Sheltay Retrac Skrevet 21. januar 2020 #61 Skrevet 21. januar 2020 Døpe, døype, kryne. Oppvokst i Buskerud. 😊
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #62 Skrevet 21. januar 2020 (endret) På 19.1.2020 den 11.05, Albbas skrev: Base og gasttasit (samisk for døpe - sa aldri døpe på norsk), Finnmark. Hittil det sjeldneste jeg har hørt, ved siden av å gryna, bauke og bure. ❄☃️🙂 Takk. Endret 21. januar 2020 av undring1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #63 Skrevet 21. januar 2020 Base/basing - Harstad. Anonymkode: ba12e...ecf
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #64 Skrevet 21. januar 2020 6 minutter siden, Sheltay Retrac skrev: Døpe, døype, kryne. Oppvokst i Buskerud. 😊 Brukte du alle ordene like mye? Hva slags assosiasjoner gir ordene deg?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2020 #65 Skrevet 21. januar 2020 Dynke noen med snø - Oslo Anonymkode: 8c4c1...310
Sliten&kjørt52 Skrevet 21. januar 2020 #66 Skrevet 21. januar 2020 (endret) Dynking er det første jeg tenker på. -Men var vel oftere mobbing enn lek da... Det er og var ikke bra da. ... -Men siden du spurte... a. Endret 21. januar 2020 av Sliten&kjørt52
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #67 Skrevet 21. januar 2020 3 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Dynking er det første jeg tenker på. -Men var vel oftere mobbing enn lek da... Det er og var ikke bra da. ... -Men siden du spurte... a. Nei mobbing er ikke bra. Hvis den som ble dynka, ikke hadde mulighet til å puste, for eksempel. Og ikke til å ta igjen.
Sliten&kjørt52 Skrevet 21. januar 2020 #68 Skrevet 21. januar 2020 Ingen som dæua, -men ikke alle som "var med på"leken"" heller... Da er det ukult, mener jeg. -Som liten drittunge turde jeg jo ikke å stå opp for de, -så ofte jeg burde ha gjort... a.
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #69 Skrevet 21. januar 2020 2 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Ingen som dæua, -men ikke alle som "var med på"leken"" heller... Da er det ukult, mener jeg. -Som liten drittunge turde jeg jo ikke å stå opp for de, -så ofte jeg burde ha gjort... a. Enig i det. Vi var nok flere som lot det skje med andre, selv om vi så at det ikke var jevnbyrdig lek. Det var noe annet å gå frivillig inn i en snødynke,krig.
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #71 Skrevet 21. januar 2020 (endret) Kryne er ganske utbredt på Østlandet, virker det som. Nå som det er mindre snø, er det kanskje mindre i bruk også? Endret 21. januar 2020 av undring1
Sheltay Retrac Skrevet 21. januar 2020 #72 Skrevet 21. januar 2020 2 timer siden, undring1 skrev: Brukte du alle ordene like mye? Hva slags assosiasjoner gir ordene deg? Døpe tror jeg kanskje jeg hadde med meg fra Oslo. Døype lærte jeg i Hønefoss. Kryne sa de nedover i Vikersund og Drammensområdet. Alle betyr å ta snø i ansiktet eller nakken på noen, noen ganger litt motvillig, andre ganger veldig motvillig. Å bli døypa av en gutt man var forelsket i var helt toppers. Å bli døypa av de store gutta i klassen over var pyton. Døyping kunne være både mobbing og lek. Når døyping var lek, brukte vi det mest som en unnskyldning fordi vi kom sent inn fra friminutt. "Unnskyld, men jeg ble døypa!" 1 1
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #73 Skrevet 21. januar 2020 (endret) 8 timer siden, Sheltay Retrac skrev: Døpe tror jeg kanskje jeg hadde med meg fra Oslo. Døype lærte jeg i Hønefoss. Kryne sa de nedover i Vikersund og Drammensområdet. Alle betyr å ta snø i ansiktet eller nakken på noen, noen ganger litt motvillig, andre ganger veldig motvillig. Å bli døypa av en gutt man var forelsket i var helt toppers. Å bli døypa av de store gutta i klassen over var pyton. Døyping kunne være både mobbing og lek. Når døyping var lek, brukte vi det mest som en unnskyldning fordi vi kom sent inn fra friminutt. "Unnskyld, men jeg ble døypa!" 😊Selv i lek måtte man gjøre litt motstand. Det var litt mer spennende da, også å kryne noen. Ser ikke bort fra at de som døypa deg, syntes det var litt stas å være helt inntil deg også, mens de holdt på. Kanskje til pg med håpet at du ville prøve å ta igjen...? . Endret 21. januar 2020 av undring1
Gjest undring1 Skrevet 21. januar 2020 #74 Skrevet 21. januar 2020 (endret) På 20.1.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev: Snøbask. Trøndelag. Altså i en setning "æ ska snøbask dæ!" Anonymkode: 5c8bb...cfd Eller "æ skal døp' dæ." Da ender det fort med snødåp etter en rask jakt, noe begge parter er fullt klar over 🙂 Tror jeg i alle fall. Den som startet 'jakten" og utfordret, ble av og til døpt selv... Endret 21. januar 2020 av undring1
Gjest undring1 Skrevet 22. januar 2020 #75 Skrevet 22. januar 2020 (endret) Siden dette er Kvinneguiden må jeg gnesten spørre; Var dey stort sett gutter som dæpte jenter, eller fikk dere jenter døpt noen i snøen også? Evenuelt tatt igjen? Mener å huske at det var noen i alle fall...det hadde vært litt digg å høre om. Og til det språklige: Sa man noe mens man holdt på, eller bare før og etter? Mest før og etter vel? " Jeg skal døype deg" og " han ble døypa" 😉❄😇 Endret 22. januar 2020 av undring1
Gjest undring1 Skrevet 22. januar 2020 #76 Skrevet 22. januar 2020 På 20.1.2020 den 6.15, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt «å maule noe», men ikke «å maule noen». Å maule noe betyr å spise noe, en enkelt ting, og ofte mye. Maule pålegg, for eksempel, betyr å spise pålegg uten brød/tilbehør. Anonymkode: 25b98...f81 Det er riktig. Godt å.naule osteskiver, spekemat eller andre ting. Men rundt Arendal kan maule også bety å snødynke noen. Ligner det svenske " mula", som også betyr begge deler.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #77 Skrevet 25. januar 2020 Kryne, som å straffe, tukte. Gjøres noen ganger som hevn for noe Anonymkode: a34da...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå