tussi84 Skrevet 30. desember 2019 #1 Skrevet 30. desember 2019 VI Skal ha noen gjester over på middag i morgen, og har kjøpt inn en del kalkunfile. Jeg er derimot litt usikker på hvor mye kalkunfile jeg skal beregne per person. Det er 7 voksne inkl oss, og 1 tenåring. Av de 7 voksne så er 4 av dem menn. De fleste som kommer forsyner seg gjerne to ganger. Jeg tenkte 500 g ca per pers, selv om vi antagelig kommer til å Sitte igjen med en del..mannen min mener at 300 g per pers er mer enn nok. Har tre kalkun filet i fryseren på 1,2 kg hver. Det blir 3,6 kg.. Har også en filet til i fryseren på 1 kg, men jeg er usikker på om jeg burde ta opp den i tillegg. Så lurer jeg på tilbehør. Jeg tenker enn 3 til 4 poteter per pers, siden de fleste forsyner seg to ganger. To poser rosenkål, to poser gulerøtter.. Tror dere at dette vil holde? Og hvor mye kalkunfile burde vi ha? 3,6 kg eller 4,6?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #2 Skrevet 30. desember 2019 På hel kalkun beregner man ca 500 gram pr. porsjon/person. Har man rent kjøtt, for eksempel filet eller bryst regner man ca. 200 gram pr. porsjon/person. Anonymkode: e90b3...5f5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #3 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På hel kalkun beregner man ca 500 gram pr. porsjon/person. Har man rent kjøtt, for eksempel filet eller bryst regner man ca. 200 gram pr. porsjon/person. Anonymkode: e90b3...5f5 Når det skal sies serverte jeg økylling til 4 voksne og 2 barn kylling 2.2 kg og den ble ribba, hadde 3 kg bakte gulerøtter og 2 kg potetsalat og var igjen ca 6 gulerøtter og nok potetsalat til middagen dagen etter pluss akkurat med waldorf til meg selv Anonymkode: e90b3...5f5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Beregner ca 600 gram/pers av hel kalkun, og 2-300 gram av filet. Men har normalt tilbehør som waldorfsalat, stuffing, glassert rosenkål med bacon, og mer. Om du bare skal ha poteter, gulrøtter og rosenkål til ville jeg nok laget opp alt. Kalkunkjøtt er jo uansett gode rester. Anonymkode: f15c4...f28
exictence Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det skal sies serverte jeg økylling til 4 voksne og 2 barn kylling 2.2 kg og den ble ribba, hadde 3 kg bakte gulerøtter og 2 kg potetsalat og var igjen ca 6 gulerøtter og nok potetsalat til middagen dagen etter pluss akkurat med waldorf til meg selv Anonymkode: e90b3...5f5 Det var i hvert fall nok, vel? Jeg tror de ble mette, og vel så det. Jeg serverer vel ca det samme, men sitter alltid igjen med rester. Kommer vel litt an på hvem du inviterer.
cilla89 Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 Siden det er filet så skal det være rikelig med 3,6 kg 🙂 Jeg ville ha beregnet 300 gram filet per pers, litt ekstra om mennene var storspisere. Men 3,6 kg er da godt innenfor. Kokt potet går det ofte ikke så mye av i min familie, så 3 poteter per pers er rikelig her. Men beregn 4, så kan du evt lage potetmos av restene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå