Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!

badevakta

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Beklager hvis dette er off-topic, og slett hvis det ikke passer seg, men dere er så i målgruppen at jeg ikke klarer å dy meg :engel:

Hvis det fantes en norsk nettbutikk for oppbevaringsprodukter; esker, bokser, kurver og så videre; ville dere ha handlet der? En nettbutikk a la "The Home Edit" eller "The Container Store" for de som kjenner til dette. https://thehomeedit.com/shop/#Shop-Main

Er til et prosjekt, så setter pris på innspill. Og igjen, beklager hvis dette sporer dere av :)

Anonymkode: 36a29...1ac

Jeg hadde handlet der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke om jeg egentlig vil anbefalt det. Det er jo lett å tro at snøen under vil smelte, men det gjør den ikke for alt du legger over vil isolere og snø/frost i bakken under/inni bedet vil bli liggende leeeeeenge. Ellers vil jeg tro det er en fin måte å få brukt såpass gammelt høy på. Det er neppe egna som dyrefor selv om jeg tviler på at det er dødelig.  Om du har mye snø nå kan du vurdere å legge noe ut til ville dyr, mange sliter jo om det er mye snø? 

Anonymkode: 2bf34...af2

Dersom jeg gjør som jeg sier og graver bort snø, samt legger oppå, er det ikke noe særlig problem om tæla skulle gå seint under - det blir uansett varmeproduksjon i haugen og det er stort sett på haugen der man beregner at slikt skal vokse, når en har et par tonn gammelt høy, tang  og sauegjødsel oppå buskavskjær og trestranger. Den blir vel sånn 50-60 cm høy og vil kunne hjelpe mikrolivet til å komme godt i gang. 

Skulle mikrolivet slå feil, er det uansett ikke noe problem, da jeg har rikelig med siltblandet sandjord på jorda og flere mål til overs. Da blir det uansett en fantastisk måte å ta knekken på en del meter med ugress. Jeg vil bare få det ut av fjøset, slik at jeg får kalket, reparert og støpt.

Jeg legger ikke ut 40 år gammelt høy som det antagelig er en del ulumskheter i som for til dyr. Det er kun brukelig til kompostering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger fortsatt moderat tilpasset flylady.

Tirsdag var oppdraget å vaske utenpå hele kjøkkeninnredningen. Jeg vasket alle skap utepå med zalovann og tørket over med rent kjøkkenhåndkle.

I dag var oppdraget ovns område. Jeg har vasket innvendig begge ovner/pyro på den ene. Og ryddet/vasket/sortert/kastet to skuffer under ovnene med drikkeflasker og oppbevaringsbegere. Samt vasket og gått gjennom olje/krydder som står ved komfyren.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klesskapet mitt har blitt vasket, ryddet og sortert. Samme med kjøkkenskap og baderomsskapene. Deilig! Hva blir det neste tro? Kom gjerne med tips 😛

Anonymkode: 0a5a5...874

Skjenken, tv-benken, roteskuffen og garderobeskapene i gangen?

Anonymkode: 4dfce...a57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være denne tråden klarte jeg da julepyntet ble pakket ned forrige dagen å først tømme esken for den pynten som ikke ble brukt i år heller. Det gjorde litt vondt da jeg tror det er arvegods, men nå ligger det i alle fall i loppeesken. Og der er det eneste riktige. Jeg kan ikke oppbevare i år etter år mange ting jeg aldri bruker fordi jeg er/var glad i giveren. Det går ikke, og det er neppe heller hva giveren ønska.

I tillegg starta faktisk barna rydderaptuser på rommene sine. De var flinke! Mye mindre sentimentale enn meg, heldigvis 😉 Så alt i alt god ryddestart på 2020

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridagen brukes til å rydde ut av kjøle- og fryser, ise av frysedelen, vaske inni og sortere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MarianneE skrev:

Fridagen brukes til å rydde ut av kjøle- og fryser, ise av frysedelen, vaske inni og sortere. 

Det gjorde jeg på søndag. Det var deilig å få gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skal badet takles. Alle skap skal tømmes, og alt som er utgått på dato eller ikke brukt, gis bort eller kastes. Finner nesten ikke tannkremen inni det ene skapet! Det er snakk om 4 skuffer, 1 dobbelskap under vasken og 2 ved siden av speilet som skal organiseres!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.1.2020 den 20.19, Fjaselina skrev:

Kva med å gje det til nokon med kaniner? Ikkje som for, men som "liggeunderlag"?

Joda men det er nok til mange hundre kaniner der da, en låve full så det er mye! 

Anonymkode: 8a103...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.1.2020 den 0.47, Drizzt skrev:

Barn trenger faktisk ting. Ting er mye mer enn leker. De trenger klær, skolesekker, skolesaker, sko, utstyr de bruker i idrett eller fritid, bøker, hobbysaker (typ tegne, male, plasteline, duplo, mm ''leker'' som utvikler kreativitet, motoriske ferdigheter, osv).

Mine barn har absolutt ikke for mye. De har nok. Men de er flere og ikke alt kan deles og brukes samtidig på grunn av aldersforskjell. Og ja, det er mye som blir brukt senere - klær eldste har vokst ut av, men minste ikke har vokst inn er bare et eksempel. Jeg er ingen fan av kjøp-bruk litt-kast-kjøp nytt til neste barn. Nåvel, hvilken bruktbutikk har vinterdress for en tier eller to, sa du? Og hvorfor tror du det er bruktbutikker der hvor jeg bor? Og ikke minst - hvorfor gi en tier eller to for noe jeg allerede har og har valgt å ikke kaste, men bruke igjen?

Ha-ha, du har tydeligvis ikke hatt aktive barnehagebarn som sliter klærne sine fort. Jeg rydder vekk det som ikke trengs. Det som blir brukt senere av et yngre barn beholder jeg istedet for å donere for så å kjøpe igjen. 

Men oppdragelse, det har jeg. Ulikt deg. 

Kanskje burde du i 2020 rydde i egen oppførsel. ;)

Anonymkode: 18d4d...93c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal arrangere ett stort loppis i vennegjengen om ett par uker. Fått lånt lokale og fått mange til å stille ut. Så da fikk jeg det sparket jeg trengte, og jeg har brukt dagene siden nyttår på å gå  igjennom alt vi har av ting og tang som skal for å bort. Men nå har jeg mistet motivasjonen litt.  For hverdagsrotet har tatt litt over nå. (Mann og 4 barn som roter)

Men må på han igjen. Tenk så deilig å bli kvitt alt. Det som ikke går den dagen sender jeg til søpka/gjenbruksbutikken. 

Anonymkode: 18754...c89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg rydda julepynt i går, og då tok eg ut alt frå kassa og kasta litt som eg ikkje har hatt lyst til å ta fram dei siste åra. 

Kjekt å ha meir plass og dermed meir orden i den kassa, i alle fall!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag står det på flylaydy at jeg skal rydde/vaske kjøleskap. Jeg vet ikke helt om jeg orker.. greit nok der inne, tar sikkert ikke mer enn 15 min, men prioriterer nå hverdagslig rydding først,  så får jeg se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Regine. skrev:

I dag står det på flylaydy at jeg skal rydde/vaske kjøleskap. Jeg vet ikke helt om jeg orker.. greit nok der inne, tar sikkert ikke mer enn 15 min, men prioriterer nå hverdagslig rydding først,  så får jeg se..

Jeg rengjør kjøleskapet de gangene jeg har veldig lite mat igjen. Mindre jobb! Ser kjøleskapet greit ut kan du bytte ut kjøleskap med rydding av bil eller opprydning i vesken din? 

Håper ikke du ble lei deg av at jeg mente du hadde skrev om mange ting som ikke hadde med rydding å gjøre. Tonen kan høres krassere ut enn det er ment når man skriver. 

Anonymkode: 8a61c...625

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MarianneE skrev:

Kjøleskap og fryseren under er tømt, fryseren aviset, vasket inni, utenpå, dradd frem og støvsuget bak og under. Skuffene er merket, maten er sortert (noe ble kastet typ umerket rest ingen kjenner igjen) og lagt tilbake i skuffer. 

Flink!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, Regine. said:

Jeg er ikke i målgruppen for tråden lenger, men jeg synes det er så koselig å se Flylady nevnt. Jeg fulgte Flylady-systemet for 15 år siden, og har så gode minner. :yvonne: Om folk ikke har sjekket, kan det anbefales som en kjempegod start for å lage system av oppgavene. (Husker jeg ønsket meg all merch´en hennes - fra støvdusk til mappe...)

Jeg leste alt jeg kom over om minimalistisk livsstil for ti år siden, og er nå ekstremminimalist, Jobber som ryddekonsulent innimellom, og heier på dere alle sammen! :nori:

Ting tar tid, ha tålmodighet med dere selv. Babysteg er også steg i riktig retning, selv om skippertak føles fantastisk når man har ork og tid til det. Dårlig samvittighet og "burde" er ikke lov hvis det får deg til å føle deg dårlig.

Anonymkode: e453a...dda

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har et framskap med krystall og porselen som har vært overfylt og til stor irritasjon fordi jeg ikke får plass til alt som hører til i det.

På søndag bestemte jeg meg for at alt skulle få plass - og det som ikke fikk plass skulle kastes. 

Etter en lang runde med tømming og replassering fikk jeg jammen plass til alt - og likevel plass til overs. Kastet bare et par ting.

Så selvom jeg sikkert skulle ha kvittet meg med mer, så ble det i hvertfall ryddig og romslig i skapet. Deilig!

Anonymkode: d35d7...a37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg rengjør kjøleskapet de gangene jeg har veldig lite mat igjen. Mindre jobb! Ser kjøleskapet greit ut kan du bytte ut kjøleskap med rydding av bil eller opprydning i vesken din? 

Håper ikke du ble lei deg av at jeg mente du hadde skrev om mange ting som ikke hadde med rydding å gjøre. Tonen kan høres krassere ut enn det er ment når man skriver. 

Anonymkode: 8a61c...625

Hei. Så hyggelig at du svarer igjen. Det setter jeg stor pris på!

Fortjente tilbakemelding på at jeg var for detaljert, reagerte litt på at jeg så raskt ble sammenlignet med noen som jeg selv kan huske som irriterende på forumet tidligere. Jeg er ikke henne.

Alt bra ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er julepynten endelig vekke fra stuen her, og det er så mye luftigere her. Stuen her er stor, så det er jo egentlig plass til mer pynt her,men liker det luftig.

En mer minimalistisk livsstil kan friste, det er alt for mange ting her i huset.

Anonymkode: 72122...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Regine. skrev:

Jeg orket Kjøkeskapet gått igjennom, vasket og kastet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...