Gå til innhold

delt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan en far bestemme om han har fått del i foreldreansvar?

Hva har han rett til og bestemme når det kommer til 

-Barnehage

-høytider

-lege

Jeg har hovedomsorgen for babyen min.

Kan han og logge seg inn i babyen sin side (helsenorge)?

Kan han bare hente barnet på barnehagen når han vil? bestemme hvem som skal bringe/hente barnet? blir han innkallet til møter i barnehagen? 

Fleste seie jo at det ikke er så gale med delt foreldre ansvar, men da kan jo han bestemme mye som han vil. Dette er snakk om en barnefar som ikke skulle ha det engang.

ellers takk får svar!

Anonymkode: fab76...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda en tråd?

Mye av det du lurer på står i barneloven. Høytider skal dere jo skrive ned i en samværsavtale, men dere har vel enda ikke blitt enige? 
De som har foreldreansvar kan hente i barnehagen. Dersom det er far sin dag kan han si at hans foreldre kan hente i barnehagen. Han får opp barnet på helfo når han har foreldreansvar. Møter i barnehagen som foreldremøte og foreldresamtale blir dere begge innkalt til.

Håper du snart begynner å samarbeide. For barnet ditt sin skyld!

Anonymkode: 734f5...7fc

• Liker 2
Skrevet

Delt foreldreansvar burde være obligatorisk! 

Anonymkode: cc700...87f

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan en far bestemme om han har fått del i foreldreansvar?

Hva har han rett til og bestemme når det kommer til 

-Barnehage

-høytider

-lege

Jeg har hovedomsorgen for babyen min.

Kan han og logge seg inn i babyen sin side (helsenorge)?

Kan han bare hente barnet på barnehagen når han vil? bestemme hvem som skal bringe/hente barnet? blir han innkallet til møter i barnehagen? 

Fleste seie jo at det ikke er så gale med delt foreldre ansvar, men da kan jo han bestemme mye som han vil. Dette er snakk om en barnefar som ikke skulle ha det engang.

ellers takk får svar!

Anonymkode: fab76...e13

Du bestemmer barnehage. 

Høytider har dere samværsavtale til. 

Hva er problematisk med lege og kunne logge seg inn for info om barnet? Står ingenting hemmelig der. 

Henting og levering har dere samværsavtale til. Hvis han skal hente og levere hver gang, så kan han kreve at du dekker noe av kjøreutgiftene. Det finnes regnestykke på dette. Og da betaler en etter evne og avstand. 

Hvis du eller han henter i bg på en samværsdag som ikke er sin så har en brutt samværsavtalen. 

At barnefar får innkallelse til møter, det varierer. Nå er jo ting blir mer digitalt, men opplever at når beskjeder blir gitt via lapp eller brev i hylle så er det ikke alle mødrer som gir beskjed videre til fedrene, men noen fedrer ringer selv og sier at de er avhengig av å få egen info pga dårlig samarbeid og da får dem det. 

PPT, BUP og lignene instanser sender oftest brev til begge når barnet har to foreldre som er registert med ansvar. 

Og nei, foreldreansvar betyr ikke at en far kan bestemme dagligdagse ting hos deg. 

Anonymkode: 25949...00e

Skrevet

Hvis far kjører sak mot deg for å få foreldreansvar så taper du den glatt hvis han er innafor en normal person. Det skal sinnsykt mye til for at retten skal finne en far uegnet til å ha foreldreansvar. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har foreldreansvar alene. Har aldri hatt en betydning for vår del, men nå er verken jeg og far skutt i hodet heller da og han får alt info. Hadde han tatt ut sak nå 10 år senere for å få ansvar så hadde jeg ikke hatt sjanse i retten. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis far kjører sak mot deg for å få foreldreansvar så taper du den glatt hvis han er innafor en normal person. Det skal sinnsykt mye til for at retten skal finne en far uegnet til å ha foreldreansvar. 

Ts har allerede vært i retten ang dette. Far fikk foreldreansvar selv om ts forsøkte å unngå det.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har allerede vært i retten ang dette. Far fikk foreldreansvar selv om ts forsøkte å unngå det.

Ah, rart hun ikke har fått svar på spørsmålene sine i retten da. Hvis hun enda ikke vet hva ansvaret innebærer. Skjønner ikke at folk ikke setter seg bedre inn i ting 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...