lady90 Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Har to store huskatter, begge over 5 kilo. De har masse pels men han ene er nok litt overvektig. Han vil helst være inne nå om vinteren. Tidligere har jeg gitt dem fri tilgang på mat men har begynt å følge anvisningen på posen for overvektige katter + de får litt ekstra utover det og. Det ender med at han som er overvektig får spise først da han har førstepri på matfatet. Han andre maser om mat hele dagen så tydelig at han er sulten utover det han får. Begge maser forøvrig etter mer enn de får men han som er overvektig har neppe behov for mer. Men det er så vanskelig å få i dem riktig mengde mat. Han som er overvektig skulle fått litt mindre og han som er normalvektig burde fått mer. Vi er jo på jobb osv på dagen så kan ikke passe på dem hele tida. Ikke på kvelden heller, det er vanskelig. Tips?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Denne. En til hver katt. De er dyre, men de virker. Anonymkode: e6df6...077 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/forautomat/766750 Anonymkode: 526f1...6ac
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 Det er ikke et problem å gi kattene mat to ganger om dagen i hver sin skål. Da får den som er tykk sin mengde mat, og den som er tynn/passe sin mengde. Vi klarer fint å gjøre det sånn med 4 katter som alle har behov for forskjellig mat. Anonymkode: 443a6...385
lady90 Skrevet 29. desember 2019 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et problem å gi kattene mat to ganger om dagen i hver sin skål. Da får den som er tykk sin mengde mat, og den som er tynn/passe sin mengde. Vi klarer fint å gjøre det sånn med 4 katter som alle har behov for forskjellig mat. Anonymkode: 443a6...385 Mine er vant med å småspise dagen lang. Hvis jeg gir dem 2 ganger om dagen tror jeg det blir rester igjen i ihvertfall en av skålene som den andre sikkert vil spise opp. Da må jeg isåfall passe veldig godt på hver gang de får mat. Men 2 ganger om dagen, er ikke det litt lite? Mine får morgen, ettermiddag, kveld og sen kveld
lady90 Skrevet 29. desember 2019 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/forautomat/766750 Anonymkode: 526f1...6ac Å herlighet for noen priser. Det har jeg ikke råd til 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #7 Skrevet 30. desember 2019 9 timer siden, lady90 skrev: Å herlighet for noen priser. Det har jeg ikke råd til Den som er linket i innlegget du siterer er mye mer avansert enn du trenger. Jeg tror virkelig ikke du trenger skåler som veier maten og sender deg endringer i dyrets spisemønster via en app. Det er først aktuelt hvis du har en syk katt og trenger den oversikten. Dine katter er vel ikke syke? Du trenger vel egentlig bare 2 av den typen jeg linket i mitt innlegg, men de koster jo noen kroner de også (1395,- per stk), men det blir penger av det ja 😕 Når det er sagt så fungerer de smertefritt, og kattene vender seg raskt til hvordan matskålen fungerer Det hender en gang hvert jubelår at det selges SureFeed skåler pent brukt, men da oftest via lukkede grupper. Tror jeg har sett 1 ute på Finn i løpet av siste år, men det er jo lov å legge ut en annonse Innimellom har forhandlerne tilbud på disse skålene Anonymkode: e6df6...077 1
Tvist Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 Om den ene er normalvektig og ikke for tynn ville jeg gitt begge fri tilgang på slankefor og sett om det hjelper. Greit å veie kattene regelmessig så du ser hvordan de utvikler seg. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne. En til hver katt. De er dyre, men de virker. Anonymkode: e6df6...077 Jeg vet at disse er dyre, men jeg sparte opp penger for å kunne sette en av mine to på slankekur. Jeg hadde samme problem som deg, han som er overvektig er han som bestemmer, er han som spiser først. Når jeg prøvde å slanke han uten disse, måtte jeg sitte ned flere ganger til dagen (hvert måltid de fikk) og passe på at han ikke stjal mat. For problemet er at han som er tynn han liker å småspise. Jeg kjøpte disse og angrer ikke! 🙌🏻 Jeg kan varmt anbefale om du klarer å spare opp pengene til det! De har gjort livet veldig mye enklere. Han som er overvektig går ned i vekt, med måltider som han glefser i seg i samme slengen. Mens han andre har alltid mat tilgjengelig og spiser 3 gram her, 4 gram der, i gjennomsnitt rundt 70 gram til dagen, så mange ganger han er innom skåla. Anonymkode: c13b3...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #10 Skrevet 30. desember 2019 Kjøper du skikkelig kvalitetsfor? Vanlig kattemat fra matbutikkene er ofte som junk food, og katter overspiser lett av det. Akkurat slik mennesker ville overspist av burgere om det var det eneste de fikk spise. Veterinær-slankefor er et annet alternativ. Anonymkode: 88e55...a61 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 Jeg bruker fri tilgang på slankefor. Den normalvektige holder vekten fint på det igjennom vinter, men går ned litt på sommer, så da får den litt ekstra våtfor. Pæra holder vekten greit igjennom hele året, han går litt opp og ned, men sjelden de helt sotre endringene. Har fått beskjed fra veterinær om at han bør nok slankes noe, men at det viktigste er å passe på at han ikke går opp mer. Anonymkode: 492c2...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #12 Skrevet 30. desember 2019 Jeg har kattedør med chip til vaskerommet. Er gull verdt om de skal ha ulik mat, medisiner, eller må holdes fra hverandre av andre grunner. Jeg har tidligere også løst det med å ha matskåla til Mini øverst på baderomsskapet. Bolla har ingen mulighet for å komme seg opp dit. Om det bare er slik at ene går opp om vinteren, raser ned igjen om sommeren, ville jeg ikke stresset med det. Anonymkode: 6facd...6f6
lady90 Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kattedør med chip til vaskerommet. Er gull verdt om de skal ha ulik mat, medisiner, eller må holdes fra hverandre av andre grunner. Jeg har tidligere også løst det med å ha matskåla til Mini øverst på baderomsskapet. Bolla har ingen mulighet for å komme seg opp dit. Om det bare er slik at ene går opp om vinteren, raser ned igjen om sommeren, ville jeg ikke stresset med det. Anonymkode: 6facd...6f6 Han er tynn som bare det om sommeren for da bor han ute. Kun om vinteren han er litt lubben. Bruker royal canin for, ikke diet, men burde kanskje prøve det da
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #14 Skrevet 30. desember 2019 23 minutter siden, lady90 skrev: Han er tynn som bare det om sommeren for da bor han ute. Kun om vinteren han er litt lubben. Bruker royal canin for, ikke diet, men burde kanskje prøve det da Ville latt det være foreløpig, med mindre du bor så langt nord at vinteren vil si mesteparten av året.. Du beskriver han som "litt overvektig", han er tynn i sommerhalvåret. Og andre er normalvektig. Så totalt sett tenker jeg ikke diettfor i dette tilfellet. Diskuter heller med veterinær neste gang du er på kontroll. De kan gi bedre tips til riktig for enn det vil klarer over nett Anonymkode: 6facd...6f6
Minya Skrevet 2. januar 2020 #15 Skrevet 2. januar 2020 (endret) Vi hadde to katter hvor en var nyresyk og den andre skulle ha normalfór, så vi kjøpte de standard SureFeed-automatene. Da slapp vi at gamlepus ble sykere fortere, og han andre spiste ikke opp maten hun ikke ville ha. Nå har vi tre katter, hvor en er godt voksen, og to småpuser skal ha litt forskjellig mengde mat. Monsen av de små er veldig matglad og spiser opp maten sin hele tiden (de får tildelt en viss mengde tørrfór basert på hva de egentlig trenger) mens kjetta ofte har litt mat igjen, så hun porsjonerer seg bedre og får også litt mindre mat. Fórautomatene er helt geniale for å unngå at de spiser mer enn de skal, og også at de ikke spiser hverandres mat, særlig nå som kattungene fortsatt er på høyenergisk kattungefór, og storepus ikke får sjansen til å spise det slik at han ikke blir feit. Surefeed koster en del, men mange nettsider har 10% eller 20% av prisen hvis du kjøper to. Vi kjøpte våre på Zooplus, tror jeg, og da var det 20% av totalprisen hvis du kjøpte to av gangen, men de hadde et tilbud gående akkurat da, så det var 15% hvis du kjøpte én. Endret 2. januar 2020 av Minya
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #16 Skrevet 2. januar 2020 @lady90 Akkurat nå har Zooplus litt penere pris. Anonymkode: e6df6...077
Hedda79 Skrevet 2. januar 2020 #17 Skrevet 2. januar 2020 Jeg har 2 surefeed skåler til mine 2 katter. Den ene får mat 2 ganger om dagen mens den andre kan spise så mye hun vil. De er dyre, men jeg har en annen versjon som kun leser chip og ikke alt det andre. I tillegg fikk jeg tak i begge brukt på finn. totalt ble det under 1000 kr inkl frakt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #18 Skrevet 2. januar 2020 På 30.12.2019 den 0.47, lady90 skrev: Mine er vant med å småspise dagen lang. Hvis jeg gir dem 2 ganger om dagen tror jeg det blir rester igjen i ihvertfall en av skålene som den andre sikkert vil spise opp. Da må jeg isåfall passe veldig godt på hver gang de får mat. Men 2 ganger om dagen, er ikke det litt lite? Mine får morgen, ettermiddag, kveld og sen kveld Våres var også vandt med å småspise hele dagen. Men fordi vi ble tvunget til å måtte gi forskjellig mat til kattene så begynte vi å gi to ganger om dagen. Vi setter maten frem om morgenen, passer på at rett katt går i rett skål. Så får de muligheten til å spise mens vi spiser frokost (15-20 min) innen den tid er de ferdig. Da tar vi vekk skålene. Og så gjentar vi det på kvelden. Vi opplever ikke at kattene går rundt å er sulten. De var litt sulten de første dagene når vi gikk fra å ha maten fremme til å ha i hver sin skål, men forsto fort at de må spise når de får maten servert. Man gir jo hunder mat to ganger om dagen, så er ikke noe anderledes å gi katter mat på samme måte. Anonymkode: 443a6...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå