Gå til innhold

Hvilken pinne og hvilket garn er lettest å lære å strikke med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Det er ei stund siden jeg lærte dette sjøl, og nå skal jeg etter planen lære noen å strikke. Hva slags garn og pinnestørrelse er det enkleste å bruke? 

Jeg ville selv tenkt rundt pinne 4-5 og et garn som verken er for glatt eller for trått. Men her kan jeg da ta feil. Det er ikke snakk om et barn, ta utgangspunkt i at det skal ligge greit i hånda på et voksent menneske :)

Tips? 

På forhånd takk! :lillesky2:

Anonymkode: c081b...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne av meg lærte å strikke med Pickles tjukk merino og pinne 5. Det syns hun var enkelt å håndtere, verken glatt eller trått, og strikketøyet vokste såpass fort at det var motiverende å fortsette. Selv har jeg en sønn som vil lære å strikke og da har jeg funnet fram restegarn av garnet jeg nevnte og Drops Nepal. Han skal nok strikke et lite skjerf, men til en voksen person ville jeg anbefale en lue. Skjerf blir kjedelig og demotiverende for mange, mens en lue gjerne er mer overkommelig til tross for fellinger i toppen. Og så er nok mange nybegynnere kanskje mer vare for ting som kan klø (?), så jeg ville sjekket ut garn med merino, eller blandingsgarn med saueull og alpakka (saueull gjør alpakkaen mindre glatt). Om ikke det med kløing er et tema, eller det ikke skal være tett på hals eller hode, kan du jo sjekke ut Fritidsgarn eller Vams, de er det også en del nybegynnere som har begynt med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinne 4 med et garn som ikke er hårete, det er mye lettere å se om man mister masker/gjør feil med et glatt garn :) gjerne en lyd farge, det kan være vanskelig å se feil med skikkelig mørkt garn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tykt ullgarn som passer til pinne 8-9. Sitteunderlag eller lue som toves etterpå. 

Anonymkode: 67bde...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...