun var ett. Alt på en privat og lukket instagramkonto. Åh, ja, delte et bilde fra sykehuset da hun ble født også. Det var på Facebook, med info om at alt stod bra til med oss og sånt. 

Anonymkode: 07536...488

• Liker 1
Skrevet

Kun på snap til familie. 

Anonymkode: 69cfa...6ad

Skrevet

Nei! Det handler om hvor mange forskrudde mennesker det finnes i verden, og det handler om barnets rett til privatliv. Det vrir seg litt i hodet mitt når jeg hører folk si at så lenge barnet selv har godkjent bildet så er det ok..barn eier ikke konsekvenstenkning, og dette ansvaret skal ikke legges på barnets skuldre.

• Liker 9
Skrevet

Dere som liker bilder av barn. Gjør dere det ukritisk?

Tenker dere over at det kan være med på å forherlige brudd på barnekonvensjon og barns rett til privatliv? Jeg er selv skyldig her fordi jeg føler det er uhøflig å ikke like bilder av barn som venner legger ut på sosiale medier.

Tror vi er et stykke unna en holdningsendring her. Gledelig å lese at folk har et opplyst forhold til dette.

Jeg legger aldri ut bilder av barna. Min eldste har vært tydelig på dette fra veldig tidlig alder. Vi har måttet si nei på samtykkeskjemaer i barnehagen og på skolen om at bilder av han ikke skal brukes utenfor internt bruk. Han vil ikke ha bilde av seg selv i lokalavisen for eksempel. Og dette har vært veldig uvanlig for de ansatte. Vi fikk spørsmål om hvor viktig det var, og om han levde på skjult adresse. Var liksom ikke nok at han selv ikke ønsket publisering av bilder av seg selv.

Skrevet

Ja eit par innlegg i året.

Anonymkode: 50efc...66e

• Liker 1
Skrevet

Sender ikke snap av voksne en gang, uten å spørre om lov. 

Spør også mannen før jeg legger ut bilde der han er med på instagram. Eller om jeg sender snap av han i en morsom situasjon til andre enn familiegrupper og de nærmeste. 

På face finnes det ikke personlige bilder. På insta er det enkelte bilder der voksne/samtykkende er med. Begge profiler er lukket. 

Anonymkode: 39557...dc5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...