AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Er det mulig å få boliglån selv om man har forbruksgjeld på feks 50 000? Gjelder 5x5 regelen uansett hvilken type gjeld man har så lenge man har nok egenkapital? Anonymkode: bcb8e...3bd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Hvordan er det mulig å ha forbruksgjeld og samtidig egenkapital? Anonymkode: eb502...cba
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig å ha forbruksgjeld og samtidig egenkapital? Anonymkode: eb502...cba Feks låste penger på bsu. Anonymkode: bcb8e...3bd 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 JA det kan man. Men de 50.000 trekker mye mer ned enn den rene montære verdien fordi renten er så høy. Så jeg ville prioritert det forbrukslånet med 5000 + renter pr måned i 2020. Da vil det være borte etter 10 måneder.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 3 minutter siden, Blondie65 skrev: JA det kan man. Men de 50.000 trekker mye mer ned enn den rene montære verdien fordi renten er så høy. Så jeg ville prioritert det forbrukslånet med 5000 + renter pr måned i 2020. Da vil det være borte etter 10 måneder. Takk for svar. Så de 50 000 blir regnes som feks 61 000 (hvis renten er på 22%)? Det er ikke slik at banken kan nekte deg lån bare fordi du har forbrukslån? Om du har nok egenkapital og inntekt? Anonymkode: bcb8e...3bd
The_Stig Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 (endret) Refinansier forbrukslånet inn i boliglånet når du først kjøper bolig. Egenkapitalen blir uansett det du har på BSU med fratrekk av øvrig gjeld. Eksempelvis 300 000 på BSU og 50 000 i forbrukslån = Egenkapital 250 000. Før gjeldsregisteret kom var det mange som vistnok benyttet forbrukslån som egenkapital, men det smutthullet er lukket. Endret 29. desember 2019 av The_Stig
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Så de 50 000 blir regnes som feks 61 000 (hvis renten er på 22%)? Det er ikke slik at banken kan nekte deg lån bare fordi du har forbrukslån? Om du har nok egenkapital og inntekt? Anonymkode: bcb8e...3bd Nei, det blir ikke regnet sånn. Man bruker en forbrukskalkulator og det er renter og avdrag på forbrukslånet som trekker ned. Altså først får du fratrekk i mengden du kan låne, deretter får du fratrekk i hvor mye du kan betjene. Min bank viste meg regnestykket i 2014 da jeg fikk avslag på nytt boliglån (jeg hadde mye høyere gjeld enn deg).
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #8 Skrevet 30. desember 2019 12 timer siden, The_Stig skrev: Refinansier forbrukslånet inn i boliglånet når du først kjøper bolig. Egenkapitalen blir uansett det du har på BSU med fratrekk av øvrig gjeld. Eksempelvis 300 000 på BSU og 50 000 i forbrukslån = Egenkapital 250 000. Før gjeldsregisteret kom var det mange som vistnok benyttet forbrukslån som egenkapital, men det smutthullet er lukket. Nei gjelden kommer ikke som fratrekk for egenkapitalen. Den blir trukket fra hvor stort lånebeløp du maks får låne som er 5x inntekt minus all annen gjeld. I tillegg vil jo avdrag og rente gjøre at du har mindre disponibel inntekt til å betjene boliglånet. Anonymkode: a8f15...2ea 1
The_Stig Skrevet 30. desember 2019 #9 Skrevet 30. desember 2019 (endret) Sitat Nei gjelden kommer ikke som fratrekk for egenkapitalen. Den blir trukket fra hvor stort lånebeløp du maks får låne som er 5x inntekt minus all annen gjeld. I tillegg vil jo avdrag og rente gjøre at du har mindre disponibel inntekt til å betjene boliglånet. Så du mener man skulle kunne tatt opp 2 milioner i forbrukslån og påstå dette er egenkapital? Nei heldigvis fungerer det ikke slik lenger..penger som kommer fra forbrukslån blir i beregningen fratrukket. Du kan selvfølgelig heller ikke tjene 500 000 og ha 1 000 000 i forbruksgjeld og 1 500 000 i boligjeld. Under et sitat fra DNB som ble skrevet før bankene fekk tilgang til gjeldsregisteret: Sitat Jeg har sjelden opplevd at noen oppgir at egenkapital er forbrukslån, sier Folkvord. – Men når det skjer ber vi dem alltid innfri forbruksgjelden og spare penger til egenkapital før de sender ny lånesøknad. https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/forbrukslan-som-egenkapital-til-boligkjop Endret 30. desember 2019 av The_Stig
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #10 Skrevet 30. desember 2019 Hei, La oss først skille mellom høy forbruksgjeld og litt. Det er utrolig mange som sliter med gjeldsproblemer så det har jo vært litt hot-topic i mediene. Hvis du har 50000 i forbruksgjeld så ville jeg sagt dette til banken og spurt hvordan de ønsker at du løser dette best. Kanskje ønsker de at lånet flyttes til dem eller at du betaler ned noe istedenfor å stille med EK. Banker er ikke så vanskelige å ha med å gjøre Anonymkode: 84c44...1e5 1
The_Stig Skrevet 30. desember 2019 #11 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, La oss først skille mellom høy forbruksgjeld og litt. Det er utrolig mange som sliter med gjeldsproblemer så det har jo vært litt hot-topic i mediene. Hvis du har 50000 i forbruksgjeld så ville jeg sagt dette til banken og spurt hvordan de ønsker at du løser dette best. Kanskje ønsker de at lånet flyttes til dem eller at du betaler ned noe istedenfor å stille med EK. Banker er ikke så vanskelige å ha med å gjøre Anonymkode: 84c44...1e5 Helt klart riktig å legge ting frem slik de er, og en så lenge man skal kjøpe bolig (som er utgangspunkt i denne tråden) så vil man i nesten samtlige tilfeller komme til en enkel løsning ved at man tar den usikrede forbruksgjelden inn i boliglånet. Det banker ikke vil se er at en som søker boliglån sitter med usikret gjeld med høy rente, så velviljen til å gjøre dette er stor. Men man må være klar over at dette som tidligere nevnt fra 2019 gjør at mange kommer i banken med tro om at et beløp på en konto er det samme som egenkapital, her har mange fått seg en overraskelse. For det er jo slik at de som sitter med et forbrukslån med 14% rente ikke har særlig god grunn til å ha et større fritt beløp på en sparekonto med 2% rente. Derfor skjer dette kun når det gjelder penger bundet i BSU. I slike tilfeller betaler man ut forbrukslånet som fratrekk i egenkapitalen. Man vet at man normalt må ha 15% egenkapital, så regnestykket er enkelt.. BSU - gjenstående forbrukslån må iallefall være 12% av forventet kjøpesum av bolig, hvis ikke må man vente med boligkjøp til gjenstående saldo i forbrukslånet tilfredsstiller dette. Endret 30. desember 2019 av The_Stig
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #12 Skrevet 31. desember 2019 Ja, det er mulig å få boliglån selv om du har 50 000 kr i forbruksgjeld. Du kan låne laveste av 85 % av kjøpesum bolig og brutto inntekt * 5 - forbrukslånet. Det forutsettes at du kan betjene all gjelden og tåle en renteøkning på 5 %-poeng, så det er ikke sikkert at du tåler en gjeld på 5 * inntekt hvis inntekten er lav. Anonymkode: df2dd...855
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #13 Skrevet 31. desember 2019 400 000 mindre ville vi fått i lån med 75 000 i forbrukslån. Anonymkode: 67626...04b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #14 Skrevet 31. desember 2019 På 29.12.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at banken kan nekte deg lån bare fordi du har forbrukslån? Om du har nok egenkapital og inntekt? Banken kan nekte deg lån hvis de ønsker det. De er ikke pålagt å tilby deg lån. Anonymkode: 95061...c7c
TBergh Skrevet 3. februar 2020 #15 Skrevet 3. februar 2020 (endret) Hei. Det du kan samlet låne er; inkludert alle typer lån og kreditter er 5 - fem ganger husstandens samlede bruttoårsinntekter. Videre er det ikke lengre anledning til å gi avdragsfrihet. Ikke glem alle ekstrakostnader i forbindelse med boligkjøp. Med vennlig hilsen Tore Berg Endret 3. februar 2020 av TBergh Skriveleif
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #16 Skrevet 3. februar 2020 14 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Det du kan samlet låne er; inkludert alle typer lån og kreditter er 5 - fem ganger husstandens samlede bruttoårsinntekter. Videre er det ikke lengre anledning til å gi avdragsfrihet. Ikke glem alle ekstrakostnader i forbindelse med boligkjøp. Med vennlig hilsen Tore Berg ikke ts, men får man ikke mulighet til avdragsfrihet på boliglån? jeg har tenkt å spørre; har kjøpt helt nytt men trenger penger til møbler og noe hvitevarer😬 Anonymkode: dc07a...060
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #17 Skrevet 3. februar 2020 Banker ser også på betjeningsevne,så med forbrukslån får du lånt mindre til bolig. Anonymkode: 4769f...6a9
The_Stig Skrevet 3. februar 2020 #18 Skrevet 3. februar 2020 46 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Det du kan samlet låne er; inkludert alle typer lån og kreditter er 5 - fem ganger husstandens samlede bruttoårsinntekter. Videre er det ikke lengre anledning til å gi avdragsfrihet. Ikke glem alle ekstrakostnader i forbindelse med boligkjøp. Med vennlig hilsen Tore Berg Stemmer dette da? Man kan jo fortsatt få avdragsfrihet så langt meg bekjent - selv om lengden på perioden har blitt noe strammet inn på.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #19 Skrevet 3. februar 2020 53 minutter siden, TBergh skrev: Hei. Det du kan samlet låne er; inkludert alle typer lån og kreditter er 5 - fem ganger husstandens samlede bruttoårsinntekter. Videre er det ikke lengre anledning til å gi avdragsfrihet. Ikke glem alle ekstrakostnader i forbindelse med boligkjøp. Med vennlig hilsen Tore Berg Vi fikk nettopp avdragsfrihet i et år i 2 banker (byttet bank under perioden) så deg stemmer ikke. Det kommer an på kundeforholdet. Anonymkode: 5783e...da9
Gjest Kritt Skrevet 3. februar 2020 #20 Skrevet 3. februar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke ts, men får man ikke mulighet til avdragsfrihet på boliglån? jeg har tenkt å spørre; har kjøpt helt nytt men trenger penger til møbler og noe hvitevarer😬 Anonymkode: dc07a...060 Det tror jeg blir en skjønnsmessig vurdering, hvor både størrelsen på EK og inntekt spiller inn. Har man liten EK og "minimal" lønn i forhold til lånet, tviler jeg på at banken gir avdragsfrihet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå