Gå til innhold

Kong Harald får fortsette som konge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stortingsflertallet ser fortsatt ingen grunn til å endre Norges styreform fra monarki til republikk, men 36 representanter stemte i år for å avvikle monarkiet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kong-harald-far-fortsette-som-konge/3423586747.html

Nå synes jeg faktisk at Norge styreform ikke burde avgjøres av 169 politikere på stortinget, men av Norges befolkning under en offentlig folkeavstemning.

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Nå synes jeg faktisk at Norge styreform ikke burde avgjøres av 169 politikere på stortinget, men av Norges befolkning under en offentlig folkeavstemning.

Enig..

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Diamant said:

Enig..

Enig

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg ville nok stemt for at vi skal beholde monarkiet, men jeg mener at folket har rett til å bestemme. Jeg syns det blir feil at politikerne skal tale for hele Norge når det kommer til et så pass viktig spørsmål. 

Endret av Chiyo
  • Liker 17
Skrevet

Hvorfor heter det monarki om ikke folket skal være med å bestemme...

• Liker 3
Skrevet

Vi stemmer på politikere, som da bestemmer i vårt sted. Dette er demokrati. Vi kan ikke ha folkeavstemning for hver minste ting, det blir både dyrt og uhensiktsmessig på andre måter.

Det er alltid en mulighet for å selv engasjere seg politisk og bli folkevalgt.

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, mykemule skrev:

Vi stemmer på politikere, som da bestemmer i vårt sted. Dette er demokrati. Vi kan ikke ha folkeavstemning for hver minste ting, det blir både dyrt og uhensiktsmessig på andre måter.

Nå er ikke styreformen en liten ting.

• Liker 22
Skrevet

For min del må Harald gjerne sitte ut tiden sin, men så bør det ta slutt. En konge skal sitte på toppen og virke
samlende, beroligende og alle slike gode ting, men hans barn gjør det motsatte - de vil ha alt og de gjør som
de vil med det, så jeg sier neitakk til å ha noen av dem ved roret. Da er det like godt å avvikle hele sulamitten. :jolie: 

• Liker 18
Skrevet
1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

For min del må Harald gjerne sitte ut tiden sin, men så bør det ta slutt. En konge skal sitte på toppen og virke
samlende, beroligende og alle slike gode ting, men hans barn gjør det motsatte - de vil ha alt og de gjør som
de vil med det, så jeg sier neitakk til å ha noen av dem ved roret. Da er det like godt å avvikle hele sulamitten. :jolie: 

Enig !

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Enig.

Gjest Villfisker
Skrevet

Vet ikke om vi hadde fått det så mye bedre med en republikk, eller om vi hadde merket så mye forskjell. I det minste kan vi være glade for at det ikke er ML som er arving. Det hadde ikke gått. Hadde hun vært en vanlig kvinne, hadde nok barnevernet vært inni bildet for lengst. Denne merkelige durek burde holdes langt unna barn og unge. Det merkelige «livssynet» hennes er heller ikke sunt. Mistenker faktisk at det er mer karriere enn tro. Uansett er ikke dette noe å utsette barn for.

Skrevet
10 timer siden, mykemule skrev:

Det er urettferdig for dem med standpunkt som ikke faller inn i ett spesifikt politisk parti.

Ikke alle kan eller vil drive med aktivisme.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Villfisker skrev:

Vet ikke om vi hadde fått det så mye bedre med en republikk, eller om vi hadde merket så mye forskjell. I det minste kan vi være glade for at det ikke er ML som er arving. Det hadde ikke gått. Hadde hun vært en vanlig kvinne, hadde nok barnevernet vært inni bildet for lengst. Denne merkelige durek burde holdes langt unna barn og unge. Det merkelige «livssynet» hennes er heller ikke sunt. Mistenker faktisk at det er mer karriere enn tro. Uansett er ikke dette noe å utsette barn for.

Jeg tviler på at det hadde blitt noen forskjell, tror de færreste av oss ville merket forskjell.

Skrevet
6 timer siden, Villfisker skrev:

Det er vel ikke snakk om at det skal bli så innmari forskjell eller at det ene er bedre enn det andre. Det store prinsipielle spørsmålet ligger vel i hvorvidt det er greit at mennesker i det moderne samfunn fødes inn i en maktposisjon? Posisjonen har jo med tiden blitt redusert til å være representanter for et land og hvor greit/hensiktsmessig/fornuftig er vel egentlig det? 

De kongelige viser jo i større og større grad et behov for å være seg selv fremfor å følge tradisjoner og kanskje også forventning. Da er en avskaffelse på sin plass slik at alle i større grad kan få leve det livet de selv vil. 

• Liker 4
Skrevet

Helt enig i at vi burde ha direkte demokrati en gang i blant for å avgjøre om vi skal fortsette med monarki. I Norge hadde nok majoriteten stemt for å beholde det, men hadde jo vært interessant. Jeg vil hvertfall være kvitt den dritten, siden det strengt talt går imot moderne ideer om likestilling og like muligheter. Folk skal ikke bli født inn i slike roller lenger.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig, men hvor ofte skal folket spørres direkte om det? Fortsetter shamansirkuset, snur nok opinionen mot kongehuset fort.

• Liker 3
Gjest Bukkenbruse
Skrevet

Hvorfor snakker du om en sak fra januar 2019 ts? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...