Gjest Vinglepetra Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Jeg er utrolig forbanna etter julefeiring med min søster og hennes mann. Vi feiret hos våre foreldre og var der fra juleaften frem til i dag. Dette var rett og slett en utrolig provoserende opplevelse. Søsteren min lånte 10 000 kroner av meg for over ett år siden. Jeg har siden den gang spurt flere ganger om å få igjen pengene mine. Men blir avvist med unnskyldning hver gang. Jeg spurte senest i november om hun kunne tenke seg å tilbakebetale deler av beløpet. Ble da utskjelt av både søster og min mor som mente at det var smålig å kreve sånt rett før jul, spesielt når jeg visste at søster er ufør og har dårlig råd. På juleaften kjøpte søster og mannen hennes gaver til ungene sine for godt over 15000 kroner, det var en ny iPhone X, spillkonsoll, og tilbehør til spilling. Søster hadde også kjøpt seg jakke til 8000 kroner. Jeg fikk helt sjokk og dette skapte dårlig stemning. Mannen min er frustrert over at søster ikke betaler tilbake, men vi sa selvsagt ingenting. jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre...
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Åh fy****, hadde ikke akseptert det. Og moren deres som i tillegg var enig i at du ikke burde ta opp dette FØR jul, nei fytti..... Skjønner du er forbanna for å si det mildt. Og kjøper jakke til den summen??? Hva fader.... Jakke får man kjøpt for 500 kr som er like bra!! Og det kan ikke stå så j**** til med søsteren din egentlig. Løynere!!!! Anonymkode: 70ed2...554 22
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Da hadde jeg flippet. At folk går over stokk og sten når det kommer til ungene.... Ok... Den ser jeg, men jakken hadde jeg vært rasende på. Hadde aldri feiret jul sammen med min søster hvis barnet mitt hadde fått en sånn gave og jeg hadde gjemt unna den jakken om jeg hadde skyldt disse pengene. Anonymkode: 78432...1bf 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #4 Skrevet 30. desember 2019 Skal se at det er på kreditt også.. kjenner igjen dette her fra noen som låner penger av alle andre. Anonymkode: 753c0...ec9 19
Helgeline Skrevet 30. desember 2019 #5 Skrevet 30. desember 2019 Du slutter å låne søstera di penger. Skjønner at du er dypt provosert. Noen har bare ikke skamvett. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #6 Skrevet 30. desember 2019 Å låne penger til familie er sjeldent lurt. Vi har lånt penger til svigerinne for å pusse opp. Fikk nylig spørsmål om vi kunne låne mer (nei). Glad vi ikke lånte, da barna deres også fikk svindyre gaver pluss ferie til Dubai. 🙄 Vi har skrevet kontrakt med renter og klarer oss uten de pengene, så sånn sett ok. Men ræva økonomistyring har dem Anonymkode: 1c253...9db 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 Helt ærlig tror jeg ikke du får se disse pengene igjen. Dette høres ut som noen som ikke kan økonomi, som bare kjøper alt de vil ha. Det beste å ta ut av dette er å lære at man ikke låner bort penger til noen. Anonymkode: 8bfe4...d25 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 Du må ikke låne søsteren din mer penger. Og du må gi klar beskjed om at hun må betale tilbake innen en viss dato. Jeg har selv en bror som liksom har så dårlig råd, og som stadig vekk får penger fra både foreldrene våre og den gamle bestefaren vår. Men han gir begge ungene sine splitter nye iPader og AirPods i julegave, og ferier har han også råd til. Anonymkode: fea0d...e34 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 Det heter julaften, uten den ekstra e'en du putter inn Vær så god, bare hyggelig! For øvrig burde du fortsette å mase på pengene dine helt til de får de. Det lønner seg sjelden å låne penger til familie og venner, det blir bare uvennskap av det. Anonymkode: bee19...4aa
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #10 Skrevet 30. desember 2019 Lån aldri bort penger du forventer å få igjen er en god leveregel. Selv om det er familie. Tror dessverre aldri du vil få disse pengene igjen. Så da hadde jeg unngått min søster så jeg slapp å bli provosert av hennes innkjøp. Så hadde jeg forklart henne at «jeg vil ikke ha noe kontakt med deg før du har betalt det du skylder meg». Anonymkode: 07a60...5ed 4
minister-mio Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 Tenk å ikke betale ned egen gjeld, men å kjøpe en jakke til nesten 8000. Hun kunne fint klart seg med en rimeligere jakke til 1000 og betalt deg ned på lånet med resten. Frekt. 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #12 Skrevet 30. desember 2019 Men hva sier moren deres nå? Nå som de har brukt så mye penger på gaver? Få dem til å sette seg i ditt sted. Spør dem hva om du hadde lånt penger, men kom med ulike forklaringer hver gang de/hun spurte om når du skulle betale tilbake. kjipe folk. Du må på et magisk vis få dem til forstå at man betaler tilbake det man har lånt.jaja, kanskje du må vente til de får feriepenger eller igjen på skatten evt. Anonymkode: 58133...7fc 5
Energidronning Skrevet 30. desember 2019 #13 Skrevet 30. desember 2019 17 timer siden, Vinglepetra skrev: Søsteren min lånte 10 000 kroner av meg for over ett år siden. synes du ikke at et bra fungerende forhold med søsteren verdt MYE MER enn 10k kr? prøv å krangle mindre med henne og støtt hverandre!
Mona123 Skrevet 30. desember 2019 #14 Skrevet 30. desember 2019 30 minutter siden, Energidronning skrev: synes du ikke at et bra fungerende forhold med søsteren verdt MYE MER enn 10k kr? prøv å krangle mindre med henne og støtt hverandre! Hva om hun trenger pengene? 10k kr kan være mye for mange. 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #15 Skrevet 30. desember 2019 Aldri lån bort mer enn du kan gi bort! Anonymkode: dfa06...367 1
Gjest theTitanic Skrevet 30. desember 2019 #16 Skrevet 30. desember 2019 37 minutter siden, Energidronning skrev: synes du ikke at et bra fungerende forhold med søsteren verdt MYE MER enn 10k kr? prøv å krangle mindre med henne og støtt hverandre! Et forhold blir ikke særlig bra av å ikke betale tilbake lånte penger men likevel ha råd til å sløse. Det er ikke ts som skal være den rause her. Pengene får du sikkert ikke igjen. Hadde hun ville t betale så hadde hun gjort det alt. Hun kommer til å gå like i Luksusfellen og trygle deg om å låne mer. Da kan du få gleden av å si nei. Jakke til 8000 er det faktisk ingen som trenger. Ikke iPhone x heller.
Eneri Skrevet 30. desember 2019 #17 Skrevet 30. desember 2019 Jeg mener du skal fortsette å etterlyse pengene. Din mor kan også godt bli klar over hvor stor sum din søster har brukt på gaver til barna+jakka til seg selv (ikke sikkert hun vet at den jakken er sååå dyr). Kanskje pipa får en annen låt fra din mor neste gang du må mase om pengene som er utlånt! Syns uansett det ikke er noe din mor skal blande seg opp i. Du har ikke forsørgeransvar for din søster, det er ikke snakk om stor nød og hun har ikke betalt tilbake et rødt øre foreløpig. 6
Energidronning Skrevet 30. desember 2019 #18 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 14 minutter siden, Mona123 skrev: Hva om hun trenger pengene? 10k kr kan være mye for mange. det er andre kilder, effektive måter å få penger på. jeg ville i hvert fall ikke spørre søsteren 100 ganger om lånen, det hjelper ikke, hun betaler ikke... kanskje av og til husk henne slik, med litt humor: "visste du at horoskopen din anbefaler at denne uke du burde betale tilbake alle dine skylder"? humor kan hjelpe til, fordi det tar litt negativitet ut fra kommunikasjon, viser at hun virkelig trenger de pengene, presser henne, men ikke på en slitsom måte spør hun for mange ganger om tilbakebetalinga, søsteren kan føle at hun er kjedelig og slitsom.... Endret 30. desember 2019 av Energidronning
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #19 Skrevet 30. desember 2019 45 minutter siden, Energidronning skrev: synes du ikke at et bra fungerende forhold med søsteren verdt MYE MER enn 10k kr? prøv å krangle mindre med henne og støtt hverandre! 🤣🤣🤣 dummeste innlegget i 2019. Gratulerer. Anonymkode: a6e25...7a3 17
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #20 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, Energidronning skrev: det er andre kilder, effektive måter å få penger på. jeg ville i hvert fall ikke spørre søsteren 100 ganger om lånen, det hjelper ikke, hun betaler ikke... kanskje av og til husk henne slik, med litt humor: "visste du at horoskopen din anbefaler at denne uke du burde betale tilbake alle dine skylder"? humor kan hjelpe til, fordi det tar litt negativitet ut fra kommunikasjon, viser at hun virkelig trenger de pengene, presser henne, men ikke på en slit Hvilke effektive måter er det å få 10 000kr på kjapt om jeg tør spørre? Anonymkode: a6e25...7a3 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå