Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!

badevakta

Anbefalte innlegg

Her fikk jeg levert to poser til Fretex i går. Ellers er det mer enn nok som burde blitt fjernet her. Men jeg merker at tiden bare flyr og overskuddet er ikke det beste hele tiden.

Anonymkode: 72122...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flinke dere er! Litt og litt er bedre enn ingenting :)

Jeg flytter snart, og akkurat nå har jeg god tid til å kikke på hver ting før jeg pakker ned i kasser. Spør meg selv om jeg trenger gjenstanden i det nye huset, og hvis svaret er nei går den til gjenbruk eller søppel (stort sett gjenbruk 95%). Det er en luksus å ha litt tid, så jeg passer på å være nøye nå. Vet av erfaring at de siste dagene blir alt bare slengt i kasser, og beregner å gjøre samme jobben når jeg pakker ut. Etter den jobben der så vet jeg at jeg ikke trenger gjøre noe på en stund :ler: 

Når vi pakker opp blir alt pakket ut, ikke noen ekstra kasser som blir stående urørt på det nye loftet. Har hatt det slik før, og det er jo bare et tegn på at det er fullt av gjenstander man ikke lengre trenger :) 

Flytting er et ideelt tidspunkt å kvitte seg med ting man ikke bruker lengre! Jeg lever jo ganske minimalistisk, men det er alltid NOE som ikke brukes. Livet er ikke statisk, man endrer seg heldigvis underveis :) Så selv om jeg har hatt det slik i 4 år nå, finner jeg alltids noe som kan gis videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytting er et kjempebra tidspunkt å gå gjennom ting. Da er du faktisk tvunget til å gå gjennom tingene 2 ganger, ved nedpakking, OG oppakking! 

Det er viktig å prøve å sette av rikelig med tid, sånn at du ikke blir nødt til å bare skuffe alt ned i ei eske i siste liten.

Jeg kvittet meg med SÅ mye da jeg pakket ned for flytting for 1,5 år siden. Og ved oppakkingen og i tiden etter så kvitttet jeg meg med enda veldig veldig mye mere( det var da jeg begynte å snuse på minimalisme). 

Det er så godt å eie mindre. 

Endret av MiniMjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt enig :) Jeg har levd minimalistisk i over 4 år nå, og har lite ekstra, men det er alltid noe, og ikke alt passer i alle hus :) Så jeg tenker at også etter oppakning blir det litt her og der, når man har bodd seg inn og ser at noe må endres eller erstattes med noe annet. Det er ekstra viktig når man endelig har lite, å erstatte for eksempel en lampe med en ny, og kvitte seg med den gamle med en gang. Ikke ha den på loftet "bare i tilfelle". Da begynner du å bygge opp et lager av unødvendige ting igjen. Det sluttet jeg med for mange år siden. En ting inn, helst mer enn en ting ut er min måte å gjøre det på! 

Jeg tror ganske sikkert at vi skal kjøpe nye håndkler når vi har flyttet, og da gis de gamle, fullt fungerende, vekk. Samme med sengetøy, det vi har nå begynner å bli veldig slitt, er ideelt å kjøpe nye når vi har flyttet og finner ut hvilke farger vi vil ha i det nye huset. Kjøper IKKE på forhånd, da blir det fort feil, men kun når vi faktisk trenger. Jeg nekter å ha masse gammelt i skapene "bare i tilfelle". "Bare i tilfelle" hva da? At alle går i stykker samtidig? Jeg tror fremdeles, selv i corona-tider, at det skal gå an å få tak i nytt om man må.

Jeg vet det kommer til å bli slengt ting i kasser de siste dagene, men forhåpentligvis er det bare snakk om klær vi skal bruke kjapt, og kjøkkensaker :) Alt vi pakker ned skal jo pakkes opp kjapt, siden vi trenger alt vi har og ikke har så mye :ler: også en stor fordel med minimalisme, flyttelasset blir mindre og du blir tvunget til å pakke opp for å finne alt du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2019 den 23.42, absinthia skrev:

Får jeg bli med, selv om det meste jeg planlegger å rydde en låve, uthus og litt utearealer? Skal rydde vekk en del i huset da, men det er den minste jobben. 

Jaja..jeg fikk visst ikke ryddet noe særlig  i låven, men vi rev ned et utbygg på låven og bygde en snasen veranda av det. Fikk dessuten ryddet bort en del kubikk med sandhaug. 😅 

Tror jeg må sette meg noen nye ryddemål før årsskiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å selge litt klær jeg ikke bruker. Deilig når den første tingen jeg legger ut på Finn blir solgt under 1 time senere😄 Og søsteren min ønsker seg ei jakke jeg har til jul, så da blir jeg kvitt den også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting på vei ut av huset:

En god del klær, både mine og hans. Jeg har en del fleece jeg ikke bruker lengre, og en del fritidsklær jeg ikke bruker. Han har mye 10+ år gammelt som har ligget på loftet. Også noen par sko, og en jeans av meg jeg ikke passer noe bra har jeg innsett.

En gryte og en stekepanne som ikke fungerer på induksjonsovn gis vekk.

Har klær til salgs, men det er kun de fineste jeg tror jeg kan få noe for. Om de ikke selges før nyttår, så gir jeg de også vekk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "meldt meg inn" i diverse ryddegrupper på facebook, både norske og utenlandske. 

Har meldt meg ut igjen av de fleste ....siden brorparten av spørsmålene og hjertesukkene handler om feks

"hvordan kan jeg få det ryddig? (men jeg er ikke villig til å kaste noe)". 

"jeg har så mange vinterjakker, sikkert 10-12 stk,  hvordan kan jeg få plass til dem i gangen min....",

"hvordan organisere mine 36 ullskjerf".... ,

"jeg samler på smånisser, har nå 274 stk, men hvordan kan jeg organisere de i stua mi"

"jeg samler på alle klærne barna mine har brukt, tilfelle rottefelle. Nå er det blir tosifret antall bokser, hvordan kan jeg .... hjelp". 

osv. Dere skjønner tegninga. 

Skjønner jeg er i en annen ryddeliga 😂

Anonymkode: c553e...c86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det levert en pose med ting til gjenvinning. Så tre ting kom ut av huset, og 1 julegave er kjøpt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har "meldt meg inn" i diverse ryddegrupper på facebook, både norske og utenlandske. 

Har meldt meg ut igjen av de fleste ....siden brorparten av spørsmålene og hjertesukkene handler om feks

"hvordan kan jeg få det ryddig? (men jeg er ikke villig til å kaste noe)". 

"jeg har så mange vinterjakker, sikkert 10-12 stk,  hvordan kan jeg få plass til dem i gangen min....",

"hvordan organisere mine 36 ullskjerf".... ,

"jeg samler på smånisser, har nå 274 stk, men hvordan kan jeg organisere de i stua mi"

"jeg samler på alle klærne barna mine har brukt, tilfelle rottefelle. Nå er det blir tosifret antall bokser, hvordan kan jeg .... hjelp". 

osv. Dere skjønner tegninga. 

Skjønner jeg er i en annen ryddeliga 😂

Anonymkode: c553e...c86

De tror de rydder, men egentlig prøver de desperat å organisere rotet ;)

Mye bedre å kvitte seg med det overflødige, og så organisere når man vet hva man har å forholde seg til av mengder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Navani skrev:

De tror de rydder, men egentlig prøver de desperat å organisere rotet ;)

Mye bedre å kvitte seg med det overflødige, og så organisere når man vet hva man har å forholde seg til av mengder.

Mulig jeg også er med i samme gruppe. Der de diskuterer duker....en som har en kommode full av DUKER?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MiniMjau skrev:

Mulig jeg også er med i samme gruppe. Der de diskuterer duker....en som har en kommode full av DUKER?

Høres ikke ut som et sted jeg skal melde meg inn i😅 har to duker, jeg. Syns det er mer enn nok for mitt bruk, kanskje jeg får en til når vi flytter.

En kommode full høres litt mye ut. Jeg hadde nok svart at de burde kvitte seg med hele kommoden og innhold 😬 så.. tror jeg holder meg her!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MiniMjau skrev:

Her har jeg nok for mange duker. En dag jeg har tid skal jeg rydde enda mer der. Men noen blir liggende uansett hvor mange ganger jeg rydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ryddet ganske mye i det siste, kvittet oss med mange ting og funnet enda flere ting som vi skal kvitte oss med.

Jeg har kastet ca. tre esker med studienotater og diverse bøker jeg ikke kommer til å lese igjen.

Vi har kastet ganske mye klær, dvs gitt videre til gjenbruk.

Barnet har kvittet seg med en del bøker som han er for stor for.

I dag fant vi ut at vi kvitter oss med halvparten av teppene vi har. Vi behøver ikke dobbelt så mange tepper som vi er antall familiemedlemmer, særlig ikke når en av oss ikke er en frossenpinn.

Så får vi se hva vi kaster i morgen. Litt hver dag hjelper bra.

Anonymkode: cad0d...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ryddet ganske mye i det siste, kvittet oss med mange ting og funnet enda flere ting som vi skal kvitte oss med.

Jeg har kastet ca. tre esker med studienotater og diverse bøker jeg ikke kommer til å lese igjen.

Vi har kastet ganske mye klær, dvs gitt videre til gjenbruk.

Barnet har kvittet seg med en del bøker som han er for stor for.

I dag fant vi ut at vi kvitter oss med halvparten av teppene vi har. Vi behøver ikke dobbelt så mange tepper som vi er antall familiemedlemmer, særlig ikke når en av oss ikke er en frossenpinn.

Så får vi se hva vi kaster i morgen. Litt hver dag hjelper bra.

Anonymkode: cad0d...c2b

Det er veldig bra jobba!!

Tepper ja...og håndklær og sengetøy! En trenger faktisk ikke så mange sett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips hvis folk skal kvitter seg med sengetøy, håndklær og tepper er å høre med dyreorganisasjoner om de ønsker det. Mange blir veldig glade for det.

I dag har jeg fri, så planen er å rydde i kottet bak senga. Sitter Ohm prøver å motivere meg for å dra frem senga😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også ryddet mye i det siste. Bilen kjørte to ganger fyllt opp til gjenbruksstasjon, flere poser med klær gikk til gjenbruk... Kjelleren føles mye mindre rotet men det er en lang vei å gå fortsatt. 

Planen er å gå gjennom hvert rom før juletiden og jeg satser på at det blir 2 kjøringer til. 

Det har samlet seg opp mye gjennom barna, og gjennom naboer som vandret ut og vi takket ja til alt for mange ting 🙈 men nå skal det bort. 

Anonymkode: 45ab5...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra jeg fant denne tråden 😀 jeg føler jeg drukner i ting og rot, så har startet en prosess med å kvitte meg med ca 50% av alt. Både til gjenbruk, og søppel. Har idag ryddet nesten hele boden. 

Målet er å gjøre litt hver dag til jeg blir ferdig, og lage godt system for de tingene jeg har igjen. Vil også begrense meg veldig med å skaffe noe nytt. Dette blir bra 😀

Anonymkode: 8c078...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra jeg fant denne tråden 😀 jeg føler jeg drukner i ting og rot, så har startet en prosess med å kvitte meg med ca 50% av alt. Både til gjenbruk, og søppel. Har idag ryddet nesten hele boden. 

Målet er å gjøre litt hver dag til jeg blir ferdig, og lage godt system for de tingene jeg har igjen. Vil også begrense meg veldig med å skaffe noe nytt. Dette blir bra 😀

Så gøy!! Jeg vil anbefale deg å vente med å lage nye systemer til du er ferdig ryddet, i alle fall ikke invester i noe ny oppbevaring før du er ferdig. Jeg oppdaget at jeg hadde for mye organiserings-greier når jeg var ferdig ryddet første gang, og i etterkant har jeg kun kjøpt nytt når noe har blitt slitt :) Først rydde, så organisere er en veldig grei vei å gå! 

Det å ikke kjøpe noe nytt eller begrense veldig hva du tar inn i huset er faktisk nøkkelen til å opprettholde dette :) Har såvidt kjøpt noe interiør eller pyntesaker de siste årene, kan telle på én hånd slike innkjøp de siste 4 årene faktisk. Lykke til og heier på deg! Ta litt før- og etter-bilder, det glemmer jeg alltid :P 

__

Under en uke til vi flytter, og har to søppelsekker fulle av klær til fretex. Jeg har vært nådeløs denne gangen, hadde en del klær som var i "kanskje" hylla mi, de ryker nå. Jeg har ikke trengt dem på 6 mnd, og jeg har så mye annet jeg heller vil gå med. Har begynt å skrive garderobe-logg over hva jeg bruker av klær hver dag, for å se hva som faktisk ikke blir brukt av det jeg har igjen :) 

Ideen min om å rekke å gå gjennom ALT før vi flytter skjer kanskje ikke på fellestingene våre (men det skjer med mine klær og hobbysaker), men jeg estimerer at det totalt er kanskje maks 5 bokser verd med ting som blir med på lasset som blir gitt bort etter vi har flyttet. Det som ikke gås nøye gjennom nå, blir nøye gjennomgått når vi pakker opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen i ryddeklubben, det er noen av oss her. 

Litt hver dag, små "kategorier".  Det tar tid, men du kommer i mål. :)

så enig med navani, det er fristende å kjøpe fine bokser og slik FØRST,  men vent til slutt.... da vet du hva du har igjen og hva du faktisk trenger. Det er ikke alle organiseringsmetoder som passer for alle. Noen må ha det veldig oppstilt og sirlig, med smale kategorier på boksene, mens andre har større kategorier og boks. her må du prøve deg fram, eller se clutterbug på YouTube, der kan du sjekke hvilken type du er. Men først  ....  rydding!. 

Jeg trodde jeg ryddet skikkelig da jeg flyttet for et par år siden....hehehe.... nei. Siden da har jeg kvittet meg med så mye ...jeg hverken trengte, passet i eller likte.  Har en del igjen å rydde i fortsatt. Men det går fremover  . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...